Hvilken øl til wienerschnitzel ?
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-05-04 12:16

Hvilken øl vil være god at drikke til en wienerschnitzel "mit den ganzen
molevitten"?

Jeg gider ikke en almindelig Carlberg eller Tuborg, så hvis der er
nogen, der har et godt forslag vil jeg blive glad.

Henriette Døssing

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 17-05-04 12:59

<<Hvilken øl vil være god at drikke til en wienerschnitzel

Lige præcis den du har lyst til

Det er lidt som med vin,, til de lette lyse retter passer en let og lys øl
(her snakker jeg ikke alc. %'er, men farve og smag), og til de mørke tunge
sammenkogte retter passer de mørke tunge øl, og til desserter kan alt fra
hvede øl over frugtøl til portere og stouts med fx, chokoladesmag..

Nå men til en winerschnitzel. ville jeg prøve en Spaten Oktoberfest eller
en af de andre Spaten øl, mest for at blive lidt i det tyske, en hver
pilsner eller classic tror jeg ville gå til en snitzel...

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Kasper Christensen

Dato : 17-05-04 13:08

> [...]
> en af de andre Spaten øl, mest for at blive lidt i det tyske, en hver
> pilsner eller classic tror jeg ville gå til en snitzel...

Jeg er stort set enig med dig, men man bør heller ikke undgå at kigge på
Weisbeer.

F.eks. en Hoegaarden Grand Cru, som er en virkelig perlende øl, men en
vidunderlig mildsmag, som jeg tror vil ligge godt sammen med den optalete
ret.

Kasper Christensen
Multimediedesigner og glad ølkender
http://www.kasperc.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 18-05-04 11:20

"Kasper Christensen" <no@email123321.com> wrote in message

> [...]
>
> F.eks. en Hoegaarden Grand Cru, som er en virkelig perlende øl, men en
> vidunderlig mildsmag, som jeg tror vil ligge godt sammen med den optalete

Nogle syns at rødt og lilla matcher, nogle synes at kun kontrastfarver som
gul og blåt matcher - og sådan er det også med ølnuancer og vin-nuancer til
madretter

Hvidvin er fint til rødt kød. Smatsdommeri=snobberi er uintelligent.

Naturvidenskabelig belæg er det bag snaps til sild . fedt fjernes fra
smagsløgene når høj alkohol% - og der kan også begrundes visse andre
matchninger.

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-05-04 14:22

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

Og hvad er så dit ølråd til Henriette? Du lagde måske slet ikke mærke til
hendes spørgsmål i din selvpromoverende iver efter at skrive noget volapyk,
der intet havde med sagen at gøre?

--
-Jens B.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-05-04 09:06

> [...]
>
> Og hvad er så dit ølråd til Henriette? Du lagde måske slet ikke mærke til
> hendes spørgsmål i din selvpromoverende iver efter at skrive noget

Mit råd er selvfølgelig at al øl kan bruges.

Mit indlæg gik ikke på dette primært men på at angribe snobberi, og der er
intet selvpromoverende ved det.

Hvis noget er volapyk FOR DIG, så copypaste den sætning, som du har
problemer med, så jeg kan lære næste gang at få også dig med blandt dem der
forstår mit klare sprog.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-05-04 21:08

"Kasper Malmberg" <kryton-nospam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Nå men til en winerschnitzel. ville jeg prøve en Spaten Oktoberfest

Jeg er ikke enig, men lad nu det ligge Ved du tilfældigvis, hvor det er
muligt at købe denne fremragende øl? ISO og Irma har haft den, men jeg kan
ikke længere støve den op i Københavnsområdet

--
-Jens B.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 17-05-04 21:37

> "Kasper Malmberg" <kryton-nospam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke enig, men lad nu det ligge

Ok fair nok,,

>Ved du tilfældigvis, hvor det er
> muligt at købe denne fremragende øl? ISO og Irma har haft den, men jeg kan
> ikke længere støve den op i Københavnsområdet

Den er i Super Bedst Nivå, og jeg mener også at have set den i Føtex
Helsingør

MVh
Kasper Malmberg

Fra : tom nielsen

Dato : 17-05-04 23:11

> Lige præcis den du har lyst til
Helt klart det bedste svar i tråden!

> Nå men til en winerschnitzel. ville jeg prøve en Spaten Oktoberfest eller
> en af de andre Spaten øl, mest for at blive lidt i det tyske, en hver
> pilsner eller classic tror jeg ville gå til en snitzel...
Spaten oktoberfest er tilpas dæmpet til at den ikke skrammer nogen væk, og
lidt interessant i.fht. tuborg/carlsberg.

Meen jeg ville nu ikke nødvendigvis gå efter en tysker, nok nærmere en
Tripple, evt. en trippel 3, selv om de kan være svære at få fingerne i

- Tom
www.ellebryg.dk

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 18-05-04 06:03

> Meen jeg ville nu ikke nødvendigvis gå efter en tysker, nok nærmere en
> Tripple, evt. en trippel 3, selv om de kan være svære at få fingerne i

He he Tom
Det vare vel ikke længe før den kan købes, i butikkerne

MVh
Kasper Malmberg

Fra : Christina G

Dato : 17-05-04 14:29

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote in message
> Hvilken øl vil være god at drikke til en wienerschnitzel "mit den ganzen
> molevitten"?

Min bror _elsker_ Wiener Schnitzel og han drikker med glæde en hvede til,
som også en anden har foreslået. Jeg vil dog sige, at den skal være tysk,
når det nu er Wiener Schnitzel. Hvis vejret fortsætter sådan her, prøv at
find en Kristal (en hvede som er filtreret, altså uden "grums" i) og kom en
halv skive citron i glasset.

Husk tyttebær til,
Christina

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 17-05-04 14:37

I news:g63qc.164555$jf4.8506317@news000.worldonline.dk <Christina G>
<christina-g@nospam.dk> skrev:

> Min bror _elsker_ Wiener Schnitzel og han drikker med glæde en hvede
> til, som også en anden har foreslået.

Din bror er et fornuftigt menneske.

> Hvis vejret fortsætter sådan her, prøv at find en Kristal (en hvede
som er filtreret, altså
> uden "grums" i) og kom en halv skive citron i glasset.

Protest.....
"Kristal" er opfundet af mennesker der ikke kan lide weissbeer.
'Grumset' er netop det der giver weissbeer smag og charme. Husk store
glas, så i kan få al gæren med, og husk at ryste flasken før i skænker
det sidste.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 17-05-04 15:01

> som er filtreret, altså
> >

> Protest.....

Enig i protesten!

Jeg ville vælge en dunkel weissbier faktisk, har flere gange fået Erdinger
Dunkel til wienerschnizel. Vil også tro at Franciskaner Dunkel kan bruges

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-05-04 15:08

Jørgen Flainard wrote:
> Jeg ville vælge en dunkel weissbier faktisk, har flere gange fået Erdinger
> Dunkel til wienerschnizel. Vil også tro at Franciskaner Dunkel kan bruges

Nu er det dér lyse weissbier jo altså også kvindeøl
(men ok, spørgeren var jo kvinde, så det er jo fint nok:)

// Hans, håndbrygger, der kun bruger en "knivspids" hvede til fordel
// for skummet
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Christina G

Dato : 17-05-04 15:13

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> wrote in message

> Enig i protesten!

Protest hørt og egentlig meget enig i. Jeg foretrækker selv også dunkel, men
til en lun forsommeraften ville jeg mene, at en Kristal kan gå. Man kan jo
starte med den, slukke den første tørst og bagefter gå over til de mørke
sager, samtidig at man skal hente et tæppe til omkring benene ...

Christina

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-05-04 21:04

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> og husk at ryste flasken før i skænker
> det sidste.

Protest. Gærresterne skal forsigtigt drejes ud med en sjat i bunden af
flasken.

--
-Jens B.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-05-04 20:33

Fischer & Døssing wrote:
> [...]
>
> Jeg gider ikke en almindelig Carlberg eller Tuborg, så hvis der er
> nogen, der har et godt forslag vil jeg blive glad.

Nu er weissbier jo ligesom bragt på banen af andre men jeg vil da lige nævne
at min kone som er weissbier-kenderen her i familien, foretrækker en
Paulaner Naturtrüb med en Weihenstephaner Hefe som en meget tæt nummer to.
Jeg kender andre der synes at stillingen skal være omvendt...

Selv ville jeg nu vælge en god pilsner. Allerbedst efter min mening ville
det være at få fat på en 5-liters dåse med ufiltreret Bohemia Regent fra
Cafe Svejk i Smallegade på Frederiksberg men hvis du ikke bor i nærheden er
det selvfølgelig udelukket. En Urquell kan måske være lige tung nok i smagen
mens en Budvar nok passer bedre.

Og hvis det skal være dansk: Økologisk Humle fra Thisted Bryghus. Det er
simpelthen den bedste pilsner, der brygges i kongeriget Danmark.

Højt skum!

Ebbe

Fra : "larsremmen

Dato : 18-05-04 04:38

Ebbe Kristensen wrote:

> Og hvis det skal være dansk: Økologisk Humle fra Thisted Bryghus. Det er
> simpelthen den bedste pilsner, der brygges i kongeriget Danmark.
>
> Højt skum!
>
> Ebbe

Det kan jeg godt tilslutte mig! Desværre er den blevet svær at få fat på
herude på vestegnen

Jeg kan i øvrigt også godt forestille mig at Svanneke Bryghus' Mørk Guld
passer fint til trådens oprindelige spørgsmål.

Lars

Fra : alfaekko

Dato : 17-05-04 20:52

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg gider ikke en almindelig Carlberg eller Tuborg, så hvis der er
> nogen, der har et godt forslag vil jeg blive glad.

Ja, det er en svær ret, med både fed panering, salte kapers, peberrod og
benfri sild.

Jeg ville vælge en tjekkisk pilsner, f.eks Staropramen, eller en IPA (India
Pale Ale), f.eks fra Brøckhouse.
Jeg synes, det er vigtigt med afsluttende bitterhed til denne ret, hvilket
de nævnte øl har.

Der er iøvrigt gratis øl-til-mad tjeneste på min hjemmeside
www.ølsmagning.com

Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-05-04 21:05

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse

> Hvilken øl vil være god at drikke til en wienerschnitzel "mit den ganzen
> molevitten"?

En god Biere de Garde med en anelse sødme: Ch'ti.

--
-Jens B.