Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rådgivning i Unsharp Mask?
Fra : Lars Troels

Dato : 20-05-04 19:26

Er der nogen er der kan nogle trick's med Unsharp Mask. Har i evt. nogle
gode links?

Det normale skarpe billede behøver jo normalt ingen ting, eller næsten ikke.
Andre har godt af lidt behandling. F.eks sportsfoto's der lige skal skærpes
lidt efter lidt uskarpt telearbejde.?

Lars T.
www.sitecenter.dk

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 20-05-04 19:56

Hej Lars Troels ...

Jeg arbejder både i Paint Shop Pro og i Photoshop
og må sige at Unsharp Mask er meget forskelligt i de to
programmer ...

Jeg bruger ikke effekten altid men dog ofte men i mindre grad.
Motiver som hav og skov tåler det næsten ikke men det kan
man tjekke først for man kan jo bruge undo og gå et skridt
tilbage ....

Jeg tror ikke der er tricks for det kommer helt an på
det billede du arbejder med - der er ingen standart svar
efter mit kendskab men jeg er også Amatør i ordets
bogstavelig forstand ...

Med venlig hilsen
Keld

--
Keld Gydum
Stenbakkevej 37 2.th.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-05-04 21:10

Lars Troels"
> [...]
> Andre har godt af lidt behandling. F.eks sportsfoto's der lige skal skærpes

http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&q=Unsharp+Mask&meta=

100-300%, 0,3-0,5pixel, 0,3pixel er et fornuftigt udgangspunkt imo. -max-

Fra : Michael Bothager

Dato : 20-05-04 21:28

Lars Troels wrote:
> Er der nogen er der kan nogle trick's med Unsharp Mask. Har i evt. nogle
> gode links?
cut...

En af guderne mht. PhotoShop er Russell Brown, nogle af hans tips findes
her: http://www.russellbrown.com/tips/photoshop.html

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Kim Jensen

Dato : 20-05-04 23:20

> [...]
ikke.
> Andre har godt af lidt behandling. F.eks sportsfoto's der lige skal

Bruger du Photoshop, så prøv at skifte fra RGB farverum til L/a/b og brug så
kun Unsharp Masking på L-kanalen. Det forhindrer, at du får grimme farvede
"halos" på kanterne. Bagefter skifter du blot tilbage til RGB.

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : Kenneth K.

Dato : 20-05-04 23:52

On Fri, 21 May 2004 00:20:28 +0200, Kim Jensen <kim@NOSPAMlitewerx.dk>
wrote:

> [...]
> farvede
> "halos" på kanterne. Bagefter skifter du blot tilbage til RGB.

Ingen grund til at skifte farverum. Efter USM trykker du ctrl-shift-f
(fade) og vælger Luminosity, giver samme resultat. :)

On Thu, 20 May 2004 20:25:47 +0200, Lars Troels <fam.troelsVAEK@mail.dk>
wrote:

> Er der nogen er der kan nogle trick's med Unsharp Mask. Har i evt. nogle
> gode links?

Bruger du Photoshop, kan jeg anbefale at bruge flere lag og masker. F.eks
to lag med samme billede, men med forskellige styrker af USM. Eksempelvis
i et billede med en mark og skyer. Skyerne kan tage rigtig meget USM og
det bringer mange fine detaljer frem. Brugte du de samme instillinger på
marken ville du måske ødelægge det fuldstændig. Ved at kombinere flere lag
kan du typisk hive flere detaljer frem uden grimme artifacts.

vh,
Kenneth

Fra : Erik Aalund

Dato : 21-05-04 07:05

> [...]
> marken ville du måske ødelægge det fuldstændig. Ved at kombinere flere lag
> kan du typisk hive flere detaljer frem uden grimme artifacts.

Hvordan styrer du så dette. For begge lag skal vel være synlige?

Vh
Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-05-04 07:13

In article <06e8a77330d41b16c6653001830acb4b.128035@mygate.mailgate.org>, Erik Aalund wrote:

> Hvordan styrer du så dette. For begge lag skal vel være synlige?

Hvis skyerne er øvers, så sletter du bare marken på dette
lag. Så du får huller.

Samme metode kan også anvendes hvis du eksponerer dit RAW billede
med 2 forskellige eksponeringer. Bare brug en blød pensel for at
give en blød overgang.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-05-04 08:45

> Ingen grund til at skifte farverum. Efter USM trykker du ctrl-shift-f
> (fade) og vælger Luminosity, giver samme resultat. :)

Oh, clever. Det må jeg huske!