Spar tusindvis af kroner ved køb af fabrik~
Fra : Bent Bergsman

Dato : 19-05-04 19:32

Jeg har netop købt en fabriksny Mazda 6 2.0 Touring sedan. Listeprisen på
den vogn er 285.502,- kr. ex metallak, levering og alt det andet man nu
engang køber med.

Jeg havde forhørt mig omkring noget jeg havde hørt der hedder tvangsavance,
hvilket er (vist nok) 8,5% som forhandleren SKAL tjene på vognen, fordi der
svares afgift af denne avance.

Men fidusen er, at den del af forhandlerens avance som ligger OVER de 8,5%
..... tja, dem kan forhandleren frit handle med. SÅ jeg sagde det som det var
til den første Madza forhandler jeg talte om priser med, at jeg var villig
til at besøge samtlige forhandlere i landet indtil jeg mødte den, der var
villig til at gå helt ned til tvangsavancen.

DET tykkede han så på et par minutter...... og så var prisen herefter (uden
diskussioner overhovedet) 270.444,- , og han viste mig papirer på, at vi så
var nede ved tvangsavancen! Jeg sparede således 15.000,- på to minutter -
det er ikke så ringe endda.

En anden mazda forhandler jeg havde besøgt, da jeg endnu ikke var afklaret
med hvilken bil jeg ville have, tilbød mig at købe en demovogn, og så ville
han slå 10.000 kr af i.f.t. listeprisen (Hallo... spasser!!). Det kan altså
slet ikke hænge sammen at købe demovogne, når man kan få en med 0 (nul) på
tælleren til færre penge.

Jeg er overbevist om, at det samme gør sig gældende for alle andre mærker,
men hvor meget man her kan spare ved jeg ikke!

God fornøjelse med handlerne (PS Mazda 6 er en ganske god og komfortabel
bil, jeg absolut kan anbefale).

Vil du vide mere er du velkommen til at maile til mig på:
HANSenglodden10@mail.dk(fjernHANS)

Fra : Henning

Dato : 19-05-04 20:02

>Jeg havde forhørt mig omkring noget jeg havde hørt der hedder tvangsavance,
>hvilket er (vist nok) 8,5% som forhandleren SKAL tjene på vognen, fordi der
>svares afgift af denne avance.

Den der tvangsavance blev vistnok fjernet for et par år siden...?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Johnt

Dato : 19-05-04 23:14

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Den der tvangsavance blev vistnok fjernet for et par år siden...?

Nej det er den ikke.

Men tvangsavancen er det totale der som minimum skal tjenes på en bil i DK,
så 8,5% skal deles mellem både forhandler og distributør.

Så udregningen der viser at forhandleren tjener 8,5% vil give en avance som
er højere end tvangsavancen.

Forøvrigt, tillykke med Mazda´en.

Hilsen

Johnt

Fra : Henning

Dato : 22-05-04 13:15

>Forøvrigt, tillykke med Mazda´en.

Tak, får den først hen midt i juni

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Rasmus

Dato : 19-05-04 20:14

"Bent Bergsman" <HANSenglodden10@mail.dk(fjernHANS)> wrote in message
> [...]

altså
> slet ikke hænge sammen at købe demovogne, når man kan få en med 0 (nul) på

.....hvis der står 0 på tælleren er det da fordi forhandleren har nulstillet
den.
Mener at på en del nyere biler kan den nulstilles 2-3 gange, hvis det gøres
inden den når et hvis antal km, f.eks 150km

mvh
Rasmus

Fra : Beach

Dato : 20-05-04 03:32

Bent Bergsman skrev:
> [...]
> til at besøge samtlige forhandlere i landet indtil jeg mødte den, der var
> villig til at gå helt ned til tvangsavancen.

Tillykke med bilen, har hørt rigtig meget godt om 6éren.

Og så til den sure (læs det med et smil) *S*
Vær glad for at du ikke handlede (handlede ikke med biler!!!) med mig.

Har jeg sat en pris på min varer, så er det sgu den pris jeg vil have
for den. Vil en kunde ikke betale det, så må han finde et andet sted at
handle. Derved har jeg vel også slået fast at jeg mener at den service
og den varer jeg sælger er det vær som jeg har sat prisen til. Vi har
(læs: havde, er ikke i >den< branche længere) også det man kalder
"liste-priser" som importøren forventede at vi solgte til. Den fulgte vi
dog næsten aldrig da vi satte vores avance efter hvor meget arbejde vi
ville ligge i et salg + den service vi skulle forvente at give kunden i
fremtiden.

Da jeg handlede min første (og ind til videre eneste) bil der gik jeg
kun efter en ting, det var lev.-tid og servicepriser. Ikke et ord om
prisen på selve bilen der var listet til 174.900,- (ny)

Jeg har nu i onsdags haft bilen til 60.000 km service og må sige at de
stadig holder ord mht. de lave priser på service som jeg blev lovet. Fik
skiftet 2 lamper og bremsevæske helt U/B og alt i alt måtte jeg "kun"
bløde 1.300,- for alt det andet der blev checket og skiftet.

Når jeg regner tilbage på hvad min gamle far (er selv "pris-forhandler"
af værste støbning) måtte betale for sit 5K (mener jeg det var) service
på sin 626ér der lød på knapt 6.000,- så får jeg den tanke som jeg selv
kunne finde på at bruge:
Den mand skal bløde til xxx-bil

Her er det jeg kommer frem til min pointe (som muligvis bare er
nybegynders forvirrede syn på sagen).......

Er du aldrig bange for at der bliver lagt en lille bemærkning ind i et
eller andet hvor der med store fede bogstaver står "denne kunde skal
ikke have rabat på noget som helst...!" ???

Hvis vi går tilbage til mit eget gamle job igen, og en kunde kommer
tilbage til den lokale biks (altså mig) med den varer jeg prøvede at
sælge, men som han har valgt at købe nogle kroner billigere i en anden
butik Kommer han nu og spør hvordan man nu gør det ene og det andet
så henviser (henviste!) jeg altid til hans manual hvor han kunne læse
alt det skulle bruge for at kunne betjene apparatet. Mente han ikke det
var nok så blev han henvist til den butik som solgte ham apparatet!

Nogle vil nok altid sige fuck service, men hvis man ikke har en pot pis
forstand på hvad en mekaniker laver med en "nøgle" nede i en motor så
vil jeg i hvert tilfælde altid betale det det koster, men forventer så
også service

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-05-04 07:51

"Beach" <news@freestyle.dk> skrev i en meddelelse

Den fulgte vi
> dog næsten aldrig da vi satte vores avance efter hvor meget arbejde vi
> ville ligge i et salg + den service vi skulle forvente at give kunden i
> fremtiden.

Priserne er dog påfalende ENS landet rundt, selv om udgifter til husleje,løn
etc.etc. helt klart ikke er det. Det ser derfor ud til at de fleste følger
den "listepris"!!!.

.. Fik
> skiftet 2 lamper og bremsevæske helt U/B og alt i alt måtte jeg "kun"
> bløde 1.300,- for alt det andet der blev checket og skiftet.

Undtagelsen, jeg har aldrig fået noget gratis hos en autoriseret megger. Men
gad vide om det ikke er fordi de har beregnet sig en GOD avance på de ting
som bliver faktureret ).

> Er du aldrig bange for at der bliver lagt en lille bemærkning ind i et
> eller andet hvor der med store fede bogstaver står

Jeg VED jeg har haft dette skilt: "Besværlig kunde, med teknisk
indsigt&knowhow. Gør hvad han siger og få ham ud af klappe i en fart, og lad
forgudsskyld være med at tage røven på ham" ).

, men forventer så
> også service

Jeg vil sgu' ikke betale for at enelleranden smartass går og klør sig i
skridtet, i et marmor/glas palads, bare giv mig servicen .

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-04 13:29

Bent Bergsman wrote:
> [...]

> på, at vi så var nede ved tvangsavancen! Jeg sparede således 15.000,-
> på to minutter - det er ikke så ringe endda.

Jeg tror du havde fået mere i rabat, hvis du var gået til:
http://www.lindholmbiler.dk/nyebiler/tilbud.htm

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-05-04 20:47

On Fri, 21 May 2004 14:29:22 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Jeg tror du havde fået mere i rabat, hvis du var gået til:
>http://www.lindholmbiler.dk/nyebiler/tilbud.htm

Nej - jeg har spurgt. Mazda gives der ikke 50.000 kr på.

Som sædvanlig en smart formulering: "Spar OP TIL 50.000 kr...." - så
tror de fleste, at det gælder alle biler...

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-04 22:19

Mogens Knudsen wrote:
> Nej - jeg har spurgt. Mazda gives der ikke 50.000 kr på.

Heller ikke mere end 15.000 kr.?

Hvis ikke, så er det jo ikke en fidus...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-05-04 09:12

On Fri, 21 May 2004 23:18:38 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Heller ikke mere end 15.000 kr.?

Nope - heller ikke mere...

Jens Kjærsfeldt skriver: "De største rabatter opnår vi netop lige nu
på ford biler" (op til 40-45.000 i rabat på normal listepris!!)
"Ellers har vi ca. kr. 10-12 på Seat og ca. kr. 15.000 på Peugeot"

Jeg spurgte specicfikt på Seat Toledo TDI....
(vildt med 170 hk/400 Nm, men den vinder ikke gehør herhjemme)

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-05-04 21:01

Mogens Knudsen wrote:
> Nope - heller ikke mere...

Ok

> Jens Kjærsfeldt skriver: "De største rabatter opnår vi netop lige nu
> på ford biler" (op til 40-45.000 i rabat på normal listepris!!)
> "Ellers har vi ca. kr. 10-12 på Seat og ca. kr. 15.000 på Peugeot"

Det er jo også penge...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 23-05-04 12:01

Det er en ellers en lækker bil
Flemming Jacobsen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 22-05-04 08:44

> [...]

> men hvor meget man her kan spare ved jeg ikke!
>
> God fornøjelse med handlerne (PS Mazda 6 er en ganske god og komfortabel

Jeg har lige fået tilbud på en Octavi Stcar Ambinente TDI 90HK, til
245.000.- kr lev på gaden, med jydekrog, det skulle være en besparelse på
noget der ligner 25.000 kr

Jeg spurgte også ang "tour" modellen, der kunne jeg få 12.500.- i rabat

Jeg ved godt at der kommer en ny model snart

Mvh Jesper