/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Batteri til ekkolod
Fra : Abildgaard 3140


Dato : 18-05-04 11:07

Skal have nyt batteri til mit nye ekkolod.

Er det ligegyldigt, om det er et bilbatteri, motorcykel- eller
marinebatteri? Betyder det noget, om der er 44, 66, eller 88 amp?

Der står intet angivet i manualen (lowrance x135).

--


¸.·´¯)
)><((((º> ´\
\ 8________
|_________/ Torben Abildgaard



 
 
Lars Kristensen (18-05-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 18-05-04 11:57

Abildgaard 3140 wrote:
> Skal have nyt batteri til mit nye ekkolod.
>
> Er det ligegyldigt, om det er et bilbatteri, motorcykel- eller
> marinebatteri? Betyder det noget, om der er 44, 66, eller 88 amp?
>
> Der står intet angivet i manualen (lowrance x135).
>

Det er delvist ligegyldigt. Delvist, fordi elektronikken er ligeglad om
det er det ene eller det andet så længe spændingen (12 V) er rigtig. Det
der betyder noget er om der kan komme syre ud af batteriet _når_ båden
krænger. Vil man helt sikker på det ikke sker, kan man vælge et af de
såkaldte gel batterier, men de er noget dyrere svjv.

Mht. batteriets kapacitet, er det mest et spm. om hvor meget strøm du
bruger i perioden hvor du ikke lader. Hvis det kun er log, lod og en
lanterne du har hængende på batteriet ville jeg vælge et med forholdsvis
lille kapacitet, fordi de fylder mindre og vejer mindre. Det kommer dog
også lidt an på hvad det er du bruger til at lade batteriet op med.
Nogle ladere kræver en bestemt mindste kapacitet på batteriet.

Du kan groft regne ud hvor lang batteritid du har ved følgende udregning:

batterikapacitet(Ah) / (effektforbrug(W)/12) = batteritid i timer

Effektforbruget er det gennemsnitlige forbrug. Hvis du sejler om natten
skal laterner naturligvis tælles med. Du skal du ikke blindt stole på
udregningen da der nemt kan være mindre kapacitet på batteriet end
angivet. Omvendt kan kan opgivelsen af effektforbrug af log og lod godt
være for stor. Så udregningen er blot en vejledne tid.

- Lars

Lars K. (18-05-2004)
Kommentar
Fra : Lars K.


Dato : 18-05-04 19:17

In article <40a9e04d$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
pialykke@fjernmigget2net.dk says...
> Skal have nyt batteri til mit nye ekkolod.
>
> Er det ligegyldigt, om det er et bilbatteri, motorcykel- eller
> marinebatteri? Betyder det noget, om der er 44, 66, eller 88 amp?
>
> Der står intet angivet i manualen (lowrance x135).
>
>
Hvis det kun skal bruges til et ekkolod så køb det billigste, der er
masser af strøm på. Du skal ikke se på hvor mange Ah der er kun prisen.

--
Lars - 9000 Østbyen
Mit legerum :) http://www.evt.dk
Kvinders hormoner ligger på randen af enhedscirklen! (Uwe Hartmann, AAU)
- Lykken er ikke en destination, men en måde at rejse på -

Martin (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 19-05-04 14:15

Men hvor stor forskel er der på marinebatterier og alm. f.eks. bilbatterier,
hvis man ser bort fra det med at vædsken kan løbe ud ved krængning?

/Martin



Rasmus (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 19-05-04 18:43

Marinebatterier (forbrugsbatterier) er gode til at levere mindre mængder
strøm over længere perioder.

Bilbatterier (startbatterier) er gode til at levere store mængder strøm over
en meget kort periode.

Har du kun behov for lidt strøm til eks. log og lod, så ville jeg smutte til
f.eks. Harald Nyborg og købe deres billigste startbatteri. Skal du derimod
have lys, køleskab o.s.v. kørende, så skal du nok have fat i et
forbrugsbatteri. Disse er dog som regel ret dyre.

På min egen båd har jeg to forbrugsbatterier koblet sammen. De er på hver 65
Ah og det giver nok strøm til køleskab, lanterner, log/lod m.v.

Når to ens batterier parallelkobles fordobles kapaciteten (2*65Ah=130Ah).
Hvis de havde været seriekoblet, ville man få den dobbelte strømstyrke
(2*12V=24V).

Der er under alle omstændigheder tre ting du skal være opmærksom på:

* Batteriet bør altid fastgøres forsvarligt, så det ikke kan vælte og bør
monteres i en plastkasse med låg der kan beskytte båden mod syrelæk fra
batteriet.

* Batteriet bør aldrig tømmes helt for strøm, da dette ødelægger batteriet
og kan være skyld i, at det ikke længere kan holde strøm. Normalt bør man
ikke aflade batteriet mere end max. 2/3 af den påtrykte kapacitet. Sørg for
så vidt muligt altid at have batteriet fuldt opladet.

* Batteriet skal kunne komme af med knaldgas. Forbrugsbatterier har ofte en
plastslange tilsluttet som kan lede gassen væk - bilbatterier har normalt
ingen udluftningsslange og bør derfor kun stå et ventileret sted. Knaldgas
kan forårsage eksplosion.

Håber ovenstående kunne hjælpe.

Rasmus


"Martin" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse
news:M5Jqc.5474$GH4.1086@news.get2net.dk...
> Men hvor stor forskel er der på marinebatterier og alm. f.eks.
bilbatterier,
> hvis man ser bort fra det med at vædsken kan løbe ud ved krængning?
>
> /Martin
>
>



Martin (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 19-05-04 20:45


> Håber ovenstående kunne hjælpe.
>
> Rasmus


Det kan det, mange tak
/Martin



Jaks (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Jaks


Dato : 19-05-04 22:46


"Rasmus" <baadnyhedsgruppe@page.dk> skrev i en meddelelse
news:c8g6bp$1p4d$1@news.cybercity.dk...
> Marinebatterier (forbrugsbatterier) er gode til at levere mindre mængder
> strøm over længere perioder.
>
> * Batteriet bør aldrig tømmes helt for strøm, da dette ødelægger batteriet
> og kan være skyld i, at det ikke længere kan holde strøm. Normalt bør man
> ikke aflade batteriet mere end max. 2/3 af den påtrykte kapacitet. Sørg
for
> så vidt muligt altid at have batteriet fuldt opladet.
>
I den forbindelse Rasmus, ved du så også hvordan f.eks. en 15 HK Evindrude
virker ang. strømudtag? I min manual står der at det er vekselspænding der
kommer ud af strømudtaget, men der er bare angivet hvilke pærer man kan
sætte sammen på hvilke ledninger ( der er 3 pin's i stikket for strømudtag)
Der står ingen steder noget om hvor høj spændingen er på de 2 viklinger/3
ledninger. Jeg tænker også på hvad kan sådan en spole tåle at blive belastet
med og hvilke af de tre ledning er skal man bruge hvis man ønsker at få det
ensrettet til jævnspænding?

På forhånd tak

Jaks - der gerne vil have gang i sit ekkolod uden at "købe" original
ensretter!!!!!



Rasmus (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 20-05-04 07:46

Der må jeg desværre melde pas...

Rasmus

"Jaks" <smukfyr@popme.dk> skrev i en meddelelse
news:40abd587$0$3048$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Rasmus" <baadnyhedsgruppe@page.dk> skrev i en meddelelse
> news:c8g6bp$1p4d$1@news.cybercity.dk...
> > Marinebatterier (forbrugsbatterier) er gode til at levere mindre mængder
> > strøm over længere perioder.
> >
> > * Batteriet bør aldrig tømmes helt for strøm, da dette ødelægger
batteriet
> > og kan være skyld i, at det ikke længere kan holde strøm. Normalt bør
man
> > ikke aflade batteriet mere end max. 2/3 af den påtrykte kapacitet. Sørg
> for
> > så vidt muligt altid at have batteriet fuldt opladet.
> >
> I den forbindelse Rasmus, ved du så også hvordan f.eks. en 15 HK Evindrude
> virker ang. strømudtag? I min manual står der at det er vekselspænding der
> kommer ud af strømudtaget, men der er bare angivet hvilke pærer man kan
> sætte sammen på hvilke ledninger ( der er 3 pin's i stikket for
strømudtag)
> Der står ingen steder noget om hvor høj spændingen er på de 2 viklinger/3
> ledninger. Jeg tænker også på hvad kan sådan en spole tåle at blive
belastet
> med og hvilke af de tre ledning er skal man bruge hvis man ønsker at få
det
> ensrettet til jævnspænding?
>
> På forhånd tak
>
> Jaks - der gerne vil have gang i sit ekkolod uden at "købe" original
> ensretter!!!!!
>
>



Lars Kristensen (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 20-05-04 15:23

Jaks wrote:

> I den forbindelse Rasmus, ved du så også hvordan f.eks. en 15 HK Evindrude
> virker ang. strømudtag? I min manual står der at det er vekselspænding der
> kommer ud af strømudtaget, men der er bare angivet hvilke pærer man kan
> sætte sammen på hvilke ledninger ( der er 3 pin's i stikket for strømudtag)

Hvilke pærer står der du kan bruge og imellem hvilke ledninger? Det
burde jo fortælle dig hvor meget spænding der er mellem de to ledninger
og hvad du i hvert fald kan belaste med.

> Der står ingen steder noget om hvor høj spændingen er på de 2 viklinger/3
> ledninger. Jeg tænker også på hvad kan sådan en spole tåle at blive belastet
> med og hvilke af de tre ledning er skal man bruge hvis man ønsker at få det
> ensrettet til jævnspænding?

Du går ud og køber en diodebro hos den nærmeste elektronik pusher. For
at gøre det let for dig selv, hvis ikke du har en loddekolbe, så køber
du en man kan bruge spadestik på. Det er typisk en der kan klare i
størrelsesordene 25-30A og koster omkring 25 kr. Det er lidt over kill
til dit behov, men er praktiske når kun man har mulighed for at klemme
nogle kabelsko på ledningen.
Efter diodebroen skal der sidde et batteri for at udglatte spændingen,
men inden du tilslutter batteriet sætter du lige en af de i
brugsanvisningen nævnte pærer på (eller en pære til f.eks. en lille
lampe om læ eller instrument- eller nummerpladebelysningen på bilen
(maks. 5W, men helst mindre)) og måler spændingen. Det er ikke godt nok
at måle uden belastning da du ellers vil måle en spændingen der
formentlig er alt for høj og intet siger om hvad der sker når dit
batteri kommer på.
Hvor meget strøm du kan hive ud af din motor her jeg ingen idé om, men
det er nok ikke så frygtelig meget. Jeg er lidt usikker på om der bør
være et desideret ladekredsløb for at skåne motoren eller om det er godt
nok at du bare "trækker spændingen ned".

>
> Jaks - der gerne vil have gang i sit ekkolod uden at "købe" original
> ensretter!!!!!

Hvad er en original ensretter? Pris?

- Lars

Abildgaard 3140 (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Abildgaard 3140


Dato : 19-05-04 23:35

Tak til alle for svarene.

Jeg smutter over til mekanikeren og får et aflagt batteri, som jeg kan bruge
til sonaren. Der er vist ingen grund til at smide 400 bobs i et
marinebatteri.

--


¸.·´¯)
)><((((º> ´\
\ 8________
|_________/ Torben Abildgaard



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste