Sport om aftenen, hvad og hvornår skal jeg~
Fra : Søren R

Dato : 19-05-04 11:14

Hej

Jeg dyrker sport 4-6 gange om ugen, og jeg vejer faktisk en smule for
meget...

Jeg er i god kondition, men jeg er heller ikke i tvivl om hvorfor jeg
vejer hvad jeg gør. Jeg spiser helt forkert, men er nu så småt begyndt
at lave det om.

Mit store problem er faktisk mht. sporten. Når jeg dyrker sport er det
som regel om aftenen, og jeg er ikke så glad for at spise i timerne op
til, da det er umuligt at løbe rundt og dyrke sport, med en fuld mave.

Og når jeg kommer hjem, er jeg så skrup sulten, at jeg bliver nødt til
at spise noget, og da jeg først er hjemme kl. ca. 21, er det jo et
ekstremt dårligt tidspunkt at spise på.

Er der nogen der har nogle gode anbefalinger til hvad jeg skal spise
og hvornår? Skal jeg spise både før og efter etc?

I øjeblikket spiser jeg lige når jeg kommer fra arbejde 16:30 det er
ca. 2 timer før jeg dyrker sport. Og så er jeg tit så dum at begynde
at spise igen når jeg kommer fra sport, ved 21 tiden, men det er vel
natulrligt nok at være sulten på det tidspunkt...

Håber der sidder et par stykker der har nogle gode råd

--
Søren R

¤ Hader DU en reklame? Besøg http://www.hadereklamer.dk ¤
Ugens Tipper ***

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 11:33

On Wed, 19 May 2004 12:14:13 +0200, Søren R
<Kongen19delete-this@hotmail.com> wrote:

-klip-

>Håber der sidder et par stykker der har nogle gode råd

Hvad med at spise noget frugt før du tager til træning, også ellers
bare spise aftensmad min. 30min efter du har lavet motion.

Fra : Søren R

Dato : 19-05-04 12:00

On Wed, 19 May 2004 12:33:21 +0200, peet_dk <peet at peet dot denmark>
wrote:

> [...]

>Hvad med at spise noget frugt før du tager til træning, også ellers
>bare spise aftensmad min. 30min efter du har lavet motion.

Jeg var bare af den opfattelse, at det ikke var specielt godt at spise
et helt aftenmåltid ved 21 tiden, når man allerede går i seng 1 time
senere...

Ikke at jeg har forstand på det (så spurgte jeg nok ikke her men
jeg troede ikke man forbrændte det lige så godt, når man spiser så
sent, og går i seng ikke så længe efter.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 13:38

On Wed, 19 May 2004 13:00:24 +0200, Søren R
<Kongen19delete-this@hotmail.com> wrote:

>Jeg var bare af den opfattelse, at det ikke var specielt godt at spise
>et helt aftenmåltid ved 21 tiden, når man allerede går i seng 1 time
>senere...

Har også hørt at man ikke må spise FEM timer før man går i seng. Det
må man sikkert heller ikke hvis ens forbrændning skal være optimalt...
MEn man kan ikke være optimalt hele tiden. Jeg spiser 1-2 timer før
jeg går i seng. Og det går da ude mærket med at tabe mig. Men lad være
med at spise LIGE efter du har trænet, vent ½-1time.

Fra : Thorbjørn

Dato : 19-05-04 14:05

"peet_dk":
> Men lad være
> med at spise LIGE efter du har trænet, vent ½-1time.

Arj, det er vist en myte. Forskningen siger netop, at træningsudbyttet
bliver størst hvis man spiser lige efter træning.

-Thorbjørn

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 19-05-04 14:23

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> skrev i en meddelelse
> "peet_dk":
>
> Arj, det er vist en myte. Forskningen siger netop, at træningsudbyttet
> bliver størst hvis man spiser lige efter træning.

Ja, hvis du bygger muskler, men skal du tabe dig så vent og lad kroppen tag
lidt af depoterne først.

Glenn

Fra : Thorbjørn

Dato : 19-05-04 14:45

Glenn [Odense]:
> Ja, hvis du bygger muskler, men skal du tabe dig så vent og lad kroppen
tag
> lidt af depoterne først.

Ud fra samme type argumentation kunne man hævde, at man skal undlade at
spise morgenmad for at forbrænde mest muligt.

Jo længere tid man venter med at spise, desto større vil måltiddet
uvilkårligt blive.

-Thorbjørn

Fra : Thorbjørn

Dato : 19-05-04 15:21

"Glenn [Odense> :
>Ja, hvis du bygger muskler, men skal du tabe dig så vent og lad kroppen tag
> lidt af depoterne først.

Det er da rigtigt, at man kan argumentere for ikke at spise for mange
KULHYDRATER lige efter træning hvis man vil tabe sig, men man kan også
argumentere for et vist indtag; da især kulhydraterne vil medvirke til at
man næste gang man dyrker motion vil kunne træne med højere intensitet,
hvorved man forbrænder mere. Jo bedre træningstilstand, jo højere
forbrænding - også når man ikke træner.

Indtil eftertræningskulhydrater i forhold til vægttab er undersøgt
ordentligt, kan jeg lige såvel forestille mig at det er vægttabsgavnligt
som -skadeligt.

Flere fagfolk anbefaler et moderat proteinrigt måltid umiddelbart efter
træning når vægttab er hovedformålet.

-Thorbjørn

Fra : Thorbjørn

Dato : 19-05-04 12:26

Søren R:
> [...]
>
> Og når jeg kommer hjem, er jeg så skrup sulten, at jeg bliver nødt til
> at spise noget, og da jeg først er hjemme kl. ca. 21, er det jo et

Der er meget spekulation om at det skulle være skidt at spise sent ud fra
slankemæssige hensyn, men vist ikke nogen egentlig håndfast dokumentation.
Personligt tvivler jeg på om det skulle være tilfældet.

Jeg tror du skal fokusere på at spise oftere hele dagen. Når man gør det får
man aldrig følelsen af voldsom sult eller overfyldt mave.

Jeg napper et par stykker smørrebrød inden sport og derved bliver jeg
hverken generet af fyldt mave eller går sukkerkold. Skal jeg træne mere end
90 minutter, spiser jeg også undervejs.

-Thorbjørn