Justering af karb.
Fra : jacob johansen

Dato : 16-05-04 08:39

Hejsa.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.

Jeg har en gsxf 600 fra 1994.
Den er begyndt at være sløv ( den vil ikke tage gassen før den kommer over
3000omdr.), er der noget jeg selv kan gøre?? eller skal den justeres ved en
MC mekaniker? Kender i prisen på en sådan rep.? og evt et godt sted i
Aalborg?

På for hånd tak.

MVH Jacob Johansen

Fra : K

Dato : 16-05-04 11:21

"jacob johansen" <jjo@nospamstofanet.dk> skrev i en meddelelse

>og evt et godt sted i Aalborg?

Jeg ved ihvertfald et sted du "ikke" skal få det gjort, min GSXF blev
justeret ved Motorgården i Svenstrup fordi den havde en anelse ustabil
tomgang, men da jeg fik den igen var både tomgang og området 3000 - 8000
omdr. blevet forringet, jeg reklamerede det 3 gange hvor jeg bare fik svaret
at sådan skulle den gå !

Senere gik jeg selv igang med justering og fik den til at gå bedre

Fra : Freddy Lang

Dato : 16-05-04 12:25

jacob johansen wrote:
> [...]
> over 3000omdr.), er der noget jeg selv kan gøre?? eller skal den
> justeres ved en MC mekaniker? Kender i prisen på en sådan rep.? og

En bekendt sværger til MC-Hospitalet, som vist nok ligger ved Års. Aner
ikke, hvad prislejet er, men de er vist dygtige og kompetente.

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Moller

Dato : 16-05-04 12:32

jacob johansen wrote:

> Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.

   Ja, det vil være billiere end at køre den på værksted :) hvis du let
finder fejlen.

> [...]
> 3000omdr.), er der noget jeg selv kan gøre?? eller skal den justeres ved en
> MC mekaniker? Kender i prisen på en sådan rep.? og evt et godt sted i

Nu siger du begyndt med ? altså sådan lige pludselig, eller hvordan ?

   Ellers en go ting er at du lige tjekker dit luftfilter, hvis det er
grisset til, så hæmmer det jo motoren :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 16-05-04 12:44

> Jeg har en gsxf 600 fra 1994.
> Den er begyndt at være sløv ( den vil ikke tage gassen før den kommer over
> 3000omdr.), er der noget jeg selv kan gøre??

Allerførst er det enkelt at forsøge sig gennem en tømning af
svømmerhusene -Prøv dét!

--
Armand.

Fra : Jan Madsen

Dato : 16-05-04 19:55

Hi

> jacob johansen <jjo@nospamstofanet.dk> skrev i en

> Allerførst er det enkelt at forsøge sig gennem en tømning af
> svømmerhusene -Prøv dét!

Jeg formoder at det er for at få vandet ud af karburatoren. Men hvordan
indvirker det på at den ikke vil tage gassen?

Grunden til at jeg spørger er at jeg har nogle problemer med min Virago 535
som for det første er lidt ujævn i kørslen nok pga vand i karburatorerne og
så kan den heller ikke tage gassen. Jeg har nu tømt karburatorerne for
indhold og givet tanken en skvat sprit og det har hjulpet på den ujævne
gang. Men den vil stadig ikke tage gassen så godt.

--
/ Jan

Remove 'goaway' in email

Fra : Armand

Dato : 16-05-04 20:59

Jan Madsen <jms_dk@goawayyahoo.com> skrev i en
> Hi
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg formoder at det er for at få vandet ud af karburatoren. Men hvordan
> indvirker det på at den ikke vil tage gassen?

Hvis vand"kuglen" befinder sig lige akkurat så lavt at den ikke spærrer for
hoveddysens flow, vil den alligevel kunne suges op ved gasgivning og det
deraf større forbrug/flow!
Egentlig har det ikke så meget med specifikke omdrejninger at gøre, men slet
og ret med gasgivningen á vacuum'et i indsugnings-stutsen!

> [...]
> indhold og givet tanken en skvat sprit og det har hjulpet på den ujævne
> gang. Men den vil stadig ikke tage gassen så godt.

Hvordan genfyldte du karbunaderne og hvor længe efter sprit-påfyldningen??
I værste fald har du v.h.a. "PRI"-indstillingen på den givne vacuum-hane,
lukket vand fra bunden af tanken ned i svømmerhuset inden(!) at spritten har
haft tid til at gøre sin virkning :-/
Prøv med endnu en svømmerhustømning!

--
Armand.

Fra : Jan Madsen

Dato : 17-05-04 20:49

> [...]
slet
> og ret med gasgivningen á vacuum'et i indsugnings-stutsen!

Ok

> [...]
> lukket vand fra bunden af tanken ned i svømmerhuset inden(!) at spritten

En Virago 535 har sin bensinpumpe til at fylde karburatorerne med
Ingen PRI indstilling.

Jeg har tømt vand af igen, men det var ikke det der var galt.
Da jeg prøvestartede den fandt jeg ud af at den ene cylinder slet ikke blev
varm.

Forleden dag ville den slet ikke starte og jeg fandt ud af at stikkene til
tændspolerne var helt irrede og beskidte, så der var meget lidt gnist i
tændrørene.
Efter at havde renset stikkenekunne den starte igen. Men jeg havde ikke
bemærket at det kun var den ene cylinder der kom liv i.
Så idag skiftede jeg stikkene og så kunne alle 535 ccm igen

Men tak for hjælpen og forklaringen

--
/ Jan

Remove 'goaway' in email

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-05-04 21:11

On Sun, 16 May 2004 20:54:45 +0200, "Jan Madsen"
<jms_dk@goawayyahoo.com> wrote:

Hej Jan.

> [...]
>indhold og givet tanken en skvat sprit og det har hjulpet på den ujævne
>gang. Men den vil stadig ikke tage gassen så godt.

Som Armand skriver er vand i svømmerhusene ofte årsag til problemer
med dårlig tomgang og manglende evne til at tage gassen.
Vand er mere "tyktflydende" end benzin, og stopper dermed dysserne.
Specielt tomgangsdyssen er meget snæver, og vand har ikke en chance
for at passere der.
Andet skidt kan selvfølgelig også stoppe dysserne.
Årsagen til at jeg netop fokuserer på tomgangssystemet er, at det som
regel leverer mellem 1/4 og 1/3 del af den samlede brændstofmængde
under normal kørsel, hvilket de fleste glemmer
Derfor vil et forstoppet tomggangssystem have den virkning at
tomgangen selvfølgelig vil være dårlig (manglende) og blandingen under
normal kørsel for mager.
Samtidig vil motoren som regel også skyde kraftigt ved motorbremsning.
Hvis der er mistanke om noget der ligner, så undlad at justere på
karbureringen - Det er at sammenligne med at korrigere på een fejl ved
at indføre en anden.
Prøv først det Armand'ske trick at "dræne" svømmerhusene for vand.
Hvis det ikke hjælper, så skil karburatorene ad og rens dem ordenligt.
Husk: Renlighed ved karburatorarbejde er et absolut must.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 17-05-04 15:57

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en

> Vand er mere "tyktflydende" end benzin, og stopper dermed dysserne.
> Specielt tomgangsdyssen er meget snæver, og vand har ikke en chance
> for at passere der.

Alle som én vil lade sig stoppe af vand :-|
Vand i bensin opfører sig som silikonegummi i vand, og dét yderst svage sug
som karburatorens venturi-effekt skaber magter kun lige at suge det tynde
bensin op. Faktisk er suget så svagt at bensin-højden i svømmerhuset (á
højere "løft" af vædsken) kan gøre så stor en forskel at det kan mærkes på
motorgangen
Derfor vil vand højest lade sig suge an mod dysen og således tilstoppe den i
mundingen!

Derudover befinder såvel hoveddyse som choker-dyse sig absolut dybest i
svømmerhuset, hvorimod de øvrigt forekommende dyser sidder tættere på
overfladen!

> Andet skidt kan selvfølgelig også stoppe dysserne.

Jup!
Efter afsendelse, slog det mig at vedvarende vand kan tænkes at have
efterladt en del ir såvel på selve hoveddysen som løst forekommende i
svømmerhuset!

--
Armand.

Fra : Jan Madsen

Dato : 17-05-04 20:52

Hi

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis det ikke hjælper, så skil karburatorene ad og rens dem ordenligt.
> Husk: Renlighed ved karburatorarbejde er et absolut must.

Adskildelse og rensning af karburatorerne er ikke noget jeg tør kaste min ud
i på nuværende tidspunkt. Så meget har jeg ikke rodet med mc endnu.

Se mit svar til Armand mht fejlen på min mc.

Tak for forklaringen

--
/ Jan

Remove 'goaway' in email

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 17-05-04 02:10

"Jan Madsen" <jms_dk@goawayyahoo.com> wrote in message
> [...]
> indhold og givet tanken en skvat sprit og det har hjulpet på den ujævne
> gang. Men den vil stadig ikke tage gassen så godt.

Nu er dette jo for sent, men alligevel, når man tapper benzinen af
karburatorer er det bedst at lade det komme ned i en skål, for hvis der så
er vand deri kan man se det som dråber i bunden, da vand jo har vægtfylden 1
gr/cm^3 kontra benzins ca. 0,8. Derved er man så blevet klogere på om det
var galt med vand i svømmerhuset. Nogle svømmerhus kan man tappe via en
bundskrue, men nogle få har "lommer"hvori der stadig kan ligge vand eller
benzin hvis kun bundskruen er benyttet til tapning.

Problemet med vand i svømmerhuset ytrer sig ofte ved at en vandboppel hopper
under vibrationer og derved hopper op og ned og rammer "dysehullet" hvor det
så ikke kan komme igennem da vand også danne større mindstedråber end benzin
pga. større overfladespænding.

Men nu du har været igennem det med at tømme svømmerhuset og det så ikke
hjalp vil det være det bedste at gå karburatoren igennem, som en anden også
skrev, og da rense den. Men jeg går ud fra at din karburator er en vakuum
karburator, og med dem har du problemet/det at kigge efter om membranen ikke
er utæt: revnet/kommet hul. Og egentlig kan der jo også komme utæthed i
manifoldgummiet, som det på de nye Royald Enfield kunne ske på blot et år.
Dette kan tjekkes via sprøjtning af noget specielt der til på manifold
gummiet (eller måske blot fedt ført på med fingrene) medens den kører og
høre om den ændrer omdrejningstallet.

Jeg skal selv idag skille karburatoren ad til min brugt købte off-roader
blot for at checke den efter. Specielt svømmerhøjden er vigtig.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 17-05-04 15:45

Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

> .......vil det være det bedste at gå karburatoren igennem, ......jeg går
ud fra at din > karburator er en vakuumkarburator,

Som gruppen ,incl. undertegnede, tidligere er blevet belært om, så drejer
det sig ikke vacuum-karburatorer, men derimod om C.V. -karburatorer!
"C.V." står for Constant Velocity, hvilket refererer til at hastigheden i
venturi'en bevares konstant derved at højere hastighed => lavere tryk i
venturien hvilket påvirker gasspjældet á løft, hvorved at tværsnittet
forøges og luft-hastigheden derved bevares! :-|

> Jeg skal selv idag skille karburatoren ad til min brugt købte off-roader
> blot for at checke den efter. Specielt svømmerhøjden er vigtig.

Jup!
En hængende svømmerventil vil medføre mer-forekomst af brændstof, som
motoren ikke kan brænde af i tomgang!
Et gok med en tyk gren eller støvlehæl, plejer at kunne løsne en hængende
svømmerventil, så prøv også at se om dét hjælper!

--
Armand.

Fra : jacob johansen

Dato : 16-05-04 21:28

Nu er bundkarene tømt, men uden held..... hvordan skal benzinhanen stå???
alle stafferinger er pilletaf min MC.....
Den kører fint efter jeg er sat igang, men når jeg holder for rødt ( eller
andre kedlige ting) og skal sætte igang vil den slet ikke tage gassen, det
er som at den drukner eller at den ikke får nok benzin, men så lige
pludselig kommer den, efter jeg har holdt gas på, i 5 sek.
Der trækkræft nok i den, og den går også 255 på toppen, men igang der har
den svært ved HELP....

MVH Jacob Johansen

Fra : jacob johansen

Dato : 17-05-04 08:01

FUCK.....

Her til morgen ville den ikke starte... og jeg opdagede at
benzinen væltede neden ud af den..... hvad har jeg gjort forkert,
armand?????

MVH Jacob Johansen

Fra : Armand

Dato : 17-05-04 15:47

> Nu er bundkarene tømt, men uden held.....

I et forum som dette, hvor man kun kan udtrykke sig på skrift, er det
væsentligt at definitionerne er på plads!
"Bundkarret" er sædvanligvis dét der befinder sig under motoren, og hvori
der er olie - Karburatorernes "bundkar" er pr. definition svømmerhuse!

--
Armand
(definitions-revser)

Fra : jacob johansen

Dato : 18-05-04 06:32

ups det har du jo fuldstændig ret i!!!

MVH Jacob Johansen

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 18-05-04 09:46

On Tue, 18 May 2004 07:31:39 +0200, "jacob johansen"
<jjo@nospamstofanet.dk> wrote:

>ups det har du jo fuldstændig ret i!!!
>
>MVH Jacob Johansen

og nu du ved at lære kan vi tag en mere *ggg* Det normalt at at man
svare under det man svare på når man skriver i en news gruppe. Og
klipper det text væk som ikke behøves for at svare.

Mvh.
Skyrider#1
www.oddscafe.dk
Honda CBX750F 88' På gaden igen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-04 20:02

"jacob johansen" <jjo@nospamstofanet.dk> writes:

> [...]
> 3000omdr.), er der noget jeg selv kan gøre?? eller skal den justeres ved en
> MC mekaniker? Kender i prisen på en sådan rep.? og evt et godt sted i

Hvis ikke det hjælper at tømme karburatorerne, så kan du prøve at tage
ind forbi Special MC oppe ved broen. Jeg tror de har styr på sagerne.
--
mvh Jes Vestervang

Hi! I'm a .signature virus!