Word skabeloner
Fra : Bo Dudek

Dato : 17-05-04 14:40

Hejsa

Jeg skal indsamle data fra ialt 60 personer, og har derfor tænkt mig
at lave en Word skabelon. Jeg har dog ikke den store erfaring med
dette, men vil høre, om det kan lade sig gøre at:

- lave en skabelon med inputfelter, hvor man kun kan rette i felterne
og altså ikke i de udenomliggende data

- låse inputfelterne, så brugeren ikke kan lave de voldsomme
udskejelser med fontstørrelser o.lign.

- herefter trække data ud fra de returnerede 60 personer på en nem
måde i stedet for at copy-paste fra 60 dokumenter

Anyone?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-05-04 21:46

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - herefter trække data ud fra de returnerede 60 personer på en nem
> måde i stedet for at copy-paste fra 60 dokumenter

Det du starter med at beskrive, er det som i word kaldes formularfelter. De
kan nøjagtigt det du beskriver, de pgl. kan kun skrive i felterne og ikke
ødelægge den faste tekst, og alle fontens egenskaber bestemmes af dig og kan
ikke ændres af brugeren.
Så er der problemet med at trække dataene ud. Nu kommer det jo nok noget an
på, hvor meget data du vil trække ud, og hvorledes du vil præsentere det.
Et forslag kunne være, at samtidig med at brugeren taster ind i
formularfelterne, trækkes dataene ind i f.eks. en tabel, som ligger på en
efterfølgende side i skabelonen.
Det er således, at når man indsætter formularfelter, tildeles de samtidig et
bogmærkenavn. Det kan man se ved at dobbeltklikke på feltet, hvor man også
kan ændre bogmærkenavnet, hvis man synes at det vil være hensigtsmæssigt.
Når man kender bogmærkenavnet, kan man i tabellen oprette de såkaldte
krydsreferencer, som kopierer data fra formularfelterne om i tabellen. Disse
referencefelter har dog den egenskab, at dataene ikke umiddelbart overføres,
men der skal foretages en opdatering. Det kan man passende gøre på den måde,
at man åbner egenskabsboksen i det sidste formularfelt og sætter flueben ved
beregn ved afslutning
så opdateres alle felterne, når brugeren tabber videre.
Hvorledes du så vil arbejde videre med dataene fra tabellen, må afhænge
noget af, hvor de skal ende. Men de kan jo bl.a. sættes ind i et regneark,
laves om til ren tekst, laves til kommasepareret tekst osv.
Det var lidt inspiration, som du måske kan bruge til noget.
HUSK iøvrigt at skrive hvilken version af word du bruger, da endelige
løsningsmodeller afhænger af dette. Bl.a. er det nødvendigt at vide
wordversion, når der skal gives helt konkret anvisning på, hvordan man gør,
da det kan svinge versionerne imellem.

Kurt