/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Lapning afd dæk på MC
Fra : Ole Nielsen


Dato : 17-05-04 22:33

hej Ng

Tro det eller ej nyt bagdæk punkteret efter 1500 km surt men mere surt er
at mit fordæk har et søm siddende i sig så efter at jeg har undersøgt marked
for evt. nye dæk pris fra 2400 -3100 Kr. for et sæt er spørgsmålet om der
nogen der har erfaring med at lappe mine dæk. der nogen der siger at det
ikke kan tilrådes og andre at metoden kan anvendes ????

Med MC hilsen Ole B
Gsf 1200 k1



 
 
m0rt3n (17-05-2004)
Kommentar
Fra : m0rt3n


Dato : 17-05-04 22:45

"Ole Nielsen" <ole@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40a921de$0$206$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> nogen der har erfaring med at lappe mine dæk. der nogen der siger at det
> ikke kan tilrådes og andre at metoden kan anvendes ????

Jeg har fået lappet på min GSF1200 sidste år. Vi kørte rundt 300 km nord for
Stockholm, så lapning (på værksted) var den eneste løsning. Det kan ikke
anbefales. Køreegenskaberne bliver stærkt forringet. Maskinen hopper (selv
om den er afbalanceret) og styringen føles ikke så god. Mere firkantet og
klodset. Desuden er der den forskel, at når et slangeløst dæk punkterer
første gang siver luften langsomt ud, men hvis du har en slange i og den
punkterer, så sker det øjeblikkeligt. Ikke så fedt ved høj hastighed og
bevidstheden om dette går også ud over køreglæden.Jeg ville køre lidt på mit
dæk før jeg skiftede det efter lapningen, men det var simpelthen ikke det
værd, og dækket blev hurtigt skiftet.
-m0rt3n zrx1100
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=522



Jes Vestervang (18-05-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 18-05-04 08:35

"m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> writes:

> "Ole Nielsen" <ole@nielsen.tdcadsl.dk> skrev:
>> nogen der har erfaring med at lappe mine dæk. der nogen der siger at det
>> ikke kan tilrådes og andre at metoden kan anvendes ????
>
> Jeg har fået lappet på min GSF1200 sidste år. Vi kørte rundt 300 km nord for
> Stockholm, så lapning (på værksted) var den eneste løsning. Det kan ikke
> anbefales.
> Køreegenskaberne bliver stærkt forringet. Maskinen hopper (selv
> om den er afbalanceret) og styringen føles ikke så god. Mere firkantet og
> klodset.

Lapning med en lille plug i dækket? Det har jeg kært nogle tusinde km
med helt uden problemer.

> Desuden er der den forskel, at når et slangeløst dæk punkterer
> første gang siver luften langsomt ud, men hvis du har en slange i og den
> punkterer, så sker det øjeblikkeligt.

Fik du en slange i istedet? Det er noget skidt.
--
mvh Jes Vestervang

Hi! I'm a .signature virus!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!

m0rt3n (18-05-2004)
Kommentar
Fra : m0rt3n


Dato : 18-05-04 14:01

> > "Ole Nielsen" <ole@nielsen.tdcadsl.dk> skrev:
> Lapning med en lille plug i dækket? Det har jeg kært nogle tusinde km
> med helt uden problemer.

Nå, ja det er da rigtigt! Det blev først lappet med plug, men den holdt ikke
luft, så der kom et par fede lapper ind i dækket i stedet for! Og så en
slange for at gøre ondt værre. En plug har jeg ingen erfaring med.
-m0rt3n zrx1100



Gert Bo thorgersen (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 21-05-04 01:36


"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote in message
news:87r7tiqjb5.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> writes:
>
> > "Ole Nielsen" <ole@nielsen.tdcadsl.dk> skrev:
> >> nogen der har erfaring med at lappe mine dæk. der nogen der siger at
det
> >> ikke kan tilrådes og andre at metoden kan anvendes ????
> >
> > Jeg har fået lappet på min GSF1200 sidste år. Vi kørte rundt 300 km nord
for
> > Stockholm, så lapning (på værksted) var den eneste løsning. Det kan ikke
> > anbefales.
> > Køreegenskaberne bliver stærkt forringet. Maskinen hopper (selv
> > om den er afbalanceret) og styringen føles ikke så god. Mere firkantet
og
> > klodset.
>
> Lapning med en lille plug i dækket? Det har jeg kært nogle tusinde km
> med helt uden problemer.
>
> > Desuden er der den forskel, at når et slangeløst dæk punkterer
> > første gang siver luften langsomt ud, men hvis du har en slange i og den
> > punkterer, så sker det øjeblikkeligt.
>
> Fik du en slange i istedet? Det er noget skidt.
> --
> mvh Jes Vestervang
>
> Hi! I'm a .signature virus!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!
>
Jeg er nu ikke enig i at et dæk med slange i ved punktering taber luften
øjeblikkeligt.
Jeg nævnte da netop under mit svar til et andet indlæg i sidste uge at jeg
søndagen før, altså nu for 11 dage siden punktere under kørsel i bjergene.
Og registerede at det måtte være tilfældet at den var punkteret på baghjulet
og tabte luft fordi jeg i sving opdagede at bagenden begyndte at sejle. Og
derefter slog ned på mere rolig kørsel og søge så langt hjem som muligt og
først efter 1 km. havde fladt dæk så den ikke kunne mere.

Når man således når 1 km efter registrering at et begyndende lufttab når at
køre 1 km kan det da ikke siges at dæk med slanger taber luften
øjeblikkeligt.

Mvh. Gert Thorgersen



Armand (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-05-04 11:07


Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:c8jjs9$q60$1@news.loxinfo.co.th...
>
> "Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote in message
> news:87r7tiqjb5.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> > "m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> writes:
> >
> > > Desuden er der den forskel, at når et slangeløst dæk punkterer
> > > første gang siver luften langsomt ud, men hvis du har en slange i og
> > > den punkterer, så sker det øjeblikkeligt.
> >
> > Fik du en slange i istedet? Det er noget skidt.
>
> Jeg er nu ikke enig i at et dæk med slange i ved punktering taber luften
> øjeblikkeligt.
> Jeg nævnte da netop under mit svar til et andet indlæg i sidste uge at jeg
> søndagen før, altså nu for 11 dage siden punktere under kørsel i bjergene.
> ...........Når man således når 1 km efter registrering at et begyndende
> lufttab kan det da ikke siges at dæk med slanger taber luften
øjeblikkeligt.

Kan(!) tabe trykket eksplosivt!
Har du aldrig hørt om deciderede dækeksplosioner? Ifald har dét ikke kunnet
være et slangeløst dæk at det drejede sig om, da det er slangen der knalder
som en ballon i sådan en situation.
Ergo: Det ér en væsentlig forringelse at montere en slange i et slangeløst
dæk :-|

--
Armand.






Ukendt (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-05-04 12:21


Armand skrev i meddelelsen ...
>
>Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
>> Jeg er nu ikke enig i at et dæk med slange i ved punktering taber luften
>> øjeblikkeligt.


>Kan(!) tabe trykket eksplosivt!
>Har du aldrig hørt om deciderede dækeksplosioner? Ifald har dét ikke kunnet
>være et slangeløst dæk at det drejede sig om, da det er slangen der knalder
>som en ballon i sådan en situation.
>Ergo: Det ér en væsentlig forringelse at montere en slange i et slangeløst
>dæk :-|


Ja mon ikke, heldigvis eksploderede slangen, i fordækket på XS'eren, medens
jeg drak kaffe på terrassen hos mine forældre. En halv time forinden befandt
jeg mig på motorvejen med en "passende" hastighed Den ca. halvanden
år gamle slange skulle vise sig at være pilrådden...

Desværre egnede de støbte fælge på Yamaha XS-serien sig ikke til at køre
slangeløst, egentligt lidt underligt, forsåvidt at Honda allerede så småt
havde indført slangeløse dæk på visse modeller.

mvh
Orla
>
>--
>Armand.




Gert Bo thorgersen (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 21-05-04 15:17


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> wrote in message
news:40ade6a7$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >
> >Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> >> Jeg er nu ikke enig i at et dæk med slange i ved punktering taber
luften
> >> øjeblikkeligt.
>
>
> >Kan(!) tabe trykket eksplosivt!
> >Har du aldrig hørt om deciderede dækeksplosioner? Ifald har dét ikke
kunnet
> >være et slangeløst dæk at det drejede sig om, da det er slangen der
knalder
> >som en ballon i sådan en situation.
> >Ergo: Det ér en væsentlig forringelse at montere en slange i et
slangeløst
> >dæk :-|
>
Naturligvis er det en forringelse at komme slange i et slangeløst dæk, det
har det alle dage været, men det gør man jo også kun hvis man har en
fælg/hjul som ikke tillader ikke at bruge slange; altså ikke er lufttæt.
Forringelsen er jo at hjulet vejer mere og har større enertimoment og derved
kræver fjere Hk til den samme acceleration. Og desuden at hjulet/dækket
bliver varmere for dæk med slange, end dæk uden uden slange, fordi der
imellem de 2 overflader sker en glidning/frem- og tilbagebevægelse, hvor der
via friktionen dannes varme.

De motorcykler jeg har som har hjul med egre bruger slanger og den med
helstøbte er slangeløs.

Mvh.Gert Thorgersen
>
> Ja mon ikke, heldigvis eksploderede slangen, i fordækket på XS'eren,
medens
> jeg drak kaffe på terrassen hos mine forældre. En halv time forinden
befandt
> jeg mig på motorvejen med en "passende" hastighed Den ca. halvanden
> år gamle slange skulle vise sig at være pilrådden...
>
> Desværre egnede de støbte fælge på Yamaha XS-serien sig ikke til at køre
> slangeløst, egentligt lidt underligt, forsåvidt at Honda allerede så småt
> havde indført slangeløse dæk på visse modeller.
>
> mvh
> Orla
> >
> >--
> >Armand.
>
>
>



Armand (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-05-04 22:21


Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:c8l403$npf$1@news.loxinfo.co.th...
>
> > Armand skrev i meddelelsen ...
> > >
> > >Har du aldrig hørt om deciderede dækeksplosioner? Ifald har dét ikke
> > >kunnetvære et slangeløst dæk at det drejede sig om, da det er slangen
> > >der knalder som en ballon i sådan en situation.
> > >Ergo: Det ér en væsentlig forringelse at montere en slange i et
> > >slangeløst dæk :-|
> >
> Naturligvis er det en forringelse at komme slange i et slangeløst dæk, det
> har det alle dage været, men det gør man jo også kun hvis man har en
> fælg/hjul som ikke tillader ikke at bruge slange; altså ikke er lufttæt.
> Forringelsen er jo at hjulet vejer mere og har større enertimoment og
> derved kræver fjere Hk til den samme acceleration. Og desuden at
hjulet/dækket
> bliver varmere for dæk med slange, end dæk uden uden slange, fordi der
> imellem de 2 overflader sker en glidning/frem- og tilbagebevægelse, hvor
> der via friktionen dannes varme.

Du overser at ventilen til brug i "slangeløse" fælge fordrer væsentligt
større hul end den ventil der sidder på en slange, derved er der masser af
plads hvorigennem luften fra en eksploderet slange kan bortledes, hvormed at
det slangeløse dæk der er "lappet" med en slange vil kunne blive udsat for
en god gammeldags dæk-eksplosion også!

--
Armand.





Ukendt (22-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-05-04 09:10


Gert Bo thorgersen skrev i meddelelsen ...


>Forringelsen er jo at hjulet vejer mere og har større enertimoment og
derved
>kræver fjere Hk til den samme acceleration.

Nu tangerer slangen jo sådan ca. vejbanen, og man kan groft regne med et
enertimoment svarende til at påføre hele cyklen denne ekstra vægt*2 som
slangen udgør. Med andre ord svarende til om Du har tegnebogen med, eller
har glemt den derhjemme.....

Er vi lige lidt ude på overdrevet ??

Hvis man endelig kan måle noget betydende, så bliver det nok på den
uaffjedrede vægt.

mvh
Orla


>
>Mvh.Gert Thorgersen




Armand (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-05-04 16:00


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en
news:40ade6a7$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >
> >Kan(!) tabe trykket eksplosivt!........... det er slangen der knalder
> >som en ballon i sådan en situation.
> >Ergo: Det ér en væsentlig forringelse at montere en slange i et
slangeløst
> >dæk :-|
>
> Ja mon ikke, heldigvis eksploderede slangen, i fordækket på XS'eren,
medens
> jeg drak kaffe på terrassen hos mine forældre. En halv time forinden
befandt
> jeg mig på motorvejen med en "passende" hastighed Den ca. halvanden
> år gamle slange skulle vise sig at være pilrådden...
>
> Desværre egnede de støbte fælge på Yamaha XS-serien sig ikke til at køre
> slangeløst, egentligt lidt underligt, forsåvidt at Honda allerede så småt
> havde indført slangeløse dæk på visse modeller.

Det er ikke fælgens luft-uigennemtrængelighed der gør forskellen, men
derimod den mere tætnende vulst-kant på dæk/fælg.
Inden dækproducenterne begyndte at producere slangeløse dæk, var der således
ingen grund til at montere "slangeløse" fælge.
Honda overgik med ét slag til slangeløse dæk da man begyndte at montere de
såkaldte "Comstar"-fælge (med CX500 som den allerførste), og set i
bakspejlet har dét fordret et vist samarbejde med pågældende dækleverandør.
Men ikke desto mindre var det et kæmpespring i den rigtige retning, som man
idag godt kan honorere Honda, som værende verdens største
motorcykel-producent uden at hvile på laurbærrene, for!!

--
Armand.





Ukendt (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-05-04 16:48


Armand skrev i meddelelsen ...

>
>Det er ikke fælgens luft-uigennemtrængelighed der gør forskellen, men
>derimod den mere tætnende vulst-kant på dæk/fælg.


Ja, og derfor forstår jeg heller ikke rigtigt Yamaha's holdning. Det ville
da være ret let at ændre støbeformene, (materiale der skulle fjernes i
formen), og nyde godt af Honda's forarbejde med dækfabrikanterne.

mvh
Orla
>
>--
>Armand.




Armand (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-05-04 21:58


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en
news:40ae263a$0$202$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >
> >Det er ikke fælgens luft-uigennemtrængelighed der gør forskellen, men
> >derimod den mere tætnende vulst-kant på dæk/fælg.
>
> Ja, og derfor forstår jeg heller ikke rigtigt Yamaha's holdning. Det ville
> da være ret let at ændre støbeformene, (materiale der skulle fjernes i
> formen), og nyde godt af Honda's forarbejde med dækfabrikanterne.

Deri har du ret!
Og selvom man ikke har orket at ændre XS'ernes fælge, så har Yamaha faktisk
introduceret ihvertfald et nyt fælg-design (á XJ650) uden at hoppe på vognen
på dét tidspunkt :-|

--
Armand.



Jens Jacob Bager Jen~ (18-05-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 18-05-04 08:07

> Tro det eller ej nyt bagdæk punkteret efter 1500 km surt men mere
> surt er at mit fordæk har et søm siddende i sig så efter at jeg har
> undersøgt marked for evt. nye dæk pris fra 2400 -3100 Kr. for et sæt

Hej Ole

Du bør skifte begge dæk.

Jeg har kigget lidt, og fundet et sæt Pirelli Dragon GTS hos
www.reifenversand.com til 1725kr plus ca. 100kr porto. GTS dækken er touring
dæk med udmærket greb til lang holdbarhed. Jeg har selv kørt med bagdækket i
sommervarmen, og er godt tilfreds.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Jens Jacob Bager Jen~ (18-05-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 18-05-04 08:19

> Jeg har kigget lidt, og fundet et sæt Pirelli Dragon GTS hos
> www.reifenversand.com

Reifenversand kalder dem MTR 23 / MTR 24

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Palle (18-05-2004)
Kommentar
Fra : Palle


Dato : 18-05-04 08:48

http://www.speednspares.co.uk/

Tjek her... billige dæk....

Palle - Triumph Daytona



René Hvid (18-05-2004)
Kommentar
Fra : René Hvid


Dato : 18-05-04 09:36


"Ole Nielsen" skrev i en meddelelse > hej Ng
>
> er spørgsmålet om der
> nogen der har erfaring med at lappe mine dæk. der nogen der siger at det
> ikke kan tilrådes og andre at metoden kan anvendes ????
>
> Med MC hilsen Ole B
> Gsf 1200 k1
>
Du kan lappe dit dæk selv med et lappe kit fra luis.de. det er en "prop" som
du sætter i med lim. Det virker fortrinligt.


--
Rene Hvid
Alias "Benneweis"
www.ulvenemc.dk
ICQ# 318658501



Ukendt (18-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-05-04 11:10

Ole Nielsen wrote:
> hej Ng
>
> Tro det eller ej nyt bagdæk punkteret efter 1500 km surt men mere
> surt er at mit fordæk har et søm siddende i sig så efter at jeg har
> undersøgt marked for evt. nye dæk pris fra 2400 -3100 Kr. for et sæt
> er spørgsmålet om der nogen der har erfaring med at lappe mine dæk.
> der nogen der siger at det ikke kan tilrådes og andre at metoden kan
> anvendes ????
>
> Med MC hilsen Ole B
> Gsf 1200 k1

Jeg lappede selv mit med en "udvendig" prop fra et sæt nede fra louis.de, da
mit bagdæk punkterede efter 1200 km. Den kørte 10000 på lapningen, også med
hastigheder på den anden side af 260, så det virker sgu ok...
--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=538



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408900
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste