Surimi?
Fra : Emil

Dato : 19-05-04 21:58

Hej

Her til aften smagte jeg en ret med en dejlig skaldyrssalat fra
K-salater.

Ifølge ingredienslisten for fyldet (ca. 59%) er der 20% asparges,
18% rejer, 12% surimi, 9% krebsehaler og dild.
Så det er altså en aspargessalat med rejer, fisk og krebsehaler,
og ikke en skaldyrssalat.

Men hvad er surimi? Egentligt ville jeg have spurgt her i
gruppen, men Google kom jer i forkøbet:

http://www.fs.dk/pdf/rr/97/rr970305.pdf kan man læse:
Tilbage står så et enkelt spørgsmål. Hvad er surimi egentligt?
Vi kan her på redaktionen oplyse, at surimi er en japansk
betegnelse for et halvfabrikata fiskeprodukt af fx sej. Ved en
speciel behandling får kødet en struktur, der svarer til
strukturen af krabbekød. Derefter tilsættes krabbeekstrakt
(smags- og aromastoffer) og paprikafarve
og – voila – så har man imiteret (efterlignet) krabbekød.

Og fra
<http://www.ceja.educagri.fr/dan/enseignant/livret6/pechda_1.pdf>
Surimi er proteiner fra fiskekød (især hvide fisk). Kødet bliver
skyllet med vand, indtil der kun er de uopløselige
proteiner tilbage. Det er dette udvaskede fiskekød, man kalder
surimi. Udvindingen af surimi foregår på
fiskerbådene lige efter, at fiskene er blevet fanget. Man kan
spise det som en slags fiskepinde eller blande det
sammen med andre produkter. Det er en traditionel fødevare i
Japan. Her kalder man det «Kamaboko».

Ordet 'surimi' er nyt for mig og muligvis også for andre. Min
interesse stammer fra krabbekødets velsmag - muligvis er det
erindringer fra barndommens tid, hvor fisk, rejer, hummere,
østers, muslinger og krabber var hverdagskost.

Og så mit spørgsmål: Hvor kan man købe 'krabbeekstrakt'?
(Eller: Hvordan kan man selv lave det?)

m.v.h. Emil

Fra : søren poulsen

Dato : 20-05-04 08:07

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> østers, muslinger og krabber var hverdagskost.
>
> Og så mit spørgsmål: Hvor kan man købe 'krabbeekstrakt'?

prøv at kigge lidt på denne side
http://www.internationalrecipesonline.com/recipes/dictionary.pl?6729
som jeg forstår det laver man smagen af kogte skaldyr

--
Mvh.
søren poulsen

Fra : Emil

Dato : 20-05-04 11:20

søren poulsen skrev:

>"Emil" skrev

>prøv at kigge lidt på denne side
>http://www.internationalrecipesonline.com/recipes/dictionary.pl?6729
>som jeg forstår det laver man smagen af kogte skaldyr

Ja, og af kogte skaller, som i hummersuppe. Jeg har haft tid til
at søge lidt mere, og det er i nogle lande en standardvare som
fåes i ethvert supermarked.

Det kan så undre mig at jeg aldrig har set det herhjemme. Men det
kan være fordi jeg ikke kendte det og derfor har overset det.

Tak for dit link. Surimi laves åbenbart i et utal af varianter:
http://makeashorterlink.com/?G1F921958

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-05-04 12:21

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> wrote in message

> Så det er altså en aspargessalat med rejer, fisk og krebsehaler,
> og ikke en skaldyrssalat.

Hvorfor? Hvis det er dén ingrediens med den procentvise største andel, der
navngiver salaten, er det vel en vandsalat med asparges, rejer, fisk og
krebsehaler? Desuden indeholder salaten i alt 27% skalddyr, så helt gal er
betegnelsen vel ikke?

--
-Jens B.

Fra : Emil

Dato : 20-05-04 13:30

Jens Bruun skrev:

> [...]

>krebsehaler? Desuden indeholder salaten i alt 27% skalddyr, så helt gal er

Jeg kan kun give dig ret, for det har du. Jeg var mest optaget af
at finde ud af hvad 'surimi' dækkede over, så jeg opdagede ikke
min fejl.

Og så indeholder den "kun" 30% fedt (vegtabilsk). Så i alt er det
en meget god salat.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Holm

Dato : 20-05-04 13:41

> Og så mit spørgsmål: Hvor kan man købe 'krabbeekstrakt'?
> (Eller: Hvordan kan man selv lave det?)
>

> m.v.h. Emil

Jeg ser det ofte i Prima, en enkelt gang har jeg set det på tilbud i Fakta.

M.v.h.

Peter Holm