Hvordan fjernes biller laver mm. fra salat
Fra : Tom Frank

Dato : 17-05-04 14:51

Hej,

Hvad kan man sprøjte med for at fjerne alverdens onder som larver, snegle,
bladlus mm. fra blandt andet salater. Det skulle også være sådan at man kan
spise salaterne efterfølgende. Hvad gøre egentlige gartnernec ??

Jeg har hørt om sæbevand til roser med mere, men optager salaten ikke selve
sæben også.

/Tom Frank

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 17-05-04 14:57

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:40a8c353$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

OBS! Ikke noget kvalificeret svar...

> Jeg har hørt om sæbevand til roser med mere, men optager salaten ikke selve
> sæben også.

Smart nok - så får man også vasket sin beskidte mund samtidig

/Jakob

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 17-05-04 17:24

On Mon, 17 May 2004 15:51:25 +0200, "Tom Frank" <tofran@hotmail.com>
wrote:

>Hvad kan man sprøjte med for at fjerne alverdens onder som larver, snegle,
>bladlus mm. fra blandt andet salater. Det skulle også være sådan at man kan
>spise salaterne efterfølgende. Hvad gøre egentlige gartnernec ??

Det ved jeg ikke.

Men jeg tror, det i den private have kan klares uden, hvis ikke man
ligefrem er perfektionist.

Min havefilosofi i de senere år går ud på variation. Eksempelvis er
jeg begyndt at putte blomster i køkkenhaven - og lave uordentlige
kvasbunker på rolige steder i håbet om at tiltrække lidt pindsvin. Jeg
er også begyndt at spekulere lidt over, hvilke grøntsager, der vil
have fordel af at stå sammen (og står faktisk foran at søge
oplysninger om det nu).

Med undtagelse af den Iberiske Skovsnegl, så er jeg ikke videre plaget
af naturens små væsener.

Umiddelbart ville jeg i din situation forsøge at tiltrække småfuglene
med et fuglebad, så de kunne nappe nogle af de ubudne gæster (og måske
fodre fuglene om vinteren for at minde dem om, hvor de er velkomne om
sommeren).

Med venlig hilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-05-04 23:11

> [...]
> spise salaterne efterfølgende. Hvad gøre egentlige gartnernec ??
>
> Jeg har hørt om sæbevand til roser med mere, men optager salaten ikke

Da vi flyttede ind i vores nye hus undrede jeg mig over adskillige
rødbedeglas der var gravet ned i haven, men da jeg begyndte at grave dem op
kunne jeg se at der var masser af døde biller i bunden, om det har været til
det formål eller om det var til noget andet ved jeg ikke, men billerne var i
hvertfald faldet der ned i!

Stef

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-05-04 19:38

On Tue, 18 May 2004 00:11:07 +0200, "Stefan Jacobsen"
<stefware@email.dk> wrote:

> [...]
>det formål eller om det var til noget andet ved jeg ikke, men billerne var i

Nu er der mange biller i haven som er nyttedyr der æder andre skadedyr.

Man skal ikke absolut gøre alt hvad man kan for at fjerne alle kryb
eller alt ukrudt - det er alligevel en kamp man ikke kan vinde.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-05-04 20:25

> Man skal ikke absolut gøre alt hvad man kan for at fjerne alle kryb
> eller alt ukrudt - det er alligevel en kamp man ikke kan vinde.

Enig.
Og et citat fra min far: "Hvis salaten/æblerne/gulerødderne er så ringe, at
orm ikke gider æde dem, vil jeg heller ikke".
Nå, SÅ rabiat mener jeg nu heller ikke, man nødvendigvis skal være.

Men koldt vand er altid godt:
- Til at vande med, så planterne trives og dermed er mere modstandsdygtige
over for diverse angreb
- Til at skylle lus og andet kryb af med, når det ER gået galt
- Og til at slå i blodet, når de to andre ikke er nok

Hilsen Inger

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-05-04 23:25

> Nu er der mange biller i haven som er nyttedyr der æder andre skadedyr.
>
> Man skal ikke absolut gøre alt hvad man kan for at fjerne alle kryb
> eller alt ukrudt - det er alligevel en kamp man ikke kan vinde.

Jo de er nu også gravet op alle sammen, syntes ikke lige rødbede glas rund
om i haven er så spændende Og vores "afgrøder" ser da også ud til at
trives, agerhønsene syntes i hvertfald de smager

Stef