kongelige "titler" H.K.H
Fra : martin

Dato : 17-05-04 06:59

hej
Jeg har lige et lille spørgsmål om tituleringerne at nogle af de kongelige

Hvornår anvendes HKH
hvornår anvender man bare HH

Dronningen er HM ( naturligvis )
men henri' er HKH ( han er da kun prins og ikke tronfølger ? )

frederik er naturligvis HKH.

frederiks kommende børn ( vil de så blive HKH ? )

joachim er HKH ( ja måske han er vel backup konge
?? )

felix og nikolai er begge HH ( er det så fordi de "kun " er
backup prinsens børn ? )

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-04 08:34

martin skrev i dk.videnskab.jura:

> Jeg har lige et lille spørgsmål om tituleringerne at nogle af de kongelige

> Hvornår anvendes HKH
> hvornår anvender man bare HH

Jeg ved det desværre ikke.

Spørgsmålet kan måske bedre blive belyst i dk.kultur.sprog?
(Det er ikke rigtig juridisk - der er ingen straf for ikke at
bruge titlerne)

Jeg xfutter til sproggruppen - svar sendes til den gruppe og kan
kun læses dér - og citerer derfor spørgsmålet:

--
Bertel

Fra : Andy

Dato : 17-05-04 08:40

fra http://www.kongehuset.dk/artikel.php?dogtag=k_dk_familien_nicolai

>H.H. Prins Nikolai indgår i arvefølgen til tronen. Børn efter H.K.H. Prins
Joachim og
>H.K.H. Prinsesse Alexandra benævnes med H.H. foran deres titler, da H.K.H.
kun
>benyttes ved direkte efterkommere af monarker, kronprinser eller
kronprinsesser.

Andy

Fra : martin

Dato : 17-05-04 11:11

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> wrote in message
> kongelige

> [...]

Ja det troede jeg osse. Men HKH prinsen ( henrik ) passer jo ikke ind i den
kategori

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-05-04 11:12

"martin" <martin@hotmail.com> wrote in message
[klip]

> Ja det troede jeg osse. Men HKH prinsen ( henrik ) passer jo ikke ind i
den
> kategori

Næh. Og hvad med H.K.H. Prinsesse Alexandra?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Kristian Thy

Dato : 17-05-04 11:22

Andy uttered:
> [...]
> H.H. foran deres titler, da H.K.H. kun benyttes ved direkte
> efterkommere af monarker, kronprinser eller kronprinsesser."

Her må oplagt mangle "... samt disses ægtefæller.", jvf. andre
spørgsmål i tråden.

\\kristian
--
There are 10 kinds of people.
Those that understand binary, and those who doesn't.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-05-04 15:43

"martin" <martin@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvornår anvender man bare HH
>

> Dronningen er HM ( naturligvis )
> men henri' er HKH ( han er da kun prins og ikke tronfølger ? )

Hvis du kigger på de udenlandske kongehuse virker det unægteligt som om at
kvindelige ægtefæller til en majestæt osse bliver majestæt.

Mandlig "nr 2"
Prins og HKH

Kvindelig "nr 2"
Dronning og HM

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-04 17:06

Jonas Kofod skrev:

>Hvis du kigger på de udenlandske kongehuse virker det unægteligt som om at
>kvindelige ægtefæller til en majestæt osse bliver majestæt.

Ja, eller blot se på Anne-Marie:

http://www.kongehuset.dk/artikel.php?dogtag=k_dk_familien

Det er nok et resultat af at der i gamle dage ikke kunne opstå
tvivl om hvem der regerede af de to majestæter.

--
Bertel

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-05-04 18:17

> Ja, eller blot se på Anne-Marie:
>
> http://www.kongehuset.dk/artikel.php?dogtag=k_dk_familien
>
> Det er nok et resultat af at der i gamle dage ikke kunne opstå
> tvivl om hvem der regerede af de to majestæter.

Ja Det hænger nok sammen med konge titlen som man ikke gifte sig til ligesom
dronninge titlen der kan erhverves i kirken.

OT - lad være at læse videre hvis det går dig på.
Noget jeg i øvrigt studser over. Nu har jeg i flere dage blevet tvangsfodret
med kongehuset, anmasende til tider. Jeg har set overhysteriske mennesker
dyrke de tåbeligste ligegyldigheder. Grænsen for hvor vigtige og fine nogle
"symboler" menes at være, er snart ikke til at finde. Himmel og jord er sat
i bevægelse. Der er ikke den ting der ikke kan/kunne gøres ifb. med det
kongelige bryllup. Jeg har på TV set hvordan en snobbet hofdame støvsuger en
rød løber, som gjaldt det selve livet her på jorden, mens en stakkels
forbipasserende revses om at gå forbi. Mon jeg er den eneste der føler at
nationen lige er vendt en gang på vrangen disse dage?
Når jeg så her, på 4. dagen efter cirkuset lige vil se på hjemmesiden "hvad
med hende der kronprinsesen, står der noget om dem". Så ser jeg at der ikke
er nogen der har anset det som umagen værd at have en opdatering parat. Så,
Kronprinsesse Mary er ikke noget man kender på kongehusets officielle
hjemmeside.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-05-04 19:26

> [...]
> hej
> Jeg har lige et lille spørgsmål om tituleringerne at nogle af de

Jeg er i den situation at jeg kan svare på det, da jeg har det direkte fra
hofmarskallatet. De mener her, at det ikke er en fejl på deres
hjemmeside, - de skriver - og jeg citerer fra deres svar til mig om netop
det samme problem:

"Til Arne Wilstrup
Tak for henvendelsen.
Det er ikke en fejl. De små prinser hedder H.H. og bliver når de bliver
myndige til H.K.H.
Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Alexandra er ikke i arvefølgen og benævnes
Prinsesse af Danmark. Hvis Prinsessen havde været en del af arvefølgen ville
det have været Prinsesse til Danmark.
Med venlig hilsen
Bobo Krabbe
Hofmarskallatet"