ligusterhæk - klippes ?
Fra : torben.dele.remove@m~

Dato : 16-05-04 06:59

Hej hus&have

Hvornår skal en nylig plantet ligusterhæk klippes - den er fra
efteråret og består mest af 50-60 cm høje planter.

Den skal op i en sluthøjde på 1,8 m asap

Mvh Torben

Fra : Calle.

Dato : 16-05-04 08:24

torben.dele.remove@mail.dk wrote:
> Hej hus&have
>
> Hvornår skal en nylig plantet ligusterhæk klippes - den er fra
> efteråret og består mest af 50-60 cm høje planter.
>
> Den skal op i en sluthøjde på 1,8 m asap

klip kun siderne til den har nået sin højde, det råd fik jeg ved NCC
gartnerne, da de plantede min, efter en spritbilist jævnede min.

--
Calle.

Fra : Gunnar

Dato : 16-05-04 13:32

> klip kun siderne til den har nået sin højde, det råd fik jeg ved NCC
> gartnerne, da de plantede min, efter en spritbilist jævnede min.
Hej
Hvis den skal blive hel tæt tager det længere tid, for så skal den klippes
ned til f. eks. 30 cm i år og 6o - 70 næste år og så videre, så bliver den
tæt, ellers bare lange stammer.
Gunnar

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-05-04 16:44

On Sun, 16 May 2004 14:31:48 +0200, "Gunnar" <g.grooss@oncable.dk>
wrote:

>Hvis den skal blive hel tæt tager det længere tid, for så skal den klippes
>ned til f. eks. 30 cm i år og 6o - 70 næste år og så videre, så bliver den
>tæt, ellers bare lange stammer.

Nej, det er der (heller) ingen grund til.
Det er rigtig at den forgrener sig når man klipper den langt ned - det
gør stort set alle planter. Men klipper man een top af, så kommer der
bare 3-4 nye toppe - men de vokser stadig bare opad.

Man skal klippe i siderne, og det skal man gøre fra de er helt unge, og
man skal sørge for at klippe tæt ind, så der også bliver klippet nogle
sidegrene over. Også for sidegrenene gælder, at når man klipper en spids
af, så kommer der 2-3 nye spidser - men de vil gro udad (sådan ca.)

(Dit råd er somend godt nok, hvis man har købt nogle små pilliker til
sin hæk, planter som kun har 2-3 tynde grene lige i vejret. Men gode
hækplanter er bør være tætte nok, også fra bunden.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : torben.dele.remove@m~

Dato : 17-05-04 17:57

On Sun, 16 May 2004 17:44:18 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>sin hæk, planter som kun har 2-3 tynde grene lige i vejret. Men gode
>hækplanter er bør være tætte nok, også fra bunden.)

Hækplanterne er faktisk ikke forgrenet fra bunden - det er lige stilke
op i luften...så toppen skal vel også af ? men hvor kort skal den
klippes og hvornår på året ?

Mvh Torben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-05-04 21:15

On Mon, 17 May 2004 18:57:12 +0200, torben.dele.remove@mail.dk wrote:

>Hækplanterne er faktisk ikke forgrenet fra bunden - det er lige stilke
>op i luften...så toppen skal vel også af ? men hvor kort skal den
>klippes og hvornår på året ?

Hvor mange stilke i luften? 2-3 så kan man klippe den ned til 10-20 cm
over jorden, det er om foråret inden væksten rigtigt starter. Det kan
dog nåes endnu.
Hvis der er 4-5 eller flere grene på hver plante, så er det ikke
nødvendigt at klippe dem ned.

http://www.gartneriet.dk

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 17-05-04 22:41

Hmm... Ham jeg lige kender der lever af, at lave bl.a. ligustrum!
"Prikler/planter" de små en stilkede ud, de gro så til de er ca. 30 cm. så
kørere de en tur med en grønthøster (som dem bønderne bruger) og
slagleklipper dem så ned i 5-7 cm. ! Dem der "overlever" bliver fine tæt
forgrenede hækplanter...

Mvh. ANJ...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-05-04 19:24

On Mon, 17 May 2004 23:40:32 +0200, "AnlægsgartnerJohn"
<anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> wrote:

> [...]
>kørere de en tur med en grønthøster (som dem bønderne bruger) og
>slagleklipper dem så ned i 5-7 cm. ! Dem der "overlever" bliver fine tæt

Jeg har skam også en kort overgang levet af at lave ligusterhækplanter.

Men det vi snakker om her er jo netop ikke hvordan man producerer dem,
men hvordan man behandler en færdig hækplante når man har fået den
plantet i sin egen have.

Jeg vil jo mene at hvis den er så lille og med så få grene at det er
nødvendigt at klippe den helt ned næsten til jordoverfladen, så er det
en "halvfærdig" hækplante man har købt sig for billigt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 20-05-04 21:41

Jamen det er vi skam ikke uenige om Mads...
En ordentlig ligusterplante er efter min mening en 80-100, med mindst 8-10
forgreninger fra "stappen"...

Jeg gætter på Lars har et par Ha. alene med ligustre...

Mvh ANJ...

Fra : HELA

Dato : 16-05-04 22:54

Hej !

De fleste planter man køber i dag har en pæn forgrenigng fra bunden, men
ligegyldigt hvor meget man taler mod at klippe nye planter så kommer vi ikke
uden om at man får flere forgreninger og altså en kraftigere hæk ved også at
studse toppen.

Mange venlige hilsner

Lars Filip