Indskud i summa...
Fra : Hjalte

Dato : 19-05-04 12:51

Hejsa..

Jeg har tidligere stillet et spørgsmål hvor jeg var lidt inde på emnet, men
jeg bliver nødt til at være helt sikker her.

Da jeg startede mit firma indsatte jeg 45.200 kr.
Det er nogle penge jeg har lånt privat.

Jeg har afdraget dem med 500 kr. tre gange, ialt.: 1.500 kr.

Nu er jeg i tvilv om hvordan jeg skal postere det.

Det jeg har gjort nu, er at jeg har brugt summa's standard kontoplan, og
bogført de 45.200 kr på kontoen egenkapital.

Men når jeg så har betalt dem tilbage, har jeg bogført dem på en konto der
hedder afdrag.

Nu er problemet så, at når jeg kigger på min kontoplan, så ser regnestykket
for passiver sådan her ud:

Egenkapital: -45.200,00
B-Skat: 16.018
*Egenkapital: -29.182

Men jeg har jo kun betalt 1500 kr. af af mit lån/egenkapital.

Så hvad skal jeg gøre for at rette det?
Hvilke konti skal de forskellige ting ind på?
Jeg kan nemlig ikke finde en konto der er beregnet til lån, og jeg ved ikke
i hvilken gruppe jeg evt. skal oprette kontien.

Håber i vil hjælpe

MVH.
Hjalte Sofienfryd

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 20-05-04 16:14

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> wrote > Da jeg startede mit firma indsatte jeg
45.200 kr.

> [...]

> B-Skat: 16.018
> *Egenkapital: -29.182
>
> Men jeg har jo kun betalt 1500 kr. af af mit lån/egenkapital.

Hej Hjalte -

Jeg er ikke ekspert - men mit forsøg er:

Du har privat indskudt DKK 45.200 i virksomheden. Det kaldes "indskud" og
er - som du selv anfører - egenkapital.

Jeg opfatter det som om, at virksomheden har givet dig penge til afdrag på
lånet (DKK 1.500 til afdrag på privat gæld). Det kaldes "hævninger" - og er
at ligestille med "overført til privatsfære".

Din virksomhed har ligeledes betalt din B-skat. Det er også en "hævning"
overført til "privatsfæren". Virksomheden er ikke skattepligtig - det er du
som person.

Alt andet lige vil din egenkapitalforklaring komme til at se sådan ud:

Egenkapital - primo 0
Hævninger
B-skat -16.018
Afdrag på privat gæld -1.500
Resultat af virksomhed + xxx
Andre bevægelser +/-xxx
= Egenkapital - ultimo yyy

Giver det mening?

- Jan

Fra : Hjalte

Dato : 21-05-04 00:51

On Thu, 20 May 2004 17:13:32 +0200, "Jan Bang Jensby"
<jensbyFJERN@lite.dk> wrote:

>Giver det mening?

Det gør det

Men sagen er den at det er et privat lån jeg har taget. Altså jeg hår
lånt størstedelen af pangene af en bekendt.

Men det gør måske ingen forskel?

---
MVH.
Hjalte

"Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får et kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget tilbage."