Fedeste guitar "riff"
Fra : Morten Wulff Nielsen

Dato : 18-05-04 16:23

Hej NG

Hvad er efter jeres mening det fedste guitar riff nogen sinde ? Sweet Child
O mine er lige blevet kåret til at være DET fedeste, men hvad mener I ?

IMHO er der ikke meget der slår den solo der køre midt i Tim Christensen's
"Jump the Gun"

Hvad mener I ?

MVH

Morten Wulff Nielsen

Fra : MVJ

Dato : 18-05-04 16:56

> IMHO er der ikke meget der slår den solo der køre midt i Tim Christensen's
> "Jump the Gun"

Nu er en Solo jo ikke et riff. Jeg synes bla. at Waterline fra Dizzy,
Immigrant Song fra LZ osv. er rigtig fede men der jo tusinde og det er ikke
til at sige hvilket der er fedest.

MVH
MVJ

Fra : Rasmus Thorsø Nielse~

Dato : 18-05-04 17:25

"MVJ" <mvj@adslhome.nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er en Solo jo ikke et riff. Jeg synes bla. at Waterline fra Dizzy,
> Immigrant Song fra LZ osv. er rigtig fede men der jo tusinde og det er

Så lad os ændre det til "fedeste solo/riff"
Jeg er nemlig enig med brormand i at Tim Christensen's "Jump The Gun" har en
af de fedeste soloer i nyere tid... inkl. "Smells Like Teen Spirit" m.
Nirvana...

På den samlede liste vil jeg mene at riffet fra Jimi Hendrix´ "All Along the
Watchtower" er super fedt.
Desuden "Fortunate Son" med Creedence Clearwater Revival!

Nu må vi se hvad der dukker op - kig desuden i de andre indlæg som "Top
sang" og "Top album"

Rasmus Thorsø Nielsen

Fra : Martin Ploug

Dato : 18-05-04 19:48

Hmm, jeg kan også godt lide
det der er i Dire Straits "Money for nothing".
Og jo, der er også nogle fede ting i Dizzy mizz Lizzy.

/Martin

"Rasmus Thorsø Nielsen" <rasmus.nielsenFJERNDETTE@tele2adsl.dk> wrote in
message news:jNqqc.197$jJ6.164@news.get2net.dk...

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 18-05-04 20:05

MVJ skrev:

> Nu er en Solo jo ikke et riff. Jeg synes bla. at Waterline fra Dizzy,
> Immigrant Song fra LZ osv. er rigtig fede men der jo tusinde og det er ikke
> til at sige hvilket der er fedest.

Nemlig. Til gengæld kan der nok findes consensus om hvilke riffs der har
affødt flest plagiater, og iøvrigt har øvet mest indflydelse.

Her en kronologisk liste til videre diskussion:

Johnny Burnette & the R'n'R Trio: Train Kept A'Rollin' (`56)
Henry Mancini: Peter Gunn (`59)
Booker T & The MG´s: Green Onions (`62)
Lonnie Mack: Wham! (`63)
Albert Collins: Thaw Out (`64)
The Beatles: Day Tripper (`65)
Jimi Hendrix: Voodoo Chile(Slight Return) (`68)
Led Zeppelin: Whole Lotta Love (`68)
Led Zeppelin: Black Dog (`71)
Led Zeppelin: The Ocean (`73)
King Crimson: Red (`74)
Jeff Beck: Led Boots (`75)
Black Sabbath: Hole In The Sky (`75)
Aerosmith: Back In The Saddle (`76)
ZZ Top: Manic Mechanic (`79)
Stevie Ray Vaughan: Couldn't Stand The Weather (`84)
Metallica: The Thing That Should Not Be (`86)
Living Coloür: Cult Of Personality (`87)
Ginger Baker: Alamout (`90)
Alice In Chains: Would? (`91)
Helmet: In The Meantime (`92)
Pantera: I'm Broken (`94)
Prong: Snap Your Fingers, Snap Your Neck (`94)

hvm
--
"...i hjertet en drømmer, i handling en kriger; en såret flygtning
imellem to riger."            --- Paul Vermehren

Fra : Per P.

Dato : 19-05-04 06:28

"Henrik Veber Madsen" <hvm@mail.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Helmet: In The Meantime (`92)
> Pantera: I'm Broken (`94)
> Prong: Snap Your Fingers, Snap Your Neck (`94)

Det var da en fin liste. Men hvordan kan det mon være at Smoke On The Water
mangler på listen? Det er nok det mest velkendte riff og de første tre
anslag er nok til at stort set alle kan gætte resten.

--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse

Fra : ASKF

Dato : 19-05-04 16:38

Per P. ytrede sig i <40aaf07b$0$1631$bc7fd3c@news.sonofon.dk> med dette:

> [...]
>mangler på listen? Det er nok det mest velkendte riff og de første tre
>anslag er nok til at stort set alle kan gætte resten.

Jeg savner også Iron Man, jeg undrer mig over den ikke er medtaget når
Hole in the Sky er med?
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 19-05-04 19:33

ASKF wrote:

> Per P. ytrede sig i <40aaf07b$0$1631$bc7fd3c@news.sonofon.dk> med dette:

> Jeg savner også Iron Man, jeg undrer mig over den ikke er medtaget når
> Hole in the Sky er med?

Rimeligt nok, begge forslag. Efter min smag (indædt gammel guitarbums),
så er IM og SOTW lidt for tunge på den ufede måde (I velly solly...),
gumpetunge...de har ikke ældedes med ynde(!); de er måske bare blevet
for misbrugt og slidte.

hvm

Fra : Anders

Dato : 20-05-04 10:13

"Per P." <milborg@FJERNe-privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mangler på listen? Det er nok det mest velkendte riff og de første tre
> anslag er nok til at stort set alle kan gætte resten.

Gør det riffet til et godt riff?

/Anders

Fra : Sune Salminen

Dato : 18-05-04 20:09

Morten Wulff Nielsen wrote:
> [...]
> mener I ?
>
> IMHO er der ikke meget der slår den solo der køre midt i Tim

Riffet fra nummeret 'Doin' It' med Ray Parker og Wah Wah Watson fra
Herbie Hancock's plade 'Secrets'.

Eller Blackbird McKnights riff på 'God Make Me Funky' med Headhunters.

For nu at nævne nogen ingen kender.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Kim Petersen

Dato : 18-05-04 20:58

> Hvad er efter jeres mening det fedste guitar riff nogen sinde ? Sweet
Child
> O mine er lige blevet kåret til at være DET fedeste, men hvad mener I ?

Nu hader jeg Gunner's Roser, så her er mit bud: Pink Floyd, The Wall,
nummeret Run Like Hell, åbningen. Tror da nok at det er det man kalder et
riff

Fra : Ironi

Dato : 18-05-04 21:44

"Kim Petersen" <kems@cool.dk> skrev i en meddelelse
> Child
>
> Nu hader jeg Gunner's Roser, så her er mit bud: Pink Floyd, The Wall,
> nummeret Run Like Hell, åbningen. Tror da nok at det er det man kalder et
> riff

Hvem fanden er "Gunner's Roser"?
Vær venlig at hæve dit niveau inden, du poster næste gang!

Fra : Rasmus Thorsø Nielse~

Dato : 18-05-04 21:57

> Hvem fanden er "Gunner's Roser"?
> Vær venlig at hæve dit niveau inden, du poster næste gang!

Han mente nok Guns & Roses, skal du se - men ok det var en af de større
bummere....

Rasmus Thorsø Nielsen

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 18-05-04 22:12

> Han mente nok Guns & Roses, skal du se - men ok det var en af de større
> bummere....

Det er nok tvivlsomt, hvorvidt det var en bommert....

Mvh Mikkel

Fra : Kim Petersen

Dato : 19-05-04 14:05

> Det er nok tvivlsomt, hvorvidt det var en bommert....

Korrekt, over al måde tvivlsomt

Fra : Ironi

Dato : 19-05-04 00:28

"Rasmus Thorsø Nielsen" <rasmus.nielsenFJERNDETTE@tele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:CMuqc.1532$LJ2.1024@news.get2net.dk...

> et

> Han mente nok Guns & Roses, skal du se - men ok det var en af de større
> bummere....

Det vidste jeg selvfølgelig godt. Det var mere hans attitude, jeg ikke brød
mig om.

Fra : Kim Petersen

Dato : 19-05-04 14:45

> Det vidste jeg selvfølgelig godt. Det var mere hans attitude, jeg ikke
brød
> mig om.

Hmm... Det var ikke min mening at der skulle være attitude bagved, så hvis
du mener der var det, så siger jeg undskyld. Gunner's Roser er sådan set
bare det jeg har kaldt dem siden de kom frem.

Fra : Ironi

Dato : 19-05-04 21:25

"Kim Petersen" <kems@ZZcool.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du mener der var det, så siger jeg undskyld. Gunner's Roser er sådan set
> bare det jeg har kaldt dem siden de kom frem.

Ok, helt iorden.

Fra : Søren Olsen

Dato : 18-05-04 22:34

> Hvem fanden er "Gunner's Roser"?
Det er vel nok svært at regne ud, når han kommenterer et nummer med
Guns'n'Roses.

> Vær venlig at hæve dit niveau inden, du poster næste gang!
Lige over, frisør

Fra : Ironi

Dato : 19-05-04 00:30

"Søren Olsen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
> Det er vel nok svært at regne ud, når han kommenterer et nummer med
> Guns'n'Roses.

> Lige over, frisør

1). Jeg ved godt, at han mente Guns N' Roses. At du ikke har fattet pointen
med mit svar, kan jeg jo ikke gøre for!
2). Frisør?

Fra : Brian

Dato : 19-05-04 19:25

Hejsa

Ironi skrev:

> 1). Jeg ved godt, at han mente Guns N' Roses. At du ikke har fattet
> pointen med mit svar, kan jeg jo ikke gøre for!

Var det måske ironisk ment ?

/Brian

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 22-05-04 01:26

http://home1.stofanet.dk/madmedsol/klipfisk.html

--
/Sv-E
Fjern fjern ved direkte svar !!

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 19-05-04 14:59

"Morten Wulff Nielsen" <wulffonline(fjern_dette)@hotmail.com> wrote:

> Hvad er efter jeres mening det fedste guitar riff nogen sinde ?

Pyh, det er jo ikke sådan til at svare på.

Men en god kandidat er efter min ydmyge mening

Mike Oldfield - Hergest Ridge, part II

mere præcist i intervallet 11:33 - 11:59, skønt nummeret - ja selve
albummet - bør høres i sin helhed.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.thorsenholm.dk

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.thorsenholm.dk/fona/

Fra : Rikke & Per

Dato : 20-05-04 09:47

"Morten Wulff Nielsen" <wulffonline(fjern_dette)@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:mTpqc.181$FF2.72@news.get2net.dk...
> [...]
>
> IMHO er der ikke meget der slår den solo der køre midt i Tim Christensen's

Prøv at lytte til HELE Deep Purple: "Made in Japan" (fra 1972) - Ritche
Blackmore spiller en gudsbenådet guitar hele vejen igennem!!!

m.v.h.
Per

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-05-04 11:30

Morten Wulff Nielsen wrote:
> [...]
>
> IMHO er der ikke meget der slår den solo der køre midt i Tim Christensen's

Tim Christensen... *suk*

> Hvad mener I ?

Hør noget David Gilmour.

/David

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 20-05-04 16:21

> Hvad er efter jeres mening det fedste guitar riff nogen sinde ?

Tjahh, Jimi Hendrix vil altid være "Evergreen" hos mig. Bedste Riff (Og
solo?): "Manic Depression", Riff: "Crosstown Traffic", Bedste solo: "Axis
Bold as Love" o.s.v. Eller hvad med Cream: "Sunshine of your Love", eller
"Tales of Brave Ulysses", eller "Crossroads" eller eller eller - man bliver
jo helt eksalteret

Mvh. Jan

Fra : Rasmus Thorsø Nielse~

Dato : 20-05-04 17:15

"Jan Jeppesen" <jan.jeppesen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bold as Love" o.s.v. Eller hvad med Cream: "Sunshine of your Love", eller
> "Tales of Brave Ulysses", eller "Crossroads" eller eller eller - man

Hvis det endelig skal være en Jimi-sang så synes jeg at "Burning of the
Midnight Lamp" og "Long Hot Summer Night" har nogle af de allerfedste riffs!

---
Mvh. Rasmus Thorsø Nielsen

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 20-05-04 17:24

>Hvis det endelig skal være en Jimi-sang så synes jeg at "Burning of the
>Midnight Lamp"

Nåhh ja, den glemte jeg i skyndingen
Iøvrigt, af danske er Mikkel Nordsø´s Riff i "Sct. Peders engle" på Sneakers
Catbeat udemærket.

Mvh. Jan