Roastbeef med rødvins sovs, et par sp
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 20-05-04 19:04

Ja tænker lidt på at hive et par venner over i morgen til bette middag..
men jeg har absolut ingen erfaringer med at lave mad til flere personer
end mig selv :)

Men jeg påtænkte at købe sådan 1kgs roastbeef som superbrugsen jo har
lidt tilbud på denne uge, men hvor mange personer rækker sådan en 1kgs
sag der til? (regner med det bliver med hassel bagte kartofler og en
masse salat)

Men hvis jeg så får købt mig sådan en steg der, så havde jeg så tænkt
mig at bruge denne opskrift her:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=3950 den er jo
så dejlig nem, og jeg sår alene i køkkenet så skal være så let som
muligt. MEN, vores varmeluft halløj brændte af i sidste uge, så vores
ovn fungere kun på den "gammeldags" facon, så skal jeg stadigvæk følge
opskriften som jeg linker til, og hvor i ovnen skal den så stå?
Jeg vil gerne have den let rosa, og læste så hist at her at temperaturen
inde i så skal være 60-65grader, passer det fint?

Næste ting er sovsen dertil, vil gerne have en god "ægte" rødvins sovs
da mine venner aldrig har smagt andet end den fra knor :) Men her er jeg
igen på bar fod, der en er djævlsk masse forslag på dk-kogebogen.dk men
hvad er jeres favorit som passer godt til roastbeefen, må gerne være
lidt stærk i det(>lidt<) og rødvinen, er det helt igennem ligegyldigt
hvilken jeg bruger, for så havde jeg bare planer om at snuppe den
billigste papvin i aldi(hvis i har et andet forslag til en anden vin, og
en god grund til det.. så kom frisk)

På forhånd tak
Daniel W Johansen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 20-05-04 19:22

Daniel W Johansen wrote:
> [...]
> lidt tilbud på denne uge, men hvor mange personer rækker sådan en 1kgs
> sag der til? (regner med det bliver med hassel bagte kartofler og en

Så vidt jeg husker beregner man omkring 200 gram kød pr person, så en
4-5 stykker alt efter, hvor stor appettiten er.

> [...]
> ovn fungere kun på den "gammeldags" facon, så skal jeg stadigvæk følge
> opskriften som jeg linker til, og hvor i ovnen skal den så stå?

Så vidt jeg kan se på opskriften er den beregnet til en "gammeldags"
ovn, så du kan godt følge opskriften. Jeg ville sætte stegen ca midt i
ovnen eller "lige under midten".

> Jeg vil gerne have den let rosa, og læste så hist at her at
> temperaturen inde i så skal være 60-65grader, passer det fint?

Det ved jeg ikke, for jeg bruger aldrig stegetermometer.

> [...]
> bare planer om at snuppe den billigste papvin i aldi(hvis i har et
> andet forslag til en anden vin, og en god grund til det.. så kom

Selv snyder jeg og bruger Karolines rødvinssauce og hælder så lige et
skvat rødvin i mens saucen varmes op.
Men hvis jeg selv skulle lave rødvinssauce ville jeg bruge denne
opskrift (bortset fra det med anden)
http://www.lunebjerggaard.dk/Opskrifter-aender/honningglaseret_spraengt_and_med_friske_groensager_og_roedvinssauce.htm

> På forhånd tak
> Daniel W Johansen

Selv tak
Henriette Døssing

Fra : mcloud

Dato : 20-05-04 19:36

"Daniel W Johansen" <Danielwj@XXXpc.dk> skrev i en meddelelse
> Ja tænker lidt på at hive et par venner over i morgen til bette
middag............

Hej Daniel
Du skal regne med 250-300gram kød pr. person ,hvis det er venner der spiser
godt måske lidt mere.
Kog roastbeefen i vand 20 minutter ,derefter steg den brun og lækker på en
pande en 4-5 minutter på hver side og lad den hvile i 20 minutter,hvis du
bruger stegetermometer skal kerne temperaturen være 65 grader,skær i tynde
skiver.

Saucen : Denne sauce er kraftig i smagen

4 skalotteløg,finthakkede
6 hele peberkorn
1 kvist frisk timian
1 laurbærblad
4 dl rødvin
4 dl kalve-oksefond eller bouilon
15 gram koldt smør i tern

Kom skalotteløgene på en pande sammen med hele peberkorn, timian og
laurbærblad
Rør rødvinen i og bring saucen i kog.
Kog ind til panden er næsten tør.
Tilsæt kalve eller oksefonden eller bouilon,saucen koges igen rør godt ibund
det er der alle smagsstofferne sidder.
lad saucen simre i ca 10 minutter til der er ca 2 1/2 dl .tilbage,skum
saucen med mellemrum,smag til med salt og peber og si igennem en finmasket
sigte.
Rør smørret i, en tern af gangen.
Server

--
mvh. Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 20-05-04 20:13

Tror jeg prøver din måde så, er kogetiden beregnet til en 1kgs steg?

mht. rødvins sovsen. 4 dl kalve-oksefond eller bouilon, det tætteste jeg
kan komme på den er nogle oksekødskraft terninger fra knor og noget
vand, burde ikke være et problem at bruge denne løsning vel?

Fra : mcloud

Dato : 20-05-04 23:08

> Tror jeg prøver din måde så, er kogetiden beregnet til en 1kgs steg?

Om det er steg på 1,2-1,3eller 1,4 kg er ligegyldigt
kog 20-25 min og brun den godt på alle sider og lad hvile.

> mht. rødvins sovsen. 4 dl kalve-oksefond eller bouilon, det tætteste jeg
> kan komme på den er nogle oksekødskraft terninger

Du kan også købe en udemærket fond eller bouilon på flaske i de store
supermarkeder

--
mvh. Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Margrete Johansen

Dato : 22-05-04 13:36

">

Jeg ville jo krydre stegen med salt, Dijonsennep, hvidløg og peber, brune
den godt af i smør i en gryde og så lige gi' den 15 minutter på hver
(to/tre) side, efter at ha' givet den vand/rødvin til at par cm op på dyret.
Op med den - på bræt og pak den godt ind i sølvpapir og viskestykker, så den
kan sætte sig fint. Imens den står der og steger færdig i sin egen varme
(mindst tyve minutter), kan du jo kæle lidt for den rødvinsfond der er
tilbage i gryden. Giv den lidt Dijonsennep, hvis du ikke har smurt dyret ind
i dette fra starten, giv den en sjat rødvin mere og smag dig frem. Mangler
den salt/peber/rødvin/boullionterning? Jævn den med koldt smør (små bitte
klumper, én ad gangen - pas på, den skiller nemt), hvis du har mod på det,
ellers giv den et skvæt maizena, den er sikker hver gang.

Den rødvin du bruger til sovsen er den samme som du serverer for dine gæster
i glassene, det er en sandhed med visse modifikationer at vinen er
ligegyldig, det kan faktisk godt smages, hvis man har sparet der, ihvertfald
til en vis grad.

Og så - god fornøjelse, dine gæster vil ihvertfald sætte pris på dine
anstrengelser, ligegyldigt hvilken opskrift du bruger!

Margrete Johansen