Fra : Kall, Mogens

Dato : 19-05-04 10:59

"Andreas, Ravsted" skrev:

Date: 3. maj 2004 CET 10:32
Subject: Re: et kritisk blik på bibeloversætterne
news:409603a1$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> I news:20040503094930.468ea4e6@cylle skrev
> Cyril Malka følgende:
>
> [ ... ]
>
> Ja, det påstår du jo, men hidtil har du jo ikke kommet med skyggen af
> bevis for din påstand!

Dét, Cyril tænker på, er vel først og fremmest slutningen af
Markus-evangeliet.

I den danske autoriserede oversættelse af 1948 står der udfor Mark.16,9-20:

"v.9-20 mangler bl.a. i de to ældste håndskrifter"

Dernæst::

" [alt, hvad der var befalet dem,
fortalte de i korthed til Peter og hans
fæller. Derefter udsendte Jesus selv
gennem dem, fra østen og indtil ve-
vesten, den hellige og uforgængelige
prædiken om den evige frelse.]

Denne kortere slutning findes i enkelte håndskrifter i stedet for v.9-20."

-

Umiddelbart kan man som læser her godt komme i tvivl, om den alternative
korte version ér i de to ældste håndskrifter.

Uanset hvad indeholder de dog alle i hvert fald Mark.16,1-8, hvor engelen
forkynder Jesu opstandelse for kvinderne, og dermed er der INGEN grund til
at betvivle vidnesbyrdets ægthed.

-

I den forbindelse bør jeg komme ind på, at der i oldkirken forekom et
alvorligt problem.

I 2.Thessalonikerbrev (som af bibeltro bibelforskere er dateret til ca. 6
måneder efter det første brev, som er dateret til ca. år 51. e.Kr.) står
der:

"Hilsenen skriver jeg, Paulus, men
egen hånd. Dette er et kendetegn
i alle breve fra mig; sådan er min
håndskrift."

(2.Thess.3,17)

Lidt tidligere i brevet står der:

"... eller noget
brev, der foregives at være fra os,
..."

(2.Thess.2,2)

Der var altså *falske* breve i omløb.

I det konkrete tilfælde her var der muligvis tale om nogle mennesker, som
hævdede, at Herrens dag° var lige forestående (2.Thess.2,2)
Kritiske bibelforskere hævder på baggrund af dette udsagn, at brevets
datering må være meget yngre. Tankegangen er, at urkirken forventede
*umiddelbart* Jesu Genkomst. Den ældste NT-brev, Jakobs brev, kunne godt
give anledning til denne antagelse (Jak.5,8b). Som årene gik, og der intet
skete, blev der knurren i rækkerne (ligesom man for øvrigt ser hos Jehovas
Vidner). For at imødekomme dette, blev brevet forfattet.

Ser vi bort fra denne kritiske bibelforskning, og koncentrerer os om
indholdet, da konstaterer vi, at 2.Timoteusbrev (som af bibeltro
bibelforskere er dateret til ca år 66-67 e.Kr.) har en opfølgning på dette:

"når de hævder, at opstandelsen alle-
rede har fundet sted, er de kommet
bort fra sandheden, og de nedbryder
troen hos nogle."

(2.Tim.2,18)

Der er sket en udvikling i denne vranglære mellem de to breve.

Først troede disse vranglærere, at Jesu Genkomst (og dermed opstandelsen,
Jak.5,6-7a+Dan.12,2) var nært forestående; dernæst at begivenheden allerede
havde fundet sted.

For den, som har valgt en bibeltro livsindstilling (det er et spørgsmål om
at have *tillid* til Guds Ord), kan vi altså tillade os at konkludere, at
der allerede på et meget tidligt tidspunkt i urkirken var udefra komne
angreb i form af vranglære, *inklusiv* falske breve.

-

Spørgsmålet er derfor berettiget:

Kunne man forestille sig forvrængede udgaver af de originale NT-breve samt
evangelier netop for at tilsvine Kristendommen mest mulig ?

Personlig håber jeg, at Menneskeheden en dag vil finde NT-skrifter (ligesom
man fandt Qumran-skrifterne, Dødehavsrullerne) fra urkirken. Kulstof-14
skulle så være det *ultimative* bevis på original-skrifternes ægthed.

(en vranglærer vil nok ikke finde på at nedgrave sine falsknerier under
krigen år 70-74 e.Kr. - den bibeltro vil i nødværge godt kunne finde på at
nedgrave de originale tekster, fordi vedkommende heri har fundet sin
identitet, akkurart som Qumran-folket)

Med venlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6509896@news000.worldonline.dk