Andet multimedie
[InDesign] Eksport til PDF og fonte
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-05-04 12:52

Hej,

Hvis man laver en PDF med InDesign CS' eksport-funktion, så kan man
tilsyneladende ikke undgå, at fontene bliver lavet om til CID-fonte,
men vil det samtidig også sige, at InDesign CS' eksport til PDF kun
er kompatibel med PostScript Level 3-udstyr? Følgende screenshots
tyder på det: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/fonte>.
Den øverste PDF er lavet ved at printe til Distiller (PDF v1.3) og
den nederste er lavet med eksport-funktion med samme indstillinger
som i Distiller.

Jeg har ledt og ledt, men har ikke kunnet finde svar på, hvorfor
der står TrueType under TimesNewRomanPSMT i det nederste screenshot.
Det undrer mig i det hele taget meget, for ifølge Adobe, er CID-
fonte en nyere type multibyte Type 1-fonte(¹) som dog også kan
være OpenType ifølge et indlæg i en af Adobes InDesign-grupper(²).
Måske er det i virkeligheden en OpenType TrueType-font, men jeg
begriber ikke hvorfor den bliver lavet om til det, når fonten er
en Type 1, hvilket jeg som vist på ovenstående side også får, når
jeg printer til Distiller.

(¹) <http://www.adobe.com/products/postscript/pdfs/cid.pdf>.
(²) <http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?50@83.Bd54bL4oaql.5@.3bb3dc37>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-05-04 15:10

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> til CID-fonte, men vil det samtidig også sige, at InDesign CS'
> eksport til PDF kun er kompatibel med PostScript Level

Nå, men jeg fik at vide, at det emne er diskuteret utallige
gange i Adobes InDesign-forum. Sådan går det, når man ikke søger
godt nok, inden man stiller et spørgsmål, men alligevel var de da
flinke nok til at gentage svaret, som jeg lige vil citere her.

| The short answer is no, there is no way to use ID's PDF export
| and not get CID encoded fonts. You could of course change all
| fonts to outlines, but this is a design faux pas, as most text
| 12pt and under will loose quality (hinting)
|
| Be aware also, that using Acrobat Distiller will NOT guarantee
| no CID fonts. If the glyph requires double byte, Distiller
| will so encode.

Og:

> [...]
| before 2015 (see below). Adobe CID font downloaders will also
| download the CID Support Library to the printer, if the
| library is not already present and the printer has at least 2
| MB of available RAM.
|
| Q. Will CID fonts work with PostScript language clones?
|
| A. Clone vendors are responsible for ensuring compatibility of
| their products with the Adobe standard. Adobe has done nothing
| to explicitly exclude clone support for the CID format, but
| the Adobe PostScript interpreter, beginning with release 2015,
| has been optimized to perform extremely well with the new

Det undrer mig i så fald, at Acrobat tænder advarselslamperne
når man tjekker en PDF med CID-fonte for PostScript Level 2-
kompatibilitet, for det var helt klart det der forvirrede mig,
men sådan skal det åbenbart være.

--
Hilsen
Madsen