Netto benzinpriser : DK vs USA
Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-05-04 01:07

Ja man keder sig vel lidt en gang imellem såååå ....

Afgiften pr. liter benzin er 4,07 kr. hertil kommer moms af afgiften,
som er 25% = 1,0175 kroner og tilsammen udgør det : 5,0875 kroner eller
næsten 5,09 kroner.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=133676&ov_id=200557&i=34&top=133667&action=vis#133676

I USA har de en pris på 2,017$ pr. gallon (i snit over stater) hvilket
svarer til 12,56 kroner eller 12,56/3,75 = 3,344 kroner pr. liter.

http://www.eia.doe.gov/oil_gas/petroleum/data_publications/wrgp/mogas_home_page.html

Indeholdt i det, er afgift på 37,53 cents pr. gallon eller 2,34 kroner
pr. gallon eller 2,34/3,75 = 62,4 øre pr. liter benzin.
Hertil kommer moms på 5% (i snit) eller 3,12 øre pr. liter. Tilsammen
bliver det 65,52 øre pr. liter.

http://www.fhwa.dot.gov/ohim/mmfr/dec02/dec02.pdf

Dette giver en pris uden afgift på 2,69 kroner pr. liter benzin.
Dagskursen for USD er 6,23 kroner pr. 19-5-2004 og brugt i eksemplet.

I Danmark er dagskursen 9 kroner pr. liter.
Jet og Statoil 9 kroner den 19-5-2004, Shell 9,13 kroner, OK og DK 9,03
kroner.
Dette giver en effektiv pris på : 9 - 5,0875 = 3,91 kroner inkl. moms.

DK : Moms 25%, 3,91/1,25 = 3,13 kroner ekskl. moms
USA : Moms, 5% (snit) 2,69/1,05 = 2,56 kroner ekskl. moms

Forskel 3,13 - 2,56 = 0,57 kroner pr. liter benzin.
En liter benzin er altså "kun" 22,26% dyrere i Danmark end i USA.

Forskellen på USA og Danmark er derudover, at det er Regular (oktan
85-88) i USA og oktan 92 i Danmark.
Der er ikke taget hensyn til lokale forskelle i landene og USA er som
skrevet, et snit af priserne i landet, hvor Danmark er laveste
listepris. I priserne fra USA er der lokale afgifter som der ikke er
taget hensyn til i beregningerne. Dette ville medføre en større forskel
på Danmark og USA.

Så kommer spørgsmålet. Er det virkeligt, som minimum, 22,26% dyrere pr.
liter benzin, at drive en servicestation i Danmark end i USA???
Hvis det er fordi de enkelte stationer i Danmark sælger mindre pga.
konkurrencen og det samlede marked, jamen så har vi vel for mange
stationer eller hvad?
Jeg vil gerne se hvor mange liter benzin der flyder gennem en
gennemsnitlig benzinstation i Danmark, for jeg tror ikke det er ubetydelig.

Da jeg var i Florida på ferie (1997) husker jeg at Midgrade (oktan
88-90) kostede 1,2$/gallon og jeg får nu en brændende lyst til at lave
en lille benzinrapport. Nå ja, man kan vel bruge lidt af sommeren på
det, bare for at se.....
Så hvis der er nogen der kunne fortælle mig, hvor jeg kan finde
historiske benzinpriser i Danmark, så vil jeg være taknemmelig.

Og til sidst, hvis nogen kunne være interesserede, så skal jeg da gerne
løbende poste mellemkonklusioner.

Andre links :
http://www.statoil.dk/mar/svg01185.nsf/fs/prisinformation
http://www.shell.com/home/dk-da/html/iwgen/app_profile/aut_stationspriser_1906_1037.html
http://www.ok.dk/
http://www.dkbenzin.dk/
http://www.jet.dk/prices/prices.aspx

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-05-04 07:20

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis det er fordi de enkelte stationer i Danmark sælger mindre pga.
> konkurrencen og det samlede marked, jamen så har vi vel for mange

Det er NETOP hvad branchen selv siger, der er for lidt salg fra den enkelte
pumpe. At "branchen"'s holdning bliver udtrykt af en af de "tunge" drenge,
er en anden sag .

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-05-04 07:48

> Ja man keder sig vel lidt en gang imellem såååå ....

Imponerende arbejde.

Fortsæt endelig med det..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 20-05-04 09:22

> Imponerende arbejde.

Enig - det var nærmest uhyggeligt!

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-05-04 09:25

Kim Jespersen wrote:
> [...]
> Så hvis der er nogen der kunne fortælle mig, hvor jeg kan finde
> historiske benzinpriser i Danmark, så vil jeg være taknemmelig.

Her min ven, på oliebranchens fællesrepresentations hjemmeside,
listepriser siden 89 (tryk på listepriser):

<http://www.oil-forum.dk/ofr>

Mvh
Roberto (Gooooglenaut extraordinaire)

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-05-04 13:08

> Her min ven, på oliebranchens fællesrepresentations hjemmeside,
> listepriser siden 89 (tryk på listepriser):
>
> <http://www.oil-forum.dk/ofr>

Takker :)

Fra : alexbo

Dato : 20-05-04 09:40

"Kim Jespersen" skrev

> Så kommer spørgsmålet. Er det virkeligt, som minimum, 22,26% dyrere pr.
> liter benzin, at drive en servicestation i Danmark end i USA???

Hvad får dig til at mene at det er i detailleddet prisforskellen opstår?
Jeg ser ikke i din redegørelse nogen sammenligning mellem
servicestationernes indkøbspris.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 20-05-04 11:01

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:c8hrg9$8b1$1@news.cybercity.dk...

> "Kim Jespersen" skrev

> Hvad får dig til at mene at det er i detailleddet prisforskellen opstår?
> Jeg ser ikke i din redegørelse nogen sammenligning mellem
> servicestationernes indkøbspris.

Mon ikke indkøbsprisen i høj udstrækning er bestemt at prisen på råolie?
Det er da muligt at de amerikanske benzinselskaber for den billigere end
de danske - men jeg tror ikke de får den 20% billigere.

/Jakob

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-04 11:19

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mon ikke indkøbsprisen i høj udstrækning er bestemt at prisen på råolie?
> Det er da muligt at de amerikanske benzinselskaber for den billigere end
> de danske - men jeg tror ikke de får den 20% billigere.

Nemmerlig. Den billigste råolie i verden kommer stadig fra Saudi. Vi har i
Nordsøen noget af det dyreste råolie. Læg f.eks. mærke til at på
Brentnoteringen er der prisforskel. Når de i radioen siger at en tønde
råolie koster f.eks. $35,- så koster en tønde Nordsøolie måske $36,-

Alene dér er der en prisforskel, da langt størstedelen af den danske benzin
fremstilles af nordsøolie. Derudover er prisindekset (priserne) generelt
lavere i USA. Raffinaderierne større = mere omkostningseffektive. O.s.v.

M.v.h.

Fra : Ted

Dato : 20-05-04 12:20

> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

så koster en tønde Nordsøolie måske $36,-

Hit med den... inde i Kvikly koster en lillebitte flaske helt op til Kr
100,-

Teddy
www.smallblock.dk

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-05-04 12:35

alexbo wrote:
> "Kim Jespersen" skrev

> Hvad får dig til at mene at det er i detailleddet prisforskellen opstår?
> Jeg ser ikke i din redegørelse nogen sammenligning mellem
> servicestationernes indkøbspris.

Prisen er, som jeg skriver, et minimum. At jeg bruger et minimum er
affødt af en række faktorer såsom produktion, distribution og olienotering.
Jeg skal have fundet ud af hvor mange liter benzin der kan produceres på
en tønde olie og hvor stor en forskel i prisen, der kan stamme fra
priserne på de forskellige olieprodukter.
Selvom en tønde olie har en forskel på 1-2 $ tror jeg ikke, på nuværende
tidspunkt, at det har væsentlig indflydelse på listeprisen for 1 liter
benzin, selvom selskaberne jo gerne tager deres del af kagen ved en
olieprisstigning eller et fald.
Derfor kan der være en forskel i produktionen og distributionen af
benzin, men det er vurderet at selskaberne selv producerer, distribuerer
benzinen, hvorfor det er det samlede billede jeg går efter.

Jeg tror på at når jeg får inddraget overvæltningsteorien i
beregningerne, så vil jeg/vi opleve en noget større forskel i prisen.
Faktisk tror jeg på nuværende tidspunkt at prisen i Danmark er op mod
50-60% højere end i USA (hvis ikke mere) under hensynstagen til at
forbrugerne kun skal betale en del af en afgift pålagt et priselastisk
produkt.

"Jo mere priselastisk efterspørgslen (udbuddet) er, jo mindre vil
forbrugeren (producentprisen) påvirkes af en skat"
Kilde : Kompendium i Nationaløkonomi

Hvis jeg skal oversætte det, så betyder det jeg har gjort, at jeg
fratrak 100% af afgiften fra forbrugerprisen, hvor teorien siger at jeg
kun skulle fratrække en del.
Dette betyder, at jeg reelt har været god ved detailleddet ved at sige 22%.
Et skud fra hoften er at vi har nogle af de dyreste distributører af
benzin, men det må tiden jo vise og også hvor dyre de mere specifikt er,
relative i forhold til lande som vi sammenligner os med.

mvh
Kim

Fra : alexbo

Dato : 20-05-04 14:48

"Kim Jespersen" > skrev

> Selvom en tønde olie har en forskel på 1-2 $ tror jeg ikke,
> Jeg tror på at når jeg får inddraget
> Et skud fra hoften er

22,26% er en meget præcis udmelding.
I betragtning af, at du kan bruge to decimaler i din % beregning, er der
meget tro og skud for hoften.

Jeg tror du tager 67,89% fejl.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ted

Dato : 20-05-04 10:54

Glimrende beregning.

Til orientering, så er oktan 92 i USA stærkere end vores oktan 95. US92
skulle svare til 97 oktan i DK.

De har bare en anden måde at beregne det på.

Teddy

www.smallblock.dk

Fra : Kim Jespersen

Dato : 20-05-04 13:11

Ted wrote:

> Glimrende beregning.
>
> Til orientering, så er oktan 92 i USA stærkere end vores oktan 95. US92
> skulle svare til 97 oktan i DK.
>
> De har bare en anden måde at beregne det på.

Det er taget til efterretning :)

Fra : Verner Johnsen

Dato : 20-05-04 14:04

<http://www.oil-forum.dk/ofr/prisudvikling/benzin.html>

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-04 14:33

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> <http://www.oil-forum.dk/ofr/prisudvikling/benzin.html>

Interessant. Viser at listeprisen i dag, reelt set er lavere end op gennem
80'erne.

M.v.h.