Så fik jeg prøvet en Peugeot 407 2.0 16V H~
Fra : Landberg

Dato : 18-05-04 18:56

Yes, sørme om ikke det lykkedes. Jeg fik i dag en solid prøvetur i en 407HDi
med den "store" motor på 136hk.
Lad mig sige det kort: Den kører suverænt! Bilen byder på en helt utrolig
kombination af sport og komfort. Om man kørte 80km/t eller 130km/t, så var
støjniveauet det samme - meget lavt. Motoren havde et fornuftigt/godt træk,
men dog også en vis tørst. Man får den ikke op på 20km/l... Motoren havde en
fed lyd af en diesel at være, et godt bundtræk og også et godt træk oppe i
omdrejninger. Den mindede nærmest om en 2.2HDi, blot med bedre bundtræk.
M.h.t. undervognen, så var det nok det mest positive. Bilen reagerede
knivskarpt på den mindste bevægelse på rattet (næsten for meget af det gode)
og man kunne smide den rundt som en sportsvogn. Alligevel blev alle
ujævnheder i vejen absorberet, så alt i alt var det en fantastisk undervogn.
I midten af kabinen var der et stort info-display der fortalte om
radiofrekvens, forbrug og klimaanlægget indstilling. Det fungerede ganske
fint.
Den testede bil koster 350.000kr når den kommer frem og klimaanlæg er
standard til den pris - men også hånddrevne ruder bagi!?
Det var så alt det positive. Det negative? Ærlig talt er jeg endnu engang
skuffet over interiøret i en fransk bil. Nu kan man sige mange grimme ting
om Skoda som jeg selv kører i, men ærlig talt - en 407 når ikke en Octavia
af gammel model for så vidt angår finish i kabinen. Sad but true. Flere
steder var der støbekanter som man også ser i 307 (der vel var Peugeots
første reelle forsøg på at nå tysk niveau?) og mange plasticdele virkede
billige. F.eks. var sædekanten og armen til at justere sædehøjden decideret
ringe at se på. Interiøret er dog flot i designet og den øverste del af
instrumentbordet er i lækkert plast, men noget VW eller Audi - bestemt ikke.
Når man åbner og lukker dørene får man også samme kvalitetsfornemmelse som
når det sker i en 405 - altså atter langt fra "niveau".
Kunne jeg finde på at købe bilen? Ja klart. Køreoplevelsen giver mig stadig
sommerfugle i maven og bilen er jo svineflot, så med hjertet kunne jeg godt
investere i sådan en vogn. Men med hjernen kunne jeg nok finde andre
alternativer.
Det er synd at Peugeot ikke lige ofre de sidste par kroner og får kabinen op
på niveau med de tyske biler. De kunne jo kigge lidt til "søsteren" C-max
med samme motor. Hvis kabinen havde været et tak bedre, så havde den været i
hus.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-05-04 19:00

On Tue, 18 May 2004 19:55:51 +0200, "Landberg"
<thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote:

>Kunne jeg finde på at købe bilen? Ja klart.

Ikke hér - og sikkert heller ikke hos mine fellows, Jan W og Henrik B.
Modellen på "Biler i Bella" bød INGEN plads ved bagsædet.
Jeg kan næppe tro, at politi og taxa overhovedet kan bruge bilen !

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@ - og glad for min TT3 :)

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 18-05-04 19:14

> [...]
> Modellen på "Biler i Bella" bød INGEN plads ved bagsædet.
> Jeg kan næppe tro, at politi og taxa overhovedet kan bruge bilen !

Politiet skal jo heller ikke forkæle "fangerne" med god benplads :D

Fra : Cosworth POWER

Dato : 18-05-04 19:20

> Ikke hér - og sikkert heller ikke hos mine fellows, Jan W og Henrik B.
> Modellen på "Biler i Bella" bød INGEN plads ved bagsædet.
> Jeg kan næppe tro, at politi og taxa overhovedet kan bruge bilen !

Som Landberg også skriver - kabinen er elendig, hvilket alene total afholder
mig fra den bil! De kan åbenbart ikke finde ud af at lave en ordentlig
kabine i bilen. C-max'en ser da også meget pænere ud og har samme gode
motor.

--
Thomas Krath
http://tkrath.dk/bilimport/ - importguide

Fra : KASO

Dato : 20-05-04 11:30

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mig fra den bil! De kan åbenbart ikke finde ud af at lave en ordentlig
> kabine i bilen. C-max'en ser da også meget pænere ud og har samme gode

Hvis kabinen er det væsentligste ved en bil, så køb endelig en VW/Audi - de
er gode til at få en kabine og dørlyd til at minde om kvalitet. Hvis bilens
reelle egenskaber skal være iorden vil jeg dog anbefale dig at se lidt mere
åbent på emnet - men smag og behag er jo forskellig....

Det er muligt, at C-max har en pænere kabine - til gengæld går der rygter om
at køreegenskaberne er lidt giftige - og i den sammenhæng vil jeg nok
foretrække en støbekant eller to til gengæld for at kunne blive på vejen.

Personligt kan jeg da også godt lide at sidde i en lækker kabine, men jeg er
lidt træt af al den snak om "kvalitet", der opstod efter VW begyndte at lave
biler, der *lignede* kvalitet - og hvor mange lod sig narre til at tro at en
kabine, der så lækker ud (men som desværre ikke holdt i praksis - det
opdagede man jo først efter købet) var ensbetydende med en høj kvalitet, når
det eneste, der var højt, var prisen. Jeg synes fortsat, at der er
væsentligere parametre ved et bilvalg. Japanerne har i mange år lavet
kedelige kabiner - men driftsikkerhed og slidstyrke kan man vist ikke
kritisere her.

PS. Jeg har hverken Peugeot eller japaner - og jeg har faktisk end ikke set
en 407 - endnu.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-04 11:55

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> ... Hvis bilens reelle egenskaber skal være iorden vil jeg dog anbefale
dig at se lidt mere
> åbent på emnet -

Dét kunne jeg godt tænke mig at få uddybet...

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 20-05-04 12:23

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> dig at se lidt mere
>
> Dét kunne jeg godt tænke mig at få uddybet...
>
> M.v.h.

Det betød bare, at VW/Audi kvaliteten måske ikke helt var proportional med
kvalitets_indtrykket_ fra kabinen - og at bilen ikke kører bedre eller får
bedre motor af en "pæn" kabine. Og en kabine med billigere udseende plast
sagtens kan være mere slidstærk og "knirkefri" end en kabine i dyrere
materialer (Golf/Passat er gode eksempler). Man skal ikke lade sig forblænde
af en "overflade"...

For mig er det rart med en lækker kabine, men det er ikke den væsentligste
genskab ved en bil. Her tæller sikkerhed, køreegenskaber, anvendelighed,
plads, økonomi m.m. højere.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-04 14:37

> [...]
> genskab ved en bil. Her tæller sikkerhed, køreegenskaber, anvendelighed,

Ok, så er vi enige.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-05-04 02:27

> Ikke hér - og sikkert heller ikke hos mine fellows, Jan W og Henrik B.
> Modellen på "Biler i Bella" bød INGEN plads ved bagsædet.
> Jeg kan næppe tro, at politi og taxa overhovedet kan bruge bilen !

*Heh heh* DU læser os som en åben bog.

Eller hvad med el-sædet der ikke kunne køre frem og tilbage - det tegner
godt for en ny bil.
Eller den gudsjammerlige løsning med stangen til motorhjælmen, der er
monteret på selve hjælmen. Resultat: Man får hurtigt en lakskade på højre
forskærm.

M.v.h.

Fra : Maj

Dato : 19-05-04 10:36

> Yes, sørme om ikke det lykkedes. Jeg fik i dag en solid prøvetur i en
407HDi
> med den "store" motor på 136hk.

http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=441762/

Man skulle tro du havde kørt sammen med anmelderen i Berlingske

Fra : Landberg

Dato : 19-05-04 11:04

> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=441762/
>
> Man skulle tro du havde kørt sammen med anmelderen i Berlingske

Den forstår jeg ikke. Mener du, at vi er enige, eller antyder du, at jeg
slet ikke har prøvet bilen med blot planket anmeldelsen?

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 19-05-04 11:18

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den forstår jeg ikke. Mener du, at vi er enige, eller antyder du, at jeg
> slet ikke har prøvet bilen med blot planket anmeldelsen?

Jeg tror det er ment i spøg. Det var ihvertfald sådan jeg opfattede det.

M.v.h.

Fra : Maj

Dato : 19-05-04 11:37

> Den forstår jeg ikke. Mener du, at vi er enige, eller antyder du, at jeg
> slet ikke har prøvet bilen med blot planket anmeldelsen?

Det var nu ment som en spøg baseret på at I stort set er enige.
Køreegenskaber trækker op. Undervognen er fremragende. Kabinen trækker ned.
Du fokuserer bl.a. på plastkvalitet og sammenligner med Skoda, VW og Audi.
Berlingske fokuserer bl.a. på bagsædeplads.
Har selv en 307SW og havde oprindelig tænkt at skifte den ud om 1-2 år med
en 407SW i den tro at der var mere kabineplads end i en 406 st.car. Men da
der ikke er mere plads og konceptet med 6-7 sæder som i 307SW ikke overføres
til 407SW er den idé skrinlagt igen.

Fra : Peter G C

Dato : 20-05-04 10:02

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse