"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c8jb88$2g6t$2@news.cybercity.dk...
>
> Christian Knudsen <christian.knudsen@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev
> > ..........Jeg har haft lidt tralvt på det sidste. Har lige været i
> > frankrig og køre økoræs, hvor vi kørte svarende til 583 km på en liter
> benzin.
>
> Heey, var du med dér?
> Aviserne har alle skrevet om præstationen, så i er ikke gået ubemærket
hen!!
> Men bensin og bensin er vel et vist begreb, eller er fluidum'et netop
> strukket til det yderste for begrebet "bensin"??
> Fortæl fortæl!
Tjo, det hænger sådan sammen, at der er flere forskellige former for anvendt
brændstof.
Vi valgte at køre på DiMethylEther (DME) da det er et brændstof som DTU er
på forkant med og er ledende i forskningen i det. Og da det er forholdsvist
let at komme i en dieselmotor, tilmed ingen sodudvikling laver og er let at
fremstille er det klart et muligt bud på et af fremtidens brændstoffer.
Da DME har en lavere brændværdi end benzin (ca 2/3) korrigeres der for
brændværdien i det brugte brændstof og der regnes om til 95 oktan, der er
valgt som reference brændstof.
På sidste kørsel brugte vi ca 48 gram DME der svarer til 583 km på en liter
95 oktan. Grunden til at vi måler DME i gram er fordi det ved stuetemperatur
er en gas, og således skal sættes under tryk. Trykflasken blev vejet før og
efter rekordforsøget og forskellen beregnet.
Håber det besvarer spørgsmålet
Hvis ikke, så stil endelig flere, men det er så nok bedst på direkte mail,
da jeg vidst allerede er ved at komme off topic.
Ellers så tag et kig forbi vores hjemmeside:
www.ecocar.dk eller shells
hjemmeside:
www.shellecomarathon.dk
mvmch
christian, hvis FZRR kun går knap 22 km på en liter 92 oktan