Indkøb til enkeltmandsfirma med ejer på so~
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-05-04 19:12

Hej..

Jeg skal nok snart i markedet for at købe en laptop.

I den forbindelse faldt jeg over en tråd i bærbargruppen om en der havde
bestilt en laptop hvor der var pixelfejl, og derfor ikke var omfattet af
købelovens 14 dages returret for forbrugere.

Vil der være noget galt hvis jeg i mit enkeltmandsfirma indkøber varer i
eget navn, og derefter smider fakturaen ind i regnskabet og så har firmaet
betalt, det skal lige nævnes at maskinen er beregnet til brug i firmaet.

Mvh.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 23:34

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.udskiftmedDK> skrev i en meddelelse
> [...]
> betalt, det skal lige nævnes at maskinen er beregnet til brug i firmaet.

Det ville da nok være det mest naturlige at gøre.
Karsten H. Jensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 22-05-04 14:25

On Wed, 19 May 2004 20:11:44 +0200, "Kim Jørgensen"
<k7@get2net.udskiftmedDK> wrote:

> [...]
>bestilt en laptop hvor der var pixelfejl, og derfor ikke var omfattet af
>købelovens 14 dages returret for forbrugere.

Det har ikke noget som helst med returretten at gørwe om en bærbar har
pixel fejl eller ej. havde jeg købt en bærbar og den havde synlige
pixelfejl, røg den tilbage til forhnadler med det samme, med beskred om
at jeg fortrød mit køb.
Flemming Jacobsen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-05-04 23:05

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pixel fejl eller ej. havde jeg købt en bærbar og den havde synlige
> pixelfejl, røg den tilbage til forhnadler med det samme, med beskred om

Netop derfor har det noget med returret og forbruger-køb at gøre.
Som forbruger er du altid sikret mindst 14 dages returret, hvor du kan
fortryde dit køb, ved fjernhandel iht. købeloven.

Når du handler som virksomhed, kan købelovens bestemmelser fraviges, så du
har ikke nødvendigvis nogen returret. Desuden er det er meget almindeligt at
sælgeren kreditere returvarer med et fradrag på f.eks. 10-20%
Det er langt fra sikkert at du bare kan sige "jeg fortrød mit køb" når du
handler som erhvervsdrivende, derfor Kim´s spørgsmål.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 23-05-04 14:45

On Sun, 23 May 2004 00:05:04 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>Det er langt fra sikkert at du bare kan sige "jeg fortrød mit køb" når du
>handler som erhvervsdrivende, derfor Kim´s spørgsmål.

Når vi snakker firmaer så er vi enige. Derfor at jeg også gør det at jeg
køber de ting jeg bruger i firmaet og som jeg forventer skal holde, som
privat person og så faktisk bruget det ca 50/50 i min lejlighed, altså
50/50 privat/erhverv derved kan man undgå nogle af komplikationerne, men
ok så snart at det skal bogføresi firmaet og deslige så er sagen en
anden.
Flemming Jacobsen