Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket digitalkamera skal jeg købe?
Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 16-05-04 13:12

Ja, jeg vover pelsen og laver et indlæg af denne type, selvom der sikkert
har været en hel del af dem, men jeg foretrækker nu engang, at kunne
fortælle om mine egne krav til et kommende digitalkamera, fremfor at læse
"gamle" indlæg, hvor kravene måske ikke er helt de samme.

Jeg har besluttet mig for at det nu er tiden, at jeg får anskaffet mig et
digitalkamera.

Krav:
- Det skal kunne tage gode billeder (ja vidt begreb)
- Det skal hovedsageligt bruges til feriebilleder, til lige at tage et
billede af noget som kan mailes ellers smides på nettet og så til
"festbilleder" dvs skulle kunne tage billeder hvor der kan være ret mørk og
muligvis tilrøget.
- Det skal have et opladeligt Li-ion batteri, der skal kunne oplades uden at
være afhængig af PC (ved ikke om der findes kameraer der kan/skal oplades
via USB, ligesom MP3-afspillere, mens hvis der gør, er disse i hvert fald
udelukkede).
- Dette Li-ion batteri skal kunne tages ud af kameraet, så man kan have et
reserve med, hvis det skulle blive nødvendigt (og så kameraet ikke skal
kasseres når det trænger til et nyt batteri).
- Det skal kunne tilsluttes forskellige PC'er uden at man skal have en masse
udstyr med (dvs det er OK at skulle medbringe et USB kabel, men kameraer,
der skal puttes i en besværlig dockingstation for at kunne kommunikere med
PC er udelukkede)(dockingstation dermed ikke udelukket, men det må ikke være
eneste tilslutningsmulighed)

Derudover er der sikkert en masse ting man bør være opmærksom på såsom
glasobjektiv fremfor plastik, metalkamerahus, pixelopløsning, antal x optisk
zoom osv, men jeg er ikke inde i det hele, så der er i sikkert meget klogere
og kan komme med fif.

Jeg er ikke rigtig inde i de forskellige former for lagringsmedier, såsom
Compact Flash, XD Card, SD card, og hvad fordelene og ulemperne er ved de
forskellige, og det vil jeg også gerne vide lidt mere om.
(kan se, at Compact Flash vist er den billigste, men XD er da heller ikke
svivmlende dyrt)

Min far har i forvejen et Ixus kamera, der bruger Compact Flash, så det
kunne jo måske være en fordel, at kunne låne lagringsmedier af ham, men
derudover synes jeg SD card (og muligvis XD card, hvis disse minder om
hinanden) virker mere fikst (størrelsesmæssigt).

Lige nu har jeg ikke noget kamera, og man kan derfor argumentere for at
behovet ikke er så stort, og derfor har jeg også en smertegrænse omkring de
3000kr inkl et ekstrelagringsmedie (128MB) (gerne billigere, hvis man kan få
noget "godt").

Er Sonys Memorystick ikke det mindst smarte, hvis man måske mener at få brug
for at flytte legringsmedie til en evt fremtidig MP3 afspiller eller PDA,
eller hvad ved jeg?

Det jeg selv har kigget på er et Olympus Mju 400 og 410 (hvad er forskellen
egentlig på disse), evt noget Ixus noget eller måske Sony DCS P93 eller P10
(ved ikke helt om de kan fåes til prisen).

Er der en generelt hovedregel for, om det er bedst at købe en billigere ny
model eller en gammel topmodel der er faldet i pris?
(fx mener jeg at Olympus Mju 400 har været testvinder i penge og
privatøkonomi i 4000kr's klassen sidste år.)

Ja det var en masse spørgsmål, og jeg håber i kan hjælpe med at kaste lys
over sagen, så jeg kan få købt mig et digitalkamera inden sommerferien.

På forhånd tak.

Mvh Michael

Fra : Peter Holm

Dato : 16-05-04 14:29

det lyder jo som om Ixus 400 lever op til alle dine krav.

Peter

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 16-05-04 14:35

Peter Holm wrote:
> det lyder jo som om Ixus 400 lever op til alle dine krav.
>
> Peter

Det kigger jeg da lige nærmere på.

Jeg synes Ixus modellerne er en jungle at begive sig ud i.

Er der nogle rettesnore for hvad der er af forskelle mellem de forskellige
modeller Ixus I, Ixus II, Ixus V2, Ixus 330, 400, 430, 500 osv?

Mvh Michael

Fra : Peter T.

Dato : 16-05-04 14:48

Har du kigget på canons hjemmeside? Ellers er der også www.dpreview.com.

--
Rigtige samfundstabere kører Harley

Fra : A. Einstein

Dato : 16-05-04 16:26

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message

> Har du kigget på canons hjemmeside? Ellers er der også www.dpreview.com.
>
> --
> Rigtige samfundstabere kører Harley

Tja, IXUS 4 eller 500 burde være fint nok :). Det vil være bedst hvis du
checker den overstående side. Men de største forskel er 1) Ændring i
Megapixels 2) Kvalitetet med hensyn til "chromatic aberrations". IXUS er en
meget god point and shoot cam, ka' man sige. Og så stor er de heller ik'
hvis det er sådan en kamera du er ud efter.

Eller hvis du gerne vil have mere funktionalitet og ha' en kamera som ik' er
ALT for stor, kan Canon S45 eller S50 anbefales. Men selvfølgelig skal man
kik på priserne ;). De er heller ik' de nyeste mere men de tager stadig
meget god billeder og har også en AF Assist pære. :).

Olympus MJU ser flot nok ud men det har mere støj i de "mørke" områder end
de fleste andre kamarer i den samme kategori.

xD er hurtigere en Compact Flash, og har en ekstra panorama funktion. Men
personligt tror jeg at de er alt for små hehe . Det er ligesom at gå
rundt med en simkort i lommen j/k. Men de er meget brugbar alligevel :).

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 16-05-04 15:44

A. Einstein wrote:

> [...]
> IXUS er en meget god point and shoot cam, ka' man sige. Og så stor er
> de heller ik' hvis det er sådan en kamera du er ud efter.

Det skal nok være noget i stil med et "Point & Shoot" kamera, da det som
sagt hovedsageligt skal bruges på ferier, til fester , og som "flytbar
scanner til tredimensionelle ting", når man lige har brug for at skyde et
billede eller to til nettet.

Jeg er vist gået væk fra Olympus, og Ixus 500 er ganske enkelt for dyrt.

Så valget står vist mellem Ixus 400 og 430.
Der er ifølge EDBpriser ikke særlig stor forskel i pris, og jeg hælder
derfor til Ixus 430, da den vel er nyest.

Mvh Michael

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 16-05-04 15:36

Peter Holm wrote:
> det lyder jo som om Ixus 400 lever op til alle dine krav.
>
> Peter

Jeg er nu kommer nærmere.

Det bliver nok en Ixus.

Men hvad er forskellen lige på en Ixus 400 og en Ixus 430?

Det eneste sted jeg lige har kunne finde, hvor jeg kunne sammenligne, var
hos www.computercity.dk, og der ser ikke ud til at være de store forskelle.
Muligvis er der USB 2.0 overførsel på 430, og muligvis er der ikke det på
400
(ret mangelsfuld sammenligning)

Andre steder har jeg ikke kunne finde Ixus 400 modellen (kender ikke til
"kamera-sider")

Mvh Michael

Fra : Maj

Dato : 16-05-04 16:57

> Men hvad er forskellen lige på en Ixus 400 og en Ixus 430?

Ixus 400:
http://www.canon-europa.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital/Digital_IXUS_400/index.asp?specs=1
Ixus 430:
http://www.canon-europa.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital/Digital_IXUS_430/index.asp?specs=1
Tilsyneladende er eneste forskel, at 430 understøtter PictBridge, hvilket
400 ikke gør før man har lavet en firmware update
http://web.canon.jp/Imaging/IXUS400/ixus400_firmware-e.html, og så er
forskellen jo ens....!
Ved interface fremgår at Ixus 400 understøtter USB PTP, men 430 understøtter
USB PTP og Mini-B.
Øvrige specifikationer synes alle identiske.
Ved en forglemmelse i produktbeskrivelsen er ikke beskrevet, at 430
understøtter Mac, hvilket både 430 (&400) gør.

Venligst

Fra : Jens Jensen

Dato : 16-05-04 17:13

Jeg bryder mig personligt ikke om Nikon, men derfor kan jeg sagtens
fortælle, at Nikon Coolpix 3100 kun koster 999 kr. hos Merlin fra i morgen.
Det er ikke lang tid siden, det kostede to eller tre gange så meget. Ja, jeg
ved, der er kommet en 3200'er; forskellen kender jeg ikke. 3100'eren bruger
forresten CF-kort.

"Michael Aggerholm, Brabrand" <maggerholm@FJERNESstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:40a75a8e$0$11562$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Peter C.

Dato : 17-05-04 08:05

"Jens Jensen" <hansemannæluchter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> ved, der er kommet en 3200'er; forskellen kender jeg ikke. 3100'eren

Det er så en af forskellene. 3200 bruger SD.
Derudover har 3200 AF-assist, det har 3100 ikke.
(der er vist et par småting mere, men det var hvad jeg lige kunne huske)

MVH Peter C:\

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-05-04 17:51

In article <40a75a8e$0$11562$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Michael Aggerholm, Brabrand wrote:
> [...]
> "gamle" indlæg, hvor kravene måske ikke er helt de samme.
>
> Jeg har besluttet mig for at det nu er tiden, at jeg får anskaffet mig et

Merlin har angiveligt Nikon Coolpix 3100 på tilbud til 999,- kr på
mandag (i morgen) og frem. Det er det bedste tilbud på markedet, og
lever op til dine krav.

Købte selv Nikon Coolpix 2500 til samme pris da Merlin ville af med dem.

> [...]
> (fx mener jeg at Olympus Mju 400 har været testvinder i penge og
> privatøkonomi i 4000kr's klassen sidste år.)

Det kommer an på hvad du søger af features. Du kan ikke gå galt med
en Nokon 3100 til 1/3 af nyprisen.

Mange fabrikanter fornyer softwaren lidt fra den ene model til
den anden. Det er mest noget med større filmklip etc, og ikke
så meget billedkvaliteten.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 16-05-04 18:19

Povl H. Pedersen wrote:

> Merlin har angiveligt Nikon Coolpix 3100 på tilbud til 999,- kr på
> mandag (i morgen) og frem. Det er det bedste tilbud på markedet, og
> lever op til dine krav.

Jeg har kigget lidt på den, efter Jens nævnte den, og det virker da ganske
billigt.
På EDBpriser koster den lige knap det dobbelte.

_Men_, den bruger almindelige AAA batterier, og jeg ville altså helst have
et opladeligt Li-ion batteri, jeg kan klatlade på.

Derudover virker den en del mere klodset end Ixus 430 (og ja, jeg ved godt
den også kun koster en trediedel).

Jeg tror jeg er blevet hooked på Ixus 430.

Men den skal først bruges her engang i sommerferien, så jeg giver den lige
lidt tid til at falde lidt i pris.

Mvh Michael

Fra : Tommy Fer

Dato : 16-05-04 21:02

Michael Aggerholm, Brabrand" <maggerholm@FJERNESstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:40a7a280$0$23080$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> [...]
>
> Jeg tror jeg er blevet hooked på Ixus 430.
>
> Men den skal først bruges her engang i sommerferien, så jeg giver den lige

Hej Michael

HAr du overvejet HP R707, det er ret lækkert. Jeg er normalt ikke sxkide
positivt indstillet over for HP, men dette kamera er bare lækkert. Det
starter MEGET hurtigt op, man er klar til at tage pics på under 2 sek er mit
bud.

5MP, 3 optisk zoom, lækkert design, mindst så lækkert som IXUS serien.
prisen er omkring 3K og hvis du køber inden 30/6 giver HP dig 400 kr tilbage
via www.hp.dk/smil

I canon serien kunne du måske overveje IXUS 400 istedet for 430, svjh er der
kommet en anelse nye features, men ikke merprisen værd.

--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 17-05-04 20:44

Tommy Fer wrote:

> I canon serien kunne du måske overveje IXUS 400 istedet for 430, svjh
> er der kommet en anelse nye features, men ikke merprisen værd.

På EDBpriser er Ixus 400 nu dyrere end Ixus 430, og så vil jeg da gerne have
de nye features med.

Er prisniveauet på EDBpriser billigt, normalt eller dyrt i forhold til
priser hos "rigtige" fotoforhandlere?

Mvh Michael