Andet multimedie
PageMaker: Hvordan ændres linjelængden?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 02-05-01 07:57

Kan man ikke ændre sidelayout på et helt dokument? Hvis jeg fx har et
dokument på 10 sider og allerede har placed tekst og formatteret den
på forskellig vis, og jeg så finder ud af, at klummen skal være enten
lidt bredere eller lidt smallere, hvordan gør man så det?

Det eneste sted, jeg kan se at kunne ændre margenen, er i Document
setup. Men hvis jeg ændre klummen der, så bliver teksten ikke ændret.
Sådan er man jo vant til at kunne i et tekstbehandlingsprogram, kan
man ikke det i Pagemaker? Det kan ikke passe. Hvordan gør man?

(Pagemaker 6.52, engelsk version)
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Thomas

Dato : 02-05-01 08:50

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på forskellig vis, og jeg så finder ud af, at klummen skal være enten
> lidt bredere eller lidt smallere, hvordan gør man så det?

SVJV er der kun en måde: side for side.

> [...]
> Sådan er man jo vant til at kunne i et tekstbehandlingsprogram, kan
> man ikke det i Pagemaker? Det kan ikke passe. Hvordan gør man?

PageMaker er ikke et tekstbehandlingsprogram, og har ikke de samme
muligheder/begrænsninger. Hvis du vil have sådan noget automatisk tilpasning
til sideopsætning er vi vist ovre i noget Microsoft Publisher eller lign...

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 02-05-01 14:19

On Wed, 2 May 2001 09:50:28 +0200, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

> [...]
>til sideopsætning er vi vist ovre i noget Microsoft Publisher eller lign...

Publisher? Det kan knap nok bruges til at lave fødselsdagskort med

Men som set senere i denne diskussion kan PageMaker godt ændre
layoutet. Det ville da også være lidt for kluntet andet.
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : emj

Dato : 02-05-01 09:24

Kirsten Bjorneboe skrev i
<ribvetcmum9ktr9c5se1dit7lrkkhp7shb@4ax.com>:

>Kan man ikke ændre sidelayout på et helt dokument?
Kan du ikke ændre på mastersiderne?
Hilsen emj

*************************
- få prøveabonnement på
- www.enterpol.dk
- GRATIS i 14 dage

Fra : Kurt Lund

Dato : 02-05-01 10:49

> [...]
> på forskellig vis, og jeg så finder ud af, at klummen skal være enten
> lidt bredere eller lidt smallere, hvordan gør man så det?

Tsk, tsk.
Thomas og emj har åbenbart ikke leget nok med Pagemaker.
I Document Setup finder du en lille boks, hvor der i den danske version
står: Justér layout (Jeg ved ikke hvad den hedder i den engelske).
Sæt kryds dér og prøv så at ændre margenerne.
Se på:

Fra : emj

Dato : 02-05-01 13:56

Kurt Lund skrev i <9col6p$iuj$1@taliesin2.netcom.net.uk>:

>Tsk, tsk.
>Thomas og emj har åbenbart ikke leget nok med Pagemaker.
Det er i alle tilfælde flere år siden
Hilsen emj

*************************
- få prøveabonnement på
- www.enterpol.dk
- GRATIS i 14 dage

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 02-05-01 14:19

On Wed, 2 May 2001 11:49:11 +0200, "Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:

> [...]
>står: Justér layout (Jeg ved ikke hvad den hedder i den engelske).
>Sæt kryds dér og prøv så at ændre margenerne.

Hurra!!!!! Der var den jo. Jeg synes nok jeg var stødt på den funktion
i en af lektionerne i Classroom in a Book.

Den hedder på engelsk Adjust Layout.

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Thomas

Dato : 02-05-01 14:39

> [...]
> står: Justér layout (Jeg ved ikke hvad den hedder i den engelske).
> Sæt kryds dér og prøv så at ændre margenerne.

Der må vi jo nok krybe til korset og tilstå.... Vi kan jo så altid påstå, at
vi har styr på layoutet inden vi laver dokumentet, men hvem vil tro på
det...?

Så har vi også lært noget i dag