Indskud i summa
Fra : Hjalte

Dato : 18-05-04 11:10

Hej alle...

Jeg bruger summasummarum til at bogføre i. Og jeg bruger standard
kontoplanen.

Men jeg tror at jeg har gjort noget forkert.
Da jeg startede mit firma indskød(???) jeg 45000 kr.
Dem posterede jeg som en indtægt på kontoen "egenkapital".

Men nu når jeg sidder og kigger på resultat og balance, står de 45000 kr.
under passiver. Det er da vist ikke helt rigtigt er det?

De 45000 kr. er nogen jeg har lånt privat, hvis det har noget at sige?

Fra : Nico de Jong

Dato : 18-05-04 11:24

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg startede mit firma indskød(???) jeg 45000 kr.
> Men nu når jeg sidder og kigger på resultat og balance, står de 45000 kr.
> under passiver. Det er da vist ikke helt rigtigt er det?
Jo da, de 45.000 er jo noget firmaet skylder
Nico

---

Fra : H.S.

Dato : 18-05-04 13:44

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> "Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse
> Jo da, de 45.000 er jo noget firmaet skylder

Når nu firmaet skal betale beløbet tilbage til Hjalte, vil han så bare
skulle trække de 45.000 fra egenkapital konto'en og modposte på f.eks.
kassen ? (hvormed egenkapitalen vil gå i '0' )

Fra : Nico de Jong

Dato : 18-05-04 13:53

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle trække de 45.000 fra egenkapital konto'en og modposte på f.eks.
> kassen ? (hvormed egenkapitalen vil gå i '0' )

Netop. Kassen krediteres med 45.000 og egenkapitalen med 45.000, og så er
egenkapitalen i 0, m.a.o. Hjalte har hævet sine penge i kassen.

---

Fra : Hjalte

Dato : 18-05-04 16:22

On Tue, 18 May 2004 14:53:16 +0200, "Nico de Jong"
<nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> wrote:

>"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

>Netop. Kassen krediteres med 45.000 og egenkapitalen med 45.000, og så er
>egenkapitalen i 0, m.a.o. Hjalte har hævet sine penge i kassen.

Hmmm... der kan man bare se...
Nåh men så har jeg ihvertfald gjort noget forkert.

Jeg har nemlig lavet en konto der hed afdrag, hvor jeg har hævet 500
kr, hver måned.

Nåh, men det skal vel rettes så.

Hvis jeg på et senere tidspunkt skal skyde penge ind i firmaet fra min
egen lomme, skal de så også ind på egenkapital kontoen?
Og hvordan er reglerne egentlig for det?

---
MVH.
Hjalte

"Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får et kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget tilbage."

Fra : Nico de Jong

Dato : 18-05-04 18:37

> Hvis jeg på et senere tidspunkt skal skyde penge ind i firmaet fra min
> egen lomme, skal de så også ind på egenkapital kontoen?
> Og hvordan er reglerne egentlig for det?

Jeg læser det som om du har et personligt ejet firma, med alt hvad det
indebærer.
Mit firma er et ApS, og der er det nok lidt anderledes. Jeg har skudt
200.000 ind i egenkapital, og de står på en konto for sig. Når jeg så
indimellem lægger ud for porto, køber kopipapir eller batteriet i Netto osv,
posterer jeg det på en mellemregningskonto. Den store forskel er, at når man
trækker penge ud af den "rigtige" egenkapital, skal det anmeldes til
Erhvervstilsynet, og så risikerer man at det er skattepligtigt, selv om det
er penge der er sat ind af egen lomme, dvs allerede beskattet.
I mit tilfælde er en mellemregningskonto det bedste. Måske andre kan komme
med kommentarer om hvordan _du_ bedst kan løse det

Nico

---

Fra : Michael Sørensen

Dato : 18-05-04 18:41

> [...]
> I mit tilfælde er en mellemregningskonto det bedste. Måske andre kan komme
> med kommentarer om hvordan _du_ bedst kan løse det

Hej Nico,

det er jo fordi, at der er tale om ulovlig aktionærlån, hvis man som
aktionær hæver af indskudskontoen.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 18-05-04 18:53

> det er jo fordi, at der er tale om ulovlig aktionærlån, hvis man som
> aktionær hæver af indskudskontoen.

Vil lige uddybe mig selv.

Et selskab må ikke have et tilgodehavende hos en aktionær på statusdagen ==>
"Ulovligt aktionærlån"

Begrundelse: Man starter eksempelvis et a/s og indskyder den krævne kapital.
Dagen efter låner man alle pengene til sig selv, horefter selskabet ikke
længere har den kapital, som et a/s normalt giver sikkerhed for at have i
sin aktiekapital.

Der skal desuden beregnes rente mellem parterne (Ja det lyder sgu helt hen i
vejret. Det er tale om et *ulovligt* aktionærlån, men sker det alligevel,
skal der beregnes rente. Men pr. status skal forholdet dog være bragt i
orden) Renten var medio 2003 på 11,95 pct.

Bemærk, at der ikke er nogle forhindringer for, at et selskab låner penge af
en aktionær.