Udryddelse af padderokker
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-05-04 12:36

Hej

Hvordan gør man?

De sidder i bunden af en ligusterhæk.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Niels

Dato : 20-05-04 19:03

Karsten Feddersen wrote:
> Hej
>
> Hvordan gør man?
>
> De sidder i bunden af en ligusterhæk.

Koncentreret jern (hakkejern)

Toxan eller herbatox klarer problemet, hvis ikke du gider de mere
miljøvenlige metoder.

Mvh. Niels

Fra : Per A. Hansen

Dato : 20-05-04 21:19

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvordan gør man?
>
> De sidder i bunden af en ligusterhæk.

Roundup har en usikker virkning på padderok.
Touchdown indeholder Gylphosat-trimesium, og anvendes til bekæmpelse
under frugttræer.
Du skal ikke sprøjte, med pensle/duppe det fortyndede middel på planter, du
vil have bekæmpet.

Padderokken kan have rødder i ca. 1 m dybde.
En metode for at fjerne dem er at grave rødderne op.
En anden er at fjerne de overjordiske dele gentagne gange -
skuddene skal tages i ca. 1 cm højde, ellers vil de kunne
samle oplagsnæring til rødderne.
Efterhånden vil rødderne med de nye skud sultes ud.
Det er en lang forstilling, men det er alternativet til kemisk bekæmpelse.

Per A. Hansen

Fra : Arne Skriver

Dato : 21-05-04 08:46

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[Snip]

> [...]
> Efterhånden vil rødderne med de nye skud sultes ud.
> Det er en lang forstilling, men det er alternativet til kemisk bekæmpelse.

Er det bedre at nippe dem i 1 cm. højde over jorden end at hakke dem om
under jordoverfladen med et hakkejern?

Hvis ja - hvorfor?

Med venlig hilsen

Arne Skriver

Fra : Jens G

Dato : 21-05-04 09:40

On Fri, 21 May 2004 09:46:27 +0200, "Arne Skriver"
<skriverkarlen@hotmail.com> wrote:

>"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>>
>[Snip]

>Er det bedre at nippe dem i 1 cm. højde over jorden end at hakke dem om
>under jordoverfladen med et hakkejern?

Jen vil tro at det der menes er at man skal tage dem allerede når de
er en cm høje, da de allerede på det tidspunkt begynder at sende
næring til rødderne. Altså er under jordoverfladen det bedste, hvis du
kan komme til.

Det virker også for skvalderkål. Planten bliver efterhånden svagere,
for til sidst at forsvinde helt.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Arne Skriver

Dato : 21-05-04 10:07

"Jens G" <jensg@denfindesalligeveli.kke> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan komme til.
>
> Det virker også for skvalderkål. Planten bliver efterhånden svagere,

Nå ja - selvfølgelig. Men så skal man da godt nok være på vagt hele tiden og
stå klar med hakkejernet. Det er nok derfor det aldrig er lykkedes for mig
at udrydde dem ved udsultningsmetoden. Bortset fra at de ikke er særlig
pæne, generer de jo heller ikke, og jeg har tilmed hørt at de skulle være
gode for jorden. Jeg tror jeg vil fortsætte med bare at hakke dem om når jeg
alligevel er i min kolonihave og så lade det være ved det. Tak for svaret.

Med venlig hilsen

Arne Skriver

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-05-04 22:15

"Arne Skriver" <skriverkarlen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> >
> [Snip]

> Er det bedre at nippe dem i 1 cm. højde over jorden end at hakke dem om
> under jordoverfladen med et hakkejern?

Jeg er enig med Jens.

Per A. Hansen