Den sidste tåbe er ikke sejlet ned.. endnu~
Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-05-04 08:08

Søndag d 16/5 havde jeg den fornøjrlse at guide et CMAS ** elev hold
gennem et par åbentvandsdyk ved Kastrup Strandpark. Mens vi står
og gennemgår dykningen og lægger vægt på sikkerhed, såsom
makkerpricippet
overflade markering og overflade support, kommer der en en dykker
alene.
Han gør sit udstyr klar og hopper i vandet , og forsvinder.

Hvis man kender Kastrup Strandpark (vistnok kaldet svinebugten af de
lokale)
vil man vide at der på sydsiden af havnen er ca 2 meter dybt og stærkt
trafikeret
af små sejljoller, små gummibåde med motor og lidt større speedbåde.
Desuden er der en del fiskegarn og ruser. Fiskere i kuttere og
damjoller
tøffer rundt og røgter garn.

Vi sejlede selv med vores store gummibåd, mens vi holdt øje med vores
dykkere, som var markeret med store gule bøjer med dykkerflag.

Flere gange observerede vi andre motorbåde på vej ind i området, som
tydeligvis drejede af og hold god afstand til bøjerne. Men ingen af os
har
jo en chance for at opdage en umarkeret dykker før blodet farver
vandet.

Efter at vi var kommet op, blev jeg stoppet af en ældre herre på cykel
som pegede ud på nogen bobler i vandet og spurgte hvad det var.
"En dykker" sagde jeg. "Men man kan jo ikke se ham. Det er jo helt
uforsvarligt. Hvordan kan i tillade den slags ? " Og jeg kunne ikke
give
ham et fornuftigt svar.

Desværre nåede jeg ikke at få fat på fyren, da vi var optaget af at
holde samling på vores egene tropper, men jeg vil gerne opfordre
alle som overværer den slags tåbeligheder,

tag fat i synderne og fortæl dem

1. at de riskierer at komme alvorligt til skade hvis de bliver sejlet
ned
2. At der ikke er en ulykkesforsikring i verden som dækker
grov uagtsomhed
3. At andre skal samle dem op når ligger og driver rundt i en sø af
blod.
4. At de giver dykningen et dårligt ry
5. At de kan være skyld i at der bliver udstedt dykkerforbud i visse
områder og at der indføres lovregulering af dykningen.

I den forbindelse kan man spørge sig selv, hvad det er for nogen
instruktører som lærer deres elever den slags idioti ?

Søren Arnvig

Fra : Allan

Dato : 17-05-04 08:48

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> I den forbindelse kan man spørge sig selv, hvad det er for nogen
> instruktører som lærer deres elever den slags idioti ?

Tja der kan være flere årsager.

Manden kan jo være almindelig tåbelig og uden respekt for sit eget helbred
eller uden for pædagogisk rækkevidde.

Han kan også være et resultat af den nye trend inden for dykning: At
producere så mange dykkere som muligt på den mindst mulige tid og med så
lille en indsats som muligt. Eleverne undervises så de i rimelig grad er i
stand til at overleve under vand og certificeres derefter.

Hvis man piller al træning og teori vedrørende organisering af dykning og
planlægning af dykning ud af undervisningen, hvordan kan man så forvente at
dykkerne er i stand til at organisere og gennemføre deres dykninger på en
sikker måde?

/Allan Norsk
Der stadig mener at CMAS* uddannelsen er et skridt i den forkerte retning

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-05-04 09:07

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message >
> I den forbindelse kan man spørge sig selv, hvad det er for nogen
> instruktører som lærer deres elever den slags idioti ?

Hvorfor vil du give en instruktør skylden ?

Nu ved jeg ikke om du selv er instruktør, men lad os lige sige du er det.
Så uddanner du dine elever efter alle det retningslinier du har lært og
lærer dem alt om sikkerhed osv, som du mener de har brug for. Hvordan vil du
garantere at de i al evighed følger de råd du har givet dem ?
Er det ikke rimeligt naivt at tro at det altid er instruktørens skyld ?

Husk folks egen dumhed kan man ikke gøre noget som helst ved, og hvor eller
hvordan folk er uddannet gør ikke den fjerneste forskel på om folk er dumme.

Men vi kan hurtig blive enige om at det stunt du så bestemt ikke er smart
gjort.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-05-04 17:03

"Søren Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Hvorfor vil du give en instruktør skylden ?

Du har ret , det er ikke fair. Det kan sagtens være at hans
instruktør har givet ham mere med i posen.

> [...]
> garantere at de i al evighed følger de råd du har givet dem ?
> Er det ikke rimeligt naivt at tro at det altid er instruktørens

Desværre ser vi også tit elevhold som ikke anvender nogen
form for overflade markering. Tag op til Trykkerdammen på en
god Søndag og se hvor mange gummibåde der futter rundt og
hvor mange dykkere, incl. instruktører. som ikke har en bøje med.

Derfor er det min overbevisning, at der er nogen instruktører
som følger et helt specielt sæt regler for dykkermarkering.

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 17-05-04 09:35

Hvilke køreskoler lærer deres elever at kører 140 km/t på motorvejen?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-05-04 17:07

"Claus Grell Hansen" <nospam@acone.dk> wrote in message

> Hvilke køreskoler lærer deres elever at kører 140 km/t på
motorvejen?

Vil du gerne have samme lovregler for dykning,
som der er for færdsel ?
Hvis vi ikke bruger bare et minimum af sund fornuft, så
kommer ulykkerne og små 3/10 sekund senere, står
politikerne i kø for at lovgive på området.

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 18-05-04 07:16

Egentlig ikke. Men ingen af os har vel noget imod regler
så længe de ikke begrænser vores handlefrihed.
Men det var netop "minimum af sund fornuft" jeg
hentydede til. Ingen kan jo gøres ansvarlig for hvad
andre gør. (med mindre vi taler om tyske turister i Thailand).

/claus

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 20:14

> [...]
>

> I den forbindelse kan man spørge sig selv, hvad det er for nogen
> instruktører som lærer deres elever den slags idioti ?

Ja det er ikke specielt spændende at skulle redde en dykker i land som er
blevet sejlet over af en speedbåd. Jeg prøvede det selv i Kroatien hvor jeg
redede min makker i land med 2* 12 cm dybe flænger i hoften.
Vi var ude og snorkle ca 75 Meter fra stranden (reglen er at speedbådende
skal være 300 meter fra stranden) da jeg pludselig høre skruestøj og ser en
stor speedbåd komme lige i mod os. Jeg når at skrige efter min makker som
også ligger i vandoverfladen, og jeg dykker herefter mod bunden . Da
speedbåden sejler over mig kan jeg mærke propellen i min ene finne. Da jeg
kommer til overfladen igen ser jeg min makker ligge i vandoverfladen og
skrige efter mig, jeg ser at vandet omkring ham var helt rødt ja der troede
jeg at han var sejlet midt over, men da jeg tager fat i ham i begynder at
svømme med ham kan jeg gudskelov se at underkroppen stadig er intakt.
Jeg får ham reddet i land og i dag 1 år efter, halter han stadig men kan dog
gå selv.
Jeg har det sådan i dag at når jeg jeg ligger på bunden og høre skruestøj,
så får jeg stadig flashback. I starten kunne jeg nærmest gå i panik, men
efterhånden er det aftagende. Vi havde ikke dykkerflag med ud, for naiv som
jeg var tænkte jeg at når vi nu bare skulle snorkle så!!!!!!!!

Jeg kan i dag gå helt i selvsving hvis jeg ser en båd ignorerer
dykkerflaget, samt hvis der er dykker som ikke er ordentlig afmærket.
Selv ved snorkeldykning burde man havde et dykkerflag med, det har jeg
fremover.

Til slut vil jeg sige at jeg har 2 store hakker i min ene finne lige ved
foden, hvor propellen ramte mig. Havde den ramt 1 cm længere inde ja så var
vi 2 snorkeldykker som havde et gevaldig problem.

Moralen med min beretning er : Respektere dykekrflaget, og husk at havde
flaget med !!!!!! Det kan ikke siges tit nok!!!!

Hilsen

Søren Jensen ( Paddi dykker)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-05-04 21:16

sj wrote:
> [...]
>
> Moralen med min beretning er : Respektere dykekrflaget, og husk at
> havde flaget med !!!!!! Det kan ikke siges tit nok!!!!

Jeg kunne vel ikke få dig til at poste et billede af din finne, jeg kunne
godt bruge det til pædagogiske formål :)

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 06:30

Jeg har mailet dig 3 stk.

Hilsen

Søren

Fra : Allan

Dato : 18-05-04 07:13

"sj" <rathje_snabela_vip_dot_cybercitydot_dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har mailet dig 3 stk.

Er der en der uploader et sted?
Jeg og sikkert andre kunne godt bruge billederne af samme grund.

Mvh. Allan

Fra : Peter F. Stenkilde

Dato : 18-05-04 07:41

> Er der en der uploader et sted?
> Jeg og sikkert andre kunne godt bruge billederne af samme grund.
>
> Mvh. Allan

Jeg er da også nysgerrig.
Billederne kunne jo lægges på news:dk.binaer

Mvh. Peter

Fra : Allan Winge-Rasmusse~

Dato : 18-05-04 13:46

Jeg er også klart interesseret i at hente dem et sted? Eller få dem
tilsendt.

De bedste hilsner

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 20:36

Billedet er postet i dk.binaer

Hilsen

Søren

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-05-04 07:09

En link tak.

Fra : SweetSound

Dato : 19-05-04 11:10

Du finder det på dk.binaer postet af sj tirsdag d. 18

Tror det er det nærmeste "link" man kan lave der til

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-05-04 11:30

"SweetSound" <honey@yourears.not> wrote in message
> Du finder det på dk.binaer postet af sj tirsdag d. 18

Nu er der tusinde af filer i den newsgruppe så det er nemt at overse, og
hvis man ikke ser gruppen regelmæssigt, er der ingen garanti for at lige de
postings er med når ens newsreader henter headers.

> Tror det er det nærmeste "link" man kan lave der til

Man kan lave en direkte links til en posting, f.eks. er linken til dit svar:

Hilsen Søren

Fra : Peter F. Stenkilde

Dato : 19-05-04 11:45

Så må dette være linket til billedet:

Mvh. Peter

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-05-04 12:17

"Peter F. Stenkilde" <*remove*pfs@lightship.youmustremovethistoo.dk> wrote
in message news:40ab39d0$0$273$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Så må dette være linket til billedet:

Jeg takker og bukker.

Damm godt det ikke var min fod der var i den finne

Nogen der ved hvad der skete med brugeren ?

Hilsen Søren

Fra : Niels T

Dato : 19-05-04 17:56

"Søren Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

snip
> Nogen der ved hvad der skete med brugeren ?

Brugeren var SJ (Søren) og han har det fysisk fint
(læs længere oppe i tråden for resten af historien)

-Niels

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 19:31

Ja jeg har det fint, det er i dag blevet min lykke finne, jeg skiller mig
aldrig af med dem. Jeg fik dog en kæmpe forskrækkelse, og har det sådan i
dag at hører jeg skruestøj, ja så har jeg mest lyst til at afbryde dykket,
men det går fremad. I starten havde jeg slet ikke lyst til at dykke mere,
men jeg ville i gang igen.
I Kroatien havde jeg stor glæde af det gule sygesikrings bevis, for efter
oplevelsen blev jeg ringet op af en krise sykolog fra rigshospitalet, og fik
en rigtig god snak. Et par dage efter kom den danske konsul fra Rieka, og
hjalp mig igennem sø forhørende.
Min makker brækede hoften, fik revet sin endetarm over, ja jeg kunne pratisk
talt se lige ind i ham, så det var en meget traumatisk oplevelse.

Hilsen

Søren

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-05-04 20:48

> [...]
pratisk
> talt se lige ind i ham, så det var en meget traumatisk oplevelse.

Rart at høre det går godt, håber din makker også har det fint.

Jeg må indrømme det løb mig godt nok koldt ned at ryggen da jeg læste dit
svar.
Det er bestemt en oplevelse jeg nødig vil opleve.

Søren Reinke
www.BlueHorizons.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-05-04 12:12

"Peter F. Stenkilde" <*remove*pfs@lightship.youmustremovethistoo.dk> writes:

> Så må dette være linket til billedet:

Er der ikke en der gider smide dem "rigtig" online, jeg har ikke
adgang til dk.binaer.* Alternativt sende en mail til mig og jeg skal
smide dem på min homepage... (fjern sidste led i adressen)

/Thomas

Fra : Kim Adersen

Dato : 17-05-04 23:38

> [...]
>alene.
>Han gør sit udstyr klar og hopper i vandet , og forsvinder.

Tja, der skal vel være nogen til at holde den kedelige statestik oppe.
Jeg vil tro, at uanset hvor meget eller lidt fornuft man forsøger banke ind
i skallen på tåben, så dykker han præcis som han har lyst til, indtil den dag
det går galt. Der er jo ikke engang nogen garanti for, at han overhovdet er
certificeret.

Lad fjolset dykke sin egen sø, jo oftere desto hurtigere er vi sandsynligvis af
med ham.

Mvh
Kim Andersen

Fra : Carina &Tonny

Dato : 18-05-04 17:12

> [...]
>

> I den forbindelse kan man spørge sig selv, hvad det er for nogen
> instruktører som lærer deres elever den slags idioti ?

Hej NG

For 3/4 uger siden kom en af mine kollega'er som idag er bådføre på
lodsbådene i Dragør og tidliger dykker og fortalte mig, at han den forgående
dag havde samlet 2 dykkere op nord for Ndr. Røse fyr, midt i sejlrende -
lige inden et relativt stort fragtskib havde sejlet hen over dem. Det
pågældende dykkercenter - som jeg desværre ikke kan huske navnet på )),
brugte den praksis, at de i gummibåden fulgte efter
boblerne...................................
Jeg var rystet, men måske det er vores holdning der er noget galt med - god
og sikker dykning

Tonny Hansen

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 18-05-04 19:47

> [...]
> boblerne...................................
> Jeg var rystet, men måske det er vores holdning der er noget galt med -

Jeg forstår ikke helt hvad det er du er rystet over. For mig ser det ud som
om du er rystet over at dykkercentret plejer at følge boblerne med gummibåd.

Jeg synes da umiddelbart det er udmærket praksis. Så er man altid i nærheden
af dykkerne og forbikommende skibe kan nemmere få øje på gummibåden end på
en bøje.

Du kan selvfølgelig opponere imod at man dykker ved sejlrenderne. Problemet
er bare at der hvor skibene sejler er der de går ned.

Fra : Carina &Tonny

Dato : 18-05-04 20:29

"Michael Ove Jensen" <michael.ove@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nærheden
> af dykkerne og forbikommende skibe kan nemmere få øje på gummibåden end på

Og hvad gør den 10.000 tonner der er på vej op igennem Drogden renden hvor
der er max 8 meter dybgang og ikke lige - selvoom den jvf. søloven skal
dreje af for en gummibåd med flaget A hejst.........den fortsætter, vel og
mærket hen over dykkerne.
Når du opdager, at kollision med dykkerne er uundgålig, hvordan vil du så
lige få kaldt dine dykkere til overfladen så i kan komme
væk......................

> Du kan selvfølgelig opponere imod at man dykker ved sejlrenderne.
Problemet
> er bare at der hvor skibene sejler er der de går ned.

Hvor mange vrag er det nu lige der ligge i sejlrenden mellem Drogden fyr og
Middelgrunden..................................

Tonny Hansen

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 23-05-04 17:09

Det er da fandens så nedladende du er.

Hvis det er fordi at det er lokaliteterne der gør forskellen hvorfor er du
så ikke klog nok til at beskrive det i dit første indlæg?

Jeg kender ikke forholdende omkring Drogden fyr, som du ikke nævner i dit
første indlæg, og jeg kender for så vidt heller ikke forholdene omkring det
fyr du nævner.

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 24-05-04 07:50

> [...]
>dreje af for en gummibåd med flaget A hejst.........den fortsætter, vel og

Nu er der jo så det at damperne i renden mellem Nordre Røse og Drogden
typisk enten markerer "begrænset manøvreevne" eller "hæmmet af
dybgang" og så gælder der vist andre regler jvf. søloven.

Selvfølgelig kunne man snakke om at gummibåden "ikke er under
kommando" hvis alle man hopper i - og så har vi for alvor balladen

Mvh Anders

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-05-04 08:05

> [...]
>
> Selvfølgelig kunne man snakke om at gummibåden "ikke er under
> kommando" hvis alle man hopper i - og så har vi for alvor balladen

Det kort eller det lange er hvis den ansvarlige kaptajn på det store skib
skal vælge imellem at sejle på grund med de fare det indebære eller forsætte
mod en gummibåd der har mulighed for at undvige kan jo prøve at gætte hvad
han vælger. Han sætter farten så meget ned han kan uden det går ud over
styrevnen og håber på at "forhindringen" er væk inden han når frem.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Norsk

Dato : 18-05-04 22:09

> [...]
nærheden
> af dykkerne og forbikommende skibe kan nemmere få øje på gummibåden end på

Problemet er at man med bare lidt vind hurtigt kan miste boblerne af syne og
så kan det være overordentligt svært at finde dem igen. Specielt hvis der er
flere makkerpar i vandet ad gangen og som ikke dykker tæt sammen, er det en
umulig opgave. Dykkerbåden har åbenbart her "glemt" dykkerne, eller også er
de drevet så langt væk at de ikke har kunnet se dem i overfladen.

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-05-04 08:08

> [...]
nærheden
> af dykkerne og forbikommende skibe kan nemmere få øje på gummibåden end på

Det er en udemærket praksis hvis man kun har et hold i vandet og der ikke er
bølger.... Men noget var jo gået galt siden at båden var kommet væk fra
dykkerne så man må jo sige at denne praksis i dette tilfælde ikke virkede.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-05-04 00:06

> [...]
> har
> jo en chance for at opdage en umarkeret dykker før blodet farver

Ikke for at provokere men jeg kan da nemt forestille at jeg lavede dette
stunt. Nu kender jeg ikke lige det sted men jeg dykker andre steder hvor der
er meget trafik og der tager jeg netop ikke bøje på for ikke at genere skibs
trafikken. Jeg kommer selvfølgelig ikke op til overfladen før jeg er tilbage
ved kysten. Der skal være plads til os alle både sejlere og dykkere. Jeg kan
godt se det pædagogiske problem når man er ude med elever. Jeg kender
selvfølgelig risikoen hvis og hvis osv........

Deres udsendte i Lysekil......

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-05-04 05:00

Henrik Manley wrote:
> Ikke for at provokere men jeg kan da nemt forestille at jeg lavede

aha... :)

> [...]
> til overfladen før jeg er tilbage ved kysten. Der skal være plads til
> os alle både sejlere og dykkere. Jeg kan godt se det pædagogiske

Det er jo så ærgeligt hvis et problem opstår, og selv om du kender risikoen
så erkender du stadigvæk ikke at risikoen opstår når erfarne dykkere dykker.
Det er ikke for at tage denne diskussion op igen, men blot for at markere at
jeg synes det er dybt uansvarligt ikke at tage disse hensyn.

tak for billederne iøvrigt..

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-05-04 23:28

> [...]
at
> jeg synes det er dybt uansvarligt ikke at tage disse hensyn.

Så kan man jo bare sende sin bøje op. Hvis og hvis og hvis giver ingen
mulighed for dykning.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-05-04 08:22

Henrik Manley wrote:
> Så kan man jo bare sende sin bøje op. Hvis og hvis og hvis giver ingen
> mulighed for dykning.

Enig, men så markere du jo også :)

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-05-04 08:42

> Enig, men så markere du jo også :)

Selvfølgelig men først når der er behov for det. Hvis det er i orden at gøre
det på den måde kan Søren Arnvig jo ikke brokke sig. Fyren hopper i vandet
uden bøje, laver sit dyk uden problemer og kommer derfor også tilbage til
udgangspunktet uden bøje eller problemer.

Ingen ved jo om han havde en bøje med på dykket eller om han havde noget
overflade mandskab der holdte øje med ham (gemt i en bil et sted).

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-05-04 11:26

Henrik Manley wrote:
> [...]
> hopper i vandet uden bøje, laver sit dyk uden problemer og kommer
> derfor også tilbage til udgangspunktet uden bøje eller problemer.

Personligt ville jeg nok bare sende bøjen op inden jeg stikker hovedet op
over vandet.

> Ingen ved jo om han havde en bøje med på dykket eller om han havde
> noget overflade mandskab der holdte øje med ham

Jeg er enig med dig i at en forsinket bøje er lige så god som en bøje du har
med hele tiden, men så skal du jo også bruge den. Du kan jo stadig blive
sejlet ned på lavt vand, de her havkajakker er ikke til at spøge med og de
siger ingenting.

Fra : Allan Winge-Rasmusse~

Dato : 25-05-04 13:26

.....Og bøjen der sendes op er naturligvis markeret med et tydeligt Signal A
flag - således at det er tydeligt at det er en dykker der ligger under!? Og
ikke bare noget der ligner en orange bøje som en lokal optimist jolle klub
bruger som vendemærke!?

Jeg tror ikke jeg bliver enig i denne form for markering MHO

Fra : Jakob Johansen

Dato : 25-05-04 22:28

"Allan Winge-Rasmussen" <atwr-fjern-@oceanos.dk> wrote in message news:<Xns94F49314C77D8honeyyourearsnot@130.226.1.34>...
> [...]
> bruger som vendemærke!?
>
> Jeg tror ikke jeg bliver enig i denne form for markering MHO

Og i øvrigt er vi lovmæssigt forpligtet til ved en hver dykning at
markere dykkerstedet med signalflag "A" hvorfor ovenstående på ingen
måde er nok!!!

mvh

Jakob Johansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-05-04 06:58

> Og i øvrigt er vi lovmæssigt forpligtet til ved en hver dykning at
> markere dykkerstedet med signalflag "A" hvorfor ovenstående på ingen
> måde er nok!!!

Hvad er lige det for en lov der siger det? Visse steder har den lokale
politimester påbudt at man skal have bøje på når man dykker men det gør det
ikke til en lov.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-05-04 12:55

Allan Winge-Rasmussen wrote:
> ....Og bøjen der sendes op er naturligvis markeret med et tydeligt
> Signal A flag - således at det er tydeligt at det er en dykker der
> ligger under!?

Jeg kender kun ganske få som bruger korrekt markering på bøjerne, signal
flag A 1x1m. Da de fleste alligevel ikke markere korrekt ser jeg ikke det
store problem, kombineret med at de fleste sejlere og deriblandt kajakroere
ikke forstår eller overholder reglerne mht. omtalte flag.
Jeg er fortaler for at man markere bedst muligt, derfor synes jeg det er
langt bedre at bruge sin dekoballon end bare at stikke hovedet op af vandet.
Det optimale er helt klart at man markere dykkerområdet med bøjer og A flag,
har et flag stående på land og har en følgebåd til at vinke glade kajakroere
væk.

>Og ikke bare noget der ligner en orange bøje som en
> lokal optimist jolle klub bruger som vendemærke!?

Det ville selvfølgelig være uheldigt, men det samme har man set med både de
gule diver below bøjer og med vores mindre A flag på bøjerne.

> Jeg tror ikke jeg bliver enig i denne form for markering MHO

Det er jo det geniale, vi kan blive enige om at vi er uenige. Men det gør
det ikke mindre interessant at se sagen fra forskellige vinkler :)

Fra : Timo J

Dato : 26-05-04 14:54

Ja god pointe - bøjen skal nettop ikke ligne vennebøjer eller andet ligende
som lystsejlere, vandskiløbere og andet
ynder at sejle tæt op ad.. og det skal ikke ligne en fiskebøje... Nej det
skal være en tydelig bøje som er synligt på lang afstand der ser ud til at
være noget rod at få i skruen - Det er ikke alle der respektere
dykkerflaget, men de fleste finder det ikke morsomt at få noget i skruen...

Og i bund og grund - en bøje betyder ikke ret meget i vores verden med gps,
autopiloter og kolisionsarlamer, det er dig selv der bør se efter om der er
nogle skibe i nærheden og på den måde sikre din dykning....

--
Venligst / Best Regards

Timo Jattu

Scandinavian Diving Import
WWW.S-D-I.DK
WWW.SPEARFISHING.DK - WWW.FREEDIVING.DK
WWW.UW-RUGBY.DK - WWW.SCUBADIVER:DK

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-05-04 15:59

> [...]
> være noget rod at få i skruen - Det er ikke alle der respektere
> dykkerflaget, men de fleste finder det ikke morsomt at få noget i

Man skulle måske kamuflere den som en stor sten, det holder de fleste sejler
på afstand.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Allan Winge-Rasmusse~

Dato : 27-05-04 09:02

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> wrote in

Jeg ser din pointe - men mener ikke at det holde at "undskylde" sig med
at sejlere / kajakroere ikke kender/respektere det. Eller at sejlere
bruger dykkerbøjer som vendepunkt.

Groft sagt (og det er provokerende - det er meningen) er det som at sige
- "Jeg behøver ikke følge færdselsreglerne, der er alligevel så mange der
ikke kan dem ordentlig"

Two wrong doesn't make a right!

Men i bund og grund er det jo fornuften der skal råde! Markeringen skal
være på et "realistisk niveau"
At tage gummibåd med til Karlstrup Kalkgrav for at markere dykkere er jo
- efter min mening - et "overkill"

Fra : Kalle

Dato : 27-05-04 09:46

"Allan Winge-Rasmussen" <atwr*fjern*@oceanos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være på et "realistisk niveau"
> At tage gummibåd med til Karlstrup Kalkgrav for at markere dykkere er jo

Hva ?? Det gør jeg da altid!!!

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-05-04 10:19

> [...]
> - "Jeg behøver ikke følge færdselsreglerne, der er alligevel så mange der

Vi vælger næsten altid de regler vi ønsker at følge, andre regler synes vi
er dumme og ignorer. Nu det omtalte dyk i toppen af tråden dykker man på
trods af der står masser af fiskeredskaber for tæt på dykkerene og man
sejler med planede både nærmere end 200 meter fra kysten. Men vi ved jo at
vores dykkere ikke ødelægger fiskeredskaberne og vi ved jo at vi sejler
nogle ned så derfor behøver vi ikke følge reglerne.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 24-05-04 14:43

Tja, her er et link til skræk og advarsel

http://www.comics.com/comics/monty/archive/monty-20040523.html

mvh
Nikolaj