Thermostat på FZR600R?
Fra : Ukendt

Dato : 20-05-04 21:51

Hej,

Hvor sidder thermostaten på en FZR600R?
Mc'en bliver nemlig ikke over 70 grader selv efter 10-15 km kørsel.

/Joachim
FZR600R '95

Fra : Christian Knudsen

Dato : 20-05-04 22:09

"Joachim B. Schmidt" <joachim.schmidt(snabel-a)mail.dk> skrev

Hej Joachim

> Hvor sidder thermostaten på en FZR600R?

Den sidder i højre side lige bagved 4. cylinder.

> Mc'en bliver nemlig ikke over 70 grader selv efter 10-15 km kørsel.

Min FZRR bliver også sjældent mere end 70 grader varm. Helt præcist 72
grader, hvor thermostaten åbner.
Du kan godt skifte den hvis du vil, men jeg tror nu det er ok. Jeg kører dog
med tape på køleren for at holde varmen lidt oppe.
Sålænge man kun bruger den til daglig brug og ikke racer derudaf, skal du
tape ca 50% af din køler til på denne årstid.
Da jeg var på bane for et par uger siden fjernede jeg noget af tapen fordi
den blev for varm.
Jeg har kun tapet ca 40% til pt, og det er ikke helt nok, men jeg er løbet
tør for gaffa.... Sørg for ikke at tape til over blæseren der sidder øverst
i midten.

Hvorfor de har sat den til at åbne for thermostaten allerede ved 72 grader
ved jeg ikke, når mange andre først åbner ved omkring 80 grader, men din
køler virker fint, men ligesom på en RF 600 skal man lige tape noget af den
til.

mvmch
christian

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-04 22:25

> [...]
> ved jeg ikke, når mange andre først åbner ved omkring 80 grader, men din
> køler virker fint, men ligesom på en RF 600 skal man lige tape noget af

Ok, jeg køber noget gaffa i morgen og taper halvdelen af køleren til. Syntes
bare det er lidt mærkeligt at den ikke skal være varmere!? Yamaha motorer
adskiller sig vel ikke synderligt fra andre fabrikater.

Iøvrigt så skrev du i tråden om "dobbelt nærlys" at du havde nogle tricks du
ville sende til mig! Ikke for at skynde på dig, bare lige minde dig om det!

/Joachim
FZR600R '95

Fra : Christian Knudsen

Dato : 20-05-04 22:36

> [...]
> bare det er lidt mærkeligt at den ikke skal være varmere!? Yamaha motorer
> adskiller sig vel ikke synderligt fra andre fabrikater.

Nope det vil jeg heller ikke mene den gør. Motorcykler er ganske enkelt bare
ikke bygget til det kolde danske vejr. Kører man lidt friskt til under
varmere himmelstrøg og så havner i en by, bliver man glad for at man har en
(i Danmark) overdimensioneret køler.

> Iøvrigt så skrev du i tråden om "dobbelt nærlys" at du havde nogle tricks
du
> ville sende til mig! Ikke for at skynde på dig, bare lige minde dig om
det!

Jeps i know. Jeg har haft lidt tralvt på det sidste. Har lige været i
frankrig og køre økoræs, hvor vi kørte svarende til 583 km på en liter
benzin.

mvmch
christian

Fra : Armand

Dato : 20-05-04 23:29

Christian Knudsen <christian.knudsen@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i
en news:40ad24ee$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nope det vil jeg heller ikke mene den gør. Motorcykler er ganske enkelt
> bare ikke bygget til det kolde danske vejr.

Det er sjovt med Yamaha omkring dén sag, for især Tordenesset har døjet med
samme lave(re?) termostat regulering! PÅ dén er der vist en mulighed for at
montere en 80° CBR600-termostat, hvilket ér måden at komme over problemet på
istedet for den der lav-tekno gaffa metode :-|

> ..........Jeg har haft lidt tralvt på det sidste. Har lige været i
> frankrig og køre økoræs, hvor vi kørte svarende til 583 km på en liter
benzin.

Heey, var du med dér?
Aviserne har alle skrevet om præstationen, så i er ikke gået ubemærket hen!!
Men bensin og bensin er vel et vist begreb, eller er fluidum'et netop
strukket til det yderste for begrebet "bensin"??
Fortæl fortæl!

--
Armand.

Fra : Christian Knudsen

Dato : 21-05-04 00:54

> [...]

> Men bensin og bensin er vel et vist begreb, eller er fluidum'et netop
> strukket til det yderste for begrebet "bensin"??

Tjo, det hænger sådan sammen, at der er flere forskellige former for anvendt
brændstof.
Vi valgte at køre på DiMethylEther (DME) da det er et brændstof som DTU er
på forkant med og er ledende i forskningen i det. Og da det er forholdsvist
let at komme i en dieselmotor, tilmed ingen sodudvikling laver og er let at
fremstille er det klart et muligt bud på et af fremtidens brændstoffer.
Da DME har en lavere brændværdi end benzin (ca 2/3) korrigeres der for
brændværdien i det brugte brændstof og der regnes om til 95 oktan, der er
valgt som reference brændstof.
På sidste kørsel brugte vi ca 48 gram DME der svarer til 583 km på en liter
95 oktan. Grunden til at vi måler DME i gram er fordi det ved stuetemperatur
er en gas, og således skal sættes under tryk. Trykflasken blev vejet før og
efter rekordforsøget og forskellen beregnet.

Håber det besvarer spørgsmålet
Hvis ikke, så stil endelig flere, men det er så nok bedst på direkte mail,
da jeg vidst allerede er ved at komme off topic.
Ellers så tag et kig forbi vores hjemmeside: www.ecocar.dk eller shells
hjemmeside: www.shellecomarathon.dk

mvmch
christian, hvis FZRR kun går knap 22 km på en liter 92 oktan

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-05-04 08:56

> christian, hvis FZRR kun går knap 22 km på en liter 92 oktan

Hvs man vejer mindre end min (normal str.) kæreste og kører i 6. fra
2.000rpm.
Hils Fede Dorrit

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Christian Knudsen

Dato : 21-05-04 11:27

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:FCirc.219$E_1.34@news.get2net.dk...

> Hvs man vejer mindre end min (normal str.) kæreste og kører i 6. fra
> 2.000rpm.

Tja, jeg ser ingen grund til at smide min FZRR op på over 4000 omdr ved
daglig kørsel, da der som regel ligger en madkasse foran, og man derfor ikke
kan komme frem alligevel. Flytter madkassen sig, har en 600 kræfter nok til
at trække fint forbi, og der er 6. også anvendeligt, da det er ved ca 80%
belastning at de fleste motorer har den bedste g/kWh værdi. Giver jeg den
gas kommer jeg godt nok hurtigere forbi, men jeg skal alligevel holde ved
det røde lys længere fremme.

Når jeg bare bruger min kværn som transportmiddel bliver den brugt meget
økonomisk.
Kører jeg pimsetur, for den lidt mere gas, men det er ikke et problem at
hænge på prez, selv i 6 gear
På bane bliver den sjældent sparet. Der handler det jo ikke om økonomi. Dog
var jeg overrasket over at jeg ved sidste Sturup arrangement havde kørt 15
km/l på banen. Forrige gang arbejdede jeg mere med gearene og kørte 9,5
km/l, men tiderne var dårligere alligevel. Sving teknikken er nu engang det
vigtigste. Kører man dem godt, behøver man ikke anstrenge sig så meget for
at hænge på dem foran

Alt i alt er det fedt at køre så langt på litteren, hver gang man skal hen
og tanke.

> Hils Fede Dorrit

Det skal jeg nok. Nu kommer Team DMEK og Fede Dorit jo også i tv igen.
Denne gang bliver det god aften Danmark Som det ser ud nu bliver det
fredag den 28/5.

mvmch
christian
FZR600R - 22 km/l
Fede Dorit - 583,09 km/l

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 21-05-04 14:10

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> [...]
> Men bensin og bensin er vel et vist begreb, eller er fluidum'et netop
> strukket til det yderste for begrebet "bensin"??

Man kan åbenbart også høre nærmere i miljømagasinet på p1 nu.

M.v.h. Bjarke