Sælge computerudstyr til privaten
Fra : Casper Bang

Dato : 19-05-04 13:36

Hej,

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, med planer om at udlicitere driften af
firmaets webserver.
Den nuværende server vil derfor ikke længere blive brugt i erhvervsøjemed,
og skal overdrages til privaten.

Den er ca. et halvt år gammel, med hardware til 5K kroner.
Serveren blev straksafskrevet på en omkostningskonto, grundet den lave
værdi.

Hvordan skal dette bogføres? Kan jeg sige at den efter et halvt år er nede i
halv værdi, og fjerne dette fra omkostningskontoen, over til
egenkapitalskontoen, eller hvordan skal det gøres?

Jeg håer i kan hjælpe.

MVH
~Casper Bang
SecretsOfWar.Net

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 23:36

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40ab54a2$0$1354$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
>
> Den er ca. et halvt år gammel, med hardware til 5K kroner.
> Serveren blev straksafskrevet på en omkostningskonto, grundet den lave

Jamen, så er den jo afskrevet og i princippet ude af regnskabet.

> [...]
> halv værdi, og fjerne dette fra omkostningskontoen, over til
> egenkapitalskontoen, eller hvordan skal det gøres?

Karsten H. Jensen

Fra : Casper Bang

Dato : 20-05-04 09:16

> Jamen, så er den jo afskrevet og i princippet ude af regnskabet.

Hmm, det var det jeg havde en anelse.... Vil told og skat ikke komme og
banke mig oven i hovedet for det senere tror i?

Fra : Nico de Jong

Dato : 20-05-04 10:00

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40ac6940$0$934$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Hmm, det var det jeg havde en anelse.... Vil told og skat ikke komme og
> banke mig oven i hovedet for det senere tror i?

Det mest rigtige ville nok være at se efter i den blå avis eller på
www.eBay.de hvad tilsvarende hardware sælges for i brugt stand. Så kan du
sælge udstyret til dig selv for noget der ligner, med fradrag for ridser
osv. Regnskabsteknisk kaldes det for "genvundne afskrivninger".

Nico

---

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-04 10:25

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sælge udstyret til dig selv for noget der ligner, med fradrag for ridser
> osv. Regnskabsteknisk kaldes det for "genvundne afskrivninger".

I modsat fald skal det vist gøres inde for samme regnsskabsår - og man kan
vel vente?

I øvrigt tro jeg ikke, at de kommer på besøg for at kontrolerer en
inventarliste - og slet ikke for noget, der absolut må betagtes som værende
i småtingsafdelingen.
Karsten H. Jensen

Fra : Casper Bang

Dato : 20-05-04 12:55

> I modsat fald skal det vist gøres inde for samme regnsskabsår - og man kan
> vel vente?

Hmm, det blev jo afskrevet sidste år...

> I øvrigt tro jeg ikke, at de kommer på besøg for at kontrolerer en
> inventarliste - og slet ikke for noget, der absolut må betagtes som
værende
> i småtingsafdelingen.

Ja, det er vel i og for sig småting - jeg vil bare gerne have det hele helt
korrekt, hvis de nu skulle bede om yderligere oplysninger.

Hvis jeg ikke hører yderligere, vil jeg så bare overdrage serveren til eget
brug, når jeg får flyttet hostingen. Det er da også det klart nemmeste (og
billigste) for mig.

Mange tak for hjælpen!
~Casper

Fra : alexbo

Dato : 20-05-04 14:07

"Casper Bang" skrev

> Hvis jeg ikke hører yderligere, vil jeg så bare overdrage serveren til
eget
> brug,

Du kan spørge dig selv, vil jeg forære denne server væk, til den første der
spørger,
så kan du også forære den væk til dig selv.
Du kan sikkert, hvis du tænker dig om, finde flere gode ting, firmaet kan
købe,
og forære dig når det ikke skal bruge det mere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-05-04 16:35

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan spørge dig selv, vil jeg forære denne server væk, til den første
der
> spørger,
> så kan du også forære den væk til dig selv.

Sådan "spørger" Told & Skat ikke.
Serveren skal sælges til en realistisk pris, dvs. markedsprisen for en
tilsvarende brugt server.

> Du kan sikkert, hvis du tænker dig om, finde flere gode ting, firmaet kan
> købe,
> og forære dig når det ikke skal bruge det mere.

Ja, ja, du skal nok få problemer med Told & Skat med den indstilling.....

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-04 21:53

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsvarende brugt server.

> Ja, ja, du skal nok få problemer med Told & Skat med den indstilling.....

Åh, hold nu op og forhold jer til dagligdagens realisme. I allerværste fald,
hvor det drejer sig om effekter med succesiv afskivning over flere år, der
f.eks. i forbindelse med deres anvendelse går i udu uden mulighed for lønsom
reparation, er man for så vidt pligtig at oppbevare den defekte effekt i
afskrivningstiden, men jeg har aldrig hørt, at det på noget tidspunkt skulle
have givet anledning til problemer.

Skulle endelig nogen interessere sig for, hvor omtalte server er placeret,
er det vel naturligt, at den er placeret der, hvor kablet til stikkontakten
ender, og er der ikke flere ledige stikkontakter i kontoret, må man vel
flytte den hen, så man kan nå en anden stikkontakt.

Det er da uligt lettere end at skulle til at finde en griffel og skrive
flere tal ind på tavlen end højst nødvendigt.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-05-04 22:37

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> Åh, hold nu op og forhold jer til dagligdagens realisme.

Det ændre ikke ved at det ikke er rigtigt.
Specielt Alex´s sidste kommentar er en opfordring til at snyde både med moms
og skat. Sådan driver man ikke en seriøs forretning og det er under ingen
omstændigheder ok. Hvis du mener der er "dagligdagens realisme" står det
ganske skidt til.

Fra : alexbo

Dato : 21-05-04 00:03

"Allan Soerensen" skrev

> Specielt Alex´s sidste kommentar er en opfordring til at snyde både med
moms
> og skat.

Faktisk ikke, men sådan blev det åbenbart opfattet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-04 12:55

> [...]
> omstændigheder ok. Hvis du mener der er "dagligdagens realisme" står det

Det er blot min erfaring - og i øvrigt dermed inden for rimelighedens
grænser. Der endnu ingen - hverken statsautoriseret eller registreret
revisor, der haft indvendinger i udtrykket "inden for rimelighedens
grænser". Men jeg har nok genmnem årerne haft de forkerte.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-05-04 13:35

> [...]
> revisor, der haft indvendinger i udtrykket "inden for rimelighedens
> grænser". Men jeg har nok genmnem årerne haft de forkerte.

Min erfaring er at Told & Skat ikke arbejder med begreber som "inden for
rimelighedens grænser" og "værende i småtingsafdelingen"

Jeg har lige været igennem en tur, hvor jeg skulle aflevere alle bilag for
de 2 foregående regnskabsår.
Det har kostet meget energi når man skal helt ned og argumentere for at et
par stikkontakter, til 50 Kr./stk., er monteret i mit arbejdsbord og IKKE i
vægen på mit private hus. At loftslamper til 500 Kr./stk. IKKE regnes for
"faste installationer", der efterlades i mit private hus, hvis min
virksomhed flytter til andre lokale. En hel A4-side med tåbelige småting,
som jeg har kunne argumentere for en efter en.
Efter som jeg lever af min virksomhed, er det småbeløb set i forhold til det
overskud virksomheden laver. Told & Skat ville have fået mere ud af at lade
mig passe mit arbejde, så jeg kunne fakturere nogen timer og dermed fået et
større overskud til beskatning.

Jeg er glad for at jeg ikke havde lavet små "den-går-nok" numre, når de går
i så små sko

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-04 12:10

> [...]
et
> større overskud til beskatning.
>
> Jeg er glad for at jeg ikke havde lavet små "den-går-nok" numre, når de

Det må jeg betragte som helt urimeligt og med samme nidkærhed som for
kørebøger i egen bil mod skattefri kørselsgodtgørelse (hvem har ikke haft
unødig tidsspille på det?).

Men det meste af de "smånusserier" skyldes, at de _skal_ med djævelens magt
finde noget tilstrækkelig mange gange for at opnå præstationstillæg, om de
så er kvalificerede eller ej (også erkendt af landsskatteretten). Og så kan
de heller ikke finde ud af "at spole filmen tilbage, nu de alligel ikke
vandt landsskatteretssagen, hvilket også kostede endnu en
landsskatterestsag - oven i købet baseret på det faktum, at vi kunne påvise,
at de end ikke kunne læse et regnskab. Så begynder sagen vrkeligt at trække
tænder ud.

Hovedproblemet i dit tilfælde er nok, at du har (haft) kontor i din private
bolig. På dit kontor der må du jo dårligt arbejde efter fyraften, før end du
bliver beskattet af en a-indkomst incl. overarbejdsbetaling. Du må jo heller
ikke lige tage en powernap på den sofa, der med afløftning af moms er
beregnet til virksomhdsmæssige mødeaktivitet.

Tænk på muligheden for, at der sad en virkelig potentiel kunde, som alene
foranledigede en omsætningsforøgelse og dermed et større
beskatningsgrundlag, hvilket du så også må kunne dokumentere, måske oven i
købet med en på betrykkende måde edssvoren håndsigneret og noteret hos
notarius publicus bekræftelse fra kunden på, at han virkelig sad der den
dato kl. XX og drak en kop kaffe - ups, var der nu også et forbrug af kaffe?
Var det nu rimeligt i forhold til den kaffe, der nu blev drukket privat
desuagtet, at _ingen_ i husholdningen drikker kaffe! Jo, i så tilfælde
kender fantasien ingen grænser.

Jeg har i øvrigt lige selv efter nu 10 år vundet den sidste
landsskatteretssag (en 3-4 stykker ialt - alle vundne - eller retteligere
ikke tabte). Så nu er det sagt, lige som det naturligvis danner en hvis
baggrund for, hvad der akcepteres eller med baggrund i ligningsafdelingens
manglende kvalifikationer. I landsskatteretten sidder der foreløbig "hvide"
mennesker. Jeg således har en glimragende fornemmelse for, hvordan man slår
folk til lirekassemænd. Men det giver jo en mængde erfaring med et
tidsforbrug, der var væsentlig bedre anvendt på at drive en virksomhed.

Så Allan, jeg tror nok, vi begge to har være ude for uhyligheder, vi havde
været bedst foruden. - ja, en smiley blev det alligevel til.

Jeg beklager det lange epistel og håber, at nogen kunne se "komekken" i det.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-05-04 16:38

> [...]
>
> Det må jeg betragte som helt urimeligt og med samme nidkærhed som for
> kørebøger i egen bil mod skattefri kørselsgodtgørelse (hvem har ikke haft

Den med kørebogen var skam også med på listen
Der blev fremsat krav om at der skulle føres daglig kørebog, med nøjagtig
angivelse af kilometerangivelse for privat- og erhvervskørsel, på tros af at
jeg højest bruger bilen til erhvervskørsel 6-8 gange årligt. Fuldstændigt
*gak* når det er min private bil som jeg betaler alle udgifter privat.
Fik jeg (også) argumenteret mig ud af, da jeg gjorde opmærksom på at det
havde jeg under ingen omstændigheder tænkt mig at bruge tid på og jeg ville
klage over afgørelsen, hvis de ikke ville godkende de bilag jeg havde indsat
i bilagsmappen hver gang der var udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse.

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 00:39

> [...]
indsat
> i bilagsmappen hver gang der var udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse.

Jo, men Allan - det er jo dem, der har æren og magten.

Jeg er da også af den opfattelse, at føre daglig kørebog, hvor den så langt
overvejende kørsel slet ikke er erhverskørsel, er helt ude af proportioner.
Rent ud sagt i sådant et tilfælde, hvad fan... rager det dem, hvortil
og -fra du har kørt privat.

Nå, jeg tør næsten ikke skrive, hvordan jeg klarede den gennem 25 år uden de
store problemer - men, du kan få recepten privat.
Karsten H. Jensen

Fra : jens v

Dato : 24-05-04 13:50

> [...]

de
> store problemer - men, du kan få recepten privat.

Hvis du først har prøvet at få dit regnskab gået igennem vil du vide at de
er utrolig nidkære. Vi havde for ca. 10 år siden besøg efter de havde kigget
på regnskabet i 14 dage. Der var lige et par småting de skulle have
forklaret. De ankom 2 mand i 4 timer hvor alt blev kigget igennem. Bl.a.
havde vi købt en cdrom brænder, den kostede 10.000,00 kr.dengang, og den ene
var helt nede på kæn og inde under skrivebordet for at se om der var kabler
til den. Vi har så ikke hørt fra dem siden, men ryster hver gang vi tænker
på den oplevelse.
Hvad de fik ud af det? De kunne flytte 800,00 kr. fra et år til et andet. Så
2 mand i 14 dage på kontoret + 2 x 4 timer hos os, der kan ikke være meget
overskud i det.

mvh jans

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 16:33

"jens v" <jens_verner@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du først har prøvet at få dit regnskab gået igennem vil du vide at de
> er utrolig nidkære.

Jep, har prøvet det - et par gange..

>Vi havde for ca. 10 år siden besøg efter de havde kigget
> på regnskabet i 14 dage. Der var lige et par småting de skulle have
> forklaret. De ankom 2 mand i 4 timer hvor alt blev kigget igennem.

Ja, jeg kender fremgangsmåden.

> [...]
kabler
> til den. Vi har så ikke hørt fra dem siden, men ryster hver gang vi tænker

Ja, se alene det, at I ikke har hørt fra dem siden, understreger dit
uhyrlige svineheld.

> Hvad de fik ud af det? De kunne flytte 800,00 kr. fra et år til et andet.

> 2 mand i 14 dage på kontoret + 2 x 4 timer hos os, der kan ikke være meget
> overskud i det.

Nej, det var heller ikke meningen - for så vidt de blot kunne opretholde
deres præstationstillæg.

> mvh jans

Men jeg misunder dig ikke oplevelsen uanset, hvad den begrænsede sig til.
Karsten H. Jensen

Fra : Johan Christiansen

Dato : 21-05-04 05:13

Allan Soerensen wrote:

> Serveren skal sælges til en realistisk pris, dvs. markedsprisen for en
> tilsvarende brugt server.

Hvordan ville man bogføre sådant et salg?
Det kan ikke gå under serviceydelser, men heller ikke varesalg (da varen
jo ikke har nogen værdi for virksomheden)?

Fra : Casper Bang

Dato : 21-05-04 08:58

> Hvordan ville man bogføre sådant et salg?
> Det kan ikke gå under serviceydelser, men heller ikke varesalg (da varen
> jo ikke har nogen værdi for virksomheden)?

Hmm... jeg synes jeg har fået lidt modsigende udsagn... nogen siger at den
er afskrevet som omkostning, så jeg kan bare bruge den i privaten når den
ikke længere er til nytte for virksomheden.
Andre siger at den skal sælges til mig selv.

Hvis den skal sælges til mig selv, kunne det vel gøres ved at fjerne lad os
sige halvdelen af dens oprindelige kostpris fra omkostningskontoen, hen til
privatforbrugskontoen.
Det eksakte beløb må skønnes ud fra en realistisk salgspris af enheden.

Fra : alexbo

Dato : 21-05-04 09:48

"Casper Bang" skrev

> Hmm... jeg synes jeg har fået lidt modsigende udsagn... nogen siger at den
> er afskrevet som omkostning, så jeg kan bare bruge den i privaten når den
> ikke længere er til nytte for virksomheden.

Det er der det går galt, hvis den kan sælges, er den til nytte for
virksomheden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-05-04 10:12

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er der det går galt, hvis den kan sælges, er den til nytte for
> virksomheden.

Hvis den ikke sælges, er den så til ingen nytte for virksomheden..?

Hvis den er det, hvorfor så ikke blot smide den til storskrald..?

Hr. Bjørn

Fra : alexbo

Dato : 21-05-04 10:42

"Bjørn Jørvad" skrev

virksomheden.

> Hvis den ikke sælges, er den så til ingen nytte for virksomheden..?

En ting der kan sælges har en værdi, men en ting behøver ikke at kunne
sælges for at have en værdi.

En sten kan ikke flyve,
mor kan ikke flyve,
ergo er mor en sten.
Erasmus Montanus

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-05-04 11:07

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> En ting der kan sælges har en værdi, men en ting behøver ikke at kunne
> sælges for at have en værdi.
>
> En sten kan ikke flyve,
> mor kan ikke flyve,
> ergo er mor en sten.
> Erasmus Montanus

Så gør som alle andre med et eks. afskrevet varelager.

Smid dimmerne på storskrald.
(Bjørn Jørvad)

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-04 13:04

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Bjørn Jørvad" skrev

> virksomheden.

> En ting der kan sælges har en værdi, men en ting behøver ikke at kunne
> sælges for at have en værdi.
>
> En sten kan ikke flyve,
> mor kan ikke flyve,
> ergo er mor en sten.
> Erasmus Montanus
>
> mvh
> Alex Christensen

Det kan under tiden være et udgangspunkt for skattevæsenet (har man set).
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-04 13:03

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis den ikke sælges, er den så til ingen nytte for virksomheden..?
>
> Hvis den er det, hvorfor så ikke blot smide den til storskrald..?

Det gør man i store og især offentlige virksomheder, hvor alt - i
produktionen kasserede eller udrangeret inventar - skal kunne dokumenteres
at have været under damphammeren, hvor der af hensyn til aktionærer - altså
en større ejerkreds - er det med mere end 10 aktionærer?
Karsten H. Jensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-05-04 13:57

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
altså
> en større ejerkreds - er det med mere end 10 aktionærer?

Det er jeg helt med på.

Man gør det da også i virksomheder med 1 eller sågar 2 aktionærer.

T&S er vist lige glade med antallet af aktionærer..?

PS: Jeg fornemmer blot nogle undertoner i denne tråd....

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-04 11:42

> [...]
>
> T&S er vist lige glade med antallet af aktionærer..?
>
> PS: Jeg fornemmer blot nogle undertoner i denne tråd....

Det har jeg nu ikke set, men det er jo ikke ens betydende med, at det ikke
kan forekomme - specielt hvis der f.eks. er 2 aktionærer og dermed
stemmelighed, og det drejer sig om et materielt aktiv af en værdi, så sol og
vind på sigt ikke er delt ligeligt evt. samtidig med, at der tale om et
aktiv af en størrelsesorden, der ikke lige ligger inden for selskabets indre
værdi (lager) og forretningsområde og i øvrigt under skyldig hensyntagen til
begrebet. Yderligere kan der være tale om et aktiv, hvori den anden aktionær
ikke har spor interesse - og igen: Alt med måde.

Ja, T&S er da i princippet lige glade med antallet af aktionærer - lige
indtil der er tale om udbetaling af udbytter og den differentierede
beskatning heraf (kr. 32.000,- reglen).

Undertoner - det er dog almindelig praksis - også fordi så risikerer man
ikke, at der kommer f.eks. renoverede produkter ud af bagdøren eller hvid
der opstår ulige fordelig mellem ansatte fra forskellige afdelinger. Nu er
der her naturligvis tale om producerende og lagerførende virksomheder.

Undertoner? Jamen da ikke "undertoner" der ikke tager udgangspunkt i andet
og mere end, hvad der normalt regnes "inden for småtingsafdelingen" alt
afhængig af firmaet størrelse eller omfang, som jeg hele tiden har
begrænset mig til.
Karsten H. Jensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-05-04 11:59

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> og mere end, hvad der normalt regnes "inden for småtingsafdelingen" alt
> afhængig af firmaet størrelse eller omfang, som jeg hele tiden har

Mig bekendt regner T&S ikke ret meget for "småting".

Der er ikke mange "småting", specielt hvis du driver din virksomhed ud fra
privatboligen.

Det er her nidkærheden rigtig kommer til sin ret.

Du skulle eks. se min el-regning. Den er på ca. 25.000 kr om året.

Den betaler jeg "gladelig" som privat el-forbrug.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 00:31

> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
>

> Mig bekendt regner T&S ikke ret meget for "småting".

Næh, man kan åbenbart ikke vinde hver gang.

> Der er ikke mange "småting", specielt hvis du driver din virksomhed ud fra
> privatboligen.

Nu er jeg jo i den heldige situation at have (eller har haft) 2 eller 3
erhvervsadresser, hvoraf den ene var privatadressen som
"administrationskontor", og jeg har aldrig havft bøvl med skattefri
kørselsgodtgørelse såvel internet mellem erhvervsadresserne og externt -
altså ærinder andre steder.

> Det er her nidkærheden rigtig kommer til sin ret.

Kommer til sin ret og kommer til sin ret - det er vi nu ikke enige om, men
det er i hvertfald her, den manifesterer sig.

> Du skulle eks. se min el-regning. Den er på ca. 25.000 kr om året.
>
> Den betaler jeg "gladelig" som privat el-forbrug.

> [...]
Til det sidste må jeg sige UPS!

Nå, dels må du have el-varme med det forbrug, med mindre du fyrer 3-5 kW af
i timen inden for normal arbejdstid.

Så kan der jo også være tale om et af de tilfælde, hvor man endnu en gang må
konstatere, at "brændte børn lugter ilde".

Men du har i hvertfald min fulde sympati.
Karsten H. Jensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-05-04 01:16

> [...]

KLIP

> Nå, dels må du have el-varme med det forbrug, med mindre du fyrer 3-5 kW

Jeg har gas som varmekilde.

Jeg har dog en del computere, skærme samt en server til at køre 365 dage om
året.

Lidt lys skal vi jo også have.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 12:33

> [...]
> af
>
> Jeg har gas som varmekilde.
>
> Jeg har dog en del computere, skærme samt en server til at køre 365 dage

Ja, det er da rigtigt. Det kan være, jeg har haft et fejlagtigt indtryk af
erhvervsarealet.
Karsten H. Jensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-05-04 14:13

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, det er da rigtigt. Det kan være, jeg har haft et fejlagtigt indtryk af
> erhvervsarealet.

Det føler jeg bestemt, du har, da ikke alt måske er som man umiddelfart
skulle tro...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-04 12:58

"Johan Christiansen" <news@haz.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan ville man bogføre sådant et salg?
> Det kan ikke gå under serviceydelser, men heller ikke varesalg (da varen
> jo ikke har nogen værdi for virksomheden)?

Det er meget simpelt. Man skriver en faktura til sig selv og omposterer
derefter salget til kontoen for salg af maskiner og inventar i status under
aktiver - i øvrigt bør den konto automatisk aftrække moms.
Karsten H. Jensen

Fra : Casper Bang

Dato : 21-05-04 15:49

> [...]
under
> aktiver - i øvrigt bør den konto automatisk aftrække moms.

Ok. Så jeg skal selv købe den.
Nu hvor vi er i en erhvervsgruppe - hvad er en realistisk pris for hardware
(harddiske+raid controller), som er godt et halvt år gammel? 2/3 af prisen,
eller måske 1/2?

Jeg er ikke ude på at snyde i skat - men vil på den anden side heller ikke
snyde mig selv unødigt meget.

På forhånd tak!
~Casper

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-04 11:23

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40ae16ca$0$743$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
> eller måske 1/2?
>
> Jeg er ikke ude på at snyde i skat - men vil på den anden side heller ikke

Søg i Den Blå Avis. Tag et gennemsnit af de priser, de tilbydes der. Bliv nu
ikke forskrækket og husk at dele til- eller computere falder usædvanlig
hurtig efter en kort alder. Har du haft din dims i meget mere end et års tid
eller to, så er den markedsmæssige rent ud sagt ikke en sk.. vær mere.

Så igen i småtingsafdelingen, at der egentlig er mere bøvl end noget, der
vil blive påstået som "snyd". Men det synes tilsyneladen ikke at være ret
mange her, der har absolut praktisk erfaring på området - ej heller i
samarbejde med revisoren for det aktuelle årsregnskab.
Karsten H. Jensen

Fra : Casper Bang

Dato : 22-05-04 15:40

> [...]
tid
> eller to, så er den markedsmæssige rent ud sagt ikke en sk.. vær mere.

Ok, det vil jeg gøre så.
Hvis jeg bare tager en kopi af de annoncer jeg baserer udregningen på, må
det kunne stille T&S tilfreds.

Tak for hjælpen!
~Casper

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 00:41

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40af665b$0$1631$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Hvis jeg bare tager en kopi af de annoncer jeg baserer udregningen på, må
> det kunne stille T&S tilfreds.
>
> Tak for hjælpen!
> ~Casper

Selv tak. Ja, det må anses at være dokumentation for gældende markedpris på
det pågældende tidspunkt.
Karsten H. Jensen

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 21-05-04 08:56

Den Fri, 21 May 2004 skrev Johan Christiansen:

> Hvordan ville man bogføre sådant et salg?
> Det kan ikke gå under serviceydelser, men heller ikke varesalg (da
> varen jo ikke har nogen værdi for virksomheden)?

Huh? Den har jo netop præcis den værdi der er markedsprisen. Dvs. du
kan sælge til en anden person til markedprisen (som jo vel per
definition er den pris en anden person vil give) og indtægten
tilfalder firmaet.

mvh
Jeppe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-05-04 09:11

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan sælge til en anden person til markedprisen (som jo vel per
> definition er den pris en anden person vil give) og indtægten

Lige præcis, og derfor er det ikke rigtigt at den "ikke har nogen værdi for
virksomheden".