Lommetyveri
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 19-05-04 21:04

Min kones farmor fik forleden stjålet sin pung mens den lå i hendes taske.
Hun bemærkede slet ikke at det skete og tyven havde endda så meget overskud
at han/hun både åbnede og lukkede taskens lynlås efter sig. Da hun som sagt
ikke så det ske, fik hun naturligvis heller gjort anskrig eller sat sig til
nødværge.

Hun melder efterfølgende sagen til politiet og fortæller dem nøjagtigt hvad
der er hændt. Det samme gør hun til forsikringsselskabet. De siger nu til
hende at hun desværre ikke kan få dækket sit tab for så vidt angår
kontanterne hun havde i pungen, men de vil gerne dække selve pungen.

Så er det jeg undrer mig. Hvis forsikringsselskabet godtager at der er
blevet stjålet fra hendes taske og at de gerne vil dække selve pungen, har
de så ikke vedkendt sig erstatningspligten for kontanterne også?

Hun havde syv tusinde i pungen, som hun kan dokumentere at hun lige havde
hævet i banken

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-05-04 21:17

"Kasper Katzmann" <kasper@bmwkatzmann.dk> skrev:

> Så er det jeg undrer mig. Hvis forsikringsselskabet godtager at der er
> blevet stjålet fra hendes taske og at de gerne vil dække selve pungen, har
> de så ikke vedkendt sig erstatningspligten for kontanterne også?

Nej, sandsynligvis ikke. Jeg går ud fra, at din svigerfarmor har en
almindelig familieforsikring under de vilkår der hedder "Familiens
Basisforsikring II". Det er et agreed document, som de fleste selskaber
bruger, så vilkåerne er i vidt omfang ens. (Min er fra Tryg, men prøv at
tjekke hendes efter).

I disse vilkårs pkt. 4.7 er der en oversigt over hvad der dækkes i.f.m.
tyveri. Penge (op til ca. 13000 kr.) dækkes kun ved indbrudstyveri, og altså
ikke ved simpelt tyveri. Det gør almindeligt indbo - altså pungen - derimod.
For tasketyveri gælder dog reglerne om "Røveri, overfald m.v." i stk. 4.8.
Her er det normalt et krav at tyveriet er blevet observeret (og evt.
anråbt). Men her gælder det både for penge og pung.

Mit bud er, at når tyveriet ikke er observeret af nogen, så falder i tilbage
på reglerne om simpelt tyveri, og derfor er kun pungen dækket.

/kristian

Fra : chr

Dato : 19-05-04 21:48

"Kasper Katzmann" <kasper@bmwkatzmann.dk> wrote in message
> [...]
> de så ikke vedkendt sig erstatningspligten for kontanterne også?
>
> Hun havde syv tusinde i pungen, som hun kan dokumentere at hun lige havde

problemet er jo at ingen har set tyveriet!!, men pungen er væk, dvs. man kan
jo stille spørgsmål ved om den er stjålet? den kunne jo også være tabt,
eller bare ligger derhjemme under sofaen....

SVJH kan man også få problemer med dækning af tyveri fra bil eller bolig
hvis der ikke er tydelige 'mærker'

Chr.