Priser forskellige for kvinder og mænd - l~
Fra : Anders Christensen

Dato : 18-05-04 16:03

Jeg faldt over en reklameflyer for et diskotek i Århus tidligere idag.
De kræver 50 kroner i entré - Ens for alle.

Det jeg så studsede over var at de tilbød fri bar til to forskellige priser.

Kvinder: 50 kroner.
Mænd: 100 kroner.

Er det lovligt at diskriminere på den måde?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : JBH

Dato : 18-05-04 19:25

"Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> De kræver 50 kroner i entré - Ens for alle.
>
> Det jeg så studsede over var at de tilbød fri bar til to forskellige

Lidt i samme stil som med "telefon-dating" (Piger ringer gratis.)

mvh
JBH

Fra : Robert Andersen

Dato : 18-05-04 19:47

> Lidt i samme stil som med "telefon-dating" (Piger ringer gratis.)

Ja, eller børnemenuer kun må bestilles til børn under 12....

Men sådan er der jo så meget

/Robert

Fra : JBH

Dato : 18-05-04 21:09

"Robert Andersen" <no@mail.adr> skrev i en meddelelse

> Ja, eller børnemenuer kun må bestilles til børn under 12....

Naah. Det er aldersbestemt, ligesom med aldersgrænse for at se film i
biografen, stemme til valg osv.

Jeg fornemmer at der spørges om "racisme" pga. køn.

(Og nu skal du ikke sige noget med at mænd ikke har adgang til dametoilettet
og omvendt

Hov forresten. Mon kvinder har adgang til moskeér (i Danmark) ?

mvh
JBH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-04 23:17

JBH skrev:

>Hov forresten. Mon kvinder har adgang til moskeér (i Danmark) ?

I begyndelsen af 70'erne var jeg med et religionshold på
studietur til København, og der var både mænd og kvinder på
holdet. Hverken i moskeen eller i synagogen var der problemer med
at kvinderne kunne komme ind. I synagogen blev de dog bedt om at
gå op på første sal.

--
Bertel

Fra : JBH

Dato : 19-05-04 00:03

> [...]
> holdet. Hverken i moskeen eller i synagogen var der problemer med
> at kvinderne kunne komme ind. I synagogen blev de dog bedt om at

Hmm,, det var vist et lidt dumt emne jeg kom ind på , det kommer nemt til
at lugte af fremmedhad :-/
Jeg har bare aldrig set kvinder i synagoger, men nu har vi heller ikke så
mange af dem i westjylland (altså synagoger)

mvh
JBH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-04 07:32

JBH skrev:

>Hmm,, det var vist et lidt dumt emne jeg kom ind på , det kommer nemt til
>at lugte af fremmedhad :-/

Det tager vi os ikke af sålænge vi ved at det bare er
nysgerrighed..

>Jeg har bare aldrig set kvinder i synagoger, men nu har vi heller ikke så
>mange af dem i westjylland (altså synagoger)

Du skal kikke op i luften hvis du vil se dem. De må slet ikke
være i stueetagen. Den dag vi var i synagogen, var der mange
kvinder. Jeg ved ikke hvad de gør hvis der kun er én etage.

--
Bertel

Fra : Jesper Sondergaard

Dato : 19-05-04 08:13

[klip]
> Du skal kikke op i luften hvis du vil se dem. De må slet ikke
> være i stueetagen. Den dag vi var i synagogen, var der mange
> kvinder. Jeg ved ikke hvad de gør hvis der kun er én etage.
[/klip]

Faktisk har jeg fået forklaringen på det, af en flinker lokal guide engang i
Tyrkiet: Tanken er, at hvis kvinderne var i stueetagen (læs: mellem
mændene), ville mændene blive distraherede af kvindernes bagdele, og dermed
ikke kunne koncentrere sig om bønnerne! Altså løfter man kvinderne op og
voila, prayers for everyone. (I øvrigt må dette anspore til
kønsdiskrimination: man siger dermed at ingen mænd i en moske har en bagdel
som kvinderr ville kigge på? ).

Derfor må man også udlede at der ikke findes moskeer med én etage??

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-04 09:43

Jesper Sondergaard skrev:

>Faktisk har jeg fået forklaringen på det, af en flinker lokal guide engang i
>Tyrkiet:

Er det ikke en konsekvens af at kvinder skal tie i forsamlinger?

>Tanken er, at hvis kvinderne var i stueetagen (læs: mellem
>mændene), ville mændene blive distraherede af kvindernes bagdele
>og dermed ikke kunne koncentrere sig om bønnerne!

Jeg tror at du blander noget ikke-jødedom ind i det. Jeg snakker
om synagogen, og der er ingen der koncentrerer sig om bønnerne.
Der er en knevren og en palaver som på et gedemarked. Kun lige
mens Thoraen bæres rundt (tror jeg nok det var), bliver der en
pause i snakken.

>Derfor må man også udlede at der ikke findes moskeer med én etage??

Jeg tænkte det nok. Jeg snakker om synagogen.

Jeg kan ikke huske om der var kvindelige muslimer i moskeen hin
gang. Det foresvæver mig at det ikke var tilfældet. Og jeg mener
ikke at moskeen i Hvidovre har (havde? blev den hærværket?) to
etager. Det var der i hvert fald ikke i det rum hvor
gudstjenesten foregik.

--
Bertel

Fra : Tim Christensen

Dato : 19-05-04 12:37

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er det ikke en konsekvens af at kvinder skal tie i forsamlinger?

At kvinder skal tie i forsamlinger er Kristen ting (Paulus), det var
blandt andet derfor at der var en stor modstand mod kvindelige præster
fra især indremission.

Mvh

Tim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-05-04 16:26

Tim Christensen <icecone@eson.dk> wrote in

> et var
> blandt andet derfor at der var en stor modstand mod kvindelige
> præster fra især indremission.

"er", ikke "var"

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 19-05-04 14:52

> [...]
> ikke kunne koncentrere sig om bønnerne! Altså løfter man kvinderne op og
> voila, prayers for everyone. (I øvrigt må dette anspore til

Jeg har været i både en tyrkisk og en dansk moské, og i ingen af dem var der
2 etager. Der er åbenbart langt fra et absolut krav, men måske en præference
nogle steder. Modsat jødedom.
Kvinderne jeg var med, var i begge tilfælde med inde. Tildækket naturligvis.

Nej.

Fra : Anders Christensen

Dato : 19-05-04 16:32

Ronny Nielsen wrote:

> Nej.

Jeg synes godt nok i fik fordrejet mit spørgsmål lidt...

Jeg prøver lige at se om jeg kan lokke jer på ret spor igen..

Er det lovligt at have forskellige priser for mænd og kvinder.
Mit spørgsmål gik på prisen på fri bar, hvor prisen for kvinder var 50
kroner, og 100 for mænd.

Mvh Anders Christensen

Fra : Kristian Thy

Dato : 19-05-04 20:27

Anders Christensen uttered:
> Mit spørgsmål gik på prisen på fri bar, hvor prisen for kvinder var
> 50 kroner, og 100 for mænd.

Hvis de reklamerer med fri bar og så kræver penge for dem, så må de i
hvert fald have overtrådt markedsføringsloven.

\\kristian
--
"The brain is a wonderful organ. It starts working the moment you get
up in the morning and does not stop until you get into the office."

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-05-04 16:58

Anders Christensen skrev:

> Jeg synes godt nok i fik fordrejet mit spørgsmål lidt...

Velkommen til usenet. Det er et ganske velkendt fænemon.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Anders Christensen

Dato : 21-05-04 22:31

Ivar Madsen wrote:

> Velkommen til usenet. Det er et ganske velkendt fænemon.

Det er jeg ganske vant til, synes bare det her blev drejet ganske langt
fra det oprindelige spørgsmål (som jeg stadigvæk ikke har fået et svar på)

Mvh Anders Christensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-05-04 16:55

Ronny Nielsen wrote:

> Jeg har været i både en tyrkisk og en dansk moské, og i ingen af dem var
> der 2 etager.

Jeg mener at kvinderne er placeret i rækkerne bag mændene, og derved bliver
mændene stadig ikke distraheret af kvindernes bagdele.

BTW så så jeg noget af melodigranprix med en noget undren.
Den kvindelige vært var ikke ligefrem særligt påklæt, set i forhold til
hvordan muslimske kvinder ellers parker sig ind,,,

Fra : Kristian Thy

Dato : 20-05-04 23:00

Ivar Madsen uttered:
> BTW så så jeg noget af melodigranprix med en noget undren.
> Den kvindelige vært var ikke ligefrem særligt påklæt, set i forhold til
> hvordan muslimske kvinder ellers parker sig ind,,,

Nu foregik det jo også i Tyrkiet.

\\kristian
--
IRC is just multiplayer notepad.

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 21-05-04 22:28

> BTW så så jeg noget af melodigranprix med en noget undren.
> Den kvindelige vært var ikke ligefrem særligt påklæt, set i forhold til
> hvordan muslimske kvinder ellers parker sig ind,,,

Prøv at se MBC (Muslim Broadcasting Channel)

Selvom de ofte sender koranoplæsning (zz) og lignende, bærer mange af
kvinderne ikke tørklæde. Det er langtfra lov alle steder i de arabiske
lande.

Og da slet ikke Tyrkiet, som Kristian siger.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-05-04 12:18

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message

> [...]
> Den kvindelige vært var ikke ligefrem særligt påklæt, set i forhold til
> hvordan muslimske kvinder ellers parker sig ind,,,

Nu var det jo fra tyrkiet som har en mere verdslig holdning til Islam.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Biker Mike