Garanti spørgsmål
Fra : Fam. Olsen

Dato : 19-05-04 16:01

Hej folkens.

Er der tilfældigvis nogen der ved om det er lovligt for en forhandler at
bruge brugte reservedele til en garanti rep.

I dette tilfælde er det starteren jeg skal have skiftet på garantien.
Forhandleren vil sætte en brugt på, men det er jeg sgu ikke helt tilfreds
med. Men kan jeg egentlig gøre noget efter lovens bogstav?

MVH Niels
Alfa forever

Fra : p.jarnbak

Dato : 19-05-04 17:04

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in message
> [...]
> Forhandleren vil sætte en brugt på, men det er jeg sgu ikke helt tilfreds
> med. Men kan jeg egentlig gøre noget efter lovens bogstav?

Hvis det er en brugt bil er det vel ok.Fejlen skal jo bare være væk
Hvis det er en ny bil så er det byt til nyt.
Hej Palle.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-05-04 17:17

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse news:40ab76bd$0$131

> Forhandleren vil sætte en brugt på, men det er jeg sgu ikke helt tilfreds
> med. Men kan jeg egentlig gøre noget efter lovens bogstav?

Det er normalt at en starter bare er en "ombytter", dvs. du aflevere en
brugt og defekt stater, og får en brugt men renoveret og efterset igen.
Hovedsagen er at fejlen bliver bortskaffet .

Fra : Fam. Olsen

Dato : 19-05-04 17:26

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> Det er normalt at en starter bare er en "ombytter", dvs. du aflevere en
> brugt og defekt stater, og får en brugt men renoveret og efterset igen.

Ja ombytningsstartere kender jeg udmærket. I dette tilfælde er det ikke en
ombytter, men en fra en hugger. Så der er jo reelt ikke nogen der ved hvor
længe den virker.

MVH Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-05-04 18:06

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

I dette tilfælde er det ikke en
> ombytter, men en fra en hugger. Så der er jo reelt ikke nogen der ved hvor
> længe den virker.

Den går ikke hvis det er til en fabriksny bil, men jeg går ud fra det er til
en brugt?, og hvis donorbilen er samme årgang som din etc. etc., tror jeg
ikke du kan forlange en ny, se evt. på www.forbruger.dk , men det er klart
at hvis den går i stykker igen inden for 2 år står du stærkt..

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-05-04 18:16

FORKERT link, det hedder www.forbrug.dk

Fra : Fam. Olsen

Dato : 19-05-04 20:02

> Den går ikke hvis det er til en fabriksny bil, men jeg går ud fra det er
til
> en brugt?,

Jo den er brugt.

og hvis donorbilen er samme årgang som din etc. etc., tror jeg
> ikke du kan forlange en ny,

Ja, det er så spørgsmålet om donorbilen er fra samme årgang og har gået
nogenlunde det samme km. Det har man jo ikke en jordisk chance for at finde
ud af.

se evt. på www.forbruger.dk , men det er klart
> at hvis den går i stykker igen inden for 2 år står du stærkt..

Tak for linket.

Jeg kan ikke rigtig se hvad det er der gør at jeg skulle stå stærkt, hvis
starteren skulle gå i udu inden for 2 år. Jeg vil jo skulle bevise at den
var defekt på købstidspunktet. Og det er jo lidt svært da den på dette
tidspunkt ikke sad på bilen.

MVH Niels

Fra : Peter G C

Dato : 19-05-04 17:21

> [...]
> Forhandleren vil sætte en brugt på, men det er jeg sgu ikke helt tilfreds
> med. Men kan jeg egentlig gøre noget efter lovens bogstav?

Er det en brugt bil, du har købt?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Fam. Olsen

Dato : 19-05-04 20:03

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Er det en brugt bil, du har købt?

Ja.
Og jeg "frygter" dit næste svar. :o/

MVH Niels

Fra : Peter G C

Dato : 20-05-04 09:27

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja.
> Og jeg "frygter" dit næste svar. :o/

Jamen så har sælger jo levet op til garantiforpligtelsen ved at levere det
han har lovet, ikk'? Du har købt en brugt bil - du får ikke "nyt for
gammelt" på garantien - du får "brugt for brugt".

Egentlig ganske fair.

Husk at få en kvittering for rep. Så kan du reklamere igen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : alexbo

Dato : 19-05-04 17:32

"Fam. Olsen" skrev

> med.

I en brugt bil er der brugte dele, om de har siddet i den bil fra ny eller i
en anden, er ligegyldigt.

Du skriver ikke noget om hvorvidt bilen er ny eller brugt, men jeg regner
med det sidste.

mvh
Alex Christensen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 19-05-04 20:10

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> I en brugt bil er der brugte dele, om de har siddet i den bil fra ny eller
> en anden, er ligegyldigt.

Ja og dog imho. Der er jo ikke 2 biler der brugt ens. Et eller andet sted
kan jeg godt se det rimelige i det du, og andre, siger. Men jeg kan jo reelt
risikere at få en starter der er noget mere slidt end den burde være i
forhold til resten af min bil. Hvad der så rimeligt kan man jo altid
diskutere. Men hvad siger loven mon?

> Du skriver ikke noget om hvorvidt bilen er ny eller brugt, men jeg regner
> med det sidste.

Så regner du rigtigt.

MVH Niels

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-05-04 20:34

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev :

>Men hvad siger loven mon?

Den siger vist ikke ret meget om de dele en - i det tilfælde, bil -
bliver repareret med.

Prøv ovre i jura-gruppen

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Fam. Olsen

Dato : 19-05-04 21:31

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Den siger vist ikke ret meget om de dele en - i det tilfælde, bil -
> bliver repareret med.

Næ, jeg har ikke kunnet finde noget endnu på det link der blev givet
tidligere.

> Prøv ovre i jura-gruppen

Hallo mand. Selvfølgelig. Kunne ikke lige se skoven for bare træer. Takker.

MVH Niels

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 21:53

On Wed, 19 May 2004 17:01:10 +0200, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:

>Er der tilfældigvis nogen der ved om det er lovligt for en forhandler at
>bruge brugte reservedele til en garanti rep.

En aut. forhandler anvender ikke brugte stumper

>I dette tilfælde er det starteren jeg skal have skiftet på garantien.
>Forhandleren vil sætte en brugt på, men det er jeg sgu ikke helt tilfreds
>med.

Når jeg har købt stumper til mine Alfa's, har forhandleren hvér gang
bedt om at få bilens stelnummer således, at han var helt 100% sikker
på at levere de rette stumper til mig.
Dette spørger både CarCentre samt Hersild og Heggov om - hvér gang.

/Mogens
som gerne ser en mail fra Hans Paulin !

Fra : Deaster

Dato : 19-05-04 22:11

Mogens Knudsen wrote:

> En aut. forhandler anvender ikke brugte stumper

Det kommer da søreme an på alderen af bilen osv.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 22:15

On 19 May 2004 21:11:23 GMT, "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote:

>Det kommer da søreme an på alderen af bilen osv.

Ny formulering: Jég har ikke kendskab til en aut. forhandler, der
anvender brugte stumper. Der kan være tilfælde, hvor en ejer giver
udtryk for muligheden, men normalt gør man ikke noget sligt, dér hvor
jeg færdes... :)

Fra : Deaster

Dato : 20-05-04 11:19

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> anvender brugte stumper. Der kan være tilfælde, hvor en ejer giver
> udtryk for muligheden, men normalt gør man ikke noget sligt, dér hvor

Det bruges temmeligt meget i forsikringsbranchen på ældre biler.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Fam. Olsen

Dato : 19-05-04 22:21

> En aut. forhandler anvender ikke brugte stumper

Det ville jeg også mene. Desværre er sælgeren kun ansat som sælger hos en
autoriseret forhandler. Han driver så sit eget lille firma ved siden af og
sælger biler. Han var sgu endda så fræk at ville sende en starter til mig,
så kunne jeg jo selv skifte den når jeg var mekaniker. Selvfølgelig blev han
meget fornærmet da jeg spurgte til hvad han betalte i timeløn.

MVH Niels
Alfa forever