Vejarbejde i 110 zone
Fra : Dan Mortensen

Dato : 15-05-04 21:10

Hej,

På E45 er der for tiden vejarbejde i en 110 zone ved Skanderborg, ved ophør
af vejarbejde er der et af de grå runde skilte med streg over (forbud
ophører eller hvad det nu hedder). Hvad er den tilladte hastighed
herefter...

1. 130 de næste par kilometer til det næste 110 skilt
2. 110 da det kun er vejarbejdet som ophører

/DM

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-05-04 21:18

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> herefter...
>
> 1. 130 de næste par kilometer til det næste 110 skilt
> 2. 110 da det kun er vejarbejdet som ophører

Mit umiddelbare gæt vil være, at der så igen må køres med den hastighed der
var gældende før vejarbejdet begyndte.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Deaster

Dato : 15-05-04 21:31

Dan Mortensen wrote:

> [...]
> ophør af vejarbejde er der et af de grå runde skilte med streg over
> (forbud ophører eller hvad det nu hedder). Hvad er den tilladte

Streg over et 110 km/t skilt ?

> 1. 130 de næste par kilometer til det næste 110 skilt
> 2. 110 da det kun er vejarbejdet som ophører

Hvis der er streg over 110 km/t skiltet er der 130 begrænsning indtil
man på et eller andet tidspunkt ser et 110 påbudsskilt.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-05-04 12:20

"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message
> Dan Mortensen wrote:
>
> Hvis der er streg over 110 km/t skiltet er der 130 begrænsning indtil
> man på et eller andet tidspunkt ser et 110 påbudsskilt.

Det vil sige at når man fra landevejen kommer til en tilkørsel, og passerer
1. motorvejsskilt (de grønne som ligher en sydvest lidt) så må man køre 130
km/t indtil man møder 1. 110 km/t skilt ?
Man kan jo ikke forventes at kunne kende en helt præcist lokale grænse
mellem 2 skilte eller ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Deaster

Dato : 18-05-04 13:05

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> må man køre 130 km/t indtil man møder 1. 110 km/t skilt ?
> Man kan jo ikke forventes at kunne kende en helt præcist lokale grænse

Præcis.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-05-04 16:26

On 18 May 2004 12:04:39 GMT, "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote:

>Præcis.

Derfor gør man sig selv en tjeneste - hvis man bliver snuppet for en
fartmæssig overskridelse - at køre turen atter engang for således at
konstatere, hvor 110 km/t-skiltet er placeret ift. åstedet

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@ - og glad for min TT3 :)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-04 07:42

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Derfor gør man sig selv en tjeneste - hvis man bliver snuppet for en
> fartmæssig overskridelse - at køre turen atter engang for således at
> konstatere, hvor 110 km/t-skiltet er placeret ift. åstedet

Mener du at man i farten har overset et 110 km/t skilt, eller at VD har sat
skiltene forkert ?

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 08:00

> Mener du at man i farten har overset et 110 km/t skilt, eller at VD har
sat
> skiltene forkert ?

Snare om målingen var foretaget på et sted, hvor man uden lokalkendskab er
klar over hast.grænsen pgl. sted . Prob. er så bare at når man ikk har
det kendskab, er det sikker fordi at man er på gennemrejse, og har ikk tid
til omtalte manøvre ).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-04 08:17

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
> klar over hast.grænsen pgl. sted . Prob. er så bare at når man ikk har
> det kendskab, er det sikker fordi at man er på gennemrejse, og har ikk tid

Point taken.

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 15-05-04 21:36

Ehm... Har der ikke været en hastighedsbegrænsning inden vejarbejdet?

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 15-05-04 21:53

> [...]
> herefter...
>
> 1. 130 de næste par kilometer til det næste 110 skilt
> 2. 110 da det kun er vejarbejdet som ophører

klippet fra http://www.dku.dk/dku/teori2/Tavler/C.htm

Ophør af forbud
Tavlen ophæver alle forbudstavler på den forudgående vejstrækning bortset
fra standsnings- og parkeringsforbud.

Du må køre 130 indtil det næste 110 skilt.

Det er den samme tavle man anvender i Tyskland, de steder der er fri
hastighed.

mvh
Bendt

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 15-05-04 22:04

Jeg vil altså mene at man "kun" må køre 110 efter ophøret, for de laver da
ikke en strækning på kun 2km med 130...

But don't bite my head of if I'm wrong...

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 15-05-04 22:16

"Anders Kjeldsen" <kjeldsen@netpad.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke en strækning på kun 2km med 130...
>
> But don't bite my head of if I'm wrong...

jeg har lige klippet dit svar ned i bunden hvor det hører hjemme.

Hvis alle tidligere forbud er ophævet, så gælder den generelle
hastighedsbegrænsning, som er 130 km/t.

"for -de- laver da ikke en" skriver du. Hvem er de i denne sætning.
Problemet er nok snarer, at de vejarbejdere der har sat skiltet op, ikke har
tænkt over, at der nu er differentieret hastighed på de danske motorveje,
eller også har de glemt at få et 110 km skilt med hjemme fra pladsen.

Hvis du kigger lidt efter, vil du kunne opleve mange mærkelige skiltninger
ved vejarbejder. En klassiker er forbudsskiltet, som viser, at du skal holde
tilbage for modkørende, blot monteret på hovedet, således skiltet reelt
viser, at de modkørende skal holde tilbage for dig - i den situation skal
det så blot ikke være et forbudsskilt, men en oplysningtavle i stedet - hvad
er så gældende ?

mvh
Bendt

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 15-05-04 22:49

> [...]
> viser, at de modkørende skal holde tilbage for dig - i den situation skal
> det så blot ikke være et forbudsskilt, men en oplysningtavle i stedet -

Vi kan da godt diskutere om mit svar skal være øverst eller nederst. Jeg
foretrækker øverst da jeg så ikke skal til at scrolle det gentagede igennem.
:)

Med "de" mener jeg staten/trafikministeriet osv... (kært barn har mange
navne)...

Så vidt jeg har forstået er den generelle hastighedsgrænse på motorvejene
stadig 110, men nogle steder er den hævet til 130, men det ændrer ikke på
den generelle begrænsning, derfor vil jeg stadig mene at farten skal være
110 efter vejarbejdet. (Om det så er fordi de har glemt et skilt før
vejarbejdet er ikke til at sige)

Mvh. Kjeldsen

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 15-05-04 23:00

> [...]
> >

> Vi kan da godt diskutere om mit svar skal være øverst eller nederst. Jeg
> foretrækker øverst da jeg så ikke skal til at scrolle det gentagede

Hvis du skriver nederst, og klipper det overflødige væk, så skal vi andre
ikke gætte på, hvad du svarer på

> [...]
> den generelle begrænsning, derfor vil jeg stadig mene at farten skal være
> 110 efter vejarbejdet. (Om det så er fordi de har glemt et skilt før

Klippet fra justitsministeriets hjemmeside
http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=72038

"Når den generelle hastighed på motorvejene i næste uge hæves til 130 km/t,
bliver det vigtigere end nogensinde, at trafikanterne overholder
hastighedsgrænserne og følger færdselslovens regler. "

Den generelle hastighedsgrænse er hævet til 130, men nogle steder er den
sænket til 110.

Derfor må farten også være 130 når alle tidligere forbud er ophævet.

mvh
Bendt

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 16-05-04 08:43

> [...]

> hastighedsgrænserne og følger færdselslovens regler. "
>
> Den generelle hastighedsgrænse er hævet til 130, men nogle steder er den

Så lærte jeg også noget nyt i dag :)

Fra : Deaster

Dato : 16-05-04 09:34

Anders Kjeldsen wrote:

> Så lærte jeg også noget nyt i dag :)

Men åbenbart ikke at klippe overflødige citater fra.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : anders majland

Dato : 17-05-04 07:00

> Derfor må farten også være 130 når alle tidligere forbud er ophævet.

Enig - jeg kørte også på den omtalte strækning igår og der er ikke tvivl
om at man ifølge skiltningen må køre 130km/t et par km indtil man møder
det næste 110km/t skilt.

Nogen steder er det sat skilte op med 110km/t ophører mens der andre
steder blot ikke er flere 110km/t skilte efter en til/fra kørsel. Der
var flere gange på turen hobro odense jeg reelt var i tvivl om grænsen
var 110 eller 130km/t

Og så politiet også en civil mørkeblå opel (som jeg så i samtale med en
anden trafikant i nødsporet lige vest for lillebæltsbroen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-05-04 12:23

"Anders Kjeldsen" <kjeldsen@netpad.dk> wrote in message
> [...]

Jensen.

> Vi kan da godt diskutere om mit svar skal være øverst eller nederst. Jeg
> foretrækker øverst da jeg så ikke skal til at scrolle det gentagede
igennem.
> :)

Hvad er det mest almindelige efternavn i DK ?

> [...]
> den generelle begrænsning, derfor vil jeg stadig mene at farten skal være
> 110 efter vejarbejdet. (Om det så er fordi de har glemt et skilt før

Omvendt vel, eller var det jo ikke nødvendigt med alle de 110 km/t skilte.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-05-04 00:28

> [...]

> viser, at de modkørende skal holde tilbage for dig - i den situation skal
> det så blot ikke være et forbudsskilt, men en oplysningtavle i stedet -

Eller den anden klassiker:

En hastighedsnedsættelse til 50 Km/t. ved vejarbejde på motorvejen.
Vejarbejderne har bare glemt at sætte en tavle op der ophæver
hastighedsnedsættelsen, hvorefter man kører 50Km/t de næste mange Km. til
næste indfletning.

Mvh.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 16-05-04 16:45

"Hvis du kigger lidt efter, vil du kunne opleve mange mærkelige skiltninger"

Tja, og mangel på samme. I 110km-zone er der fx. ikke sat skilte op på
tilkørselsramperne. Det betyder du må køre 130km/t indtil næste 110km/t -
skilt.
Det skal nok komme til at give lidt kontroverser i fremtiden....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.