Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd om aftenfotografering
Fra : Kim Jensen

Dato : 16-05-04 11:15

Hej!

Jeg er først for nyligt begyndt at lege lidt med (digital)fotografi og har i
den forbindelse anskaffet mig et Canon A75, som jeg er yderst tilfreds med.

Jeg prøvede i går for første gang at tage aften/nat-billeder. Jeg er vild
med de effekter man kan opnå med lange lukketider og har derfor også
anskaffet mig en trefod.

Som resultat af min første prøvelse synes jeg selv det er nogenlunde, men
jeg hører meget gerne om der er nogle tips og råd til, hvad man skal være
opmærksom på ved denne type fotografi. Fx fandt jeg hurtigt ud af, at
forlygter fra biler der kører direkte mod kameraet ikke helt giver den
ønskværdige effekt, men blot bliver én stor lysende bombe i billedet

Jeg har ved alle skud alene brugt shutter priority mode (Tv) og sat
lukketiden til mellem 5 og 15 sekunder - sådan lidt på "gefül" efter hvor
nørkt der var det enkelte sted. Er der en tommelfingerregel for, hvordan man
finder den rette?

På siden herunder har jeg lagt mine skud ud. Bemærk at de overhovedet ikke
er efterbehandlet, endsige rettet op i horisonterne. Selve motiverne /
kompositionerne har jeg ikke tænkt meget over.

http://kim.litewerx.dk/gallery/index.asp?gallery=Aalborg%20at%20Night%2015.05.04

Gode råd, kommentarer og nedsabling velkommen!

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : ChristianTC

Dato : 16-05-04 11:32

"Kim Jensen" <kim@NOSPAMlitewerx.dk> wrote in message
> [...]
med.
> Gode råd, kommentarer og nedsabling velkommen!

Hej Kim

Jeg synes de er flotte, og lyset er meget specielt om natten. BTW så synes
jeg at din side virker noget tung at downloade, pga. billedernes størrelse.

Mvh
Christian

Fra : Gert Medom

Dato : 16-05-04 11:45

Jeg synes de er flotte. jeg ville selv være glad for at have taget dem.

Jeg tror som du også er inde på, at det gælder om at prøve sig frem. Måske
kan man sige at det gælder om at bruge så kort lukkertid som muligt for at
undgå for meget lys, men det er måske noget vrøvl?

Jeg har selv prøvet at tage billeder i Århus af rådhuset en klar aften. Det
er oplyst med en grønlig/hvid belysning. Jeg fik først et fint billede da
lukkertiden kom ned under 1 sekund. Ved de lange lukkertider var der tendens
til, at det "brændte ud".

Håber du har fået lidt at arbejde videre med.

Mvh
Gert

Fra : Jens Christensen

Dato : 16-05-04 11:47

Hej Kim, flotte billeder...

Off topic :
Hvordan får du trukket exif-info ud med ASP ?
Jeg benytter selv ASP, men har ikke rigtigt kunne finde ud af at trække exif
info ud. Benytter du en speciel pakke/script, eller har du selv kodet noget?

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-05-04 13:09

> [...]
exif
> info ud. Benytter du en speciel pakke/script, eller har du selv kodet

Jeg har brugt en lille smart pakke (ren ASP funktion) fra:
http://www.spaz.com/rtw/test/testExif2.asp

Fra : Jens Christensen

Dato : 16-05-04 14:27

> exif
> noget?
>
> Jeg har brugt en lille smart pakke (ren ASP funktion) fra:
> http://www.spaz.com/rtw/test/testExif2.asp

Alle tiders, mange tak :)
....så ved jeg hvad jeg skal lave når jeg har tid til at kede mig...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 16-05-04 12:42

Kim Jensen wrote:

> [...]
>
> http://kim.litewerx.dk/gallery/index.asp?gallery=Aalborg%20at%20Night%2015.05.04
>
> Gode råd, kommentarer og nedsabling velkommen!

De er sgida flotte.
Men nogle af dem er lidt gule i det. Du kunne nok med fordel have sat
hvidbalancen til kunstlys (incandescent) på dem med meget kunstigt lys.
Det ser ud til du har gjort det på:
http://kim.litewerx.dk/gallery/details.asp?gallery=Aalborg%20at%20Night%2015.05.04&file=IMG_0427.JPG
Eller også har kameraet bare ramt bedre der.

Ellers nogle fine billeder.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-05-04 13:11

http://kim.litewerx.dk/gallery/index.asp?gallery=Aalborg%20at%20Night%2015.05.04
> De er sgida flotte.

Tak

> [...]
http://kim.litewerx.dk/gallery/details.asp?gallery=Aalborg%20at%20Night%2015.05.04&file=IMG_0427.JPG
> Eller også har kameraet bare ramt bedre der.

Det var nok mere held end forstand. Jeg har taget dem alle med auto white
balance. Men næste gang vil jeg da prøve at bruge incandescent - eller endda
måle en manuel hvidbalance.

Fra : Ole C

Dato : 16-05-04 14:25

> [...]
> mvh
> Kim Jensen
> // NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fine billeder! Nu ved jeg ikke om dit kamera understøtter RAW, hvis ja så
brug det. Så behøver du ikke koncentrerer dig om WB..

Btw, nice site du har..

Mvh Ole C
www.condrup.dk

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-05-04 14:46

> Fine billeder! Nu ved jeg ikke om dit kamera understøtter RAW, hvis ja så
> brug det. Så behøver du ikke koncentrerer dig om WB..

Det gør det desværre ikke.

Fra : Jens B

Dato : 16-05-04 15:49

> [...]
>
> Jeg prøvede i går for første gang at tage aften/nat-billeder. Jeg er vild
> med de effekter man kan opnå med lange lukketider og har derfor også

Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men synes at dette program ser
interessant ud : http://www.tawbaware.com/imgstack.htm

Tænkte at du måske også ville finde det interessant.

Jens

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-05-04 18:55

> Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men synes at dette program ser
> interessant ud : http://www.tawbaware.com/imgstack.htm
> Tænkte at du måske også ville finde det interessant.

Det ligner noget man selv kunne skrue sammen på få minutter, og hvis jeg
ikke tager meget fejl, så kan Kim også gøre det.

Det kunne da være en idé, men kræver det ikke næsten en fjernudløser for
at man ikke skal risikere at flytte kameraet mellem billederne?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-05-04 20:10

> Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men synes at dette program ser
> interessant ud : http://www.tawbaware.com/imgstack.htm
> Tænkte at du måske også ville finde det interessant.

Jep, jeg så det godt i en tråd for et par dage siden. Har hentet det, men
endnu ikke prøvet det af. Umiddelbart lyder dog "bare" som nogle af de samme
ting man kan gøre i Photoshop vha. Calculations. Men prøves skal det i hvert
fald

Fra : TC

Dato : 16-05-04 21:55

"Kim Jensen" <> skrev i en meddelelse
> [...]
med.

> Gode råd, kommentarer og nedsabling velkommen!
<SNIP>

> mvh
> Kim Jensen
> // NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Hej Kim

Af et første forsøg, må jeg sige, kanooont flot!!!

Nogle af de problemer du oplever med, at visse dele bliver overbelyst, i
forhold til motivet, kan jo løses med filtrer og efterbehandling, eller som
jeg selv har erfaring med, da jeg hverken er en ørn til filtre eller PS, med
"hjælpe" lys.
Når jeg leger med aften/natte billeder vælger jeg lukketid og blænde til den
oplyste del af billedet, og fyrer så en blitz med stor spredning af, til
belysning af forgrunden, så kommer det hele med, uden at evt. lygter ol.
brænder motivet af.
Det giver også en kortere lukketid, så ting der bevæger sig i vinden ikke
bliver tværet ud, selvom den effekt kan være ret flot, som f.eks. røgfanerne
ovre fra Portland på dine billeder.

Mvh.
Tommy