"Christian Jakobsen" <christianhusk@slettehunters.dk> skrev i en meddelelse
news:40ad3903$0$234$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Så fik jeg justeret ventiler på banditten. Det var første gang jeg
> prøvede det, og udover et lille uheld med en ringgaffelnøgle der
> havnede et sted hvor den var lidt svær at få op igen, så gik det
> meget godt tror jeg
Det tog noget tid, men mon ikke det går
> hurtigere næste gang... Nå, men maskinen kunne da starte bagefter og
> jeg kørte ca 10km hjem fra "værkstedet" uden problemer.
>
> Jeg har købt cyklen hos en privat for ca. 2 måneder síden, og ved
> derfor ikke med sikkerhed hvornår der sidst var blevet stillet
> ventiler. Det undrede mig at *alle* ventilerne stod for stramt?
Nu husker du at måle det rigtige sted ikke? Altså mellem stilleskrue og
ventilstammen. Og det korrekte ventilspillerum formoder jeg du har fundet.
Så vidt jeg husker er det 0,08 på ind og 0,12 på ud.
> Hvad betyder det for motorens gang/køreegenskaber at ventilerne ikke
> åbner og lukker korrekt pga. at de er stillet for stramt? Og ligeledes
> hvis de er stillet for løst? (gerne en henvisning til en side hvor jeg
> kan læse mere om emnet).
Hvis de står for stramt så når de ikke at lukke ordentligt og dermed
risikerer man "brændt ventiler". De kan nemlig ikke komme af med varmen når
de ikke klapper helt i. Du vil selvfølgelig også miste noget kompresion.
> Jeg synes selv at motoren går bedre efter justeringen, mere jævnt,
specielt
> ved lavere omdrejninger, men det er måske ren indbildning?
Ja, med mindre der er nogle af ventilerne der har stået så stramt at
kompressionen på en cylinder eller to har været forholdsvis meget mindre. Så
det er nok lidt indbildning.
--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat Ole Olsen: Jeg har aldrig kørt en maskine
hvor jeg ikke havde lyst til at skubbe fra med
foden for at komme hurtigere frem....