Vestas - udvidelse af aktiekapitalen
Fra : Michael

Dato : 20-05-04 06:28

Vestas har besluttet at udvide aktiekapitalen og sælger derfor de nye aktier
til 50 kr. pr. styk. De tilbydes først til eksisterende aktionærer (én ny
aktie for hver tre "gamle"), som jeg er en af. Nu er det jeg undrer mig
lidt: Kursen ligger pt. lige omkring 80 kr - er det så alt andet lige ikke
en god forretning af købe aktierne til 50 kr., eller har jeg overset et
eller andet?

Fra : alexbo

Dato : 20-05-04 07:45

"Michael" skrev

> Kursen ligger pt. lige omkring 80 kr - er det så alt andet lige ikke
> en god forretning af købe aktierne til 50 kr., eller har jeg overset et
> eller andet?

Ja, at Vestas 80Kr. aktier falder i værdi.

For at bruge nogle små tal siger vi at der er 3.000 aktier.
Med en kurs på 80 er Vestas 240.000 kr værd.
Nu sælger de 1.000 aktier for 50.000 kr., de penge går i kassebeholdningen,
så er Vestas 290.000 kr. værd.
Og med 4.000 aktier er hver aktie 72,5 kr. værd.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael

Dato : 20-05-04 08:23

Men kursen har da rettet sig ind allerede, da nyheden om aktieudvidelsen
blev offentliggjort?! Da faldt aktien omkring 10% på nogle dage.

Fra : alexbo

Dato : 20-05-04 09:49

"Michael" skrev

> Men kursen har da rettet sig ind allerede, da nyheden om aktieudvidelsen
> blev offentliggjort?! Da faldt aktien omkring 10% på nogle dage.
Det fremgik ikke af dit indlæg.

Så laver vi et nyt regnestykke.

3.000 aktier af 90 kr. = 270.000 kr.
1.000 aktier af 50 kr. = 50.000 kr
Vestas værdi 320.000 kr.
og med 4.000 aktier giver det 80 kr. pr aktie.

Det man kan sige er, at ved at købe holder man værdien, hvis gamle
aktieonærer ikke køber får de et tab.

Før havde man 3 aktier af 90 kr. + 50 kr kontant = 320 kr.
Efter køb har man 4 aktier af 80 kr. = 320 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : anders majland

Dato : 20-05-04 10:40

> Det man kan sige er, at ved at købe holder man værdien, hvis gamle
> aktieonærer ikke køber får de et tab.
> Før havde man 3 aktier af 90 kr. + 50 kr kontant = 320 kr.
> Efter køb har man 4 aktier af 80 kr. = 320 kr.

Men man "spiller" også for flere penge ved at gå med. Jeg kommer lige
til at tænke på Varde Bank og deres aktieudvidelser lige inden cracket
(som jeg var dum nok til at gå med i pga af en overbevisende
sælger/rådgiver i banken)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Michael

Dato : 20-05-04 10:52

Der har du selvfølgelig en pointe, men personligt tror jeg nu ikke, at
verdens største vindmøllefabrikant går nedenom og hjem de nærmeste år, da
der stadig er et meget stort potentiale for nye møller overalt i verden.
Tværtimod tror jeg, at aktien vil stige pænt - især hvis PTC-ordningen går
igennem i USA.

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:40ac7d95$0$3058$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-05-04 11:13

Michael wrote:
> [...]
> Tværtimod tror jeg, at aktien vil stige pænt - især hvis PTC-ordningen går

Til din info:

Der er en "regel" om at man skriver under det man besvarer.
Prøv det engang.

Og slet overflødig tekst.

Du kan se hvorfor på: www.usenet.dk

Mvh. Jørgen

Fra : anders majland

Dato : 20-05-04 11:52

> men personligt tror jeg nu ikke, at
> verdens største vindmøllefabrikant går nedenom

Det var der også mange der sagde om varde bank dengang - altså at selvom
de havde midlertidige problemer ville de da ikke få lov at gå ned ...
Hvordan risikoen/chancen er for tab/gevinst på vestas vil jeg ikke gætte
på.

Fra : alexbo

Dato : 20-05-04 11:57

"Michael" skrev

> Tværtimod tror jeg, at aktien vil stige pænt

Det er vel også derfor du har Vestas.
Det er så også godt nok, men Vestas må jo have et behov for
kapitaltilførsel, det kan der være mange gode grunde til, men der kan også
være mindre gode, f.eks. at deres lånemuligheder er mindre gode.
Og så vælger de at bede aktionærene om flere penge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael

Dato : 20-05-04 10:48

Ok... så er forståelsen ved at indfinde sig hos undertegnede

Iøvrigt er tegningsretten til de nye aktier faktisk værdisat. Den er sat til
8,13 kr. pr. ny aktie... Så burde penge jo egentlig passe, idet
tegningsretten bliver sat til salg hvis man ikke udnytter den. Jeg tror nu,
at jeg vil benytte mig at tilbuddet, men tak for hjælpen. Nu har jeg da fået
sat mere lys på tingene.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 24-05-04 19:59

"Michael" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> Men kursen har da rettet sig ind allerede, da nyheden om aktieudvidelsen
> blev offentliggjort?! Da faldt aktien omkring 10% på nogle dage.

Historien viser at kurserne efter en større emission - sjovt nok - mere end
ofte ender på, eller under, emissionskursen!

Jeg tror simpelthen der sker det at folk sælger "de gamle" aktier for at
betale for "de nye" aktier i tiden efter tildelingen af tegningsretter og
indtil de konverteres til aktier..

Der er altså et stykke vej endnu!