Round up i bunden af ligusterhæk
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-05-04 12:40

Hej

Kan man med held sprøjte Round Up på skvalderkål i bunden af en
ligusterhæk uden at hækken går ud?

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-05-04 13:51

On Thu, 20 May 2004 13:40:08 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Kan man med held sprøjte Round Up på skvalderkål i bunden af en
>ligusterhæk uden at hækken går ud?

Ja, hvis du bare kan undgå at ramme hækkens blade - samt evt. åbne sår.
At midlet rammer stammerne gør ikke noget, det optages kun af planten
gennem de grønne dele.

En sprøjteskærm er uundværlig i denne sammenhæng.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mark Schiller

Dato : 20-05-04 15:23

Thu, 20 May 2004 14:51:08 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>En sprøjteskærm er uundværlig i denne sammenhæng.

Hvordan er det nu liiiiiige, at sådan en fætter ser ud for tiden?

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-05-04 16:54

On Thu, 20 May 2004 16:22:32 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>Hvordan er det nu liiiiiige, at sådan en fætter ser ud for tiden?

Forestil dig en lampeskærm sat omkring dysen.

http://www.hardi.dk/HTML/optional_extras17.html

http://www.gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 20-05-04 18:13

Mads Lie Jensen skrev:

>Forestil dig en lampeskærm sat omkring dysen.
>http://www.hardi.dk/HTML/optional_extras17.html

Åh ja. Men et stykke pap, en avis eller et stykke stof kan nu
også bruges; specielt når det kun er en éngangsforteelse.

Ellers er en pensel mere målrettet end en forstøver.
Hvis forstøvningen i stedet indstilles til mere grove dråber, kan
behandlingen styres mere nøjagtigt, særligt i blæsevejr.

m.v.h. Emil

Fra : Calle.

Dato : 21-05-04 04:38

Emil wrote:

> [...]
> Hvis forstøvningen i stedet indstilles til mere grove dråber, kan
> behandlingen styres mere nøjagtigt, særligt i blæsevejr.

med overdosering til følge ;-(

--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-05-04 21:52

On Fri, 21 May 2004 05:37:58 +0200, "Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote:

>med overdosering til følge ;-(

Hvorfor skulle det give overdosering at bruge større dråber?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Calle.

Dato : 22-05-04 00:24

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvorfor skulle det give overdosering at bruge større dråber?

Det gør det heller ikke hvis man er klar over hvad man laver, men mange
trykker håndtaget i bund, og så kommer der et ordentlig sjat ;-(

--
Calle.

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-05-04 19:33

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Ja, hvis du bare kan undgå at ramme hækkens blade - samt evt. åbne sår.
> At midlet rammer stammerne gør ikke noget, det optages kun af planten
> gennem de grønne dele.

Ikke helt korrekt. Hvis rødderne er filtret godt sammen, er der risiko for
at hækken går ud.

mvh
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-05-04 19:37

On Thu, 20 May 2004 20:32:34 +0200, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

>Ikke helt korrekt. Hvis rødderne er filtret godt sammen, er der risiko for
>at hækken går ud.

Det er jo ikke nok at rødderne er filtret sammen - de skal være groet
sammen (i min verden er der en forskel på de to ting).

Men hvor tit sker det i praksis at de er det?
Jeg har ikke oplevet det endnu.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-05-04 20:03

> Men hvor tit sker det i praksis at de er det?
> Jeg har ikke oplevet det endnu.

Det har jeg. Jeg forsøgte at tage livet af en kork-elm, med det resultat, at
en morel, 6 meter derfra, også måtte lade livet.

mvh
Preben

Fra : Jørgen

Dato : 20-05-04 15:32

vent til foråret inden bladene på hækken springer ud. Det har jeg gjort med
stort held

Jørgen

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 20-05-04 21:50

Det er ikke min erfaring, at roundup er synderlig effektiv mod skvalderkål,
jeg ville nok vælge et hormonmiddel, f.eks. herbitox....
Og som nævnt også sprøjte inden hækken sætter blade...

Mvh. ANJ...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-05-04 19:20

Karsten Feddersen wrote:
> Hej
>
> Kan man med held sprøjte Round Up på skvalderkål i bunden af en
> ligusterhæk uden at hækken går ud?

Præcist det scenario tog livet af vores liguster (20 meter) - hele hækken er
100% død

Jeg sprøjtede møjsommeligt for, at undgå at ramme ligusteren (undtagen
naturligvis de stammer der er aller nederst).

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk