Egnsret fra Bornholm.
Fra : Peter Fleinert

Dato : 19-05-04 11:01

Jeg håber nogen kan hjælpe med en bornholms egnsret eller to.
Jeg sidder og pukler med at lave en fem retters menu. Foretten skulle
helst være bornholmsk og må meget gerne være noget med sild.
Er der en barmhjertig bornholmer derude der kan hjælpe.
PS. svar venligst i gruppen.
På forhånd tak
Peter.

Fra : mcloud

Dato : 19-05-04 12:29

"Peter Fleinert" <fleinert@SLETDETTEvaks.dk> skrev i en meddelelse
newsr78rfjgclmho1q@news.cybercity.dk...

Jeg håber nogen kan hjælpe med en bornholms egnsret eller to.

Hej Peter Fleinert
Her er et par forslag som er Bornholmske egnsretter:

Æggekage med røget sild:
Rens sildene og rist filetterne i smør på stærk varme på panden.
Æg piskes med lidt mel,mælk og salt og peber ,hældes over og æggekagen
steges færdig over svag varme,drysses med purløg inden servering.
Sildebøf med brun løgsovs:
De rensede ,udbenede sild hakkes gennem kødhakkeren og blandes med lidt
rugmel,salt og peber ,formes som bøffer og vendes i mel og steges.
Serveres med brun løgsovs.
Kogt torsk med Gudhjemmadyppa:
Rens og kog torsken,gem lidt suppe til sovsen.

Gudhjemmadyppe:
150 gram letsaltet eller røget flæsk eller spæk,skæres i firkanter og brunes
ikke for hårdt og der tilføjes 125 gram finthakket skalotteløg som steges
med til de er gyldne.
En sovs bages op ,eller man jævner sovsen af fedtet på panden med lidt mel
og fiskesuppe,der til tilsættes lidt sukker og eddike efter smag.
serveres med torsk og kogte kartofler.

--
mvh. Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Helle Skoett

Dato : 19-05-04 12:43

"mcloud" <raski@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Fleinert" <fleinert@SLETDETTEvaks.dk> skrev i en meddelelse
> newsr78rfjgclmho1q@news.cybercity.dk...
>
> Jeg håber nogen kan hjælpe med en bornholms egnsret eller to.

Du kunne prøve at spørge de kloge mennesker i dk.lokalsamfund.bornholm.
eller finde/låne bogen som bornhoms museum har lavet med egnsretter.
god fornøjelse
vh helle s

Fra : Deleuran

Dato : 19-05-04 13:22

"Peter Fleinert" <fleinert@SLETDETTEvaks.dk> wrote in message
newsr78rfjgclmho1q@news.cybercity.dk...

> Jeg håber nogen kan hjælpe med en bornholms egnsret eller to.

Hej Peter

Jeg er ikke bornholmer, men vil gerne bidrage. Ved Frilandsmuseets indvielse
af den bornholske gård (ja, det er lææænge siden) fik vi serveret "sild i
sur fløde". Det skulle være helt autentisk og smager meget, meget bedre end
det lyder:

Sild i sur fløde

3 dl piskefløde
3 spsk eddike
3-4 spsk hakket løg
ca. 12 udvandede sildefilter
1 bdt. purløg

Fløden piskes halvstiv, irøres eddiken og står lunt 2 timer.
Så tilsættes hakket løg og sild udskåret på tværs i 1 cm tykke stykker.
Store mængder hakket purløg drysses over lige inden serveringen.

Lone

Fra : Peter Fleinert

Dato : 21-05-04 09:13

Tak for svarene, det var lige hvad jeg kunne bruge.
Peter.