Yamaha XJ 600
Fra : Anders

Dato : 18-05-04 14:25

Jeg er nybegynder der er ved at købe første MC. Mit blik er faldet på
en XJ 600 Diversion fra 1993 med 51.000 km på klokken. Den er velholdt
og kører godt. Derudover har den lidt forskelligt udstyr som alarm,
monorack, skivebremselås mv. Desuden er der nye dæk på. Lyder 37k som
en rimelig pris for dette?

Hvad er i øvrigt forskellen på en XJ600N og en XJ600S? Der synes at
være en forskel i forsikringspræmie.

Endelig, er der nogen, der kan anbefale en god hjelm?

Mvh Anders

Fra : S.G

Dato : 18-05-04 14:30

"Anders" <anders.mollmann@jur.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og kører godt. Derudover har den lidt forskelligt udstyr som alarm,
> monorack, skivebremselås mv. Desuden er der nye dæk på. Lyder 37k som

Det synes jeg personlig det gør såfremt den er i god stand og ok i motor.

> Hvad er i øvrigt forskellen på en XJ600N og en XJ600S? Der synes at
> være en forskel i forsikringspræmie.

motormæssig er det vist det samme (correct me if im wrong), N står for naked
og S for sport. Det er en halvkåbe til forskel

> Endelig, er der nogen, der kan anbefale en god hjelm?

Det er svært, da du skal finde den model der passer netop dit hoved. Fx
sidder Shoei XR900 bedst på mig :)

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-05-04 14:38

Anders wrote:
> [...]
> og kører godt. Derudover har den lidt forskelligt udstyr som alarm,
> monorack, skivebremselås mv. Desuden er der nye dæk på. Lyder 37k som

Uden at have kigget priser (f.eks. på dba.dk) så synes jeg det lyder som en
god pris.

> Hvad er i øvrigt forskellen på en XJ600N og en XJ600S? Der synes at
> være en forskel i forsikringspræmie.

Model N er Naked, dvs. uden kåbe.. S'eren er med styrkåbe (håber dette er
rigtigt

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jens Arnfast

Dato : 18-05-04 14:35

Anders wrote:

> [...]
> og kører godt. Derudover har den lidt forskelligt udstyr som alarm,
> monorack, skivebremselås mv. Desuden er der nye dæk på. Lyder 37k som

Tjoe.. du kan vel se prislejet for den pågældende model på DBA?

> Hvad er i øvrigt forskellen på en XJ600N og en XJ600S? Der synes at
> være en forskel i forsikringspræmie.

'N' er 'Naked' udgaven, dvs. med rund forlygte og uden kåbe.
'S' er 'Sport' udgaven, dvs. fabriksmonteret kvartkåbe.

Grunden til forskel i forsikringspræmie er at kåbeskader er notorisk
dyre at udbedre.

S-modellen er nok at foretrække til touring

> Endelig, er der nogen, der kan anbefale en god hjelm?

Prøv nogle forskellige (få lov at køre en tur med dem) og vælg den der
passer bedst på netop _DIT_ hovede.

--
-jens
RSV1000

Fra : Armand

Dato : 18-05-04 17:15

Jens Arnfast <jens@fabel.dk> skrev i en news:40AA1101.8050303@fabel.dk...

> [...]
> dyre at udbedre.
> S-modellen er nok at foretrække til touring

Men det koster ikke mere i præmie at købe en "N" og efterfølgende gøre den
mere touring-venlig ved at montere en kåbe

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 18-05-04 17:26

> Men det koster ikke mere i præmie at købe en "N" og efterfølgende
> gøre den mere touring-venlig ved at montere en kåbe

Men man bør da lige læse sin police _grundigt_ og se efter om
ekstraudstyr skal meldes til forsikringen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter

Dato : 18-05-04 18:10

> Men det koster ikke mere i præmie at købe en "N" og efterfølgende gøre den
> mere touring-venlig ved at montere en kåbe
>
> --
> Armand.

Det er rigtigt. Men man kan blot ikke montere den originale kåbe, med mindre
man også skifter lygte og instrumenbord. Og så bliver det en dyr fornøjelse.

--
Peter
XJ600S

Fra : Armand

Dato : 19-05-04 16:52

Peter <pko@fjernmig.dmdata.dk> skrev i en

> [...]
mindre
> man også skifter lygte og instrumenbord. Og så bliver det en dyr

Incitamentet skulle også være at få lidt mere touring-cykel ud af det, og
ikke at ombygge til en S'er!

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-05-04 14:34

anders.mollmann@jur.ku.dk (Anders) writes:

> Hvad er i øvrigt forskellen på en XJ600N og en XJ600S? Der synes at
> være en forskel i forsikringspræmie.

N'eren er nøgen, og S'eren er med halvkåbe. S'eren er derfor sikkert
gennemsnitsligt dyrere at vælte på og derfor også dyrere i forsikring.

> Endelig, er der nogen, der kan anbefale en god hjelm?

Det re vist ganske individuelt. Tag rundt og prøv dig til hvad der
passer godt på dit hoved. I vores klub lader det til at der er en
overvægt af folk der kører med Shoei og Arai.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Klynder

Dato : 18-05-04 19:34

"Anders" <anders.mollmann@jur.ku.dk> wrote in message
> Jeg er nybegynder der er ved at købe første MC. Mit blik er faldet på
> en XJ 600 Diversion fra 1993 med 51.000 km på klokken. Den er velholdt
> og kører godt.

Nu ville jeg jo være et svin, hvis jeg ikke lige gjorde opmærksom på, at jeg
har lagt nogle billeder på dfmc af XJ'eren...? Så kan du også se, hvordan
den ser ud med vindskærm, den billige (og lækre) S-version :)

Mvh Mikael Klynder
XJ600N
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=590

Fra : Hakon Bundgaard Paul~

Dato : 18-05-04 20:41

anders.mollmann@jur.ku.dk (Anders) skrev:
> [...]
>lidt forskelligt udstyr som alarm,
>monorack, skivebremselås mv.
>Desuden er der nye dæk på. Lyder 37k som

Ja, jeg synes sgu det lyder fair hvis den spinder som det skal.
Jeg købte en xj600 anno 1987 for fire år siden for 33.000. Denne
gamle model kan stadig ligge lige over 30K for fine exemplarer et
par år yngre end min, så for den nye model - med det udstyr du
nævner - syns jeg 37K umiddelbart lyder fjong!

Held og lykke med evt. handel!

/Håkon

Fra : Anders Winther

Dato : 19-05-04 12:51

Hej Anders
Er du sikker på at det skal være en XJ600?
Jeg valgte selv en sådan da jeg fik MC-kortet. Jeg blev anbefalet den fra
mange. De sagde at det var en god begyndermaskine. Jeg er ikke helt enig.
Jeg synes at den er alt for tung og har et højt tyngdepunkt. Af samme årsag
fik jeg den lagt ned et par gange (ved parkering og meget lav fart).

Mit råd er at du ikke bare tager den første model du bliver anbefalet. Kom
ud og prøv nogle forskellige, mærk forskellen og find den der passer dig
bedst. Det var min fejl at jeg ikke fik gjort det.

Nu skal jeg ikke kun sige dårlige ting og XJ'eren, for den er udmærket, bare
ikke til at blive rutineret MCist. Det er i hvert fald min mening.

God jagt!

Mvh.
Anders Winther

Fra : Jørgen Nygaard

Dato : 19-05-04 16:14

"Anders Winther" <wintherSNABEL@vvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
årsag
> fik jeg den lagt ned et par gange (ved parkering og meget lav fart).

"Ja. det er med Mc som med kvinder - altid noget for enhver smag.
Men jeg købte for 2 1/2 år siden XJ S fra 98, var også begynder og har kun
gode erfaringer med denne type maskine. Ingen vedligholdelse omkostninger -
har kørt ca 10.000 siden. Den ligger stabilt både uden og med en ekstra
person ombord. Det er rigtig at den ikke hører til de hurtigste men som
nybegynder er/var den stor nok til mig. Komfortmæassig passer den godt til
mine 62 kg og 175 cm, der kan man mærke at det er en S model."

> [...]
bare
> ikke til at blive rutineret MCist. Det er i hvert fald min mening.

"Rutine jo - der er den netop god, da du ikke bliver fristet "

Fra : Armand

Dato : 20-05-04 12:08

Jørgen Nygaard <jorgennygaard@hotmail.com> skrev i en

> "Anders Winther" <wintherSNABEL@vvs.dk> skrev i en meddelelse

> "Ja. det er med Mc som med kvinder - altid noget for enhver smag.

Vi taler om "for tunge" hér, Jørgen - Er det dén type du er hook'ed på?

Ang. Anders observationer, og helt uden at være personlig:
Det er sgu' nemt at springe op som trold af en æske og erklære sin
tilfredshed med dén motorcykel man ejer/har ejet, hvorimod det kræver noget
mere at være selvkritisk og efterrationalisere!

Med den mangel på fingerspitz-gefühl der jævnligt kan spores mellem linierne
på indlæg her i gruppen skulle det undre mig om flertallet af lovprisere
overhovedet kunne mærke forskel på sin egen og naboens motorcykel på andet
end lige accelerationen :-|
Jeg skal ikke gøre mig selv bedre end jeg er, mine tidligere, og især
tidligste motorcykler har jeg da været godt tilfreds med, men jeg har
sidenhen haft flere muligheder for gen-oplevelser af tidligere ejede
motorcykler og
gået forskrækket derfra: Var det virkelig sådant noget lort at jeg forgudede
i sin tid?

Igennem tiden har jeg gennem mit medlemsskab i den lokale motorcykelklub
oplevet en masse motorcyklister, og jævnligt undrer man sig over den
manglende sammenhæng mellem folks lovprisning af deres motorcykel og hvor
"tunge" de samme kan være at få med i en simpel kolonne på de små lokale
veje :-|
Deraf kan jeg kun udlede at man kun kan bruge egen fornemmelse af en given
model til at vurdere om den er noget for én - Hverken fine testresultater
eller kammeraters lovsang rækker særligt lang deromkring!

Og så lige en sidste ubetingede tilslutning til Anders:
Nu er jeg jo tydeligvis et af gruppens gamle røvhuller, men jeg kan se at
jeg med alderen er blevet bedre til at skille crap'et fra, og således er mit
primære krav til fremtidige motorcykler, såvel som ved indkøbet af
nuværende, at de skal(!) være uhyre letkørte!

--
Armand.

Fra : Anders Winther

Dato : 20-05-04 22:30

> [...]
> overhovedet kunne mærke forskel på sin egen og naboens motorcykel på andet

Jeg kunne klart mærke forskel da jeg skulle "trække" en GSX600F '98 op fra
sidestøttebenet. Jeg blev godt nok overrasket, den havde et lavt
tyngdepunkt. Var lige ved at smide den over på den anden side! Jeg tror
hellere jeg ville have startet på den i sin tid.

Men som sagt, prøv en hel masse MC'ere. Vær kritisk med design,
køreegenskaber, vægt og også farven, og gå (helst) ikke på kompromis! Der
skal nok være en MC til en fornuftig pris, der passer lige til dig.

Mvh.
Anders Winther

Fra : Nicolai Fjellerad

Dato : 20-05-04 01:20

> [...]
bare
> ikke til at blive rutineret MCist. Det er i hvert fald min mening.

Jeg kan hilse og sige at jeg købte min første "rigtige" mc i marts 2003,
XJ600s fra '01, og har været rigtig glad for den (og glad for kåben). Den
blev redet 12000 km i 2003, hvor 6000 af km'erne var på en 14 dages tur til
sydfrankrig med kæresten bagpå og fuld (og jeg mener FULD) oppakning. Den
klarede dette i fin stil, brugte ca 1,5 l olie men det var så også det. På
et tidspunkt skal jeg da nok have noget der rykker mere i armene (har kig på
en Blackbird), men jeg synes den har været rigtig god at tumle både med og
uden oppakning, og jeg har fået støvet mine mc-kundskaber af (7 år siden jeg
tog kortet) uden at vælte eller miste kontrollen. Og så har den dog stadig
evnen til at rykke ganske pænt fra ca. 6000 omdrejninger, så lidt sjov har
der da også været plads til ;)

Nicolai Fjellerad
XJ600s, '01

Fra : Anders Winther

Dato : 20-05-04 22:36

> Og så har den dog stadig
> evnen til at rykke ganske pænt fra ca. 6000 omdrejninger, så lidt sjov har
> der da også været plads til ;)

Nu siger jeg jo ikke, at jeg ikke havde det sjovt, for det havde jeg. Det
var da super sejt at have den. Men efter kort tid gik det bare op for mig,
at en anden model kunne have været bedre for mig. Det er den pointe jeg vil
frem til. Folk er individuelle, så fordi at folk anbefaler en bestemt MC, så
er det ikke sikkert at den også er god for en selv.

Mit budskab er: Kom ud og prøv så mange som muligt, inden man låser sine
tanker fast på en bestemt model.

Mvh.
Anders Winther