9.2.1 contra 9.2.2
Fra : Per Andersen

Dato : 17-05-04 15:43

Jeg forbereder i øjeblikket en udskiftning af Harddisken i min !Mac DV
400. Jeg vil ikke undvære Classic og har tænkt mig efter udskiftning at
lave en helt ny og ren Classicinstallation. Derefter skaffer jeg
Panther. Men hvad er forskellen på 9.2.1 og 9.2.2? Det er jo ikke altid
OK at tager det nyeste. Hvilken version fungere bedst med Panther?

Hilsen Per

Fra : Per Rønne

Dato : 17-05-04 16:02

Per Andersen <spam_killer@gmx.de> wrote:

> [...]
> Panther. Men hvad er forskellen på 9.2.1 og 9.2.2? Det er jo ikke altid
> OK at tager det nyeste. Hvilken version fungere bedst med Panther?

Bliver den ikke automatisk opdateret?
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Gjøe Geleff

Dato : 17-05-04 22:55

Så vidt, jeg ved, bliver det automatisk 9.2.2, hvis du installerer den fra
en system X disk.
Venlig hilsen

Erik Gjøe Geleff

Fra : Per Andersen

Dato : 18-05-04 16:00

Erik Gjøe Geleff <erik_gjoe_geleff@net.dialog.dk> wrote:

> Så vidt, jeg ved, bliver det automatisk 9.2.2, hvis du installerer den fra
> en system X disk.

Jeg troede at Apple var holt op med at udlevere Classic sammen med X? Så
jeg har regnet med at mmåtte installere mmit eget Classic først, men det
er altså ikke tilfældet?

Hilsen
Per

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-05-04 16:20

> [...]

> Jeg troede at Apple var holt op med at udlevere Classic sammen med X? Så
> jeg har regnet med at mmåtte installere mmit eget Classic først, men det

Classic er altså betegnelsen for at køre OS 9 under OSX,
i modsætning til at starte op i OS 9.

Bare lige for at få det på det rene

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-04 21:52

HEJ PER

Per Andersen wrote:

> Jeg troede at Apple var holt op med at udlevere Classic sammen med X?

Tja - på papiret er de tilsyneladende holdt op med at _udvikle_ en ny
classic ver. 9.5, som der ellers har været tale om længe, men de
optimerer til stadighed dele af 9.2 (9.2.2), som er den eneste nuværende
købever. af klassisk Mac OS.

> så jeg har regnet med at mmåtte installere mmit eget Classic først,
> men det er altså ikke tilfældet?

Du kan stadig lade OS X 10.3.x installere Classic, men på visse af de
nye maskiner, vil det så ikke længere være muligt at starte op fra OS
9.x, selvom maskinen understøtter OS 9.x boot.

Det vil derfor være bedst for dig at gøre, som jeg beskrev, - at
partitionere din nye disk og så installere OS 9.2.2 på den ene
partition, enten fra en Mac OS 9.2 CD (indeholder 9.2.1), og så opdatere
med en downloaded 9.2.2. Og først derefter installere Mac OS X 10.3 på
den anden partition, og du vil så frit kunne vælge hvilken disk og
hvilket system, du vil boote op i.

Du kan også lade 'Software Update' opdatere din 9.2.1 til 9.2.2, men det
vil tage lang tid på en DV model.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-05-04 22:31

> [...]
> med en downloaded 9.2.2. Og først derefter installere Mac OS X 10.3 på
> den anden partition, og du vil så frit kunne vælge hvilken disk og

Om OS9 installeres på en separat partion eller på samme disk som OSX,
ændrer ikke på muligheden for at boote i OS9.
Den er hardware-afhængig og er droppet på alle bærbare siden januar
2003. Stationære har jeg ikke check på.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten

Dato : 19-05-04 07:22

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Du kan også lade 'Software Update' opdatere din 9.2.1 til 9.2.2, men det
> vil tage lang tid på en DV model.

vil det ? hvorfor?

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-04 13:23

Hej Per

Per Andersen wrote:
> [...]
> 400. Jeg vil ikke undvære Classic og har tænkt mig efter udskiftning at
> lave en helt ny og ren Classicinstallation. Derefter skaffer jeg

- Og på den måde undgår du også at skulle investere en hel masse i nyt
software her og nu...

> Men hvad er forskellen på 9.2.1 og 9.2.2? Det er jo ikke altid
> OK at tager det nyeste. Hvilken version fungere bedst med Panther?

Der er faktisk ret stor forskel på 9.2.1 og 9.2.2, - især hvis den er
installeret som ren klassisk Mac OS (Uden X). OS 9.2.2 bruger ca. 4-6mb
RAM mindre end 9.2.1 ved en typisk installering. 9.2.2 er hurtigere - op
mod 15-20% i opstart og op mod 30-35% i visse programmer, - bl.a.
tekstbehandlingsprogrammer som Word 2001, AppleWorks 6.x, RagTime 5.6,
Photoshop 5.5, CorelGraphics 8.x osv.osv....

I forhold til 9.2.1 er 9.2.2 ændret ret meget i bl.a. flg. arkiver
'System', 'Finder', System Resources', og i samtlige USB og Firewire
udvidelser, hvor der er tilføjet nye enheder (fabrikater og modeller).
Herudover er 9.2.2 langt bedre optimeret for brug sammen med OS X -
10.2.8 til 10.3.3. Classic starter hurtigere op, når du arbejder i X.
Classic programmer åbnes hurtigere end tidligere.

Mange udvidelser og kontrolpaneler er ligeledes optimeret, så de
arbejder hurtigere og RAM forbruget på dem er nedsat, - hvilket giver
den mindre RAM forbrug i den sidste ende. Der er også rettet nogle
små+fejl i flere kontrolpaneler, - bl.a. i 'Energivalg', 'Hukommelse',
'Dato&Tid'. ColorSync har fået tilføjet flere skærmmodeller, så man
gennem kontrolpanelet 'Skærm' nu direkte kan kalibrere flere
særmfabrikater og modeller.

Stabiliteten i 9.2.2 er en smule bedre end i 9.2.1. Men her har Apple
valgt ikke at ændre ved de store systemresourcers RAM håndtering,
hvilket ellers ville gøre 9æ.2.2 endnu bedre og endnu hurtigere - både
alene og sammen med X.

Et godt råd. Køb en 120gb Seagate Barracuda 7200. Den er næsten lydløs
og kommet så langt ned i pris, at det ikke kan betale sig at nøjes med
en 80gb.

Partitioner disken i 2 og installer Mac OS 9.2.2 på den ene partition og
OS X på den anden.

Fra : Per Andersen

Dato : 18-05-04 18:20

Hej Erik Richard,

det er jo utroligt: du er jo et helt leksikon!! og har ofte givet mig
råd. Jeg var i øvrigt hos dig for et par år siden og købe noget software
som fungere udemærket.
Altså: tak for informationerne; jeg installere så ihvert fald 9.2.2
Hvad angår harddisken, så har jeg allerede al.b. efter dit råd her
tidligere købt mig en 120gb Seagate Barracuda 7200 som bare ligger og
venter på at komme i.

Mange hilsner
Per