Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fejl i kamera?
Fra : GJ

Dato : 18-05-04 22:46

Hejsa

Jeg skriver egentlig for min mor der købte et digital kamera sidste
år, men der har simpelthen været så mange problemer (efter min mening)
at jeg nu har lovet at hjælpe med et brokkebrev, selvom det er så
længe siden kameraet er købt. Det er jo statig inden for
reklamationsretten så jeg håber vi kan få noget ud af det... Jeg har
bedt min mor skrive en beskrivelse til mig som jeg kan bygge videre
på, den sender jeg lige med.

//Citat mor

Ang: HP Photosmart 720.

Købt i Kvickly xtra Nørresundby d-22/5-03 som sampakke med Photosmart
Printer 7150.

D 6/9-03. Taget festbilleder ca 15 stk ,slukkede kamera da det blev
tændt senerer for at tage flere billeder var de første forsvunden.

Dec 2003.Der er kommet en hvid skygge på skærmen bagpå, taget kontakt
til Kvickly xtra,de ville ikke ombytte kameraet, fik at vide at det
ikke havde noget at sige/eller kunne gøres noget ved. Men skyggen er
til sene når man tager billeder ved at kigge i skærmen bagpå.

D 3/5-04.Taget 7 billeder og et filmklip,så dem i kameraet 2 dage
efter,ville lige se dem inden de blev lagt ind i pc d 7/5 da var de
forsvunden og de var ikke blevet slettet fra kortet.

Under ferie 11/5-04 taget billeder og lidt filmklip, efter at have
taget et billede slukker kameraet pludselig og tænder hurtig igen ,da
kan man ikke se billederne , og samtidig står der i displayet at man
skal formatere kortet ( hvilket man havde gjordt inden ibrugtagningen
af kortet første gang).

* kortet har været brugt tidligere uden problemer (Gitte)

Ved at sætte kortet i en kortlæser kan man kalde billederne frem også
dem fra d 3/5, men når kortet er i kameraet siger den no images on
card

* en sandhed med modifikationer, jeg har genskabt billederne via en
kortlæser og programmet jpegdump. Da jeg brugte kortlæser blev jeg
også bedt om at formateret kortet, men ved brug af jpegdump blev
billederne genskabt. (jeg ved ikke om det er dem alle men umiddelbart
ser det ud til det) De filmklip der var er dog blevet genskabt som
enormt mange billeder, er der monstro nogen mulighed for at sætte dem
sammen til en film igen eller er de tabt? (Gitte)

//citat mor slut

Findes der et andet recovery program der er rigtig godt... Jeg prøvede
først med imagerecall, men der kan man kun genskabe 10 billeder i
gratisversionen, og den fandt kun 2 billeder.

Er der andre der har oplevet disse problemer med dette kamera?
Nogen forslag til hvad vi kan gøre? Jeg mener ikke det kan være
rigtigt at der skal være så mange problemer på så kort tid, selvom de
første 6 måneder er gået må man da kunne gøre noget?

På forhånd tak...

Venlig hilsen

Gitte

(Som er superglad for mit hjælpen til køb af mit Nikon 4500, jeg føler
mig som en rigtig superfotograf hehe, Tak!)

Fra : TommyBoy

Dato : 18-05-04 23:09

Det lyder som om kameraet ikke kan lide det mærke kortet har. Prøv med et
kort fra en anden producent! Har hørt om lignende problemer med billeder der
forsvinder osv. som kan løses ved at bruge kort fra andre producenter. Ved
dog ikke hvilke...

MVH Tommy

Fra : GJ

Dato : 18-05-04 23:26

> [...]
>forsvinder osv. som kan løses ved at bruge kort fra andre producenter. Ved

Det er ikke det samme kort der har været problemer med hver gang, det
ene kort er sandisk det andet hedder Dane-elec (det sidste er det jeg
lige har genskabt fra)

Fra : Mic Holm

Dato : 18-05-04 23:10

Enhver vil straks tænke at det er kortet der har problemer, eller at
kameraet ikke var ladet ordentligt op, eller at batterierne var flade, eller
af dårlig kvalitet.

Du må finde mere system i fejlene, ellers har du ikke mange chancer. Særligt
efter at købeloven er blevet dårligere for forbrugeren, fordi det inden for
de første 6 måneder antages at kameraet var defekt fra begyndelsen. Derefter
er det op til dig at *bevise* at det altid har været feljbehæftet, og det er
selvsagt umuligt.

Har du prøvet med et andet kort?
De gange der har været problemer, har kamera eller kort da været udsat for
koldt vejr, eller fugt?
Bruger du genopladelige eller købe-batterier?

--Michael

Fra : GJ

Dato : 18-05-04 23:37

>Enhver vil straks tænke at det er kortet der har problemer, eller at
>kameraet ikke var ladet ordentligt op, eller at batterierne var flade, eller
>af dårlig kvalitet.

Jeg tror ikke det er kortet, det er nemlig på 2 forskellige kort som
tidligere nævnt sandisk 128 mb og dane-elec 64 mb kort

Kameraet var helt nyopladet, med de genopladelige batterier der fulgte
med kameraet. Men første gang problemt opstod var jo ikke så
forfærdelig længe efter kameraet blev købt så umiddelbart tror jeg
ikke det er batterierne, men KAN batterier resultere i slettede
billeder?

> [...]
>er det op til dig at *bevise* at det altid har været feljbehæftet, og det er

Ja, jeg giver det heller ikke mange chancer, fatter heller ikke min
mor ikke selv har taget sig sammen første gang det skete... Problemet
er netop at der intet system er... og det er jo ikke hver gang det er
bare engang imellem, så er billederne forsvundet når man tænder
kamaraet igen, jeg har prøvet at eksperimenteret lidt efterfølgende om
hun måske slukker kameraet inden det er færdig med at gemme, tage kort
ud uden at slukke på poweknappen osv men det sker der intet ved.... jo
den gemmer ikke det aktuelle billede selvfølgelig hvis jeg slutter med
det samme billedet er taget, men de andre billeder forsvinder ikke...

>Har du prøvet med et andet kort?

- det er som sagt på 2 forskellige kort det er sket....

>De gange der har været problemer, har kamera eller kort da været udsat for
>koldt vejr, eller fugt?

Nej, altså ikke mere koldt end det var idag det koldeste hvor den har
gjort det var her på vores ferie i sidste uge i norge, og det var en
varm solskinsdag udenfor. (Kamera blev taget direkte fra kamerataske
min mor gik med i hånden så der var ikke den ville temp forskel
heller) Hun tager et billede af en bro og så "rebooter" kamera
umotiveret og billederne er væk. (Batteriet var stadig fuldt opladet)

>Bruger du genopladelige eller købe-batterier?

Genopladelige der fulgte med kameraet alle de gange det er sket.

Mvh Gitte

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-05-04 23:21

GJ wrote:

> Ang: HP Photosmart 720.

Det kan nok ikke svare sig, at du/I bruger ret meget tid på et
halvdefekt HP-digicam, brug tiden og pengene på et ordenligt digicam.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : TC

Dato : 18-05-04 23:58

> Det kan nok ikke svare sig, at du/I bruger ret meget tid på et
> halvdefekt HP-digicam, brug tiden og pengene på et ordenligt digicam.

Et HP Photosmart 620 /730 eller hvad 720´eren nu hedder når man køber det uden
printer, er et ganske glimragende stykke værktøj, hvis man ikke skal bruge det
til andet end, lidt minder fra busturen til Harzen, og et par skilderier af
børnebørnene, den ene gang om året (til jul) de kommer forbi og siger dav.

Angående fejlene, så er skyggen på skærmen rigelig grund til, at få apparatet
byttet/repareret.
Det er ihvertfald ikke noget der skyldes forkert mærke af memory kort.
Og jo det kan der gøres noget ved! Skærmen kan skiftes, tager ca. 10 min. for en
fagmand.

Hvis den lokale brugsuddeler i Nr.Sundby ikke kan huske hvad kundepleje betyder,
så prøv at sende klagen direkte til COOP-Danmark, sammen med en beskrivelse af
jeres oplevelse af omtalte uddeler.
De plejer, at være til, at tale med.

Mvh.
Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 00:31

On Tue, 18 May 2004 23:46:10 +0200, GJ <nospamming@zwallet.com> wrote:

>Findes der et andet recovery program der er rigtig godt... Jeg prøvede
>først med imagerecall, men der kan man kun genskabe 10 billeder i
>gratisversionen, og den fandt kun 2 billeder.

Prøv: http://www.z-a-recovery.com/digital_image_recovery.htm

Programmet er freeware, og fremragende

/Alex

Fra : GJ

Dato : 20-05-04 19:44

>Prøv: http://www.z-a-recovery.com/digital_image_recovery.htm
>
>Programmet er freeware, og fremragende

Mange tak for linket men jeg kan ikke få programmet til at finde nogle
billeder overhovedet ... eller noget som helst andet for den sags
skyld på kortet...

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 00:32

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 19-05-04 05:45

Har du/i overhovedet talt med HP's support ?
(ellers burde du/hun se at få fingeren ud

HP har trods alt en suveræn support/reperations ordning (som mange kunne
lære af), og hvis du er bare lidt heldig får du sandsynligvis byttet
kameraet.
HP sender et bud der leverer et nyt kamera, og afhenter det gamle - på
hendes bopæl, uden omkostninger for hende.

HP skal have serie nr. på kameraet oplyst, så hvis det er dig der snakker
med dem bør du nok få det skrevet ned.

MVH Anders (8900)

Fra : Esben

Dato : 19-05-04 08:38

"Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.)"
<nospamfilter001@BotNak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hendes bopæl, uden omkostninger for hende.
>
> HP skal have serie nr. på kameraet oplyst, så hvis det er dig der snakker

Ja, det er ti gange nemmere end at gå i Kvickly og klage. Tlf. til HP
support er 7020 2845.

--
Esben

Fra : GJ

Dato : 20-05-04 19:45

> [...]
>hendes bopæl, uden omkostninger for hende.
>
>HP skal have serie nr. på kameraet oplyst, så hvis det er dig der snakker

Nej det har jeg ikke ... jeg har indtil videre kun fået min mor til at
lave beskivelsen, men det vil jeg prøve tak for info...

Fra : Helge Olsen

Dato : 19-05-04 10:01

> [...]
>
> //Citat mor
>

> Ang: HP Photosmart 720.
>
> Købt i Kvickly xtra Nørresundby d-22/5-03 som sampakke med Photosmart

Er det ikke minst 1 års garanti på forbrukerutstyr som kan forventes ha en
levetid på flere år (3-4-5) i Danmark? I Norge har man 1 års implisitt
garanti uansett hva butikken måtte mene, samt 2 års reklamasjonsrett uansett
hva butikken måtte mene.
LØP til butikken (før den 22/5) og KREV at de bytter det. Hvis de ikke går
med på å bytte, så får du heller melde dem til den danske versjonen av
Forbrukerrådet. Pass bare på at du har en dokumentasjon på at du har klaget
innen 1 år etter innkjøp.
Videre kan du som en annen fyr nevnte kontakte HP direkte for reparasjon av
kameraet. Men ikke unnlat å sette butikken litt i press også. Det fortjener
de når de viser prov på sånn total arroganse og likegyldighet overfor
kundene sine.
Så ville jeg dessuten ha frarådet alle mine bekjentskaper om å handle noe i
den butikken.

Lykke til

Mvh
Helge

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-05-04 16:57

"Helge Olsen" <urytr@byfragrpu.arg> wrote in message

> Er det ikke minst 1 års garanti på forbrukerutstyr som kan forventes ha en
> levetid på flere år (3-4-5) i Danmark?

Nope, vi har EU-harmoniserede regler, dvs. to års reklamationsret hvoraf de
første seks måneder er garanti. Tidligere havde vi ét års garanti, så i
nogles øjne er forbrugerne nu stillet ringere og i andres øjne bedre.

> I Norge har man 1 års implisitt
> garanti uansett hva butikken måtte mene, samt 2 års reklamasjonsrett
uansett
> hva butikken måtte mene.

Det må så være én af de eneste fordele, norske forbrugere har ved, at Norge
ikke er medlem af EU

--
-Jens B.

Fra : Helge Olsen

Dato : 19-05-04 18:35

> [...]
> uansett
>
> Det må så være én af de eneste fordele, norske forbrugere har ved, at

Uten å bli alt for offtopic og politisk må jeg få lov å si at Norge
sannsyneligvis er en av de få europeiske nasjoner som klarer seg bedre uten
EUmedlemskap enn hva som er sannsynelig med. Ref. Olje og fisk ;)

/Helge