nye planter
Fra : Hanne Jensen

Dato : 01-05-01 20:57

Hvordan får jeg hurtigst stiklinger af pelargonier til at gro, jeg har sat
dem i potter med så og priklejord og plastikpose over, er det den rigtige
måde?
m.v.h.
Hanne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-01 23:11

On Tue, 1 May 2001 21:57:21 +0200, "Hanne Jensen" <pollo@os.dk> wrote:

>Hvordan får jeg hurtigst stiklinger af pelargonier til at gro, jeg har sat
>dem i potter med så og priklejord og plastikpose over, er det den rigtige
>måde?

Ja.
Plastposerne skal helst være mælkehvide. Med klar plast bliver der
nemt for varmt deri, i hvert fald hvis de står i solen.
Undervarme gør i øvrigt underværker når det drejer sig om stiklinger.
De slår meget hurtigere rod hvis de f.eks står i en spirekasse med
varme i. Sådan en kan man bygge af et par kasser og et varmelegeme til
et akvarie. Nederste kasse skal der være vand i, heri ligges
varmelegemet. Ovenpå stilles kassem med planterne som nu bliver varmet
op nedefra af vandet.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Erna Andersen

Dato : 02-05-01 12:28

-undervarme kan nemt findes ved at sætte potterne over køleskabet/
radiatoren(med en avid over)o.l.

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Http://Ernaelisabeth.pingside.dk

Fra : Aa. Worm

Dato : 02-05-01 17:06

Helge Petersen ; som bl.a. er kendt fra radioprogrammet "Grønne glæder",
siger at stiklinger nemmest slår rod, når de står i yderkanten af potten,
gerne helt op ad pottekanten. Han har ingen forklaring på HVORFOR, kun at
det er sådan.
Derfor sætter jeg nu altid mine stiklinger i kanten, og jeg er overbevist
om, at han har ret.
V.H.
Aase

Fra : havesider.dk

Dato : 02-05-01 22:22

"Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
HVORFOR, kun at
> det er sådan.
> Derfor sætter jeg nu altid mine stiklinger i kanten, og jeg er

Han her helt ret, jeg anbefaler at man bruger 2 potter, inden i
hinanden med 2-3 cm jord imellem potterne, det giver et godt
resultat.

Med venlig hilsen
Leif Johansen

--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk