Regler om status?
Fra : Hjalte

Dato : 16-05-04 22:08

herjsa...

Jeg har en mindre grillbar, og jeg har hørt noget om at man ikke kan
trække de varer fra i skat+moms som man smider ud.

Sagen er den at jeg i snit smider en 10-15 pølser ud om dagen,
derudover kommer det mine medarbejdere spiser, plus hvad der bliver
tabt på gulvet o.l.

Som jeg har forstået det, skal man lave en status over alle varer i
forretningen, og de varer som mangler, kan man ikke trække fra. Og det
vil vel i realiteten sige at man skal betale en masse penge tilbage???

Så jeg har et par spøgsmål;

1) Hvordan regner man ud (efter status) hvor mange varer der
"mangler"?

2) Må man kun lave status een gang årligt. Eller kan man inberrette
flere gange?

Håber i kan hjælpe. gerne med noget dokumentation.

---
MVH.
Hjalte

"Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får et kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget tilbage."

Fra : Knud Berggreen

Dato : 17-05-04 18:55

On Sun, 16 May 2004 23:08:23 +0200, Hjalte <hjalte@reloaded.dk> wrote:

> [...]
>
>Sagen er den at jeg i snit smider en 10-15 pølser ud om dagen,
>derudover kommer det mine medarbejdere spiser, plus hvad der bliver

Det må vel være det som hedder "svind" som også findes hos
grøntforretninger blomsterhandlere m.v.
Jeg kan ikke forestille mig at det ikke er fradragsberettiget.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Morten Fix

Dato : 17-05-04 22:47

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så jeg har et par spøgsmål;
>
> 1) Hvordan regner man ud (efter status) hvor mange varer der

Antal varer købt - antal varer solgt = antal varer (der burde være) på lager
antal varer (der burde være) på lager - optalte varer på lager = svind

> 2) Må man kun lave status een gang årligt. Eller kan man inberrette
> flere gange?

Så vidt jeg er informeret må man gerne optælle varer flere gange om året, fx
hvert kvartal eller hver måned. Men der er selvfølgelig besværligt og
omkostningsfyldt at optælle lageret ofte.
Du skriver noget om indberetning, hvad er det for en indberetning?
Mit svar er tænkt i regnskab, hvis du tænker på noget andet, hvor en
indberetning skal ske, er mit svar måske forkert...

-Morten Fix