Centralstøvsuger
Fra : Jacob

Dato : 17-05-04 20:31

Hej NG

Jeg spurgte tidligere om erfaringer med centralstøvsugere. Nu har jeg købt
en hos www.x-dust.dk . Den hedder cyclo-vac - og den rykker. Fuck - hvor et
sug. Og så til markedets laveste pris : 6000 + moms incl. 3 sugekontakter og
vac-pan samt ALT hvad jeg skulle bruge af rør, muffer og bøjninger. Han
sendte simpelthen en ordentlig røvfuld af det hele og så skulle jeg bare
returnere det overskydende. Altsammen til fast pris.. Og så manglede jeg
lige nogle flere rør, fordi vores hus er temmelig langt - så sendte han bare
det. Det er service og kan klart anbefales.
Desuden gav han garanti for at motoren var stærk nok til at suge i hele
huset. Det kunne han også roligt - for der er rigeligt med sug - 592
airwatt!!

Hilsen Jacob

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 17-05-04 22:33

On Mon, 17 May 2004 21:30:55 +0200, "Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote:

>Desuden gav han garanti for at motoren var stærk nok til at suge i hele
>huset. Det kunne han også roligt - for der er rigeligt med sug - 592
>airwatt!!

Æder den så ikke et gulvtæppe om ugen i de rum, der er tættest på
motoren - eller kan man regulere sugestyrken?

KS

Fra : Robert Andersen

Dato : 18-05-04 10:02

> en hos www.x-dust.dk . Den hedder cyclo-vac - og den rykker. Fuck - hvor
et
> sug. Og så til markedets laveste pris : 6000 + moms

Det kan godt være at jeg ikke er så hurtig i optrækket, men hvad er det
egentlig ved en centralstøvsuger der er så smart at man giver 6000kr+ for
dem ? jeg kan godt se at det er smart at du ikke får udblæsningsluften i
huset, men er det ikke eneste fordel ?
pladshensyn er jo ikke et argument, da man jo er nød til at have ca. 10 m
støvsugerslange som faktisk fylder mere end en alm. støvsuger, så hvad er
det der gør dem så smarte ??

Jeg skriver ikke for at rakke ned på centralstøvsugere, men fordi jeg
faktisk slet ikke kan se hvorfor man skal have dem.

/Robert Andersen

Fra : anders majland

Dato : 18-05-04 11:03

> jeg kan godt se at det er smart at du ikke får
> udblæsningsluften i huset

Det ser jeg også som den primære fordel. Dernæst så støjer der mindre i
brug, og der er mulighed for væsenligt større skidtposer/spande så de
ikke skal tømmes så tit.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter C:\\>

Dato : 18-05-04 18:40

> Jeg skriver ikke for at rakke ned på centralstøvsugere, men fordi jeg
> faktisk slet ikke kan se hvorfor man skal have dem.

Jeg arbejder på at anskaffe en, og mine 2 primære grunde til at vælge sådan
en er:

- Udblæsningsluften ledes ud i det fri (jeg er pollen-allergiker)

- "Begvægelsesfriheden" - jeg forestiller mig at jeg nemmere kan komme rundt
med en 10 m lang slange end jeg kan med min Miele der konstant "hænger i"
rundt om et hjørne, skal ha flyttet ledning til en anden kontakt, ikke er
til at have med op ad trappen når denne skal støvsuges o.s.v.
Der er ikke noget mere irriterende (for mig !) end at køre forhindringsløb
med en støvsuger.

"Bonus"-ting skulle være:
Længere tid mellem tømninger pga. større pose
Mere lydløs støvsugning
"Herlighedsværdien".......det er lidt spændende at få nyt legetøj...og vise
frem for vennerne, hvad man har fået...

MVH Peter C:\

Fra : Emil

Dato : 18-05-04 20:48

Peter C:\> skrev:

> [...]

>til at have med op ad trappen når denne skal støvsuges o.s.v.
>Der er ikke noget mere irriterende (for mig !) end at køre forhindringsløb

Det er nok nogenting billigere blot at købe 10 meter slange til
sin eksisterende støvsuger.
Er posetømning et problem, så køb også en lille
industristøvsuger, den er billigere end mange almindelige.

Ang. støj- og støvplagen kan maskinen (p.gr.a. den lange slange)
flyttes ud på trappen eller terassen under anstrengelserne.

Jeg bruger også min industristøvsuger udendørs. Den er helt fin
til lyskasser og terasse (træ), og kan bruges med eller uden pose
og så kan den den også suge vand.

Støvsugeren er en Bosch 27-12 og kostede kr 1100,-
Slangen kostede kr. 45,- pr meter. Mange steder krævede de kr.
90,- pr. m., men de er altså til at snakke med.

Hertil kommer, at rør og mundstykker passer til den gamle
støvsuger, så det er nemt at f.eks. forlænge røret med et extra
stykke, så der opnåes en korrekt arbejdsstilling.

m.v.h. Emil

Fra : Jacob

Dato : 22-05-04 14:47

"Robert Andersen" <no@mail.adr> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skriver ikke for at rakke ned på centralstøvsugere, men fordi jeg
> faktisk slet ikke kan se hvorfor man skal have dem.

Det er jo helt op til dig selv. Jeg har købt den fordi jeg synes at den er
smart. 22 L affaldsspand på loftet, ingen dyre støvsugerposer, partiklerne
som går gennem støvsugeren lander ikke lige bag ved mig, hvor jeg netop har
støvsuget. Så har du ikke en kasse på hjul som du skal slæbe rundt på. Den
er så støjsvag at jeg kan støvsuge på de smås værelse når de sover og så
suger den altså en hel del mere end en almindelig støvsuger. Om den er 7500
kr værd - ja, vil jeg sige - men du skal jo nok lige prøve at have sådan en
i hånden før du kan udtale dig om det.

Hilsen Jacob

Fra : Christian Madsen

Dato : 20-05-04 19:21

Er det ikke totalt energi frås med en central støvsuger. Jeg ville
personligt ikke gøre det.

/CM

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-05-04 21:01

> Er det ikke totalt energi frås med en central støvsuger. Jeg ville
> personligt ikke gøre det.

Hvor meget strøm bruger en centralstøvsuger kontra traditionel støvsuge med
samme sugestyrke? Rigtigt svar: Centralstøvsugeren bruger mindst.

Om den så er prisen værd, kommer helt an på ens beov og forventninger. Jeg
er i hvert fald glad for at jeg ikke skal være syg et-to døgn efter
støvsugning - det er absolut pengene værd for mig.

Mvh Maria