Destruktion af penge
Fra : Kristian Thy

Dato : 18-05-04 17:08

Er det ulovligt at destruere penge (sedler og/eller mønter)? Jeg har
kigget på retsinfo.dk, men deres søgefunktion ... gah.

\\kristian
--
There are 10 kinds of people.
Those that understand binary, and those who doesn't.

Fra : Brian A.

Dato : 18-05-04 19:17

"Kristian Thy" <thy@it.edu> skrev i en meddelelse
> Er det ulovligt at destruere penge (sedler og/eller mønter)? Jeg har
> kigget på retsinfo.dk, men deres søgefunktion ... gah.

Hvad søgt du på? Jeg mener det hedder noget med "kongens mønt"...

Fra : Tigerdyr77

Dato : 18-05-04 19:42

> Er det ulovligt at destruere penge (sedler og/eller mønter)? Jeg har
> kigget på retsinfo.dk, men deres søgefunktion ... gah.

Ved godt det har noget med Jura at gøre i den her gruppe o.s.v. og kan jeg
ikke drage retninger til nogle love, men der var noget oppe i medierne for
et par år siden, at det var ulovligt at mishandle penge... f.eks. at rykke
dem over o.s.v.... Men kan ikke finde noget på det desværre....

Fra : Oscar

Dato : 19-05-04 14:33

Kristian Thy wrote:
> Er det ulovligt at destruere penge (sedler og/eller mønter)? Jeg har
> kigget på retsinfo.dk, men deres søgefunktion ... gah.

'Penge' er 'destrueret' når de returneres til banken hvorfra de kom.
OSc

Fra : Kristian Thy

Dato : 19-05-04 14:55

Oscar uttered:

> 'Penge' er 'destrueret' når de returneres til banken hvorfra de kom.

Majet fint, men det var nu ikke helt det jeg mente. Er det fx ulovligt
for mig at sætte ild til en gangbar pengeseddel?

\\kristian
--
Talk is cheap because supply always exceeds demand.

Fra : Anders [8000]

Dato : 20-05-04 20:36

> Majet fint, men det var nu ikke helt det jeg mente. Er det fx ulovligt
> for mig at sætte ild til en gangbar pengeseddel?

Ingen anelse, men det ville fandme være dumt!

Fra : -++Carsten++-

Dato : 21-05-04 09:59

> Majet fint, men det var nu ikke helt det jeg mente. Er det fx ulovligt
> for mig at sætte ild til en gangbar pengeseddel?

Ja!
Det er vist vold mod kongens mønt!

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-04 14:27

-++Carsten++- skrev:

>Ja!

Hvad er det nu for en paragraf der siger det?

--
Bertel

Fra : -++Carsten++-

Dato : 21-05-04 20:55

> Hvad er det nu for en paragraf der siger det?

Ved det ikke, men jeg har lært at det er ulovligt en gang.

Carsten

Fra : Karina og Christian

Dato : 21-05-04 20:57

"-++Carsten++-" <y@y.xx> wrote in message
[klip]
> Ved det ikke, men jeg har lært at det er ulovligt en gang.

I og med vi befinder os i en juragruppe vil en kildehenvisning altid være et
krav, man med rimelighed kan stille for at man i det hele taget kan bedømme
et udsagns troværdighed.

Udsagn om, at det har man lært engang eller et eller andet tilsvarende,
rangerer troværdighedsmæssigt stort set aldrig særlig højt, og kan i en
juridisk sammenhæng ikke rigtig anvendes til så meget. Dette selv om
udsagnet faktisk viser sig at være sandt.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 21-05-04 22:31

> [...]
> juridisk sammenhæng ikke rigtig anvendes til så meget. Dette selv om
> udsagnet faktisk viser sig at være sandt.

Det har jeg altså engang hørt at det ikke passer!

Fra : -++Carsten++-

Dato : 22-05-04 08:38

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> juridisk sammenhæng ikke rigtig anvendes til så meget. Dette selv om
> udsagnet faktisk viser sig at være sandt.

Jeg har også en lært at det er forbudt at køre over for rødt, men jeg kan
ikke hendvis til kildehenvisning, så om det er troværdigt det ved jeg ikke,
men det kan man jo så under søge.

Carsten

Fra : Knud Berggreen

Dato : 20-05-04 23:37

On Wed, 19 May 2004 15:32:39 +0200, "Oscar" <andrew46@eunet.yu> wrote:

>'Penge' er 'destrueret' når de returneres til banken hvorfra de kom.

Det er de ikke. De er inddraget, måske med henblik på destruktion men
det kan også være at de blot afventer et behov før de kommer i omløb
igen.
Bankerne deponerer masser af sedler og mønt i nattionalbanken.

/Knud

Fra : Oscar

Dato : 21-05-04 08:41

Knud Berggreen wrote:

> Det er de ikke. De er inddraget, måske med henblik på destruktion men
> det kan også være at de blot afventer et behov før de kommer i omløb
> igen.
Det er den almindelige og konventionelle opfattelse og du har ret når det drejer
sig om sedler og mønter.
Penge derimod er ikke kun sedler og mønter og som jeg forstår det var spørgsmålet
heller ikke begrænset til at omfatte disse alene.
Osc

Fra : Kristian Thy

Dato : 21-05-04 22:17

Oscar uttered:

> Penge derimod er ikke kun sedler og mønter og som jeg forstår det
> var spørgsmålet heller ikke begrænset til at omfatte disse alene.

Læs lige min oprindelige post igen -- "sedler og/eller mønter".

\\kristian
--
"I'm a pork. I need commitment!"
--Miss Piggy

Fra : Oscar

Dato : 22-05-04 18:06

Kristian Thy wrote:
> Oscar uttered:

> Læs lige min oprindelige post igen -- "sedler og/eller mønter".

Jo, det er korrekt men du glemte der var et parantes med et ? omme bagved.

Osc

Fra : Kristian Thy

Dato : 22-05-04 19:06

Oscar uttered:

> Jo, det er korrekt men du glemte der var et parantes med et ? omme
> bagved.

Det står der helt bevidst - det hører jo til sætningen "Er det
ulovligt at destruere penge?". At jeg så nærmere specificerer hvad jeg
mener med "penge" i en parentes ændrer ikke noget ved meningen af det,
det er normal grammatik.

\\kristian
--
Confucius: He who play in root, eventually kill tree.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 20-05-04 23:38

On 18 May 2004 16:07:50 GMT, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:

>Er det ulovligt at destruere penge (sedler og/eller mønter)? Jeg har
>kigget på retsinfo.dk, men deres søgefunktion ... gah.

Jeg mener helt bestemt at det er ulovligt, men prøv at lede på
www.nationalbanken.dk

/Knud

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-05-04 00:17

Scripsit Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid>

> Jeg mener helt bestemt at det er ulovligt,

Det er der mange der helt bestemt mener. Jeg har også hørt sådan et
rygte, men ...

> men prøv at lede på www.nationalbanken.dk

På nationalbankens afsnit om kontanter kan jeg ikke finde noget der
underbygger rygtet. Det er heller ikke til at finde noget i de love
der ser relevante ud på Retsinformation.

..... Aha! Møntloven fra 1972 indeholdt:

§ 6. Smeltning eller anden omdannelse af mønter er forbudt. Tilladelse
hertil kan dog gives af økonomi- og budgetministeren eller den, han
bemyndiger dertil.

Bestemmelsen faldt imidlertid væk, da en ny møntlov blev vedtaget i
1988 (lov nummer 817 af 21. december 1988).

Man burde kunne blive klogere ved at gå på biblioteket og kigge i
Folketingstidende årgang 1988, tillæg A, og finde det forslaget til ny
møntlov. Bemærkningerne bør indeholde en diskussion af baggrunden for
forbuddet og en forklaring af hvorfor det blev afskaffet. 1988 er
desværre for længe siden til at man kan finde materialet på nettet.

Det virker dog troligt at den oprindelige baggrund for forbuddet har
været frygt for at inflationen skulle få den pålydende værdi af de
mindste øremønter til at falde under metalværdien. De ældre love
opremsede udtrykkeligt hvilke møntværdier der skal findes; men i den
nye lov bestemmes det administrativt i samråd med nationalbanken. Man
kan formode, at det system vil være i stand til at reagere hurtigere
på stigende metalpriser.

Blandt de ældre love der udtrykkeligt blev ophævet af 1972-møntloven
var "lov nr. 288 af 31. maj 1918 om forbud mod smeltning eller anden
omdannelse af skillemønt". Eftersom det også her i titlen kun drejer
sig om mønter, tror jeg aldrig der har været noget forbud mod at
destruere pengesedler. (Det er også svært at se hvad motivet til et
sådant forbud - endsige en overtrædelse af det - skulle være).

--
Henning Makholm "Hører I. Kald dem sammen. Så mange som overhovedet
muligt. Jeg siger jer det her er ikke bare stort. Det er

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-05-04 20:08

On 21 May 2004 00:16:38 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
>destruere pengesedler. (Det er også svært at se hvad motivet til et
>sådant forbud - endsige en overtrædelse af det - skulle være).

Hvad er så meningen med straffelovens paragraf 166, stk. 2:

Stk. 2. Er forfalskning sket ved at formindske værdien af gangbar
mønt, er straffen fængsel indtil 4 år.

--
Svend Olaf

Fra : alexbo

Dato : 21-05-04 21:35

"Svend Olaf Mikkelsen" skrev

> Hvad er så meningen med straffelovens paragraf 166, stk. 2:
>
> Stk. 2. Er forfalskning sket ved at formindske værdien af gangbar
> mønt, er straffen fængsel indtil 4 år.

Den dækker formindskning af guld/sølv/div indholdet i sådanne mønter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Dag Stinus

Dato : 21-05-04 12:04

"Kristian Thy" <thy@it.edu> wrote in message
> Er det ulovligt at destruere penge (sedler og/eller mønter)? Jeg har
> kigget på retsinfo.dk, men deres søgefunktion ... gah.

[cut]

En af mine fotointeresserede venner skulle engang lave en forside til et
blad hvorpå der skulle være pengesedler med ild i. Han spurgte sin bank om
han måtte kopiere pengesedler og sætte ild til disse kopier. Det måtte han
absolut ikke da kopiering af pengesedler er falskmøntneri. I stedet satte
han ild til rigtige pengesedler og slukkede dem ingen for meget var brændt
væk. Derefter gik han i banken og fik dem vekslet til hele sedler (hvorvidt
den anvendte metode blev anvist af banker melder historien intet om).

Det besvarer ikke dit spørgsmål men viser at der kan være modstridende
regler i en konkret situation. I dag vil man lege lidt med Photoshop og
klare ildspåsættelsen på den måde.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-05-04 08:48

Kristian Thy faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Er det ulovligt at destruere penge (sedler og/eller mønter)? Jeg har
> kigget på retsinfo.dk, men deres søgefunktion ... gah.

Vi havde på et tidspunkt diskussionen i et jura-intereserret forum (omend
der ikke er nogle af os der har nogen juridisk uddannelse eller praktisk
erfaring) og det eneste vi kunne komme frem til var enten Møntlovens § 2
stk. 2:

Danmarks Nationalbank varetager de produktionsmæssige og administrative
opgaver i forbindelse med møntudstedelsen.

(idet man måske kan opfatte destruktion af penge som en administrativ opgave
i forbindelse med møntudstedelsen)

Eller straffelovens § 291 stk. 1:

Den, som ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der tilhører en
anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.

(idet man måske kan opfatte de rent fysiske sedler/mønter som værende
tilhørende staten mens det kun er den værdi de repræsenterer man selv er i
besiddelse af).

Det var det bedste vi kunne komme frem til.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Så' der krans!"
-- Bubber i Snurre Snups Søndagsklub d. 3. marts 2002

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-05-04 19:41

Scripsit Henrik Bøgh <henrik@lagengymnastik.dk>

> [...]

> opgaver i forbindelse med møntudstedelsen.

> (idet man måske kan opfatte destruktion af penge som en administrativ opgave

Det holder nok ikke i retten. Et udtrykkeligt forbud mod omsmeltning
m.v. af mønter blev jo netop *fjernet* fra Møntloven i 1988.

Det er der næppe holdepunkt for.

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af