Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel imellem brændevidde for CCD, objek~
Fra : Lars Chr. Christense~

Dato : 16-05-04 22:22

På mit EOS 300D har jeg monteret et 28-135mm objektiv og en 550EX blitz. Når
jeg zoomer med optikken, så følger blizen behørigt med dvs. 50mm på
objektiv, så står blitzen også på 50mm. Da CCD-chipppen har en mindre
størrelse end en normal film ganger man en faktor 1.6 på brændevidden. Det
betyder, at når optikken (og blitzen) står på 50mm, så svarer det i
virkeligheden til 80mm.

Hvordan forholder jeg mig til det, kan jeg ikke bruge blizen på automatik
eller skal jeg indstille zoomen manuelt hver gang?

Fra : Mic Holm

Dato : 16-05-04 23:23

Det foregår automatisk. Din blitz kan kun gå op til 105mm, så der står den
af, ellers er det helt automatisk.

Forskellen på de 1.6x er ikke rigtig vigtig. Blitzen vil jo bare lyse lidt
bredere end det dit objektiv ser. Det er måske ikke det mest batteri
økonomiske, men virker fint.

--Michael (10D, 550ex)

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 16-05-04 23:09

Lars Chr. Christensen wrote:
> [...]
>
> Hvordan forholder jeg mig til det, kan jeg ikke bruge blizen på automatik
> eller skal jeg indstille zoomen manuelt hver gang?

Jeg er ikke sikker, men da det jo bare er et mindre udsnit af billedet
du får fordi sensoren er lidt mindre end 24x36mm burde det ikke være
noget problem. Så jeg vil mene at blizten indstiller sig korrekt.
Rasmus Hansen
http://dualmono.com