Meget leret jord
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-05-04 20:00

Hej

I vores lille have er jorden ekstrem leret. Det virker nu ikke som om
blomster og planter tager skade, men den er meget svær at have med at
gøre. Og enten ligger der vand over det hele, eller så er den helt
krakeleret.

Hvis man nu vil gøre det lidt nemmere at arbejde med den, uden at
skulle tage planter op, hvad skal man så gøre?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-05-04 20:19

> I vores lille have er jorden ekstrem leret.

Jeg føler med dig (har overtaget tre haver af slagsen).
Det er bare hårdt arbejde.
Og enten er man for tidligt på den (så det hele splatter ud i koldt plævver
og planterne bliver forkølede) - eller også er man for sent på den (så man
nærmest skal bruge trykluftbor, hammer og mejsel).
Eneste fordel er, at man ikke behøver købe ler til juledekorationer

> Hvis man nu vil gøre det lidt nemmere at arbejde med den, uden at
> skulle tage planter op, hvad skal man så gøre?

Hvorfor vil du arbejde med den?

Principielt kan du køre noget grus/sand på, men det forsvinder ned til
kineserne, uden at man kan se, hvor det er blevet af.
Det, der virker:
- Lægge masser af organisk materiale mellem planterne:
- Grov spagnum til dem, der har brug for et surt miljø
- Møg med masser af halm til de andre (spørg på nærmeste rideskole), evt.
champignonmuld. Tøjklemmer til sarte næser kan købes i Brugsen - check gerne
af med naboerne, om de kan klare duften - ellers vent til efterår/vinter.
- Fintklippede grene og masser af blade eller fyrre/grannåle til alle.
Tag gerne på skovtur hver weekend med tre bæreposer til hvert familiemedlem

- Og så i øvrigt sørge for bunddækkeplanter overalt, så du ikke føler, det
er nødvendigt at hakke i jorden.

Det virker, kan jeg hilse og sige, men det tager altså lige et par år.

Hilsen Inger

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 17-05-04 22:50

Jeg ville sige ca. 10 cm. vasket grus på toppen og så fræs det med ned...
Gentag behandlingen et par år i træk...
Et andet problem kan være "traktose" i undergrundet og isåfald skal der
gruppes...

Mvh ANJ...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-05-04 06:26

"AnlægsgartnerJohn" <anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gentag behandlingen et par år i træk...
> Et andet problem kan være "traktose" i undergrundet og isåfald skal der

Jo, men når nu Trine gerne ville lade planterne blive stående?

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-05-04 19:45

On Tue, 18 May 2004 07:25:33 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Jo, men når nu Trine gerne ville lade planterne blive stående?

Sand/vasket grus er stadig noget af det bedste. Jeg har i et enkelt bed
i haven lagt sand ud og efterfølgende prikket en masse huller med en
firetandet greb. Det hjalp faktisk en del. Til sidst fik det en tur med
en kultivator.

Men der skal rigtig meget sand til for at man kan se virkningen. Men der
skal også bruges meget kompost og andet organisk materiale hvis man
vælger den udvej, som du foreslår (og som er lige så god).

Mit eget lerede bed endte med at gro til inden jeg kom ret langt med
sand-behandlingen - nu skal det i stedet laves til et pæon-bed

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-05-04 20:20

> Men der skal rigtig meget sand til for at man kan se virkningen. Men der
> skal også bruges meget kompost og andet organisk materiale hvis man
> vælger den udvej, som du foreslår (og som er lige så god).

Ja da.
Men fidusen er for mig at se, at ting og sager kan gro i det organiske
materiale UDEN at det kræver en masse arbejde med ar arbejde det ned i
leret.
Det er lidt sværere i sandet.

Hilsen Inger