/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Oliestand
Fra : Harry Sandholm


Dato : 18-05-04 22:35

Hvad er den korrekte måde at måle oliestanden på?
Jeg har en skrueoliepind - skal man skrue den helt i bund for at måle
korrekt oliestand eller er det nok bare at stikke den i hullet og tage
målet der.
Forskellen er ca. 1 cm.
Der står ikke noget om det i instruktionsbogen, udover at cyklen
selvfølgelig skal stå vandret på centralstøttefod.
Det siger sig selv hvad konsekvensen er af for lav oliestand, men hvad
er risikoen egentlig ved for høj oliestand?
Piskes olien op til skum eller hva´???

Harry Sandholm
Honda 500 CB

 
 
KT (18-05-2004)
Kommentar
Fra : KT


Dato : 18-05-04 22:46

"Harry Sandholm" <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> wrote in message
news:O7vqc.1688$zx4.1214@news.get2net.dk...
> Hvad er den korrekte måde at måle oliestanden på?
> Jeg har en skrueoliepind - skal man skrue den helt i bund for at måle
> korrekt oliestand eller er det nok bare at stikke den i hullet og tage
> målet der.
> Forskellen er ca. 1 cm.
> Der står ikke noget om det i instruktionsbogen, udover at cyklen
> selvfølgelig skal stå vandret på centralstøttefod.
> Det siger sig selv hvad konsekvensen er af for lav oliestand, men hvad
> er risikoen egentlig ved for høj oliestand?
> Piskes olien op til skum eller hva´???
>
> Harry Sandholm
> Honda 500 CB

Jeg er ganske sikker på, at du ikke skal skrue oliepinden i bund, når du
måler oliestanden.

Mvh Kim



brobaek (18-05-2004)
Kommentar
Fra : brobaek


Dato : 18-05-04 22:50

KT wrote:
> "Harry Sandholm" <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> wrote in
> message news:O7vqc.1688$zx4.1214@news.get2net.dk...
>> Hvad er den korrekte måde at måle oliestanden på?
>> Jeg har en skrueoliepind - skal man skrue den helt i bund for at måle
>> korrekt oliestand eller er det nok bare at stikke den i hullet og
>> tage målet der.
>> Forskellen er ca. 1 cm.
>> Der står ikke noget om det i instruktionsbogen, udover at cyklen
>> selvfølgelig skal stå vandret på centralstøttefod.
>> Det siger sig selv hvad konsekvensen er af for lav oliestand, men
>> hvad er risikoen egentlig ved for høj oliestand?
>> Piskes olien op til skum eller hva´???

For højt olietryk / risiko for overophedet motor. Det er faktisk mere
farligt at køre med for meget olie end for lidt !!!

>>
>> Harry Sandholm
>> Honda 500 CB
>
> Jeg er ganske sikker på, at du ikke skal skrue oliepinden i bund, når
> du måler oliestanden.
>
> Mvh Kim

Det tror jeg heller ikke du skal. Normal skal man bare "sætte den på" uden
at skrue den i... Hvilken cykel har du ???

Mvh
Martin



Harry Sandholm (18-05-2004)
Kommentar
Fra : Harry Sandholm


Dato : 18-05-04 23:06




> Det tror jeg heller ikke du skal. Normal skal man bare "sætte den på" uden
> at skrue den i... Hvilken cykel har du ???
>
> Mvh
> Martin
>
Honda 500 CB

MVH
Harry Sandholm


Gert Bo thorgersen (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 19-05-04 02:59


"KT" <detsortehulATSLETTE@hotmail.com> wrote in message
news:c8dvv4$1a6o$1@gnd.k-net.dk...
> "Harry Sandholm" <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> wrote in message
> news:O7vqc.1688$zx4.1214@news.get2net.dk...
> > Hvad er den korrekte måde at måle oliestanden på?
> > Jeg har en skrueoliepind - skal man skrue den helt i bund for at måle
> > korrekt oliestand eller er det nok bare at stikke den i hullet og tage
> > målet der.
> > Forskellen er ca. 1 cm.
> > Der står ikke noget om det i instruktionsbogen, udover at cyklen
> > selvfølgelig skal stå vandret på centralstøttefod.
> > Det siger sig selv hvad konsekvensen er af for lav oliestand, men hvad
> > er risikoen egentlig ved for høj oliestand?
> > Piskes olien op til skum eller hva´???
> >
> > Harry Sandholm
> > Honda 500 CB
>
> Jeg er ganske sikker på, at du ikke skal skrue oliepinden i bund, når du
> måler oliestanden.
>
> Mvh Kim
>
Som de andre skriver skal oliepinden uden tvivl ikke skrues i når
oliestanden måles. Logikken for dette er at det jo er mere brugervenlig ikke
at skulle skue den i, for når man f.eks. skal fylde mere olie på kan det jo
blive til flere oliepinds aflæsninger, og da er det hurtigere og mere
brugervenligt blot at efter aftørring af pinden blot at dumpe den ned og
straks derefter at hive den op og aflæse, kontra hver gang at skulle skue i
og skrue ud. Og den almindelige aflæsning er jo også logisk ikke at skule
skrue i og ud efter at man først har skruet den ud for at tørre den af.

Vedr. det med hvad der kan gå i stykker med for meget motorolie, da oplevede
min far at på den BMW jeg nu har, at da han hos Jess - ham der
vedligeholder/reparerer mange politimotorcykler - fik ilagt en ny BMW R60/7
motor, som Jess havde solgt ham da fik for meget olie i motoren. Da han
kørte med den nye motor i motorcyklen dyttede biler af ham ude på
landevejen, på en 100 km tur, og først da han efter nogen tid drejede
omkring et hjørne så han at det røg ud af udstødningen. Han kørte derefter
ind på en tankstation og opdagede da at der var for meget olie i den.
Tappede det hele af i benzindunke som han stillede i sidevognen, og fyldte
nykøbt derefter korrekt mængde nykøbt olie på. Derefter kørte han til Jess
og viste ham at der havde været for meget olie i motoren. Det viste sig at
Jess ikke havde kontrolleret oliestanden i motoren men blot havde påfyldt
den mængde der står i værkstedshåndbogen, og dette havde dermed resulteret i
den dobbelte mængde olie i motoren for motoren var leveret til Jess med
påfyldt olie.

Da jeg fik motorcyklen af min far havde den kun kørt 20.000 km, men jeg
åbnede motoren for at kontrollere alt i den. Og opdagede da bl.a.oliepumpen
ødelagt/slidt til over det tilladelige, og problemer ved oliefilteret. Nu er
det svært at sige om dette skyldes den dobbelte oliemængde, men med dobbelt
oliemængde sker der meget uheldigt for volumenet under stemplerne mindskes
bl.a..a. meget, og på BMW boxeren går stemplerne jo mod hinanden så med
mindre luftvolumen sker der jo mere trykchock i krumtaphuset, resulterende i
mange uheldige ting.

Mvh. Gert Thorgersen



Klynder (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Klynder


Dato : 19-05-04 17:15

For meget olie er vel også hvad der ofte er skyld i olieforbrug pga.
ødelagte pakningerne og sådan noget?

Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590



Richard (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 19-05-04 17:22

Klynder wrote:
> For meget olie er vel også hvad der ofte er skyld i olieforbrug pga.
> ødelagte pakningerne og sådan noget?

I en motor snarere fordi mere olie piskes til olietåge af krumtappen og
finder vej ud (vådsumpsmøring) eller finder vej til luftfilterkassen
gennem en udluftning der drives af vacuum derfra (vådsumpsmøring som på
Honda's encylindrede RFVC-motorer).

Ødelagte pakninger/-dåser pga for meget olie ses nok oftere i (selv
moderat) tryksatte systemer som forgafler etc.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Klynder (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Klynder


Dato : 19-05-04 18:50

> Ødelagte pakninger/-dåser pga for meget olie ses nok oftere i (selv
> moderat) tryksatte systemer som forgafler etc.
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK

Hehe, nu er der jo en grund til at jeg har tænkt mig at meldei mig til det
hersens mekaniker-kursus :) Men er en motor ikke også ikke også et "tryksat
system"? Man snakker da om olietryk (f.eks. olietryksmåler)?

Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590



Richard (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 20-05-04 00:50

Klynder wrote:

>>Ødelagte pakninger/-dåser pga for meget olie ses nok oftere i (selv
>>moderat) tryksatte systemer som forgafler etc.
>
> Hehe, nu er der jo en grund til at jeg har tænkt mig at meldei mig til det
> hersens mekaniker-kursus :)

Rigtig god idé

> Men er en motor ikke også ikke også et "tryksat
> system"? Man snakker da om olietryk (f.eks. olietryksmåler)?

Jo, motorens smøresystemet er godt nok tryksat; men selve krumtaphuset -
og dermed toppen med ventilmekanisme - holdes derimod under vacuum
(undertryk) for at begrænse olielækage fra samme

Det sker typisk ved at styre udluftningen af motorens indre vha en
såkaldt PCV-ventil (~Positive Crankhouse Ventilation/Valve). Den lader
luft/olietåge slippe ud og videre til luftfilter/indsugning, når der
dannes overtryk i krumtaphuset under stemplets/rnes vandring, og lukker
tilsvarende, når der dannes undertryk.

Formålet er at forhindre overtryk i motorens oliesmurte indre -
krumtaphus og ventiltop - og dermed læk af olie fra samme

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


Klynder (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Klynder


Dato : 20-05-04 07:59

> > Hehe, nu er der jo en grund til at jeg har tænkt mig at meldei mig til
det
> > hersens mekaniker-kursus :)
>
> Rigtig god idé
....
> Formålet er at forhindre overtryk i motorens oliesmurte indre -
> krumtaphus og ventiltop - og dermed læk af olie fra samme


Wow, jeg bliver klogere for hvert sekund der går her på NG :)

Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590



Armand (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-05-04 12:13


Klynder <mikael@klynder.dk> skrev i en
news:40ab8729$0$507$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> For meget olie er vel også hvad der ofte er skyld i olieforbrug pga.
> ødelagte pakningerne og sådan noget?

Mon ikke at dén risiko på en måde er en anakronisme :-/
Jeg tror at belastninger overfor pakdåser er værre på et-cylindrede og 360°
parallel-twins (incl. BMX's boxere) hvor der er et volumen på undersiden af
stemplet/rne som enten komprimerer eller expanderer krumtap-husets
luftindhold. På de idag oftest forekommende firecylindrede, såvel som 180°
parallel-twins flyttes pågældende luftvolumen blot imellem opad og
nedad -gående stempler :-|

Oftest vil for meget olie på en firecylindret motor ende med at blive skudt
op i luftfilterkassen via gearkasse-udluftningen!
Med tiden har jeg oplevet sådanne tre "røgudlæggere" i klubben:
- èn havde skiftet olie og filter og tænkte først ved olie-påfyldningen over
hvor meget olie der egentlig skulle på - Konklusionen blev at det vel ikke
var tilfældigt at man solgte olien i 5-liters dunke, hvorefter han tømte sin
i CB 550'eren gearkasse!
- én havde overblik over mængden; men glemte lige at tappe det gamle af
Virago'en først!
- én fattede på ingen måde hvor de to overskydende liter olie, som vi
tappede af hans motorcykel efter en gang røgudlægning på Lillebæltsbroen,
kom fra!

--
Armand.





Steen Egeberg (18-05-2004)
Kommentar
Fra : Steen Egeberg


Dato : 18-05-04 22:54

Min erfaring med Honda er at man ikke skal skrue oliepinden i ...
___________________
Steen Egeberg
København

"Harry Sandholm" <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:O7vqc.1688$zx4.1214@news.get2net.dk...
> Hvad er den korrekte måde at måle oliestanden på?
> Jeg har en skrueoliepind - skal man skrue den helt i bund for at måle
> korrekt oliestand eller er det nok bare at stikke den i hullet og tage
> målet der.
> Forskellen er ca. 1 cm.
> Der står ikke noget om det i instruktionsbogen, udover at cyklen
> selvfølgelig skal stå vandret på centralstøttefod.
> Det siger sig selv hvad konsekvensen er af for lav oliestand, men hvad
> er risikoen egentlig ved for høj oliestand?
> Piskes olien op til skum eller hva´???
>
> Harry Sandholm
> Honda 500 CB



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste