|
| Synet? Nej det blev den da godt nok ikke.~ Fra : Thomas |
Dato : 17-05-04 21:41 |
|
Hej NG
Jeg havde Yamahaen til syn i dag. Der var kun et problem. Bremseskiven var
under mål. Jeg havde målt den til over 4,5 han fik den til 4,0 et eller
andet.........
Da jeg kom hjem, målte jeg den igen , og fik den til 4,06. (mindstemål 4,5
mm), ved ikke hvad der gik galt da jeg målte sidst.
Så nu står den på ny skive. Jeg kan se at man kan få en Tour Max rustri til
898,- ifølge mc nøglen, den regner jeg med at smide på, med mindre der er
højlydte protester herinde fra?
Hvor meget slider I på jeres skiver? Jeg har kørt 17.000 km på den cykel ,
siden jeg købte den nysynet. Og på disse km skulle den have ædt 0,5 mm? Det
skal ses i lyset af at jeg næste aldrig bruger andet end bagbremsen og
motorbremse.
Mvh
Thomas
Yamaha XS 400 Seca
| |
Anders Thorup (17-05-2004)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 17-05-04 22:40 |
|
Thomas wrote:
> Hvor meget slider I på jeres skiver? Jeg har kørt 17.000 km på den
> cykel , siden jeg købte den nysynet. Og på disse km skulle den have
> ædt 0,5 mm? Det skal ses i lyset af at jeg næste aldrig bruger andet
> end bagbremsen og motorbremse.
Den har nok ikke haft den skive på sidste gang den var til syn. Det er
alment kendt, at man "låner" en godkendt skive og kører til syn med, og så
bytter tilbage til den slidte skive.
Jeg vil ikke mene at du under normale omstændigheder har slidt over 0,5mm af
på kun 17.000km, medmindre de bremser "hænger".
--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
Honda VFR750F 1986 Perlemorshvid
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup
| |
Jes Vestervang (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 18-05-04 08:31 |
|
"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> writes:
> Jeg vil ikke mene at du under normale omstændigheder har slidt over 0,5mm af
> på kun 17.000km, medmindre de bremser "hænger".
Næh, min Fazer har kørt 55k km på 1/4 mm afaik.
--
mvh Jes Vestervang
Hi! I'm a .signature virus!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!
| |
Carl Dragert (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Carl Dragert |
Dato : 18-05-04 06:39 |
|
Thomas wrote:
>
> Det skal ses i lyset af at jeg næste aldrig bruger andet
> end bagbremsen og motorbremse.
>
Hej Thomas jeg kan ikke udtale mig om din skive. Men for din egen sikkerheds
skyld, så skal du begynde at bruge forbremsen. En dag får du brug for en
kort standselængde, og så kan det gå galt hvis du ikke kan dosere forbremsen
optimalt. Hvis du er usikker på bremserne så meld dig til et DMC
Broncekursus http://www.dmc-kursus.dk
--
mvh Carl Dragert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531
| |
Per P. (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Per P. |
Dato : 18-05-04 06:40 |
|
"Thomas" <BambanosREmOvE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:5r9qc.164621$jf4.8539280@news000.worldonline.dk...
> Hvor meget slider I på jeres skiver? Jeg har kørt 17.000 km på den cykel
,
> siden jeg købte den nysynet. Og på disse km skulle den have ædt 0,5 mm?
Det
> skal ses i lyset af at jeg næste aldrig bruger andet end bagbremsen og
> motorbremse.
Det var da alligevel noget kun at bruge bag og motorbremse. Den dag hvor en
faresituation opstår ved din hjerne at det sidder en forbremse og den
fortæller så højre hånd om at gøre noget. Og når du ikke er vant til at
bruge din forbremse kan du ikke dosere den og slet ikke i paniksituationer
og så er der meget stor risiko for at du klemmer til på bremsen, låser
forhjulet og at du ryger på røven.
Så se lige og få styr på den forbremse! Det er din egen sikkerhed vi taler
om.
--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Bare rolig, det gror sammen igen....
| |
christian (18-05-2004)
| Kommentar Fra : christian |
Dato : 18-05-04 07:30 |
|
Som de andre skriver, hæftede jeg mig også ved du ikke bruger forbremse.
For bremsen er den vigtiste bremse. Du har størst belasning på fordækket.
Derfor skal det også bremses.
"Thomas" <BambanosREmOvE@hotmail.com> wrote in message
news:5r9qc.164621$jf4.8539280@news000.worldonline.dk...
> Hej NG
>
> Jeg havde Yamahaen til syn i dag. Der var kun et problem. Bremseskiven var
> under mål. Jeg havde målt den til over 4,5 han fik den til 4,0 et eller
> andet.........
>
> Da jeg kom hjem, målte jeg den igen , og fik den til 4,06. (mindstemål
4,5
> mm), ved ikke hvad der gik galt da jeg målte sidst.
>
> Så nu står den på ny skive. Jeg kan se at man kan få en Tour Max rustri
til
> 898,- ifølge mc nøglen, den regner jeg med at smide på, med mindre der er
> højlydte protester herinde fra?
>
> Hvor meget slider I på jeres skiver? Jeg har kørt 17.000 km på den cykel
,
> siden jeg købte den nysynet. Og på disse km skulle den have ædt 0,5 mm?
Det
> skal ses i lyset af at jeg næste aldrig bruger andet end bagbremsen og
> motorbremse.
>
>
> Mvh
>
> Thomas
> Yamaha XS 400 Seca
>
>
>
| |
Thomas (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 18-05-04 08:19 |
|
"christian" <neess@image.dk> wrote in message
news:40a9ac98$0$128$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Som de andre skriver, hæftede jeg mig også ved du ikke bruger forbremse.
> For bremsen er den vigtiste bremse. Du har størst belasning på fordækket.
> Derfor skal det også bremses.
I behøver ikke at bekymre jer. Jeg kan bringe cyklen til standsning med
piftende fordæk, kommer det dertil. Nu er det mere min kørestil der gør
at jeg tilpasser hastigheden til kryds og andre i trafikken, så jeg ikke
behøver andet end motorbremse og bagbremse for det meste.
Mvh
Thomas
Yamaha XS 400 Seca
| |
Carl Dragert (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Carl Dragert |
Dato : 18-05-04 13:00 |
|
Thomas wrote:
> I behøver ikke at bekymre jer. Jeg kan bringe cyklen til standsning
> med piftende fordæk, kommer det dertil. Nu er det mere min
> kørestil der gør at jeg tilpasser hastigheden til kryds og andre i
> trafikken, så jeg ikke behøver andet end motorbremse og bagbremse for
> det meste.
>
Jamen så behøver vi jo ikke bekymre os
Selv reagerer jeg på rygmarven og ikke med det mellem ørerne, når en
pludselig situation opstår. I marts bremsede jeg for en cykel der kom ud fra
fortorvet, jeg kørte ca. 20 kmt, blokkerede forhjulet og lagde den ned. Jeg
havde lige skiftet fra en Virago og havde ikke vænnet mig til igen at have
en mc der 'kunne styre og bremse'.
--
mvh Carl Dragert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531
| |
Palle (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Palle |
Dato : 18-05-04 07:47 |
|
> Det skal ses i lyset af at jeg næste aldrig bruger andet end bagbremsen og
> motorbremse.
hehe.... jeg bruger aldrig andet end forbremsen.... Hvem var din kørelærer
???
Palle - Triumph Daytona ... med baghjulet i vejret !
| |
Poul-M Olsen (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Poul-M Olsen |
Dato : 18-05-04 09:12 |
|
On Tue, 18 May 2004 06:47:08 +0000 (UTC),
hansenpallefjerndette@yahoo.com (Palle ) wrote:
>
>> Det skal ses i lyset af at jeg næste aldrig bruger andet end bagbremsen og
>> motorbremse.
>
>
>hehe.... jeg bruger aldrig andet end forbremsen.... Hvem var din kørelærer
>???
>
>Palle - Triumph Daytona ... med baghjulet i vejret !
Lige min tanke, men Thomas drop den køre still. Og kom igang med at
bruge "kun" forbremsen.
Ja undskyld men sidder bare og er lidt i chock
Mvh.
Skyrider#1
www.oddscafe.dk
Honda CBX750F 88' På gaden igen
| |
Michal (19-05-2004)
| Kommentar Fra : Michal |
Dato : 19-05-04 08:24 |
|
On Tue, 18 May 2004 10:11:56 +0200, Poul-M wrote:
> On Tue, 18 May 2004 06:47:08 +0000 (UTC),
> hansenpallefjerndette@yahoo.com (Palle ) wrote:
>
>>
>>> Det skal ses i lyset af at jeg næste aldrig bruger andet end bagbremsen og
>>> motorbremse.
>>
>>
>>hehe.... jeg bruger aldrig andet end forbremsen.... Hvem var din kørelærer
>>???
>>
>>Palle - Triumph Daytona ... med baghjulet i vejret !
> Lige min tanke, men Thomas drop den køre still. Og kom igang med at
> bruge "kun" forbremsen.
Hvorfor stoppe med at køre "pænt"? Jeg tilpasser også fra tid til anden
min kørestil så jeg nogle gange dårligt nok behøver at bremse ved rødt
lys og kryds, og andre gange bruger bremserne flittigt.
Og det både en bremse af gangen (for/bag), og kombineret.
Det er specielt hensigtsmæssigt at bremse en smule med bagbremsen et
kort sekund før forbremsen hvis man kører med passager :)
> Ja undskyld men sidder bare og er lidt i chock
Hvorfor dog det :)
--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96
| |
Michal (19-05-2004)
| Kommentar Fra : Michal |
Dato : 19-05-04 08:28 |
|
On 19 May 2004 07:23:40 GMT, Michal wrote:
> Det er specielt hensigtsmæssigt at bremse en smule med bagbremsen et
> kort sekund før forbremsen hvis man kører med passager :)
Og som Jes skriver lidt længere nede i tråden gør det det også muligt at
bremse hårdere på forhjulet, hvis man supplerer med baghjulet.
--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96
| |
Moller (19-05-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 19-05-04 10:39 |
|
Michal wrote:
> On 19 May 2004 07:23:40 GMT, Michal wrote:
>
>
>>Det er specielt hensigtsmæssigt at bremse en smule med bagbremsen et
>>kort sekund før forbremsen hvis man kører med passager :)
>
>
> Og som Jes skriver lidt længere nede i tråden gør det det også muligt at
> bremse hårdere på forhjulet, hvis man supplerer med baghjulet.
Ja, men man kan overhovede ikke nærmes sig den bremsekraft som
forbremsen har, ene og alene med at bruge bagbremsen, og det er der
fejlen fra Thomas side er... om man så tilpasser sig trafikken er en
dårlig undskyldning, for det er de uventede situationer hvor det er
livsfarligt ikke at kunne styre sin forbremse af ren refleks... også en
grund til at man skal bruge hele klør fem på forbremsen, og IKKE kun to
fingre hver eneste gang, da man kun lære at dosere ved en panikker, hvis
man er trænet til at bruge den med alle fingre, som man gør i sådan
situationer...
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
Michal (19-05-2004)
| Kommentar Fra : Michal |
Dato : 19-05-04 11:08 |
|
On Wed, 19 May 2004 11:39:28 +0200, Moller wrote:
> Michal wrote:
>
>> On 19 May 2004 07:23:40 GMT, Michal wrote:
>>
>>
>>>Det er specielt hensigtsmæssigt at bremse en smule med bagbremsen et
>>>kort sekund før forbremsen hvis man kører med passager :)
>>
>>
>> Og som Jes skriver lidt længere nede i tråden gør det det også muligt at
>> bremse hårdere på forhjulet, hvis man supplerer med baghjulet.
>
> Ja, men man kan overhovede ikke nærmes sig den bremsekraft som
> forbremsen har, ene og alene med at bruge bagbremsen, og det er der
> fejlen fra Thomas side er...
Det er rigtigt, jeg mener dog han senere sagde at han også brugte sin
forbremse fra tid til anden?
> om man så tilpasser sig trafikken er en
> dårlig undskyldning, for det er de uventede situationer hvor det er
> livsfarligt ikke at kunne styre sin forbremse af ren refleks...
Det er klart, men man kan ikke lave den slags opbremsninger i tide og
utide heletiden til gene for bagvedkørende langsomtbremsende
uorienterede overraskede billister ;|
> også en
> grund til at man skal bruge hele klør fem på forbremsen, og IKKE kun to
> fingre hver eneste gang, da man kun lære at dosere ved en panikker, hvis
> man er trænet til at bruge den med alle fingre, som man gør i sådan
> situationer...
Det er rigtigt. Det var også lidt det vi lærte da jeg tog kortet, og fik
banket det grundigt ind på køreteknisk anlæg. Det med doseringen :)
Og helt rigtigt, det er bestemt ikke noget man kan gøre med to fingre
(doserer).
Det er en helt anden kraft man får ud af bremserne (både for og bag)
hvis man doserer korrekt, og ikke bare jawer dem i bund =|
--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96
| |
Moller (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 18-05-04 09:39 |
|
Palle wrote:
> hehe.... jeg bruger aldrig andet end forbremsen.... Hvem var din
> kørelærer ???
En rigtig brugt bagbremse er en sammenrustet bagbremse :) det er hvad
jeg fik afvide dengang jeg fik mit pap... og så er det dyrt i dæk at
bruge bagbremsen, samt motorbremse... så rent økonomisk er forbremsen at
foretrække :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
Thomas (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 18-05-04 09:42 |
|
"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:40a9cb55$0$3050$14726298@news.sunsite.dk...
> En rigtig brugt bagbremse er en sammenrustet bagbremse :) det er hvad
> jeg fik afvide dengang jeg fik mit pap... og så er det dyrt i dæk at
> bruge bagbremsen, samt motorbremse... så rent økonomisk er forbremsen at
> foretrække :)
>
Ved jeg nu ikke. Nu koster det mig en skive til 1000,- uden at den har
været brugt ret meget, så hvad havde det ikke kostet mig, havde jeg brugt
den meget?
Mvh
Thomas
| |
Moller (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 18-05-04 09:51 |
|
Thomas wrote:
> Ved jeg nu ikke. Nu koster det mig en skive til 1000,- uden at den har
> været brugt ret meget, så hvad havde det ikke kostet mig, havde jeg brugt
> den meget?
Jeg nægter at tro på du har brugt den skive så hurtigt uden der er
noget andet galt, og så at du købte den nysynet betyder ikke den skive
der sad på da du fik den holdt mål... tro mig, jeg er ikke selv for
hellig der, så jeg kender alt for godt til finten med at syne den, og så
bytte skiverne med en god ven, og så sælge videre med for slidte skiver.
der er kørt 100.000+ på MZ'en og der er den originale skive på endnu,
og bagbremsen har ikke virket de sidste 3 år...
Min B12 har kørt 58.000+ og køre stadig med de originale skiver, og de
er ikke under mål endnu...
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
" http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"
| |
Thomas (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 18-05-04 10:06 |
|
"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:40a9ce3c$0$3049$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg nægter at tro på du har brugt den skive så hurtigt uden der er
> noget andet galt, og så at du købte den nysynet betyder ikke den skive
> der sad på da du fik den holdt mål... tro mig, jeg er ikke selv for
> hellig der, så jeg kender alt for godt til finten med at syne den, og så
> bytte skiverne med en god ven, og så sælge videre med for slidte skiver.
>
Jeg synes også selv at det virker råddent. Men jeg købte den hos en
anerkendt forhandler, men jeg ved jo selvfølgelig ikke om de har fået den
ind nysynet, eller om de selv har synet den. Jeg er ihvertilfælde blevet
MEGET klogere, hvis jeg nogensinde skal have købt MC igen. Så bliver det en
jeg henter lige fra porten på fabrikken og skaffer mig af med igen, inden
den bliver for dyr i reperation!
Mvh
Thomas
| |
Jes Vestervang (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 18-05-04 13:15 |
|
Moller <news@molnit.com> writes:
> Palle wrote:
>
>
>> hehe.... jeg bruger aldrig andet end forbremsen.... Hvem var din
>> kørelærer ???
>
> En rigtig brugt bagbremse er en sammenrustet bagbremse :) det
> er hvad jeg fik afvide dengang jeg fik mit pap...
Men det er bare forkert. Ved at bruge bagbremsen, dykker cyklen bagi¹,
hvorved tyngdepunktet også kommer længere ned. Derfor har cyklen meget
mindre tendens til at gå på forhjulet ved kraftige opbremsninger, hvis
man bruger bagbremsen.
Umiddelbart skulle man ikke tro at det gjorde nogen større forskel,
men jeg bemærkede ihvertfald en stor forskel, da jeg var på
Bronzekursus sidste år.
¹: Dette kan indses, ved at forestille sig bagsvingeren rotere i
hjulets retning, hvilket jo er hvad der sker når der bremses.
--
mvh Jes Vestervang
Hi! I'm a .signature virus!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!
| |
Palle (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Palle |
Dato : 18-05-04 13:41 |
|
> Men det er bare forkert. Ved at bruge bagbremsen, dykker cyklen bagi¹,
> hvorved tyngdepunktet også kommer længere ned. Derfor har cyklen meget
> mindre tendens til at gå på forhjulet ved kraftige opbremsninger, hvis
> man bruger bagbremsen.
Jo tak,.... men man skal da fortrinsvis bruge forbremsen. En kombination
er det mest korrekte. Ved KUN at bruge bagbremsen/motorbremse risikere man
da en udskridning, da vejgrebet er minimalt på baghjulet (tyngdepunktet
flyttes jo fremover, mod forhjulet)
Jeg vil sige, at .... det ligner noget 80/20 eller 70/30, hvor den største
procent ligger på forhjulet.
Jeg vil til enhver tid helst bruge forbremsen......
Palle - Triumph Daytona
| |
Jes Vestervang (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 18-05-04 14:51 |
|
hansenpallefjerndette@yahoo.com (Palle ) writes:
>> Men det er bare forkert. Ved at bruge bagbremsen, dykker cyklen bagi¹,
>> hvorved tyngdepunktet også kommer længere ned. Derfor har cyklen meget
>> mindre tendens til at gå på forhjulet ved kraftige opbremsninger, hvis
>> man bruger bagbremsen.
>
> Jo tak,.... men man skal da fortrinsvis bruge forbremsen. En
> kombination er det mest korrekte. Ved KUN at bruge
> bagbremsen/motorbremse risikere man da en udskridning, da vejgrebet er
> minimalt på baghjulet (tyngdepunktet flyttes jo fremover, mod
> forhjulet)
Jeps, helt bestemt. Jeg argumenterede bare mod slet ikke at bruge
bagbremsen overhovedet.
> Jeg vil sige, at .... det ligner noget 80/20 eller 70/30, hvor den
> største procent ligger på forhjulet. Jeg vil til enhver tid helst
> bruge forbremsen......
Jep, men ved kraftige opbremsninger kan man bruge forbremsen hårdere,
hvis den suppleres med bagbremsen.
--
mvh Jes Vestervang
Hi! I'm a .signature virus!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!
| |
Jes Vestervang (19-05-2004)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 19-05-04 22:14 |
|
Michal <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> writes:
> Og helt rigtigt, det er bestemt ikke noget man kan gøre med to fingre
> (doserer).
Bestemt er vist et lidt stort ord, de fleste cykler med moderne
bremser kan rimeligt let vippes på forhjul med to fingre på bremsen. Grunden
til at det bl.a. frarådes på DMC's bronzekurser er risikoen for at man
per refleks tager alle fingre om grebet i en nødsituation. Det ender
jo let med med en forhjulsblokade fordi man har vænnet sig til at klemme
hårdere med de to fingre, end hvad der skal til med alle fire.
--
mvh Jes Vestervang
Hi! I'm a .signature virus!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!
| |
Normann P. Nielsen (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Normann P. Nielsen |
Dato : 18-05-04 18:26 |
|
Hejsa,
En ven af undertegnede oplevede det samme, at en synsmand efter min mening
var ond i sulet og afviste vores mc af samme grund.
Efter at have kigget lidt på synsrapporten hvor der ikke stod hvad fejlen
var, blot noget ala "defekte bremser" kørte han den til en anden synshal,
hvor den suste lige igennem - og har kørt (og bremset) fint lige siden :-/
Hilsen Normann
-------------------------------
Thomas wrote:
> Hej NG
> Jeg havde Yamahaen til syn i dag. Der var kun et problem. Bremseskiven var
> under mål. Jeg havde målt den til over 4,5 han fik den til 4,0 et eller
> andet.........
> Da jeg kom hjem, målte jeg den igen , og fik den til 4,06. (mindstemål 4,5
> mm), ved ikke hvad der gik galt da jeg målte sidst.
> Så nu står den på ny skive. Jeg kan se at man kan få en Tour Max rustri til
> 898,- ifølge mc nøglen, den regner jeg med at smide på, med mindre der er
> højlydte protester herinde fra?
> Hvor meget slider I på jeres skiver? Jeg har kørt 17.000 km på den cykel ,
> siden jeg købte den nysynet. Og på disse km skulle den have ædt 0,5 mm? Det
> skal ses i lyset af at jeg næste aldrig bruger andet end bagbremsen og
> motorbremse.
> Mvh
> Thomas
> Yamaha XS 400 Seca
| |
Carl Dragert (18-05-2004)
| Kommentar Fra : Carl Dragert |
Dato : 18-05-04 21:08 |
|
Normann P. Nielsen wrote:
> Hejsa,
>
> En ven af undertegnede oplevede det samme, at en synsmand efter min
> mening var ond i sulet og afviste vores mc af samme grund.
>
> Efter at have kigget lidt på synsrapporten hvor der ikke stod hvad
> fejlen var, blot noget ala "defekte bremser" kørte han den til en
> anden synshal, hvor den suste lige igennem - og har kørt (og bremset)
> fint lige siden :-/
>
>
Tja - den første levede op til sit ansvar, og den anden var mere ligeglad
--
mvh Carl Dragert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531
| |
|
|