Kan man gøre noget?
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 18-05-04 11:41

Har netop modtaget min årsopgørelse, hvorpå der stod at jeg skulle have 10K
tilbage, så vidt så godt.

Jeg har dog en gæld til en kreditor på 14000 kr.

Denne er der dog indgået en betalings-ordning med.

Alligevel har denne kreditor - som er kommunen - snuttet hver eneste krone.

Tror i der er nogen mulighed for at få måske bare ½-delen af mine penge
tilbage?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-05-04 12:03

"Martin / Fårevejle" skrev 18.05.2004 12:40:

> Alligevel har denne kreditor - som er kommunen - snuttet hver eneste krone.
>
> Tror i der er nogen mulighed for at få måske bare ½-delen af mine penge
> tilbage?

Nej. Der er en udvidet mulighed for modregning inden for det offentlige.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 12:24

> Nej. Der er en udvidet mulighed for modregning inden for det offentlige.

Gældet det også når der på forhånd kører en aftalt afdragsordning?

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 18-05-04 12:46

> Gældet det også når der på forhånd kører en aftalt afdragsordning?

Ja jeg var til møde på kommunen hvor de godt kunne se at jeg stort set ingen
mulighed havde for at betale, så de ville først stille det i bero, men så
tilbød jeg selv at afdrage 500 kr alligevel... Så har man vel en aftale?

Åbenbart ikke....

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-05-04 12:50

"Jeppe Vestergaard" skrev 18.05.2004 13:23:

> Gældet det også når der på forhånd kører en aftalt afdragsordning?

Tjahh. Det kan godt forplumre billedet lidt, fordi modregning jo kræver, at
gælden er afviklingsmoden. Men det må bero på en vurdering af de nærmere
omstændigheder.

/kristian

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 18-05-04 13:13

Har sendt kommunen en mail, så må vi se hvad de siger...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-05-04 13:15

"Martin / Fårevejle" skrev 18.05.2004 14:13:

> Har sendt kommunen en mail, så må vi se hvad de siger...

Jeps. Det kan jo være en fejl - at de evt. ikke har fået dig "afregistreret"
i en gældsdatabase.
Poster du svaret her?

/kristian

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 18-05-04 13:26

> Poster du svaret her?

Jep ;)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 18-05-04 13:52

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jep ;)

- men hvis du kan undvære de 10k så er det vel meget rart at få den gæld ud
af verden. Der læber vel renter på og renter til det offentlige er ikke
fradragsberettiget ... men ok, jeg ville også blive glad for at få halvdelen
stukket i hånden.

ras

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 21-05-04 10:29

Hej Martin

Som svar på din mail, kan jeg oplyse, at kommunen altid indtræder i retten
til overskydende skat, Am-bidrag m.v. når du skylder tilbagebetalingspligtig
hjælp.
Dette fremgår af Lov om aktiv socialpolitik ( aktivloven) § 95, 1 stk. 3. Du
har på Afgørelse om tilbagebetaling skrevet under på at du har læst denne
paragraf som står på side 2 op erklæringen. Den nøjagtige ordlyd i den
nævnte § er: "Når der er ydet hjælp med tilbagebetlingspligt, indtræder
kommunen for et beløb, der svarer til den tilbagebetalingspligtige hjælp, i
retten til udbetaling af overskydende skat og arbejdsmarkedsbidrag med
godtgørelse og renter samt tilbagebetaling efter kildeskattelovens § 55.
Dette gælder selv om der er fastsat en betalingsordning efter stk. 1."

Jeg kan derfor ikke udbetale en del af din overskydende skat. Jeg kan
selvfølgelig slette den indgåede betalingsaftale da jeg jo har beregnet at
du ingen betalingseven har. Aftalen slettes med det samme. Såfremt der
alligevel trækkes pr. 1/6-2004 fordi PBS har kørt trækkene, bedes du
fremsende et kontonr. til mig hvortil jeg kan returnere indbetalingen.