Tærtebund m/fyld?
Fra : Ove Kristensen

Dato : 19-05-04 20:11

Hej !

Min yndlingshustru lavede igår en tærte med porre, baconfyld m.m, men når
man spiste den, så var den ligesom "grynet" at spise - hvad har hun gjort
forkert?

Med venlig hilsen
fra
Ove som ikke er kræsen.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-05-04 20:13

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Min yndlingshustru lavede igår en tærte med porre, baconfyld m.m, men når
> man spiste den, så var den ligesom "grynet" at spise - hvad har hun gjort
> forkert?

Hun har valgt en forkert mand!
Det sker ALDRIG, når mænd laver tærter. )

Hilsen Inger

Fra : Ove Kristensen

Dato : 19-05-04 20:22

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hun har valgt en forkert mand!
> Det sker ALDRIG, når mænd laver tærter. )

Ja, men så må jeg jo se at komme i gang med en tærte )

Med venlig hilsen
fra
Ove.

Fra : Ralph

Dato : 19-05-04 20:33

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hun har valgt en forkert mand!
> Det sker ALDRIG, når mænd laver tærter. )

HØRT, men hvis hun har kommet fetaost(eller parmasan) i og givet den en
smule for lidt tid, så kunne jeg forestille mig at osten ville smage grynet.
Det kunne også være at baconen har fået for meget og er blevet lidt
forkullet.
Eller hun har kørt mandler igennem en persillehakker, istedet for at hakke
dem groft/dele dem.
Eller hun har brugt hytteost/æg og så troet at den var færdig når den var
forbagt, og så blot kommet fyldet på og serveret.
Eller hun har misforstået det der med de to hele æg, skallen skal IKKE med.

Prøv iøvrigt med estragon næste gang I laver porre/bacon tærte, og server så
feta ved siden af sammen med salaten, og så KUN estragoneddike som dressing.

--
venligst
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 20:30

> [...]
> man spiste den, så var den ligesom "grynet" at spise - hvad har hun gjort

Se, der findes sikkert tusindevis af opskrifter her i Danmark på tærter med
porre og bacon, så hvad præcis der er skyld i at den din kone lavede virkede
grynet, kan ikke siges, uden at se opskriften og fremgangsmåden.

Tina

Fra : Ove Kristensen

Dato : 20-05-04 12:03

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
virkede
> grynet, kan ikke siges, uden at se opskriften og fremgangsmåden.

Hej Tina !

Den kommer her:

Retten hedder "QUICHE LORRAINE".

Tærtedej:
6½ dl hvedemel
225 g koldt smør
1½ spsk piskefløde
1 æggeblomme
Ca. 1½ spsk koldt vand
Fyld:
250 g letsaltet flæsk
2 mellemstore løg
3 spsk hakket purløg eller forårsløg
2 dl revet ost, f.eks. emmentaler eller cheddar
4 store æg
4½ dl fløde 13%
salt & peber

Hak smør og mel sammen til en grynet masse. Tilsæt fløde, æggeblomme og
vand. Ælt hurtigt sammen til en dej. Lad den hvile koldt i mindst 1 time.
Beklæd små portionstærteforme med dejen og stil dem koldt i ca. 10
min. Skær imens flæsket i terninger og hak løgene. Steg flæsk og løg gyldne
på en pande.
Prik tærtebundene med en gaffel og forbag dem i ovnen ved 225 grader
i 8-10 min. Læg flæsk og løg i bunden af tærterne. Pisk æg, fløde, ost og
purløg sammen og krydr med salt og peber. Fordel æggeblandingen i
tærteformene. Bag tærterne i 15-20 min., til fyldet er fast og gyldent.

Det eneste jeg ved der afviger er, at i opskriften står der, at man skal
bruge 10-15 små portionstærter, og der har min kone brugt 1 stor.

Jeg håber at du kan kloges af det

Med venlig hilsen og god søndag
fra
Ove.

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-04 21:20

> 4½ dl fløde 13%

Det er vist dér, det er gået galt. Så vidt jeg husker, er den gammeldags
"fløde 13" blevet fedtreduceret til hhv. en udgave på 12%, og en udgave på
9%. Surmælksprodukter og flødeprodukter, der skal opvarmes, skal have et
vist fedtindhold, for at det ikke gryner ved opvarmningen.

Jeg kan anbefale at skifte fløden ud med creme fraiche 18%. Det giver en
lidt fastere masse, men smagen er den samme. Og gryner ikke ved opvarmning

Tina

Fra : Ove Kristensen

Dato : 20-05-04 21:57

> Jeg kan anbefale at skifte fløden ud med creme fraiche 18%. Det giver en
> lidt fastere masse, men smagen er den samme. Og gryner ikke ved opvarmning

Hej Tina !

Jamen tusind tak for hjælpen, det skal jeg da prøve hurtigst muligt.

Med venlig hilsen
fra
Ove.

Fra : Hauge

Dato : 19-05-04 21:49

Hejsa
Ove Kristensen wrote:
> Min yndlingshustru lavede igår en tærte.......

Hvad lavede den anden imens? ;)

/Hauge

Fra : Peter Græbe

Dato : 20-05-04 03:11

Ove Kristensen skrev:

> Min yndlingshustru lavede igår en tærte med porre, baconfyld m.m, men når
> man spiste den, så var den ligesom "grynet" at spise - hvad har hun gjort
> forkert?

Der er vel noget, som er gået galt i nulreprocessen?

Peter Græbe