Så er den gal igen!
Fra : Ronny Nielsen

Dato : 18-05-04 15:33

Umiddelbart læser jeg det som at de igen kun har fokuseret på
fag-fagligheden, og helt set bort fra skolens andre vigtige opgaver?

og

Leg lader sig ikke fornægte. Man kan fornægte næsten alle abstrakte
begreber, som skønhed og ret, sandhed og godhed, ånd og gud. Man kan
bestride at alvor eksisterer. Men ikke leg. [Huizinga]

Fra : kim

Dato : 18-05-04 16:05

"Ronny Nielsen" <ronnyroyMMMMMM@MMMMmail.dk> skrev

Ja med folkeskolelærene ( http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=808828 )

> Umiddelbart læser jeg det som at de igen kun har fokuseret på
> fag-fagligheden,

Selvfølgelig, det er jo netop i skolen man "burde" lære at læse,
skrive og regne ( samt idræt så børnene ikke bliver fede.
: http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=102958#related )

> og helt set bort fra skolens andre vigtige opgaver?

Som er hvad ?

> Leg lader sig ikke fornægte. Man kan fornægte næsten alle abstrakte
> begreber, som skønhed og ret, sandhed og godhed, ånd og gud. Man kan
> bestride at alvor eksisterer. Men ikke leg. [Huizinga]

Børnene skal lege i frikvateret.
I timerne skal de være diciplinerede og lære.
Lege kan de gøre hjemme og på Fritteren.

Mvh Kim

Fra : Anita

Dato : 18-05-04 16:19

"kim" <No@Way.dk> skrev

> Som er hvad ?

Hvis du ikke allerede har en idé om dette, er det vist omsonst at begynde at
forklare...

Men du kan jo starte med at læse folkeskoleloven.

Venligst Anita

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 18-05-04 16:33

> Ja med folkeskolelærene ( http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=808828 )

Der lægges nu op til at der er mange faktorer, så at fokusere ensidigt på
lærerne bliver nævnt, virker for selektivt (og nej, jeg er ikke lærer).

At de (efter deres opfattelse) mangler ledelse og efteruddannelse er jo ikke
den enkeltes lærers skyld.

Jeg vil ikke tage endelig stilling til om jeg er enig, før jeg har læst hele
rapporten, hvilket jeg ikke har tid til.
Men mit umiddelbare indtryk er at det skinner igennem, at forskerne kommer
fra mere konservative læringskulturer, hvor fag-fagligheden er vigtigere end
det enkelte barn.

> Selvfølgelig, det er jo netop i skolen man "burde" lære at læse,
> skrive og regne ( samt idræt så børnene ikke bliver fede.
> : http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=102958#related )

Det gør praktisk talt alle normale børn også.

> Som er hvad ?

Skolen skal også sørge for at børn blive selstændige, dannede mennesker. Det
er ikke noget man skarpt kan adskille fra undervisningen, og kun henvise til
fritteren og anden fritid.

Jeg syntes faktisk det er vigtigere at børn blive demokratiske og
selvstændige, end at de blive god til at skrive og regne.

> Børnene skal lege i frikvateret.
> I timerne skal de være diciplinerede og lære.
> Lege kan de gøre hjemme og på Fritteren.

Du forstod ikke citatet, men lad nu det ligge.

Leg og læring bliver slet ikke adskilt så skarpt længere. Især ikke i de
yngre klasser.

Fra : Svend Pedersen

Dato : 18-05-04 16:50

"Ronny Nielsen" <ronnyroyMMMMMM@MMMMmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg syntes faktisk det er vigtigere at børn blive demokratiske og
> selvstændige, end at de blive god til at skrive og regne.

Men børnene tilbringer under 5 procent af deres første 16 leveår i skolen.
95 procent af tiden er derfor dedikeret ikke-faglig udvikling. Der er altså
masser af andre muligheder for at lære dem demokrati, selvstændighed, social
omgang etc. Der er derimod næppe mange andre steder, de udvikles fagligt.

Fra : Anita

Dato : 18-05-04 16:57

"Svend Pedersen" <glem@det.dk> skrev

> [...]
social
> omgang etc. Der er derimod næppe mange andre steder, de udvikles fagligt.

Hvordan er du kommet frem til det regnestykke? Altså med de 5%?

Desuden er der ca. 33% af tiden hvor børnene sover, der kan de nok hverken
lære om regning eller demokrati.

Venligst Anita

Fra : Per Rønne

Dato : 18-05-04 17:12

Anita <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote:

> Desuden er der ca. 33% af tiden hvor børnene sover, der kan de nok hverken
> lære om regning eller demokrati.

Du har altså ikke oplevet ikke at kunne finde ud af en opgave i
matematik eller fysik [også matematisk], gå i seng - for derefter nogle
timer senere at vågne med et sæt og sætte dig op og skrive løsningen
ned?

Man kan faktisk godt drømme om matematikstykker - og løse dem i drømme.
Oplevet som gymnasieelev på mat-fys grenen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anita

Dato : 18-05-04 17:24

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev

> [...]
> matematik eller fysik [også matematisk], gå i seng - for derefter nogle
> timer senere at vågne med et sæt og sætte dig op og skrive løsningen

He, nej det må jeg indrømme, det har jeg aldrig oplevet. Og jeg drømmer
endda om mange underlige ting.

> Man kan faktisk godt drømme om matematikstykker - og løse dem i drømme.
> Oplevet som gymnasieelev på mat-fys grenen.

Det må have været en fed oplevelse.

Venligst Anita

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 18-05-04 16:57

> [...]
social
> omgang etc. Der er derimod næppe mange andre steder, de udvikles fagligt.

Enig. Men omvendt hvis lærere og pædagoger sørger for at de er fagligt
velbegrundede i at lære og udvikle disse ting også, kan jeg ikke se at det
ene skulle udelukke det andet. Tværtimod.

Fra : Anita

Dato : 18-05-04 17:03

"Svend Pedersen" <glem@det.dk> skrev

> Der er derimod næppe mange andre steder, de udvikles fagligt.

Den overså jeg lige. Mener du virkelig det?

Mener du ikke at børnene lærer at regne når de ved købmanden skal købe slik
for lommepengene?
Mener du ikke de lærer engelsk når de ser tv, spiller computer og surfer på
nettet?
Osv.

Børnene lærer da en masse uden for skolen, og som skolen med stor fordel kan
bygge videre på.

Venligst Anita

Fra : Svend Pedersen

Dato : 18-05-04 19:23

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den overså jeg lige. Mener du virkelig det?
>
> Mener du ikke at børnene lærer at regne når de ved købmanden skal købe

Det var nu bedre om de kunne regne inden de gik til købmanden ...

> Mener du ikke de lærer engelsk når de ser tv, spiller computer og surfer

> nettet?

Jo, bestemt. Det er vel dér de lærer det.

Fra : Anita

Dato : 18-05-04 19:31

"Svend Pedersen" <glem@det.dk> skrev

> Det var nu bedre om de kunne regne inden de gik til købmanden ...

Det kommer vel an på hvor tidligt de går til købmanden?
Købmanden var også bare et eksempel. Børn lærer noget hver dag, alle steder.

> Jo, bestemt. Det er vel dér de lærer det.

Men lærer de alt dér? Og gør alle det?
Temmelig sikkert ikke. Så mon ikke skolen alligevel har sin berettigelse.

Venligst Anita

Fra : Svend Pedersen

Dato : 18-05-04 19:45

> "Svend Pedersen" <glem@det.dk> skrev
>
> Købmanden var også bare et eksempel. Børn lærer noget hver dag, alle
steder.

Så det er overflødigt at gå i skole?

> Så mon ikke skolen alligevel har sin berettigelse.

Ikke ifølge den omtalte - og mange andre - OECD-rapport(er).

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 18-05-04 19:59

"Svend Pedersen" <glem@det.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke ifølge den omtalte - og mange andre - OECD-rapport(er).

Det er da en slutning, der vil noget. I øvrigt en forkert slutning, men det
vil du sikkert benægte.

Skulle du gøre det, vil jeg ikke kunne læse det, da du til den tid er
placeret i det område af min computer, der håndterer skribenter, der på
ingen måde kan bidrage til en konstruktiv debat.

vh
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-05-04 20:12

"Peter Hindsgaul" <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> placeret i det område af min computer, der håndterer skribenter, der på
> ingen måde kan bidrage til en konstruktiv debat.

'Desværre er der alt for mange velmenende folk i denne gruppe, der endnu
ikke har gennemskuet ham, men stadig tror at de kan opnå en konstruktiv
debat med ham - lang tids erfaring har lært mig det modsatte, men det er i
hvert fald blevet forsøgt af ærligt hjerte.

Men som han skrev: jeg er en selvfed cand.pæd. , hvad det så er for et ord:
selvfed - hvordan kan man være fed på andres vegne?

Men i øvrigt til dine bemærkninger til ham: vel talt - det er lige i solar
plexus.

--
ahw

Fra : Svend Pedersen

Dato : 19-05-04 08:47

> [...]
> placeret i det område af min computer, der håndterer skribenter, der på
> ingen måde kan bidrage til en konstruktiv debat.

Jeg er udmærket klar over, at en konstruktiv debat om folkeskolen er umulig
i dette forum. Folkeskolen er alt, alt for selvtilstrækkelig, som Niels
Egelund så helt rigtigt fremfører i dag.

Der er heldigvis ved at blive muget ud i disse år. Blot ærgerligt, at det
aldrig rigtigt kan blive til en fornuftig diskussion herom i
dk.undervisning.folkeskole.

Fra : Kim2000

Dato : 19-05-04 14:25

> Jeg er udmærket klar over, at en konstruktiv debat om folkeskolen er
umulig
> i dette forum. Folkeskolen er alt, alt for selvtilstrækkelig, som Niels
> Egelund så helt rigtigt fremfører i dag.

Hvis du lægger mærke til Egelund, så siger denne altid det "rigtige" alt
efter folkestemning. Da der skulle spares på folkeskolen, mente han
pludselig at det var god ide at op mod 60 elever sammen, fuldstændig
upåagtet af at hans egne bøger siger det stik modsatte - med heldigvis for
ham, så er det kun fagfolk der har læst dem (og den eneste grund til det er
sikkert fordi det bliver os pålagt i undervisningen).

mvh
Kim

Fra : Anita

Dato : 18-05-04 22:47

"Svend Pedersen" <glem@det.dk> skrev

> Ikke ifølge den omtalte - og mange andre - OECD-rapport(er).

Nu giver jeg ikke meget mere for OECD-rapporter end det jeg tører min bagdel
med. De er mere fejlbehæftede end det Bill Gates sprøjer ud fra Sillicon
Valley.

/Anita

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 24-05-04 18:33

> [...]
bagdel
> med. De er mere fejlbehæftede end det Bill Gates sprøjer ud fra Sillicon

Bill Gates holder altså til i Seattle

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Anita

Dato : 24-05-04 19:31

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev

Valley.

> Bill Gates holder altså til i Seattle

Ak Ja, hvad ved bønder om kartoffelsalat?

Venligst Anita

Fra : Kim2000

Dato : 19-05-04 14:27

> Ikke ifølge den omtalte - og mange andre - OECD-rapport(er).

Hukommelse er en god ting, den sidste OECD rapport havde sammenlignet de
forkerte klassetrin i Danmark med de andre landes. Derfor lå vi så hamrende
elendigt.

Mvh
Kim

Fra : Anita

Dato : 19-05-04 17:41

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hukommelse er en god ting, den sidste OECD rapport havde sammenlignet de
> forkerte klassetrin i Danmark med de andre landes. Derfor lå vi så
hamrende
> elendigt.

Og i andre har eleverne ikke haft lige lang tid til at besvare opgaverne,
eller er ikke blevet stillet de samme spørgsmål og så videre.

Smukt!

/Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-05-04 20:16

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Svend Pedersen" <glem@det.dk> skrev
>
> Men lærer de alt dér? Og gør alle det?
> Temmelig sikkert ikke. Så mon ikke skolen alligevel har sin berettigelse.

Den pågældende Svend P er konsulent og har længe haft lyst til at få foden
inden for det kommunale system for at tjene penge på at levere færdigsyede
løsninger til folkeskolen.Det er endnu ikke lykkedes ham i den grad, han
ønsker, derfor fremturer han med idelige personangreb på skolernes lærere og
på skolen i almindelighed. Enhver, der ikke følger hans reaktionære
synspunkter, er indbegrebet i 68'gernerationen, røde lejesvende eller
lignende.

Han har -på trods flere velmenende skribenters forsøg -endnu ikke forstået
at det, der drives i skolen af undervisning handler om systematikken
forbundet med nogle pædagogiske syn på hvad læring er.

Alle lærer noget i samfundet, uden for skolen, men det er via skolen at den
generelt systematiske undervisning foregår, og det er det, der er
hovedadskillelsen mellem skoleundervisningen og samfundsundervisningen.

--
ahw

Fra : Svend Pedersen

Dato : 19-05-04 08:48

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse

> Den pågældende Svend P er konsulent og har længe haft lyst til at få foden
> inden for det kommunale system for at tjene penge på at levere færdigsyede
> løsninger til folkeskolen.

Der er som sædvanligt løgn.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-05-04 18:06

> "Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse

> Der er som sædvanligt løgn.

Du mener " sandheden er ilde hørt!"?

--
ahw

Fra : kim

Dato : 19-05-04 05:47

> [...]
social
> omgang etc. Der er derimod næppe mange andre steder, de udvikles fagligt.

Enig.

Mvh Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-05-04 18:08

"kim" <No@Way.dk> skrev i en meddelelse
> "Svend Pedersen" <glem@det.dk> skrev
> altså
> social
>
> Enig.

Det er betryggende at to, der i hvert fald ikke ved en snus om folkeskolens
virkelighed, er enige med hinanden.

--
ahw

Fra : Anita

Dato : 19-05-04 22:42

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev

> Det er betryggende at to, der i hvert fald ikke ved en snus
> om folkeskolens virkelighed, er enige med hinanden.

He, minder mig om en vits læst i dk.snak.vittigheder

"Det er synd, at de folk, der præcis ved, hvordan landet skal
styres, altid har travlt med enten at køre taxa eller klippe folks
hår."

Det samme må siges at gælde folkeskolen.

"Det er synd, at de folk, der præcis ved, hvordan skolerne skal
drives, altid har travlt med at [indsæt selv passende stillinger]".

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-05-04 22:49

> [...]
>
> "Det er synd, at de folk, der præcis ved, hvordan skolerne skal
> drives, altid har travlt med at [indsæt selv passende stillinger]".

LOL

--
ahw

Fra : Kim2000

Dato : 19-05-04 14:35

> Børnene skal lege i frikvateret.
> I timerne skal de være diciplinerede og lære.
> Lege kan de gøre hjemme og på Fritteren.

Det er derfor vi har en læreruddannelse og det er derfor vi ved hvad vi
laver. Leg er væsentlig for læring, faktisk betragter fx den særdeles
erkendte Piaget leg som en direkte forudsætning for at lære, ligeså vel som
musik og motorik er direkte forudsætninger for at eleverne evner at tilegne
sig lærdom. Altsammen ting som lærere, pædagoger og andre fagfolk ved som en
kendsgerning, desværre er der ikke meget der tyder på, at politikere og
borgere i landet vil acceptere dette, til trods for det faktisk er endog
særdeles godt belyst gennem forskning - men det er jo heller ikke populært
at sige - lige for tiden.

Disciplin, tja, i en tråd fortæller du at "rigtige" kan skråskrift ellers er
de ikke rigtige lærere, hvordan tror du dit barn kan tage sine lærere
alvorligt, når dets far konstant fortæller barnet, at dets lærere er dumme
og ikke ved hvad de gør. Disciplin starter hjemmefra, fx med sætningen: "ret
dig efter hvad din lærer siger".

mvh
Kim

Fra : kim

Dato : 19-05-04 18:07

> Det er derfor vi har en læreruddannelse og det er derfor vi ved hvad vi
> laver.

Nope. Hvorfor denne debat i medierne i disse dage
hvor selv flere lærere siger at der burde srammes op
flere steder ?

> [...]
som
> musik og motorik er direkte forudsætninger for at eleverne evner at

Hvorfor gør lærerne så ikke mere for at få det ordnet,
istedet for at lade alt blive ved det gamle ?

> Altsammen ting som lærere, pædagoger og andre fagfolk ved som en
> kendsgerning,

Nå, det skulle man ellers ikke tro ikke tro..og
slet ikke efter at have hørt Formiddag på 4'eren
i dag i radioen.

> desværre er der ikke meget der tyder på, at politikere og
> borgere i landet vil acceptere dette, til trods for det faktisk er endog
> [...]

Her et typisk eksempel hvorfor der ikke bliver gjort noget ved
problemerne. Uanset om der er populært eller ej skal man blive
ved med at gøre opmærksom på de proplemer der er på
ens arbejdsplads, for eller er man da helt sikker på at der
ikke vil bliver gjort noget overhovedet...

> Disciplin, tja, i en tråd fortæller du at "rigtige" kan skråskrift ellers
er
> de ikke rigtige lærere,

Ja. En dansklærer burde skamme sig hvis han/hun ikke kan
læse skråskrift.
Men nok forde at så mange lærer er dårlig uddannede idag,
pga, manglende entusiasme og merit-uddannelse på kun 2 år.

> hvordan tror du dit barn kan tage sine lærere
> alvorligt,

Idiot... Mit barn tager skam sine lærer alvorligt.
Men når man gentagne gange tager en lærer i at lave fejl
samt lyve overfor for forældrene og børnene, samt hvad
man også hører fra andre forældre på skolen, ja så tager
man sig til hovedet en gang imellem.

> når dets far konstant fortæller barnet, at dets lærere er dumme
> og ikke ved hvad de gør.

Idiot igen... Hvor har jeg skrevet at jeg fortæller mit barn det ?

Og ja, jeg fortæller mit barn hvis en lærer har gjort noget forkert,
for vi er alle blot mennesker

> Disciplin starter hjemmefra, fx med sætningen: "ret
> dig efter hvad din lærer siger".

Gu fanen om mit barn gøre noget dybt godnat, bare
fordi en lærer siger det. Mit barn skal selvfølgelig høre
efter hvad der bliver sagt, og ud fra det der bliver sagt
selv vuderer, og evt. gennem samtale med en person
man har tillid til, og så derefter beslutte hvad man vil gøre.

Tak for kaffe siger jeg bare...der er ikke noget at sige til at den
danske folkeskole står hvor den står idag, når man læser nogle
af de skolelærer-indlæg der bliver skrevet her i NG.

Mvh Kim

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 19-05-04 18:31

> Idiot...

Tillykke, du har vundet en plads ved siden af Svend P.

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Svend Pedersen

Dato : 24-05-04 22:04

> "kim" <No@Way.dk> skrev i en meddelelse
>
> Tillykke, du har vundet en plads ved siden af Svend P.

idiot ...

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-05-04 22:08

"Svend Pedersen" <glem@det.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter Hindsgaul" <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> skrev i en meddelelse

> idiot ...

Til lykke, du har vundet en plads ved siden af dig selv! Men du behøver ikke
at præsentere alle dine pseudonymer -vi ved godt hvem du er!

--
ahw

Fra : Kim2000

Dato : 19-05-04 19:36

> [...]
vi

> Nope. Hvorfor denne debat i medierne i disse dage
> hvor selv flere lærere siger at der burde srammes op

Ganske enkelt: Ingen gider høre mere om krigen i Irak, der er intet bryllup,
der er ingen børnemordere på fri fod, og et eller andet skal man jo skrive
om. Det sker hvert eneste år og bare vent, der bliver endnu værre i
sommerferien, specielt når Ekstra Bladets journalist ser en lærer ligge og
tage solbad i syv uger, mens han selv har tre ugers ferie. (Naturligvis
upåagtet af at læreren godt nok arbejder hver aften i alle syv uger, men den
slags sælger jo ikke aviser)

> som
> tilegne
>
> Hvorfor gør lærerne så ikke mere for at få det ordnet,
> istedet for at lade alt blive ved det gamle ?

Måske fordi hver gang en lærer siger motorik, musik og idræt så er der altid
en masse der "ved" hvad faglighed er og at man jo ikke lærer dansk ved at
spille fodbold eller slå på tromme, hvis læreren da ikke bliver beskyldt for
ikke at ville undervise eller være en 68'er hippi. Iøvrigt kan jeg da
fortælle at ingen undervisningsminister de sidste mange mange år har haft en
pædagogisk uddannelse (vores nuværende har fx ikke engang afsluttet en
uddannelse).

> Nå, det skulle man ellers ikke tro ikke tro..og
> slet ikke efter at have hørt Formiddag på 4'eren
> i dag i radioen.

Det er jo lidt træls vi så ikke kan høre det nu. Gad vide om det var fagfolk
eller politikere der udtalte sig, for husk på at politikerne ved jo også
bedste hvad der er gode undervisningsmetoder, ja morsomt nok koster det
altid lidt mindre og kræver større og større klasser og mindre
efteruddannelse til lærerene. Men så kan der jo blive mere til de ældre....
(og der er flere ældre, ergo flere stemmer)

> [...]
> ens arbejdsplads, for eller er man da helt sikker på at der
> ikke vil bliver gjort noget overhovedet...

Helt enig, hvis bare politikere turde tænke det samme, og naturligvis gør
lærerene opmærksom på problemerne. Nærmest tragi-komisk har lærere gennem de
sidste tyve år krævet en 5-årig uddannelse, hvorefter man laver en på 2 år.
!

> Men nok forde at så mange lærer er dårlig uddannede idag,
> pga, manglende entusiasme og merit-uddannelse på kun 2 år.

Om meritlærere er gode lærere ved vi jo ikke endnu, da det første kuld ikke
er færdig før til sommer. Man kan da håbe det går godt.

(Klip)

sætninger der starter med ordet idiot gider jeg ikke læse - sådan er jeg
bare....

mvh
Kim

--
DaMat udgiver blade, bøger og tegneserier,
og for at få smør på brødet sælger vi også helsekost produkter.

Fra : Anita

Dato : 20-05-04 10:07

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev

> Om meritlærere er gode lærere ved vi jo ikke endnu, da det første kuld
ikke
> er færdig før til sommer. Man kan da håbe det går godt.

Det mener jeg ikke er sandt. Der blev da uddannet meritlærere allerede
sidste år?

Og hvorfor skulle meritlærere egentlig ikke være ligeså gode lærere som vi
andre? Bemærk venligst at de netop ikke er blevet lærere på 2 år, de har jo
merit for en anden uddannelse - som de har brugt 3-5 år på at tage.

Venligst Anita

Fra : Anita

Dato : 20-05-04 10:09

> [...]

jo
> merit for en anden uddannelse - som de har brugt 3-5 år på at tage.

Tilføjelse: "de har jo merit for en anden _relevant_ uddannelse"

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-05-04 10:56

> "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev

> jo
>
> Tilføjelse: "de har jo merit for en anden _relevant_ uddannelse"

Der er en masse begrundelser for det -den diskussion har vi vist været
igennem tidligere - meritlærere har i nogen tilfælde anden relevant
uddannelse, men ikke alle, og der er givet et hav af dispensationer,
hvorefter man nu er begyndt at trække i land.

En meritlærer har i øvrigt heller ikke nødvendigvis relevant uddannelse i
det hele taget. Blot det at man er akademisk uddannet gør at man kan komme
gennem meritforløbet - man skal så tage nogle ekstra liniefag, men stadig
inden for de to år. Desuden har man mindre pædagogik, psykologi og mangler
helt fagdidaktikken, hvis man ikké på anden måde har deltaget i
undervisningen dér.
Uddannelsen kan søges af 3 forskellige kategorier:
1. Kandidater eller bachelorer fra lange videregående uddannelser, som er
uddannet i ét eller to af folkeskolens fag. Fagene godskrives som de
tilsvarende liniefag i læreruddannelsen. De studerende skal gennemgå
uddannelse i læreruddannelsens pædagogiske fag samt op til 12 ugers praktik
i folkeskolen. Hvis de kun har uddannelse i et af skolens fag, skal de
yderligere uddannes i ét liniefag. Kandidater og bachelorer med uddannelse i
fag og fagområder, der ikke svarer til skolens fag, kan søge optagelse på
dispensation, hvis de opfylder en række nærmere betingelser.

2. Pædagoger og ernærings- og husholdningsøkonomer. Pædagogerne skal
gennemgå uddannelse i to liniefag efter eget valg. De får merit for de
pædagogiske fag, dvs. for pædagogik, almen didaktik, psykologi og skolen i
samfundet. Ernærings- og husholdningsøkonomerne skal gennemgå uddannelse i
ét liniefag, dog ikke liniefaget hjemkundskab, der godskrives som det andet
liniefag. De får merit for de pædagogiske fag. Begge kategorier skal desuden
i praktik i folkeskolen i op til 12 uger.

3. Studerende med dispensation. De skal være fyldt 30 år, når uddannelsen
påbegyndes. De skal være studieegnede og have en adgangsgivende eksamen,
f.eks. studentereksamen eller HF. De skal have en erhvervsuddannelse eller
anden uddannelse. De skal have haft mindst 2 års erhvervserfaring f.eks.
undervisningserfaring eller erfaring med børn og unge.

Med andre ord - sidstnævnte kan altså blive lærere blot de er over 30 og har
en erhversuddannelse eller anden uddannelse - fint nok - men på 2 år???

--
ahw

Fra : Anita

Dato : 24-05-04 23:35

> [...]

har
> en erhversuddannelse eller anden uddannelse - fint nok - men på 2 år???

Hvor ser du forskellen mellem Ernærings- og husholdningsøkonomerne, der får
merit for hjemkundskab og folk i kategori 3? Kategori 3 har jo også en eller
anden form for uddannelse, jeg forestiller mig at vi i denne kategori fx.
finder tømmeren, der kan få merit for sløjd, syersken der får merit for
håndarbejde osv.

Det er selvfølgelig uheldigt hvis folk bare kommer ind på merituddannelsen,
uden nogen som helst form for relevant baggrund. Og jeg formoder det er det
du hentyder til. Men jeg har dog ikke kendskab til at det er udbredt på
Aalborg Seminarium, hvor jeg har læst.

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-05-04 23:50

> [...]
> anden form for uddannelse, jeg forestiller mig at vi i denne kategori fx.
> finder tømmeren, der kan få merit for sløjd, syersken der får merit for

Jeg kender ikke til deres uddannelse, jeg konstaterer blot at der ifølge
mine kilder er en forskel.

> [...]
det
> du hentyder til. Men jeg har dog ikke kendskab til at det er udbredt på

'Tja, - jeg kender ikke til, hvad der er udbredt på Aalborg Seminarium -jeg
konstaterer blot hvordan reglerne er.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-05-04 20:10

"kim" <No@Way.dk> skrev i en meddelelse

> Nope. Hvorfor denne debat i medierne i disse dage
> hvor selv flere lærere siger at der burde srammes op
> flere steder ?

Du hører ikke nogen lærer sig at de ikke ved, hvad de laver! Heller ikke i
medierne.

> som
> tilegne
>
> Hvorfor gør lærerne så ikke mere for at få det ordnet,
> istedet for at lade alt blive ved det gamle ?

Hvad mener du med "mere" - lærerne er bundet af regler og aftaler, men i den
praktiske undervisning indgår leg også i forskellige sammenhænge. Så din
påstand om at "lade alt blive ved det gamle" forstår jeg ikke, for du
forklarer ikke, hvad du mener med det udtryk.

> Nå, det skulle man ellers ikke tro ikke tro..og
> slet ikke efter at have hørt Formiddag på 4'eren
> i dag i radioen.

Nu har jeg ikke den store respekt for hvad du fortæller, du har hørt,
eftersom jeg jo kan konstatere at du hører noget helt andet end mange af os
andre hører om samme emne. Du bliver derfor være mere konkret.

> [...]
> ens arbejdsplads, for eller er man da helt sikker på at der
> ikke vil bliver gjort noget overhovedet...

Og det gør vi så sandelig også - altså gør opmærksom på det.

> er
>
> Ja. En dansklærer burde skamme sig hvis han/hun ikke kan
> læse skråskrift.

hvorfor?

> Men nok forde at så mange lærer er dårlig uddannede idag,
> pga, manglende entusiasme og merit-uddannelse på kun 2 år.

næppe forklaringen - og nu vi er ved din nedrakning af lærernes
uddannelsesniveau: fordi skrives med i i enden og ikke med e.

> Idiot...

lad være med at præsentere dig hele tiden.

Mit barn tager skam sine lærer alvorligt.

Du burde også tage din sprogbrug alvorlig - (uden t i enden)

> Men når man gentagne gange tager en lærer i at lave fejl
> samt lyve overfor for forældrene og børnene, samt hvad
> man også hører fra andre forældre på skolen, ja så tager
> man sig til hovedet en gang imellem.

Og jeg må konstatere at før du kan tillade dig at rette lærerne, bør du nok
selv få gjort noget ved dit danske sprog. Det, du skriver hænger jo ikke
sammen, men viser at det , du med glæde lytter til, er rygter og
formodninger.

> Idiot igen...

Og igen: lad være med at præsentere dig hele tiden -vi ved godt hvad du
hedder, hr. Idiot.

Da idiot jo netop er en rammende betegnelse for dig - ordet betyder lægmand
på græsk - da vi jo ved at du ikke er lærer, så bør du lære også at udtrykke
dig klart - det kniber det gevaldigt med.

Hvor har jeg skrevet at jeg fortæller mit barn det ?

Det lader du faktisk skinne igennem flere gange i dine indlæg.

> Og ja, jeg fortæller mit barn hvis en lærer har gjort noget forkert,
> for vi er alle blot mennesker

jeg tvivler...

> [...]
> selv vuderer, og evt. gennem samtale med en person
> man har tillid til, og så derefter beslutte hvad man vil gøre.

med andre ord: hvis læreren irettesætter dit barn, skal barne bare sige: gu'
vil jeg ej -for det har min far selv sagt, er i orden?

> Tak for kaffe siger jeg bare...

Igen - ingen vil byde dig på kaffe her -hvad med at skrive uden alle disse
klicheer?

der er ikke noget at sige til at den
> danske folkeskole står hvor den står idag, når man læser nogle
> af de skolelærer-indlæg der bliver skrevet her i NG.

Og hvor står den danske folkeskole så i dag? Er det endnu en tom og
indholdsløs kliché, du her benytter dig af, eller har du en mening med det,
du skriver? Det lyder ikke sådan. Det lyder blot som om du har set dig gal
på en skoles lærere, og derfor mener at kunne generalisere ud fra din yderst
beskedne viden om folkeskolens daglige praksis.

--
ahw

Fra : kjaer

Dato : 19-05-04 20:08

> [...]
> de ikke rigtige lærere, hvordan tror du dit barn kan tage sine lærere
> alvorligt, når dets far konstant fortæller barnet, at dets lærere er dumme

Det er da uheldigt, men sandheden kommer vel frem før eller siden alligevel.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 19-05-04 20:36

"kjaer" <novillykn@spamgreennet.gl> skrev i en meddelelse

> Det er da uheldigt, men sandheden kommer vel frem før eller siden
alligevel.

Tillad mig at stille et spørgsmål, der nok er off-topic.

Kjaer, hvad gjorde du egentlig før du fik et medie med næsten fuldstændig
anonymitet, hvor du i den grad kan svinde en hel faggruppe til? Skrev du
læserbreve og underskrev dig med navn og adresse? Eller var du bare en af
dem, der i enhver sammenhæng øffede "Der er mange der mener....", og håbede
på, at så var der nok flere, der også begyndte at mene det?
Eller blev du først "debatør", den dag du kunne være det for nedrullede
gardiner, og uden at skulle risikere at stå til ansvar?

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Svend Pedersen

Dato : 18-05-04 16:23

> Umiddelbart læser jeg det som at de igen kun har fokuseret på
> fag-fagligheden, og helt set bort fra skolens andre vigtige opgaver?

Det er fordi du kun læser Politiken. Kig i den mere nuancerede Berlinger:

http://www.berlingske.dk/forside/artikel:aid=441828/

og læs, at

"Blandt de fremhævede styrker er:

Skolen arbejder ud fra en demokratisk tradition
Skolen er decentraliseret og udviklingsorienteret med både staten og
kommunerne som involverede partnere
Der er gennem en længere periode investeret betydelige økonomiske ressourcer
i skolerne
God personalesituation og tilfredsstillende bygningsforhold og udstyr
Forældrene har mange valgmuligheder for deres børn
Engagerede lærere, pædagoger og ansatte i almindelighed
Glade og tillidsfulde elever
Stor vilje til at integrere de tosprogede elever og ikke mindst en
omfattende vilje til at forbedre skolen."

men det er da rigtigt, at den danske folkeskoles standard er langt under
lavmålet. Det ændres der heldigvis på i disse år.

her i gruppen har jeg jævnligt og igennem mange år peget på nogle af de
svagheder som er generelt kendt og nu også påpeges af OECD:

"Blandt svaghederne er:

Utilstrækkeligt fagligt niveau
Mangel på evalueringskultur - eleverne får ikke tilbagespil i forhold til
deres præstationer
Skolerne vurderer i et utilstrækkeligt omfang deres egen indsats og
formidler ikke hensigtsmæssige arbejdsmetoder mellem skolerne
Utilstrækkelig indsats i forhold til børn med læseproblemer
Skolerne medvirker i mindre grad end forventet til at bryde den negative
sociale arv
Ambivalent holdning til skoleledelse
Læreruddannelsen er utilstrækkelig, ikke tilfredsstillende omfang af
efteruddannelse
Lærernes overenskomst er hindrende for fleksibiliteten i skolens arbejde
Øgede forventninger til skolens muligheder for at løse en række af familiens
opgaver fx opdragelse af børn mv.
Utilstrækkelig støtte til elever med moderate indlæringsvanskeligheder og
tosprogede elever."

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 18-05-04 16:53

> Det er fordi du kun læser Politiken. Kig i den mere nuancerede Berlinger:
>
> http://www.berlingske.dk/forside/artikel:aid=441828/

Ok, ja det er jo en noget anderledes fremstilling.

Mister en del respekt for Politiken på den konto...

> men det er da rigtigt, at den danske folkeskoles standard er langt under
> lavmålet. Det ændres der heldigvis på i disse år.

Well, jeg var også selv stærkt utilfreds med min folkeskole, men vil nu ikke
bruge det til at dømme alle folkeskoler, da det er for unuanceret imho.

Som jeg skrev til kim, har den danske folkeskole jo også andre
prioriteringer og værdier end mange andre OECD lande. Jeg er i tvivl om det
klart er med i rapporterne? Hvis det kun er de fælles kriterier der
evalueres, sætter det rapporterne i et andet lys...

Fra : Svend Pedersen

Dato : 18-05-04 19:26

> [...]
> klart er med i rapporterne? Hvis det kun er de fælles kriterier der
> evalueres, sætter det rapporterne i et andet lys...

Spørgsmålet er jo, hvilke værdier man måler i forhold til. Jeg tvivler på,
om nogen skolelærer kan pege på et bedre undervisningssystem end det danske.
Hvilket vil sige, at den danske folkeskole er i fuld overensstemmelse med
lærernes værdier.

Men - skal man lære for skolen eller for livet?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-05-04 19:38

> [...]
> lærernes værdier.
>
> Men - skal man lære for skolen eller for livet?

Kære Svend - vil du ikke nok denne gang forsøge at udtale dig på områder, du
formentlig ved noget om i stedet for disse insinuationer eller er det bare
blevet en fiks idé hos dig, at du absolut skal nedgøre lærerne i Danmark når
du lufter dine synpunkter?

Det er trættende i længden at høre dine fordomme, dine antagelser og dine
forkerte påstande, hvorefter du - når de er tilbagevist punkt for punkt -
fremturer med at du ikke kan få lov til at sige noget uden at du bliver
overfaldet af lærerne.

Det ville være vældig velgørende om du ville fortsætte en debat på redelige
vilkår i stedet for disse evindelige provokatoriske indlæg, som kun har et
formål: provokation for provokationens skyld.

Eller er det for meget forlangt for en simpel konsulent som dig?

Den danske folkeskole styres af en skolelov med formålsparagraffer som dine
politiske venner har været med til at stemme for. At du ikke bryder dig om
den, er klart nok, men vil du så ikke have den artighed at rette skytset mod
de politikere, der har vedtaget den lov fremfor at postulere at det er
landets skolelærere, der er ansvarlige?

Vores eneste mulighed som lærere er at holde os til den pågældende lov, hvad
enten vi vil det eller ej. Og hvis noget ikke er i overensstemmelse med dit
formørkede livssyn, så er det i hvert fald ikke lærerne, der kan klandres,
idet de jo blot overholder landets love.

Men din evindelige retten bager for smed, er helt ukonstruktiv og fører ikke
til andet end mundhuggeri.

Det er i orden at være uenige med lærerne i dette eller hint, men det er
ikke i orden at lade dem undgælde for synspunkter, som ikke er deres egne,
men som er frembragt af de folketingspolitikere, der har ansvaret for
skoleloven.
Er du ikke tilfreds med den, så har du dine demokratiske muligheder for at
stemme nogle andre politikere ind, der måske vil føre dine "sorte
skole"-ideer ud i livet.

Men i hvert fald: ret skytset mod dine egne politikere, der har ansvaret for
skoleloven og se om du kan overbevise dem om at det er en dårlig lov, og
spar lærerne for dine idelige angreb og fordomme.

Endelig ville det så sandelig være velgørende, hvis du til en afveksling
satte dig ind i, hvordan skolevæsenet faktisk fungerer i praksis - ikke kun
ud fra et enkelt eksempel som du har fra din datter eller andre, der måtte
frekventere skolen, men ud fra de kendsgerninger, der faktisk er
tilgængelige overalt.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-05-04 17:44

> men det er da rigtigt, at den danske folkeskoles standard er langt under
> lavmålet. Det ændres der heldigvis på i disse år.

Og hvordan konkluderer du det? Du har besøgt en folkeskole, og straks
konkluderer du på den baggrund eller hvordan?

> her i gruppen har jeg jævnligt og igennem mange år peget på nogle af de
> svagheder som er generelt kendt og nu også påpeges af OECD:
>
> "Blandt svaghederne er:
>
> Utilstrækkeligt fagligt niveau

Det har du ikke nogen forudsætninger for at bedømme

> Mangel på evalueringskultur - eleverne får ikke tilbagespil i forhold til
> deres præstationer

Helt og aldeles noget nonsens -naturligvis får de da tilbagespil i form af
deres præstationer -alene det forhold at vi holder skole-hjemsamtaler, hvor
vi fokuserer på den enkelte elev, viser at du er helt henne i skoven med
dine udtalelser. De er for unuancerede, direkte forkerte og vildledende. Du
har en række gevaldige fordomme, som er uden sidestykke - til gengæld aner
du intet om undervisning i folkeskolen.

> Skolerne vurderer i et utilstrækkeligt omfang deres egen indsats og
> formidler ikke hensigtsmæssige arbejdsmetoder mellem skolerne

Det er en holdningssag - og hvad der er hensigtsmæssige arbejdsmetoder på en
skole er ikke nødvendigvis hensigtsmæssige arbejdsmetoder i en anden skole -
igen udtaler du dig om ting, du ikke har noget kendskab til i praksis.

> Utilstrækkelig indsats i forhold til børn med læseproblemer

Heller ikke korrekt -men indsatsen afhænger naturligvis af, hvilke
muligheder skolen i praksis har - man skærer ned på specialundervisning, o g
når det så er skåret ned til benet, så beklager man sig over at der ikke
gøres en tilstrækkelig indsats for disse børn. Den holder ikke en meter i
virkelighedens verden, men er ren demagogi.

> Skolerne medvirker i mindre grad end forventet til at bryde den negative
> sociale arv

Det kan til gengæld være korrekt - og det bør der sættes bedre ind for -men
det kræver ressourcer - og med det mener jeg ikke nødvendigvis penge, men
også fx videreuddannelse af lærerne.

> Ambivalent holdning til skoleledelse

Det er også korrekt - en skoleleder er samtidig lærer og derfor skal denne
både være leder og lærer på samme tid - det kan skabe nogle ambivalente
holdninger, hvilket er meget naturligt.

> Læreruddannelsen er utilstrækkelig, ikke tilfredsstillende omfang af
> efteruddannelse

Jeg er enig i begge synspunkter.

> Lærernes overenskomst er hindrende for fleksibiliteten i skolens arbejde

tværtimod - lærerne har en ringe overensskomst, men ud fra denne gør man sit
bedste, selvom det sagtens kunne blive bedre, men der skal man rette skytset
mod KL og folkene bag skoleforliget. Der er blevet anvist løsninger, som man
ikke vil lytte til på borgen.

> Øgede forventninger til skolens muligheder for at løse en række af
familiens
> opgaver fx opdragelse af børn mv.

ja, det er korrekt - de øgede forventninger er til gengæld ikke skolens
skyld, men skyldes utilstrækkelige ressourcer og en lang række
hovsa-løsninger fra vores politikeres side. Fx: nogle elever vidtste ikke
hvor Nakskov lå, straks indførtes prøve i geografi. Latterligt.

> Utilstrækkelig støtte til elever med moderate indlæringsvanskeligheder og
> tosprogede elever."

Igen et politisk problem -hvis man ikke sørger for at tiltrække kvalificeret
arbejdskraft, men ensidigt satser på halvstuderede røvere, meritlærere,
nedskæringer på folkeskoleområdet, så får vi den slags problemer.

--
ahw

Fra : Svend Pedersen

Dato : 18-05-04 19:48

> "Svend Pedersen" <glem@det.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvordan konkluderer du det? Du har besøgt en folkeskole, og straks
> konkluderer du på den baggrund eller hvordan?

Jeg citerer et link.

> [...]
> arbejdskraft, men ensidigt satser på halvstuderede røvere, meritlærere,
> nedskæringer på folkeskoleområdet, så får vi den slags problemer.

Meritlærerne er af så ny en dato, at det næppe kan være dén slags
halvstuderede røvere, der skal bære ansvaret for elendighederne. Men hvem
så? Selvfede cand.pæd.'er måske?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-05-04 20:09

> Meritlærerne er af så ny en dato, at det næppe kan være dén slags
> halvstuderede røvere, der skal bære ansvaret for elendighederne. Men hvem
> så? Selvfede cand.pæd.'er måske?

jeg er blevet for fed, det erkender jeg gerne - og jeg erkender også mit
bidrag til "elendighederne" - sidste afgangsprøve fik mine elever i engelsk
rask væk 10-11 og 13 (med få undtagelser), så jeg forstår at jeg er skyldig
i at mine elever har lært noget -en skyld jeg gerne påtager mig.

Og at der er tale om elendigheder er foreløbig kun din påstand - jeg er
naturligvis ikke enig i at der er tale om elendigheder som har med
lærerkorpset at gøre. Jeg er til gengæld overbevist om, at når vi har
verdens bedste skolelov ifølge en lang række politikere og "eksperter", så
er det også en kendsgerning, at der ikke er fulgt penge med til at
implementere den i folkeskolen. Man vil så meget, men når så lidt, fordi man
ikke vil erkende at det koster penge.

Jeg tænker mere på fremtidens skole, hvor den nu skal bæres af halvstuderede
røvere, og hvor visionerner skal bæres af uvidende og provokatoriske
konsulenter, der tror at de har fundet de vises sten.
Om du er en halvfed, undersætsíg konsulent, skal jeg ikke kommentere - den
slags pejorativer vil jeg overlade til dig, for det er den eneste form for
debat du kender - gid du turde begive dig ind på en redelig debatsti i
stedet for disse evindelige personangreb, men det skyldes måske at du har et
gevaldigt mindreværdskompleks, siden du har den slags behov?

Mens du forøsger at tænke over disse ting, så vil jeg -den "selv"(?)-fede
cand.pæd. og overlærer overlade valpladsen til dig og dem, der gider at
debattere på dit rendestensniveau - jeg er optimist: det kan da være at du
en gang lærer noget andet, men indtil videre er min optimisme blevet skuffet
hvad det anbelanger.

--
ahw

Fra : BL

Dato : 19-05-04 05:44

On Tue, 18 May 2004 17:22:49 +0200, "Svend Pedersen" <glem@det.dk>
wrote:

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=442150/

" Kommunernes Landsforening varsler børne- og kulturudvalgsformand
store plenummøder, hvor alt skal besluttes i fællesskab. Det er enormt
ressourcekrævende. Vi så helst, at ledelsen tog beslutningerne, så
lærerne i stedet havde tid til at undervise"

Lige netop dette punkt er i hvert fald sandt.